Tanhis Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 (edited) Kait tästäkin on jonkun näköinen projekti topikki tehtävä vaikka ei oikein selkeitä suunnitelmia tälle autolle olekkaan vielä luonut. Mutta yleisestiottaen auto on senverran hyvässä kunnossa että kai tämän kanssa on koetettava ainakin vähän oman mukavuusalueen ulkopuolista, eli aloitetaan konservoinnilla ja mahdollisesti siittä siirrytään museointiin. Tietty saattaa olla että silti tipahtaa napsun verran alaspäin. Eli auton tarina alkoi nelisen vuotta sitten kun isäukko kuuli sähkömieheltä joka nähtyään minun T34 ghian talvisäilössä totesi että kymmenen kilsan päässä löytyisi juurikin samanlainen auto. Tämän kun kuulin en kauheasti hyppinyt innosta kun aikausein tälläisissä tarinoissa junikset muuttuu tölkeiksi paikanpäälle päästessä ja t34 ghiat corvaireiksi. Pienistä odotuksista huolimatta kävimme katsastamassa mitä kyseisestä tallista löytyi. Yllätys oli suuri kun tallista todentosiaan löytyi T34 ghia ja joka ensiolemukseltaankin vaikutti yllättävä hyvältä. Päälle 60 vuotias omistaja kertoi omistaneensa auton 70-luvun alustalähtien ja ei halunnut myydä autoa kun meinasi laittavansa sen vielä joskus kuntoon. Käsien vapinasta ja muusta ulkoisesta olemuksesta päätellen minulla oli omat epäillykseni tämän projektin onnistumisesta. No jokatapauksessa en tietenkään unohtanut autoa ja kävin sillointällöin vierailulla juttelemassa mukavia, kun auto ei ollut kuin 30km päässä kotoani ja vain muutaman kilometrin päässä kesämökistämme. Viime syksynä päätin koettaa toisenlaista taktiikkaa vierailussani ja päräytin paikalle oman T34 ghian kanssa ja omistaja oli silminnähtävästi innostunut nähdessään toisen T34 ghian ja vielä ajossa olevan. Tällä reissulla omistaja myöntyi ettei hän saa koskaan autoa laitettua kuntoon ja myöntyi auton myymiseen. Mutta kun kysyin koska autoa sopisi tulla rahat taskussa noutamaan oli vastaus oli että katsellaan kesällä uudestaan. No tässävaiheessa tietenkin maalailin piruja seinille että kauppoja tuskin tulee kesälläkään. Lämmin toukokuu ajoi minut liikkeelle kysymään pitikö se paikkaansa että autosta voitaisiin kaupat tehdä kun kerta kesäkin oli rymisten alkanut. Kaupat kuulemma onnistuisi seuraavan viikon perjantaina. No pienellä jännityksellä lähdin seuraavana perjantaina autoa hakemaan rahat taskussa ja traileri perässä ja passatin peräluukku täynnä yhtä sun toista työkalua kun autosta oli osa renkaista tyhjänä ja jarrut tuntui olevan jumissa. Kaiken lisäksi auto oli sellaisessa paikassa että se tarvitsi siirtää parkkiruudun verran sivuun ennen kuin sitä pääsisi vetämään ulos tallista. Yllätys oli suuri kun näin että omistaja oli saanut auton siirrettyä valmiiksi ulosvedettäväksi ja renkaatkin oli täynnä ilmaa ja kuulemma jarrutkaan eivät olleet jumissa. Siittä sitten paperit kuntoon auto trailerille ja kohti omaa varastoa. Edited June 12, 2018 by Tanhis 7 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 (edited) Ennen varastolle viemistä kävin tiskaamassa auton nopeasti kun varastolla ei pesumahdollisuutta enää ole. Sanotaanko että auton pesu hieman yllätti koska suurimmalta osin orkkismaalipinnassa olevasta autosta ei tullut mitään suurempia yllätyksiä esille. Samalla rupesi vähän myllytyskoneen hurina soimaan korvissa, mutta katsotaan jos vaikka saattaisi auton ensiksi ajokuntoon ennen kuin siihen lähdetään. Siittä sitten auto varastoon ja nopealla vilkaisulla ei tullut ostettua mahdotonta ruostepommia. Autoa ostamaan mentäessä oli selvää että orkkis vaakaimukaasarilla varustettua konetta ei autossa enää ollut paikalla joka vähän harmitti. Kone oli korvattu muutaman vuoden