Jump to content

Kuivasumppu katukuplaan


Recommended Posts

Tuli koneprojekti yöuniin ja jos laittaiskin kuivasumppujärjestelmän koneeseen eikä tarttis enää murehtia haukkaako vai ei ilmaa jos rataa innostuu kiertämään ja samalla sais muutama lisähepan yläkierroksille ja öljysäiliön kanssa laskenee öljylämmötkin samassa paketissa jne...

 

CBn pumppu ei näytä maksavan juuri mitään, alle 130€

 

-> http://www.cbperformance.com/product-p/1745.htm

 

Onks kokemuksia tästä pumpusta vai jokin muu suositeltavampi esim TPn pumppu.

 

Parasta ei haeta vaan ihan riittävän toimivaa järjestelmää ja yritys välttää pahimmat miinat

Link to comment

Jos toi on cadekin pumppu(niinkuin näyttää), kokemusta löytyy. Pumpun rataskoot hivenen hassusti ajateltu(24 ja 26). Kovassa ajossa jää paljon öljyä koneeseen, eikä painepuolikaan turhan iso ole. Muistaakseni pumpun runko on niin matala että liitimen kanssa oli jotain ongelmaa, en kyllä muista mitä.

Paiperin pumppu toiminut hyvin, koot muistaakseni 30 ja 52?tai 48?.

Edited by JM
Link to comment

Mittailin tuossa schadekin perus ff 30mm pumpun mitat ja katselin nettilaskurilla virtaukset eri pituisille rattaille.

 

6000rpm moottorissa 3000rpm pumpussa. 

 

21mm pumppu n:27l/min

26mm pumppu n:33l/min

30mm pumppu n:38.5l/min

38mm pumppu n:48.5l/min

 

virtaukset on ilman vastapainetta.

Link to comment

Jos toi on cadekin pumppu(niinkuin näyttää), kokemusta löytyy. Pumpun rataskoot hivenen hassusti ajateltu(24 ja 26). Kovassa ajossa jää paljon öljyä koneeseen, eikä painepuolikaan turhan iso ole. Muistaakseni pumpun runko on niin matala että liitimen kanssa oli jotain ongelmaa, en kyllä muista mitä.

Paiperin pumppu toiminut hyvin, koot muistaakseni 30 ja 52?tai 48?.

Paljon on paljon öljyä öljypohjassa ko pumpun kanssa? Tikku just kastuu vai esim alaviivaan asti?

 

Painepuolen paineissa ongelmia ja sitä kautta tullut laakeriongelmia vai muuten vaan alhaisen oloiset baarit?

 

Jos koneita hajoo tuolla cbn pumpulla, sitten pieperiin päädyttäneen tai?

Link to comment

Jos toi on cadekin pumppu(niinkuin näyttää), kokemusta löytyy. Pumpun rataskoot hivenen hassusti ajateltu(24 ja 26). Kovassa ajossa jää paljon öljyä koneeseen, eikä painepuolikaan turhan iso ole. Muistaakseni pumpun runko on niin matala että liitimen kanssa oli jotain ongelmaa, en kyllä muista mitä.

Paiperin pumppu toiminut hyvin, koot muistaakseni 30 ja 52?tai 48?.

Voihan sen niinkin tehdä, että (voitelusta/paineesta) ylimääräinen öljy menee suoraan paluulinjaa eikä lohkon öljytilaan niin riittää pieni tyhdennyspumppu. Tosin vaatii lohkoon kaksi kanavaporausta.
Link to comment

Urtsi autossa kun tuli varikolle vähintään alarajan. Minkäverran kun ajelee kovaa mutkiin? Arvaus että enemmän. Kisan jälkeen arviolta pari litraa tuli tyhjennyspropusta. Paiperilla ehkä litra tai alle. Näköjään muistin noi rataskoot todella väärin. Tp on 26/38 ja cb ton tutkijan mainitsema 21/26.

Link to comment

Kuulin että rallissa joissain hypyissä jo vilkutteli öljynpainevaloa. 

 

itse laittaisin pieperin pumpun, koska siinä jo 26mm painepuolen rattaat ja 38mm imupuolen rattaat. Toki tällöin pitää laittaa n. 130-135mm hihnapyörä

Tuo on siitä hyvä, että sen saa mahtumaan autoon kuin autoon, ei rajoita muita ratkaisuja. Olen ymmärtänyt, että noita on myös Suomalaisissa rallivehkeissä käytetty ilman ongelmia.

Link to comment

siitä sitten:

 

http://www.tp-technologie.de/produkte%20trockensumpfpumpe.htm

 

Mun arvio kuivasumppujärjestelmän hinnasta on n. 1000-1500€, riippuu mitä laittaa. Säiliö+hana+letkutliittimet+pumppu.

 

Oletteko laittaneet säiliöön alaraja-anturia? Eihän siitä haittaakaan ole, omassa paikka sille n. 2cm yläpuolella imuputken suuta.

 

Säiliön loogisin paikka lienee mahdollisimman lähellä moottoria.

Link to comment

Wbx;ään, kuten kaikkiin type-4 lohkoihinkaan ei ole valettu taskuja loiskelevylle.. Tarvii vääntää peltiä ja suunnitteleen öljynimuputken uuten malliin,

mikäli ei hauko ilmaa millään pumpulla kovassa ajossa.. Silloin joskus oli koneessani pitkä pumppu 32/64 rattain (vieläkin hyllyssä) ja isonnetuilla

öljyn kanavalla lohkossa.. Lohkosta imetty öljy meni "syylärin" läpi viiden litran Becksin kaljatynnyriin, jossa hana, huohotin, sekä loiskelevy.

 

Smithysin mittari näytti punaiselle motulin öljylle yleensä 5-7 kilon paineita (mikäli kiloissa olivat) ja ei koskaan mitään ongelmia..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...