metake Posted March 1, 2018 Posted March 1, 2018 Laitetaas tästäkin esille pieni tekniikkapäivitysprojekti, muistaa sitten itsekin joskus mitä on tullut tehtyä. Alunperin tämän piti olla vain kojelaudan siistimisprojekti, mutta kuten kaikilla projekteilla on taipumus, niin tämäkin karkasi käsistä... Kyseessä -64 paksutolppa, joskus muinoin käyty kertaalleen läpi jolloin mummunpunainen vaihtunut pirteämpään oranssiin väriin. Auto on täysin ruosteeton joten sen suhteen hyvä aihio pienelle tekniikkapäivitykselle. Korin on siis hyvä, mutta tekniikka ja sen asennus autossa oli "vähän sinnepäin", muinaisten asennusten jäljiltä. Auto tuli mulle alkuvuodesta 2014 ja oli silloin tämän näköinen: Ei antanut luonto periksi ajella näin pussihousuauton näköisellä laitteella joten ulkoasu vaihtui parin välivaiheen kautta tällaiseksi: Koriin ja ulkoasuun ei siis juurikaan kosketa, vaan pääosin projekti painottuu tekniikan uusimiseen. Ostohetkestä viime syksyyn saakka auton tekniikka oli pääosin seuraavanlainen: - alkuperäinen vaihdelaatikko - 1300 vakiomoottori 70-lukuisesta kuplasta (virityksenä 2 x 1-kurkkuiset kaasarit) - vakiot rumpujarrut ympäriinsä - 2" kavennettu etuakseli säätöpaloilla - 12 v sähköt Talven aikana tehtävät päivitykset, tai ainakin ajatellut sellaiset ovat: - uudemman mallinen vaihteisto - 1835 moottori tuplakaasareilla - CSP:n levyjarrut eteen + taakse Näistä tarkemmin sitten seuraavassa jaksossa, ja mitä kaikkea muuta nuo muutokset tuovat tullessaan... 8 Quote
metake Posted March 24, 2018 Author Posted March 24, 2018 Purkamisella alkaa kaikki projektit ja purkaminen aloitettiin kojelaudasta, koska sehän oli se mitä projektin piti alunperin pitää sisällään. Kojelaudasta laskin 36 ylimääräistä reikää tai korjaamista vaativaa kohtaa.. Kun kojelauta oli purettu, niin sitten etupään kimppuun ja vanhat jarruosat pois ja levyjarrua tilalle. Etujarrut meni kivuttomasti paikalleen joten takapään kimppuun. Moottori ja vaihteisto pois ja siirtoakseli tilalle jotta auto saatiin ulos ja talli hetkeksi muuhun käyttöön. Takajarruissa olikin hieman enemmän sovittelemista, koska ne oli tarkoitettu IRS akselistoon ja tässähän ei sellaista ollut. Levy oli sopiva pitkille vetareille mutta jarrusatulan kiinnike ja väliholkit ei ihan suoraan. CSP:n kanssa käydyn sähköpostikeskustelun ja mittausten jälkeen sopiva compo löytyi. Eli -67 only vetariputket joissa on pyöränlaakerin syvennys matalampi kuin uudemmissa. -67 vetariputkissa ei kuitenkaan ole vielä o-rengas tiivistystä, ja kun sellaiset halusin niin prässillä päät auki ja siirto uudempiin putkiin ja nyt oli o-rengastiivisteiset -67 vetariputket valmiit. Sitten vaan sopivien vetarien valitseminen omista kätköistä ja kasaus sekä jarrujen asennus ja nehän istuivat hyvin. Laatikko kiinni autoon ja auto pyörilleen ja sitten olikin aika siirtää auto peltisepälle kojelaudan korjaukseen... 3 Quote
metake Posted November 20, 2018 Author Posted November 20, 2018 Jaahas, päivitellääs tätäkin pitkästä aikaa... Projekti jotenkin pysähtyi kesän ajaksi, vaikka piti olla vappuna liikenteessä. Kellään muulla ei varmaan ole koskaan näin käynyt? Tarinassa ei kuitenkaan ole vielä päästy edes kesän kynnykselle, joten jatketaan siitä, että maaliskuussa auto lähti peltisepän hellään huomaan kojelaudan ja tavaratilan paikkakseen: Meni viikko ja auto saatiin takaisin talliin ja ruvettiin hieromaan kojelautaa maalauskuntoon: Kevät rupesi painamaan päälle, muut kuplat oli saatu jo ajoon mutta tämä ei edistynyt. Kojelauta saatiin kuitenkin hierottua maalauskuntoon: Ja sitten väriä päälle, maaliksi valikoitui 2K uretaani: Ja Oranssihan siitä tuli: Lasi paikalleen ja varovaista kojelaudan kasaamista. Ohjauspylväs vaihtui kokonaisuudessaan rattilukolliseen malliin ja sen asennuksen jälkeen autossa oli taas kääntyvät etupyörät: Heinäkuun lopussa oli pakko myöntää, että auto ei tälle kesälle valmistu, ja siirtää se pois tallista toiseen varastoon.. Quote