uudemman kolkin 1500S koneella. No paikanpäällä selvisi että kone on vielä tallessa suulissa muutaman kilsan päässä ja autolla ei 300m lähemmäksi suulia pääsisi. Pienen patikoinnin jälkeen myyjä sanoi että ollaan perillä ja minä olin ihan H-Moilasena että missä! . No sieltä puiden lomasta se suuli pilkotti. Edited June 12, 2018 by Tanhis 4 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 (edited) Kone oli tosiaan tallessa, tai no.... ainakin tärkeimmiltä osiltaan. Oli kuulemma joskus tullut laakerivika ja sitä oltiin sitten löhdetty tutkimaan ja tässä lopputulos. No pitää tutkia olisiko kampikammio vielä pelastettavissa mutta vuodet eivät välttämättä ole kohdelleet tätä kauhean nätisti. Mutta onpahan tallessa ja numero tiedossa. Seuraavana päivänä kävin vähän tarkemmin autoa tutkimassa ja ainuat nopesti paikannettavat läpiruosteet autosta löytyi takakaarien alaosista ja kuskin helmasta. Ottaen huomioon että tämä auto löytyi suomesta ja nämä ovat kuuluisia mätäpommeja niin mielestäni ei huono lainkaan. Esim varapyöränkotelosta ei läpireikiä löytynyt, ainuastaan karmannin käyttämän korikitin alta oli ruoste lähtenyt edistymään mutta veikkaisin että nämä parantuu puhalluksella ja uudella korikitillä ja maalipinnalla. Sisältä mattojen altakin näyttää lähinnä siltä että täytyy vain putsata ja maalata uudelleen niin on taas priimakunnossa. Ja takapenkin altakaan ei suurempia yllätyksiä löytynyt. Keulassa oli pieni lommo mutta ei löytynyt argeologisia kittikerroksia kuten eräs pystäripoika jo pääsi mainitsemaan. Takalokarin sisäpuolelta näyttäisi siltä että auto on taidettu joskus massata kohtuu hyvin mikä luultavasti on auton suurimmilta osin pelastanut ruostepeikolta. Edited June 12, 2018 by Tanhis 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 Lattiamattojen alta löytyi myös vähän osviittaa auton seisonta-ajasta löysin nimittäin paikallislehden syntymäpäivältäni vuodelta '83. Jos olisin joku tälläisiin asioihin uskova niin voisi melkein todeta että minun kenties oli tarkoitus tämä auto ostaa :) Tämä myös antoi kohtuu tarkan näkymän siittä että auto oli kenties seisonut jokusen vuoden enemmän kuin myyjän arvioima 15 vuotta. Auton verhoilut ei ollut mahdottoman huonossa kunnossa mutta ainakin kuskin penkki kaipaisi uutta kangasta keskiosaan. Mutta tämä ei välttämättä pitäisi olla suuri ongelma kun nopealla googlauksella tarvittavaa kangasta näytti olevan reprona tarjolla. 559 cerulean oli hakusana jolla kangasta löytyi. Jopa alkuperäinen avaimenperä oli auton mukana Sisuta kaipaa lähinnä perusteellista putsausta ja mattojen uudelleen liimaamista ja uskoisin että suurinosa kaikista matoista ja penkeistä putsaantuu kohtuu hyväksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 Homma jatkuu aina kun jostain vähän aikaa löytyy mutta aika pienellä prioriteetillä tämä varmaankin tulee etenemään kun on muitakin hommia ja projekteja ihan kohtuullisesti. Mutta suuri tavoite olisi että ensikesänä tämä olisi rekisteröitynä ja liikenteessä ainakin jossain tapahtumassa vierailemassa. Jarrut olisi tarkoitus vielä tässä kesän aikana purkaa ja kartoittaa mitä kaikkea tarvitsee hommata. Varsinkin etupään pyöräsylinterit voivat aiheuttaa päänraapimista kun käsittääkseni reproja ei ole vieläkään saatavilla. Ja takajarrurummutkin taitaa olla aikalailla harvinaista herkkua. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 Korjaat välttämättömimmät ruostepaikat, tekniikka kuntoon, Myllytyskone laulamaan ja luu ulkona tapahtumiin. Kerrassaan hieno löytö! 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 No just selvittelen saksasta korjauspeltien saatavuutta. Et eiköhän tuon tuosta kohtuu pienellä vaivalla saa likkuvaan kuntoon. Konekkin pyöri eli sen suhteenkin voi käydä mäihä. 1 Quote Link to comment
