Jump to content

Kysymyksiä lämpökanavista


Recommended Posts

Terve kaikille, ensimmäinen postaus täällä.

 

Kuplakärpänen puraisi viime keväänä, nyt tauti kehittynyt siihen vaiheeseen, että auto pitäisi ensi kesäksi saada. Paljon olen tietoa ahminut netissä ja muutamat käynyt omin silmin katsomassa.

 

Ruoste tuntuu olevan lähes poikkeuksetta läsnä lämpökanavissa, joiden vaihto vaikuttaa taas olevan melko hankala homma aloittelijalle.

 

Olisi kiva saada kokeneemman harrastajan näkemys kuinka yleinen ilmiö mätä lämpökanava on? Mistä tietää milloin kanavisto on akuuttia vaihtoa vailla, ja milloin tulisi toimeen tekemättä isompaa remppaa? Pitäisikö silloin jo huolestua, jos lämmin ilma karkaa harakoille eikä lämmitä kabiinia? Viimeisenä: olisiko kellään hinta-arviota paljonko korjauksen teettäminen maksaisi?

Link to comment

Eiköhän melkeinpä kaikkien kuplien lämpökanavissa ole ruostetta jonkin verran, johtuu rakenteesta... Ulospäinhän nuo yleensä ovat ihan ok kuntoisen näköisiä ja yleensä sen jälkeen kun ulkonakin alkaa olemaan merkkejä korroosiosta alkaa peli olemaan menetetty.

 

Mutta nykyäänhän noita kurkistuskameroita alkaa olemaan melkein jokaisella joten tuommoisellahan sen kanavan helposti tutkii. Tietysti muutenkin sen voi todeta, eli kun ja jos lämmönvaihtimet ovat paikallaan ja toimivat niin koteloiden kunnossa ollessa ilmaa pitäisi tuulilasin nurkista tulla ihan kunnolla sisälle. Se lehmänhenkäys jota siis nimitystä kuplan lämmityksestä käytetään taas kertoo siitä että ilma hukkautuu matkalla johonkin, eli lämpökotelot eivät ole kunnossa.

 

Se mitä noiden vaihtaminen kustantaa? Ei tuota osaa tarkkaan kukaan sanoa, yleensä löytyy muutakin tekemistä joka sitten sekin maksaa. Peltihommat harvemmin ovat semmoisia että "Minä teen vähän nyt tätä tästä..." näiden vanhojen autojen kanssa.

 

  • Like 1
Link to comment

Tilanteen saa tosiaan todettua aika hyvin tutkimalla astinlautojen kiinnityspinnan ympäristöä ja lämpökanavan pohjaa ja jos on enempi reikiä niin peli tosiaan alkaa olla menetetty jos kunnolla haluaa auton tehdä mutta kyllä se paikatuillakin kanavilla katsastuksesta läpi menee.

 

Jos itse olisin kuplaa ostamassa niin katsoisin nämä kohdat.

 

-Varapyöränkotelon pohja

-eturenkaan takaa alareuna

-Takarenkaan edestä alareuna (näkee myös takapenkin alta)

-Takapuskurin kiinnikkeet

-Akun alapelti

-Ja tosiaan ne helmat

 

Auton alkuperäisyys kielii aikapaljon myös auton kokonaiskunnosta. Se että onko esim penkit tai verhoilut huonossakunnossa ei haittaa hirveästi kun voisi sanoa että alle tonnilla saa melkein töineen verhoilun tehtyä uusiksi varsinkin jos itse näkee vähän vaivaa.

 

Kone on myös sellainen kohde että näissä autoissa ne tuppaavat olevan lähes kulutustavaraa ja rempattuja koneita saa suht huokeaan hintaan ostettua vakiokoeiden osalta jossain tonnin molemmin puolin pyöritään.

 

Jarrutkin on sen verta halpoja kulutusosiltaan että kannattaa vaihtaa jo melkein varmuudenvuoksi.

 

Eli jos koppa kunnossa niin se on pääasia.

 

Ja suosittelen jättämään kokonaan ne muutaman tonnin autot välistä jos ei nyt joltain tutulta saa ostettua latolöytöä. Koska se tonnin säästö ruosteen osalta tulee helposti maksamaan moninkertaisesti jos ei itse pysty työtä tekemään. Tietty löytöjä voi tehdä mutta kuplat on sen verta seurattu artikkeli että jos joku laittaa jotain liian halvalla myyntiin niin se myös myydään todella nopeasti ja trokataan eteenpäin.