metake Posted November 20, 2018 Author Posted November 20, 2018 Kesän ja alkusyksyn aikana ei paljoa tapahtunut, kun koetettiin viettää aikaa muallakin kuin tallissa, mutta jotain pientä kuitenkin.. Penkit saatiin takaisin verhoilijalta, vielä en oikein osaa hahmottaa miten väri istuu oranssin ulkokuoren kanssa, mutta eiköhän sekin selviä aikanaan: Ovipahvit tulee vielä samaa sarjaa, mutta ne on vielä tekovaiheessa. Sitten raivoisa kotitallin siivous, ovaali ja muut romut pois ja kuplan siirto navetan vintiltä kotitalliin: Hiukan on ahdasta mutta niputtaminen on helpompaa kun kupla on muutaman kymmenen metrin päässä ja samassa tallissa kaikkien osien kanssa, eikä 5 km:n päässä kuten aiemmin, ja eri tallissa kuin irto-osat. Tästä on hyvä jatkaa, sen verran tuli suunnitelmiin muutosta että rakentelu jatkuu vaihteiston irrottamisella vielä kerran, kun päätin sittenkin laittaa Ranchon ProStreetin pitkillä välityksillä tuon nykyisen lyhytperäisen tilalle. Päivitellään taas tilannetta kunhan projekti etenee, jos se nyt sitten ENSI kesäksi olisi ajossa... 8 Quote
jrasi Posted November 21, 2018 Posted November 21, 2018 Vähän pelottaa, kun tuli tää luettua... Mulla on vähän tuoreempi (’72), ex mummunpunainen ja nykyään oranssi. Kojelauta pitäis ens suveks korjata, maalata auto sisältä, verhoilla penkit ja pahvit... 1 Quote
metake Posted January 6, 2019 Author Posted January 6, 2019 Jotain pientä askartelua on tallissa taas saatu aikaiseksi.. Etuiskarit tuli asennettua paikalleen ja vaihteisto otettua siis uudestaan irti, joten takaiskarit odottaa vielä asennustaan Joulun välipäivinä oli hyvää aikaa kunnostella tuulilasin pyyhkijöiden koneisto ja vaihtaa siihen uudet akselit. Pyyhkijän moottori tuli samalla vaihdettua 2-nopeuksiseen ja 12 volttiseen niin ei vipota ihan niin kauheaa kyytiä. Lattian maalasin samalla jotta saa asennettua äänieristeet liimaamalla kuten kuuluukin, vanhastaan oli vain pohjamaali ja äänieristeet irtonaisina lattialla. Sitten tänään innostuin ottamaan porakoneen käteen ja poraamaan ameriikan puskureiden tukiraudoille reiät, ja samalla tuli tehtyä reikä ohjauslukon/virtalukon johtoa varten. 2 Quote
Tanhis Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Mitäs äänieristettä meinaat laittaa. Ja laitatko vain pohjalevyyn. Quote
metake Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 Mitäs äänieristettä meinaat laittaa. Ja laitatko vain pohjalevyyn.Pohjalevyyn ja oviin sekä takakylkiin, STP Gold. Muualle en ajatellut laittaa.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote
Tanhis Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Juurikin tämä oli mielessä että nykyaikaistatko eristeet vai menetko tehtaan eristeillä. Variantissa eristäminen ainakin toi niin suuren muutokset äänimaailmaan että vastaisuudessa tulee laitettua huolella omiin projekteihin juurikin tuota STP mattoa. Quote
mikan Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Ostin Motonetista jotain STP blackkiä, ei ollut kivaa muotoilla pohjan pokkauksiin. Kaverilla oli STP goldia, joka taas taipui oikein nätisti. Sitä olis pitänyt ostaa. t. Mika Quote
metake Posted January 27, 2019 Author Posted January 27, 2019 Hitaasti edistyy mutta edistyy kuitenkin. Sähköt alkaa olemaan valmiit ja äänieristeet on liimailtu kiinni, ja oviverhoilut sain vietyä verhoilijalle. 3 Quote
Kharon Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Toveri harrastajat suuresta lännestä kertovat että katon keskiosan vaimentamisella on merkittävä vaikutus melutasoon varsinkin kun lattia on vaimennettu. Tehtaan jäljiltähän siellä on iso huopapala, mutta ei ole oikein koskaan selvinnyt että onko se siellä ääni- vai lämpöeristeenä vaiko jotenkin sekä-että -hengessä. Quote
hpa Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Se kattopala toimii samalla tavalla kuin ovipalakin eli vaimentaa pellin värinää ja melua jollain taajuudella.Tiskialtaiden pohjassa on samalla periatteella toimiva vaaimennuspala. Quote
Kharon Posted January 29, 2019 Posted January 29, 2019 On 1/28/2019 at 12:46 AM, hpa said: Se kattopala toimii samalla tavalla kuin ovipalakin eli vaimentaa pellin värinää ja melua jollain taajuudella.Tiskialtaiden pohjassa on samalla periatteella toimiva vaaimennuspala. Noniin, tämä selventää asiaa. Kiitämme. Quote