ARTO Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 1 hour ago, Kemin Karavaanari said: Korjaat välttämättömimmät ruostepaikat, tekniikka kuntoon, Myllytyskone laulamaan ja luu ulkona tapahtumiin. Kerrassaan hieno löytö! Liian helppoa, kori muttereiksi ja puhallukseen ( ei hiekka ) jälkeen maalit ja pellit kuntoon, sitten nostan peukkuja. t. Poika 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 27 minutes ago, ARTO said: Liian helppoa, kori muttereiksi ja puhallukseen ( ei hiekka ) jälkeen maalit ja pellit kuntoon, sitten nostan peukkuja. t. Poika Mietitään tätä sit jossainvaiheessa kun junis on valmis, kenties kymmenen vuoden päästä. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 13, 2018 Author Share Posted June 13, 2018 (edited) Ah, ihanan kallista 200€ pari +posti + paypal maksu. Pitää laittaa kesälomarahat tuhlaukseen. Jokusen vuoden takaa löysin ilmotuksen missä nämä oli vielä 51€/ kappale. Edited June 13, 2018 by Tanhis Quote Link to comment
Tanhis Posted June 16, 2018 Author Share Posted June 16, 2018 Kävin tänään purkamassa jarrut pois kilpineen. Kun tälläinen pieni suunnitelma on alkanut hahmottua mielessä että ensin auto ajokuntoon ja sitten ruosteiden kimppuun. Etupään jarrut näytti siltä että luultavasti rummuilla ei ole paljon ajeltu ja kengissäkin oli kohtuullisesti pintaa. Ja mikä oli vielä ihmeellisempää niin säätömutterit toimi. Tämä oli hyvä ettei tarvinnut väkivalloin ruveta purkamaan. Kun tämän ikäisten kolkkien etu jarrusylkyt alkaa olemaan vähän kivenalla. Takapäässä ei sitten käynytkään ihan samanmoineen tuuri. Pelkääjänpuolella molemmat säädöt jumissa ja rumpukin pyöri vähän nahkeesti. No ei muutakuin itsetehty rummun ulosvetäjä kiinni ja rumpu ulos. Tässä operaatiossa meni sitten kengän tappien hatut paskaksi ja työsylkkä. Mutta näitä onneksi saa uusia. Rummut oli uralla mutta näyttivät olevan vielä mittojen sisällä niin ei tarvitse ruveta niitä metsästämään. Tai no jos jostain tulee sopivan hintaiset eteen niin miksipä ei niitäkin vaihtaisi. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 16, 2018 Author Share Posted June 16, 2018 Kuskin puolella taasen kävi mäihä kun toinen säätömutteri pyöri. Silti joutui käyttämään ulosvetäjää mutta mitään ei mennyt rikki. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 16, 2018 Author Share Posted June 16, 2018 (edited) Samalla reissulla löytyi todennäköinen syy miksi auto on jäänyt alunperin seisomaan. Oikean etu ylätukivarren laakeri on ilmeisesti antanut periksi ja omasi aika miehekkään klapin. Muista nivelistä en löytänyt oleellista klappia. 20180616_153612.mp4 Kävin myös noutamassa kaksi vannetta jotka jäi ostajalle ekalla reissulla ja nyt mulla on 4kpl 12/61 valmistettuja vanteita jotka on vielä orkkisvärissäkin. Sikses tää ei minulle aiheuta suurempia pussihousun väpätyksiä mutta voi olla jollekkin suurikin juttu. Edited June 16, 2018 by Tanhis 1 Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 16, 2018 Share Posted June 16, 2018 Toihan on hellwetin hywä korinen ghia, sulla kävi hyvä tsägä et löysit auton.....👍👍👍👍 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 16, 2018 Author Share Posted June 16, 2018 18 minutes ago, sleepercooler said: Toihan on hellwetin hywä korinen ghia, sulla kävi hyvä tsägä et löysit auton.....👍👍👍👍 Juu on tuo uskomattoman hyvä t34 vaikka joitain hitsauksia tuohon nyt täytyykin tehdä. Mutta katsotaan mitä kaikkea vielä eteen tulee kun tuota massaa rupeaa putsaamaan pois pohjasta. Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 16, 2018 Share Posted June 16, 2018 3 minutes ago, Tanhis said: Juu on tuo uskomattoman hyvä t34 vaikka joitain hitsauksia tuohon nyt täytyykin tehdä. Mutta katsotaan mitä kaikkea vielä eteen tulee kun tuota massaa rupeaa putsaamaan pois pohjasta. Joo, aina löytyy hitsattavaa, mutta ei ole mikään läpimätäpaskaka. Jarrut kuntoon ja leima paperiin! Quote Link to comment