  • Like 1
Link to comment

Kiitos hyvistä vinkeistä!

 

Yhden melko lupaavan kuplan kävin tosiaan katsomassa. Siinä oli oikeastaan kaikki Tanhiksen mainitsemat paikat kunnossa. Pohjasta en reikiä löytänyt ja pelti oli kovaa, myös astinlautojen kiinnityskohdissa ja korin sisäpuolella. Kokonaisuudessaan ainoastaan tunkinkorvakkeet olivat happaman näköiset myös niiltä osin mistä pohjaan kiinnittyvät, lisäksi lämmitys oli lehmänhönkäysluokkaa.

 

Periaatteessa huono lämmitysteho ei ole maailmanloppu, sillä autolla ajelu sijottuisi lähinnä aurinkoisiin kesäpäiviin. Mutta se aiheuttaa huolta, että voihan varmaan tässäkin tapauksessa pinnan alta löytyä mätää vaikka päältä hyvältä näyttäisi.

 

Ilmeisesti ruoste lämpökanavissa ei siis estä ajelua/katsastusta. Miten hanakka on ruoste etenemään tuolla? Jos tyytyy pelkkään kittailuun tai reikien paikkailuun, onko vaarana että mätä pilaa muuten hyvän korin?

Link to comment

Jos lämpökanavalla tässä tarkoitetaan kynnyskoteloa= yksi ensimmäisiä ruostekohtia mistä pomppaa katsastuksessa ja varsin merkittävässä roolissa korin jäykkyydelle ja vielä osa joka kiinnittyy lattiapeltiin ja yhdistää korin ja pohjapellin.

 

tämän kotelon sisällä menee putki minkä sisällä ilma kulkee ja sillä ei muuta merkitystä, kulkeeko ilma ohjaamoon asti vai vuotaa harakoille.

 

 

Link to comment

 

14 hours ago, ARTO said:

Jos lämpökanavalla tässä tarkoitetaan kynnyskoteloa= yksi ensimmäisiä ruostekohtia mistä pomppaa katsastuksessa ja varsin merkittävässä roolissa korin jäykkyydelle ja vielä osa joka kiinnittyy lattiapeltiin ja yhdistää korin ja pohjapellin.

 

tämän kotelon sisällä menee putki minkä sisällä ilma kulkee ja sillä ei muuta merkitystä, kulkeeko ilma ohjaamoon asti vai vuotaa harakoille.

 

 

 

Huolenaiheet löytyivät lähinnä tuosta ympyröidystä alueesta. Nosturin tuki (kuvassa nro 10) oli ruosteesta puhki, joten olettaisin, että reiät lämpökanavissa olisivat olleet niillä seuduilla(?). Lisäksi nykyinen omistaja oli jotain paikkaa noille seutuville korin sisäpuolelta tehnyt.

 

pohja.png.f634cacb83ad8f83192e679d2dd7af23.png

 

Netistä löysin tällaisen esimerkin:

 5a8e92beae348_heaterchannels.PNG.ef4738f3797757ed237ca6258244c404.PNG

 

Katsomassani kuplassa astinlaudat olivat suht jykevästi kiinni, eikä astinlaudan kiinnityskohdissa osunut silmään läpimätiä kohtia. Muttereiden kohdilla tosin oli hieman oranssia väriä. Lisäksi helman reunasta (joka tuossa kuvassa näyttää vaalealta) oli paikoin massa irtoillut ja ruoste napannut pintaan. Tuumiskelen tässä vain, että onko mahdollista että lämmin ilma karkaa korin takaosissa (suunnilleen tunkin korvakkeen kohdilla), vai viittaisikohan lehmänhönkäily ylläolevan kuvan kaltaisiin reikiin. Kuten kuvassa, korin sisäpuolella oli matto jota ei nyt pystynyt irroittamaan, koputtelun perusteella oli kuitenkin kovaa kamaa. Putket moottorista koriin olivat kunnossa.