metake Posted March 4, 2019 Author Posted March 4, 2019 Flunssa haittaa harrastusta melko tehokkaasti, jo neljättä viikkoa... Jotain on saatu aikaiseksi kuitenkin, vaikkei paljoa. Paadren kanssa tehtiin vaihteistoswappi toiseen kuplaan ja sen seurauksena pidemmillä välityksillä oleva laatikko siirtyy tähän. Laatikko tuli putsattua ja asennettua siihen vetarit ja vetariputket ja nyt laatikko odottaa lattialla asennusta, jos vaikka tällä viikolla sen saisi vielä suoritettua.. 2 Quote
metake Posted March 16, 2019 Author Posted March 16, 2019 Jotain pientä on tullut taas askarreltua. Laatikko löysi paikkansa ja aloittelin käsijarru vaijereiden sovittelua. Vaijereiksi palliksen vaijerit, mutta kuplan vaijerin kuoret, katsotaan mitä tulee. Kynnyksille tuli listat asennettua, vaikka yleensä en tämäntyyppisestä tingeltangelista hirveästi välitä, mutta peittyipähän houkan epäsiistit kynnykset. Ja antennikin tuli laitettua paikalleen. 2 1 Quote
metake Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 Hitaasti etenee mutta etenee kuitenkin... Polkimet purin ja putsasin sekä rasvasin, ja sain paikalleenkin. Ja lisää bling blingiä peilin muodossa. 3 Quote
Pedalpusher Posted March 19, 2019 Posted March 19, 2019 Hyvin säilyny kori nyt kun selas nuo kuvat läpi! Ei näy ratsupaikkoja. Paljon alkuperäisiä muotoja. Etutulipelli ja kynnykset, etusisälokasuojat. Huippu aihio firittää! Quote
metake Posted March 19, 2019 Author Posted March 19, 2019 Hyvin säilyny koriKieltämättä aihio on kohtuullisen hyvä, kaksi kohtaa olen löytänyt joissa on tehty ruostekorjauksia, eli molemmat tuulilasin alanurkat. Muuten tässä korissa on kyllä ollut metkillisiä porattuja tai sahattuja reikiä jotka on nyt suunnilleen kaikki korjattu.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
metake Posted March 27, 2019 Author Posted March 27, 2019 Sisusta valmistuu pikkuhiljaa ja matot löysi paikkansa, seuraavaksi saa ruveta tekemään etupenkeille kiinnityksiä. Moottorin kanssa tuli hiukan takapakkia kun ensin dekki jäi liian korkeaksi ja sitten kansien palotilat on osoittautumassa liian pieniksi. 92x69 kone, 1,25 dekkiä ja 44 cc palotilat sekä nokkana C35 niin ei nyt tunnu ihan toimivalta yhdistelmältä, eli pitää hiukan kairata palotiloja suuremmiksi. 3 Quote
Urbantoy Posted March 27, 2019 Posted March 27, 2019 Hyvää tullee vaikka varmaan keskivertoa yrität 😉 onko matot vähän käytetyt vai mistä harmaita saa.. mulla uudet mustat ylimäärääsenä rullalla tallissa by wolfsburgwest.. Quote
metake Posted March 31, 2019 Author Posted March 31, 2019 On 3/27/2019 at 11:33 PM, Urbantoy said: onko matot vähän käytetyt vai mistä harmaita saa.. Matot oli tässä autossa jo kun se tuli mulle, asensin ne nyt vaan takaisin. Jälkituotantoa ovat, jos en vallan väärin muista niin olisko olleet myös WW:n. Jotain pientä on tullut taas näperreltyä, sähköt alkais oleen valmiit etupellin alla, vielä muutama sähköjohdon siivous ja liittimien vaihto niin olis ok. Ja jotta projekti ei menis liian helpolla maaliin eikä tekeminen loppuisi kesken, niin piti käydä hakemassa lisää osia, katsotaan missä vaiheessa tämä on paikalleen asennettuna: 5 Quote
Ketsa Posted March 31, 2019 Posted March 31, 2019 Tästähän saa tehtyä sitten ihan oikeasti Herbien näköisen menopelin 👍 Quote
Urbantoy Posted March 31, 2019 Posted March 31, 2019 Älä Mestku lähe Herbie linjalle.. Tuosta klipista saa helposti räbän omaan paikalleen, mitat tuosta ja sitten aukko vaan kattoon.. sitten koriliimalla se klippi alakautta paikalleen.. ei tarvi edes maalasta ku etureunasta.. sivut ja peräpää jää listonjen/räbän alle.. Mulla tehtiin rautalankaliimapisteillä, tinalla, mutta ois ollut helpompi koriliimalla.. ja ois säästynyt siltä tuherrusmaalaukselta, mutta eipä tuollla väliä ku se on muutenkin sen näkönen että lehmä sitä on nuollut kymmeniä vuosia.. orkkis maali vuodelta -63 ja hyvin hapan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.