Tanhis Posted June 18, 2018 Author Share Posted June 18, 2018 (edited) Kuinka kivoja nämä varhaiset type 3 pohjaiset autot ovatkaan. Sain vinkin että ruotsin tradera sivustolla on varhaisen kolkin etujarrusylkkiä myynnissä (Kiitokset vinkistä asianomaiselle). Kauhea ihmettely ja sivulle rekisteröinti ja lopputuloksena olin jo melkein luottokortti kädessä kun tajusin että hitto tarkistetaampa vielä varaosakirja. No sieltähän paljastui vallan mielenkiintoista tietoa, 61-65 on kolkeissa ollut neljää erityyppistä työsylinteriä. 1. 20.64 mm alustanumeroon 27 849 asti jonka sisään siis tämä minun auto pitäisi mennä mutta pitää vielä mitata. 2. 22.2 mm alustanumeroon 27 849 asti 3. 22.2 mm alustannumerosta 222 975 numeroon 483 592 4. 22.2 mm alustannumerosta 315 000 001 numeroon 315 220 883 Pitää ilmeisesti tarkistaa onko nuo autossa olleet vielä pelastettavissa, muuten voi olla kohtuu hankala löytää oikeanlaisia. Tiivisteet ainakin löytyi googlella varaosanumerolla eli ei pitäisi olla mahdottomia löytää. Mutta jos joltain löytyy nos tiivistesarjoja 20,64mm sylkille niin voisi kiinnostaa. Samoin kuin pääsylkän tiivistesarja pitäis varmaan ostaa, mutta pitäisi se vielä käydä kaivamassa autosta ulos että saisi kartoitettua sen kunnon. Näitä sentään saa uutena CSP:ltä mutta hintaa on tietty se 249€ Edit: Ja nyt kun tutkin takatyösylinterit kanssa niin se näyttäisi vähän valoisammalta löytää kun kuplan 1957 - 1964 etusylinteri pitäisi sopia varaosakirjan mukaan. Edited June 18, 2018 by Tanhis Quote Link to comment
-tipi- Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 Etusylkissä voisi olla optiona koneistaa orkkissylkät isommille männille. Riippuen tietty korroosioasteesta. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 18, 2018 Author Share Posted June 18, 2018 Pitää prässätä auki että näkee missä kunnossa on. Ja sitten ottaa vaikka johonkin specialistiin yhteyttä jos näyttää huonolta. Mutta pitää jokatapauksessa pitää tämä ylikoko vaihtoehto mielessä. Turun jarruosa oy joku myös antoi vinkkinä vaikeampien sylinterien kanssa. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Noniin eka etusylkkä auki ja ei ainakaa pelkällä putsaamisella ja uusilla kumeilla mene. Eli sylkkä rasvaprässillä auki. Sitten putsaus karhunkielellä ja pyöräytys tonnisella vesipaprulla. Ja lopputulos oli tämä. Eli ei mahdottoman syviä syöpymiä mutta on kumminkin. Mitäs mieltä raati on meneekö vesipaprulla pyörittämällä kuntoon tai kyselenkö ylikoottamista jostain. Quote Link to comment
aki Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Olen 356 sylintereihin käyttänyt Bilteman pientä hoonaustyökalua. Toimii hyvin ja ottaa tasaisesti. Toi potilas on vähän siinä rajoilla, mutta kokeilemalla selviää. 356 osia on ameriikan herrat korjanneet holkittamalla takaisin alkuperäiseen kokoon.Aki Noniin eka etusylkkä auki ja ei ainakaa pelkällä putsaamisella ja uusilla kumeilla mene. Eli sylkkä rasvaprässillä auki. Sitten putsaus karhunkielellä ja pyöräytys tonnisella vesipaprulla. Ja lopputulos oli tämä. Eli ei mahdottoman syviä syöpymiä mutta on kumminkin. Mitäs mieltä raati on meneekö vesipaprulla pyörittämällä kuntoon tai kyselenkö ylikoottamista jostain. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Jos nuo on nuo pienemmät 20,64mm niin koneistus vaan 22,22mm ja 22,2:t männät Kuplan etusylkästä 7,90€ Quote Link to comment