Link to comment

Tunkinkorvakkeiden kohdalta ruostuminen on yleistä sen vuoksi että se rakenteena kerää kaiken paskan ja jos sitä sitten vielä joku erehtyy käyttämään helposti nitkahtaa johonkin suuntaan särkien kiinnikkeitään jolloin ruostuminen sitten vasta alkaakin. Useampia näitä olen poistanut kokokaan koska näitä ei järkevästi voi käyttää kun ei niillä mitään tee...

 

Lämpäkanava kun on puhki jostain niin lämpö karkaa johonkin kynnyskotelon sisällä tai puhaltuu suoraan ulos. Lämpökanava on siis kotelo kynnyskotelon sisällä. Tosin lämmönvaihtimenkin pitää olla kunnossa ja sekään ei välttämättä ulospäin näy. Kovin suuria reikiä ei saisi olla, läppien pitäisi toimia kunnolla, liitosten tulisi olla tiivitä eikä pakokaasua saisi päästä lämmitysilman sekaan. Tämän jälkimmäisen toteaa parhaiten upottamalla lämmönvaihtimen veteen paineistettuna.

 

https://www.google.fi/search?q=heater+channel+beetle&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwia5ufSr7nZAhXIEiwKHffPBBkQsAQILg&biw=1486&bih=902

 

Tuolla haulla saat lisää kuvia ja niitä tutkailemalla periaate varmasti selviää...

Edited by NO H2O
Link to comment

Hyvä neuvo meinasin jo aiemmin kehoittaa samaa mutta maltoin mieleni toviksi....

 

Kun ne paljonkin maksavat kuplat voivat olla helvetin paskoja joihin on taitavasti piiloteltu ruosteet sun muuta patentit paksun pakkelikerroksen alle. Kaveri hankki muutamia vuosia sitten -66 kuplan joka oli todella hieno. Loppujen lopuksi paljastui että sitä oli joskus kolaroitu, korjattu huonosti ja massattu & pakkeloitu reilusti. Muun muassa kori ei ollut oikeastaan missään kiinni, niin ikään etuakseli meinasi tippua pois paikoiltaan, yms.

 

Suosittelisin varamaan aikaa ja rahaa tuommoiseen hyvän kuplan etsintään, ei kannata ensimmäiseen vuoteen menettää hermojaan, kyllä se sieltä ajastaan löytyy. Kannattaa tutustua oman paikkakunnan harrastelijoihin jotka varmaan mielellään konsultoivat sinua hankinnassa.

Edited by NO H2O
  • Like 1
Link to comment

Omassa kuplassa ihmettelin sitä että puhalti hyvin jaloille ilmaa mutta ei juurikaan tuulilasille...syyksi paljastui sisältä lahonnut kanava joten ilma pääsi helmakoteloon ja jalkasuuttimilta pihalle. Leimalla tosiaan harvoin huomaavat noita kun tahtoo ruostua astinlautojen takaa ja sisältä sieltä mattojen alta läheltä korin ja pohjan saumaa.

 

Tässä omani ~kuukausi katsastuksen jälkeen. Olevinaan tutkin suht tarkasti mutta silti pääsi näin käymään, no, projektia olinkin vailla ja nuo ovat jo menneitä murheita.

IMG_20160925_170636-1040x780.jpg

IMG_20160921_145635-1040x780.jpg

IMG_20161012_151956-1040x780.jpg

  • Like 1
Link to comment
18 hours ago, -Alex- said:

Suosittelen ostamaan vähintään n. 5000 euroa maksavan yksilön jotta ruostekorjaukset jää olemattomaksi. Jos auto on ehjä pelleiltään, niin originaalipellit voittaa aina tarvikepeltiosat paksuudessaan.

 

 

 

Ei se kallis auto ole aina tie onneen. Mahd orkkis ja alkuperäisessä maalissa on paras projekti löytää. Silloin tietää että mitään ei ole piilossa.

  • Like 1
Link to comment

hinta ei todellakaan ole laadun tae......(pyynti)hinta on myyjän yksipuolinen näkemys oman auton arvosta...

 

Jokainen saa määritellä omille romuilleen minkä hinnan haluaa...eli pommeistakin saa pyytää vaikka 5-numeroisia summia (eri asia kuka sitten maksaa), mutta kunnosta hinta ei kerro mitään... 

Link to comment

Työkaveri jutteli, että aikoo laittaa myyntiin perinnöksi saamansa 30 tkm ajetun, kuulemma täysin alkuperäisen ja räveltämättömän -72 museokuplan. Suuntaa antavasti ymmärsin, että 8 k€ seudulla tulisi myyntihinta olemaan. Kehoitin kauppaamaan saksaan...

Link to comment

Kiitos jarkki havainnollistavista kuvista! Mahtoi muutama tunti tallilla vierähtää ennenkuin pääsi takaisin teille. Vaikka yleisilme korin osalta oli näkemässäni autossa hieman siistimpi, eihän sitä tiedä ennenkuin repii kaikki matot ja nuuskii joka kolon.

 

Pakko se vaan yrittää pitää pää kylmänä vaikka kädet jo vähän syyhyäisivätkin rahapussille.

Link to comment
1 hour ago, Maakari said:

Kiitos jarkki havainnollistavista kuvista! Mahtoi muutama tunti tallilla vierähtää ennenkuin pääsi takaisin teille. Vaikka yleisilme korin osalta oli näkemässäni autossa hieman siistimpi, eihän sitä tiedä ennenkuin repii kaikki matot ja nuuskii joka kolon.

 

Pakko se vaan yrittää pitää pää kylmänä vaikka kädet jo vähän syyhyäisivätkin rahapussille.

 

Juu ja kenties vielä tärkeämpää on myöntää oma virheensä jos se huono auto tuli ostettua ja laittaa takaisin kiertoon. Aika moni projekti on kaatunut omaan mahdottomuuteensa kun pikku ruostereikä on kasvanut korin irroitukseksi pohjalevyltä. Ja samassa rytätkässä pieni projekti on venähtänyt vuosien mittaiseksi.

Link to comment
3 hours ago, Maakari said:

Kiitos jarkki havainnollistavista kuvista! Mahtoi muutama tunti tallilla vierähtää ennenkuin pääsi takaisin teille. Vaikka yleisilme korin osalta oli näkemässäni autossa hieman siistimpi, eihän sitä tiedä ennenkuin repii kaikki matot ja nuuskii joka kolon.

 

Pakko se vaan yrittää pitää pää kylmänä vaikka kädet jo vähän syyhyäisivätkin rahapussille.

Ei sillä ole vieläkään tielle päästy? ei tosin oisi kuin ovipahvit&takavalot kiinni niin sitten. Tämäkin auto oli päältäpäin asiallinen ja altapäin oikeinkin hyvässä valkeassa maalissa. Harmi vain että tuo maali oli jotain paksua laivamaalia joka oli kuivunut muotoonsa, pelti oli vain alta hävinnyt. Onneksi tämä maksoi vain satasia, helposti joku ois voinu pyytää vaikka reilut 2000€. 

 

Hinta ei tosiaan kerro mitään oikeasta kunnosta, moni kakku päältä kaunis vai miten se meni...

Link to comment

Melko huonosti tuli näköjään noita kuvia otettua ennen projektin aloitusta mutta tällainen kuitenkin. Lokarit oli huonot kun joku oli vieny makaavalamppuiset pois. Auto on siis -67.

 

Itseäni nuo ruosteet eivät sinänsä haitanneet kun projektia olin hakemassakin, huvitti vain että auto oli juuri leimattu ja "turvallinen tieliikenteeseen". Kylläpä tuolla jos oisi kolarin paukassu niin ei olisi edes tarvinnu miettiä kitumista.

 

Autossa oli lämpökanavien päälle ulottuva kangasverhoilu niin sillä ei saanut tarkemmin tutkittua tuota sisäänpäin kaareutuvaa osaa lämpökanavista, sen kantin yläpuolelta nämä yleensä ovat ehjiä.

IMG_20160430_182453-1040x780.jpg

kupla1.jpg

  • Like 1
Link to comment
On 2/23/2018 at 7:55 PM, jarkki86 said:

Melko huonosti tuli näköjään noita kuvia otettua ennen projektin aloitusta mutta tällainen kuitenkin. Lokarit oli huonot kun joku oli vieny makaavalamppuiset pois. Auto on siis -67.

 

Itseäni nuo ruosteet eivät sinänsä haitanneet kun projektia olin hakemassakin, huvitti vain että auto oli juuri leimattu ja "turvallinen tieliikenteeseen". Kylläpä tuolla jos oisi kolarin paukassu niin ei olisi edes tarvinnu miettiä kitumista.

 

Autossa oli lämpökanavien päälle ulottuva kangasverhoilu niin sillä ei saanut tarkemmin tutkittua tuota sisäänpäin kaareutuvaa osaa lämpökanavista, sen kantin yläpuolelta nämä yleensä ovat ehjiä.

 

Kiitos taas Jarkki kuvista, kertoo tuhat sanaa. Ja on kyllä päältä hämäävän siistin näköinen!

 

Oliko astinlaudat vielä hyvin kiinni, vai rajoittuiko mätä "vain" lämpökotelon alaosiin ja pohjaan?

Link to comment

Astinlaudoissa en huomannut erikoista notkumista, tulevat kuitenkin senverran monesta kohtaa kiinni. Tällaista oli alla...

 

Tavoitin ennen tarkempia tutkimisia overdriven kautta yhden tämän auton edellisistä omistajista (2013) ja hänkin oli sitä mieltä ettei se vaadi kuin ehkä kevyen soodapuhalluksen ja uuden maalin, en siis ollut ainoa joka äkkikatsomalta tämän hyväksi totesi. Olisihan tämän saanut toki uudelleenkin leimattua vielä moneen kertaan mutta otin kuitenkin jo työn alle.

 

Korjatkaa jos olen väärässä mutta pirullisen näistä helmojen ruostumisesta tekee se että lähtevät ruostumaan sisältäpäin, tässäkin oli monta täysin virheetöntä kohtaa jotka sai sormella painettua puhki.

IMG_20160921_145529-1040x780.jpg

IMG_20160921_145419-1040x780.jpg

IMG_20160921_141635-1040x780.jpg

Edited by jarkki86
  • Like 1
Link to comment

...löytyi vielä pari kuvaa "optimistisilta" ajoilta kun laitoin kaverille nämä kuvat että taisipa päästä kohtuu helpolla tällä kertaa. Johtosarjojen/muhvien ja mattojen takia ei paljoa tätä tarkemmin nähnyt. Ihme että tulipelti oli kuitenkin hyvä ja olisi tämä voinut olla muutenkin monin paikoin pahempi.

 

Noh...jospa nämä kuvat toimivat vaikkapa opetusmateriaalina kuplaa etsivälle, aika usein törmää sellaisiin projekteihin joissa kehutaan korin kuntoa kunnes raaka totuus tulee vastaan.

IMG_20160831_180612-1040x780.jpg

IMG_20160831_180544-1040x780.jpg

IMG_20160831_180606-1040x780.jpg

  • Like 1
Link to comment

Oikein hyvä malliesimerkki tuo Jarkin auto tuosta ruosteiden piilottelusta ja semmoisesta "minä nyt pikkaisen korjaan tätä nyt tästä ja sitten nopsaan maalarille & nettiautoon / kepöön..." valitettavasti...

 

Tietysti tuommoisenkin kuplan voi ostaa mutta ei tuommoisesta kovin montaa satasta kannata maksaa...

Link to comment

Näinkö oikein, että Jarkin autossa lämpökanavat oli jo kertaalleen vaihdettu kun ostit sen? Hitsisaumat eivät näytä alkuperäisiltä.

Ja jos oli niin paikalle oli todennäköisesti laitettu tarvikelaatuiset. Oliko kanavan sisäpuolen pelleissä minkäänlaista pintakäsittelyä?

Link to comment

Totta, samaa katsoin silloin purkuvaiheessa. Tarvikkeet olivat ja käytännössä vailla mitään pintakäsittelyä sisältä. Siinäkin varoituksen paikka jos joku kehuu että ne on vaihdettu muutama vuosi sitten. Täytyy tarkistaa onko niitä suojattu mitenkään, sisällä kulkevan kanavan takia on melko hankalaa saada kunnolla ruostesuojattua noita. Ainoa ratkaisu on oikeastaan avata pohja ja käsitellä silloin ja moniko perusrakentelija siihen rehellisesti ryhtyy?

 

Tilalle tulleet uudet olivat myös tarvikkeet ja hyvässä alkavassa pintaruosteessa sisältä kun aukaisin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...