Tanhis Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 Juu ovat pienemmät sylkät ja puran nyt vielä nuo muut ja koetan hoonausta. Ja jos ei näytä hyvältä niin sit ylikoko. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Mielestäni nuo ei hoonauksella tule hyväksi...koneistus vaan seuraavaan isompaa tai holkitus omaan kokoon. 2 Quote Link to comment
karhok Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 6 hours ago, Tanhis said: Juu ovat pienemmät sylkät ja puran nyt vielä nuo muut ja koetan hoonausta. Ja jos ei näytä hyvältä niin sit ylikoko. Löytyy ylimääräisenä täysi setti eteen kolkin 20.64 mm sylintereitä NOS. Quote Link to comment
ARTO Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Kannattaako jarrujen kaa alkaa säästämään... Tän ikäisessä volkkarissa turvatyynyt toimii takataakin huonommin 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 4 hours ago, karhok said: Löytyy ylimääräisenä täysi setti eteen kolkin 20.64 mm sylintereitä NOS. Laitoin viestiä. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 3 hours ago, ARTO said: Kannattaako jarrujen kaa alkaa säästämään... Tän ikäisessä volkkarissa turvatyynyt toimii takataakin huonommin Niin no ei näitä sylkkyjä saa mikolta edes soittamalla niin siksi nämä ongelmat. Nyt kun tuli eka tarjous nosseista niin otetaan huomioon. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 No jokatapauksessa koetin hoonausta kolmekivisellä pikku hoonilla. Lopputulos ei mielestäni ollut hullumpi. Digitönärillä mitaten lähti 0.11mm pois yhdestä pahimmasta. Se että onko tämä liikaa jos löytää uudet huoltosarjat ja männät niin pitäisi varmaankin testata. 1 Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 http://www.aircooled-museum.com/achat-type-3-61-63-brake-cylinder-230938.html oiskos noi Quote Link to comment
x-pj Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 4 hours ago, ARTO said: Kannattaako jarrujen kaa alkaa säästämään... Vois tietysti myös kysyä, että kannattaako näitä vanhoja autoja ylipäätään korjata, kun kaupasta saa halvemmalla uusia. Minulle ainakin tuottaa mielihyvää, jos saa vanhan alkuperäisen osan korjattu vaikka uuden sais halvemmalla ja helpommalla, nyt ei edes saa. 3 Quote Link to comment
ARTO Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 1 hour ago, x-pj said: Vois tietysti myös kysyä, että kannattaako näitä vanhoja autoja ylipäätään korjata, kun kaupasta saa halvemmalla uusia. Minulle ainakin tuottaa mielihyvää, jos saa vanhan alkuperäisen osan korjattu vaikka uuden sais halvemmalla ja helpommalla, nyt ei edes saa. Tanhis kysyi ylempänä meneekö vesipaperilla pyöräyttämällä vielä syöpyneen näköinen sylinteri kuntoon ja esitin oman mielipiteeni. Minulle ei tuota mielihyvää jos kananmunan muotoisiksi hiottu vanhan auton jarrusylinteri pullauttaa ekassa tiukassa jarrutuksessa nesteet väärälle puolelle, oli vaikka nippusiteillä kiristetty pölysuoja sylinterin ympärillä... Quote Link to comment
Tanhis Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 (edited) 8 hours ago, ARTO said: Tanhis kysyi ylempänä meneekö vesipaperilla pyöräyttämällä vielä syöpyneen näköinen sylinteri kuntoon ja esitin oman mielipiteeni. Minulle ei tuota mielihyvää jos kananmunan muotoisiksi hiottu vanhan auton jarrusylinteri pullauttaa ekassa tiukassa jarrutuksessa nesteet väärälle puolelle, oli vaikka nippusiteillä kiristetty pölysuoja sylinterin ympärillä... Niin no itselläni ollut tapana näiden harvinaisempien kanssa pyöräyttää pinta puhtaaksi vesipaprulla että näkee missä kunnossa pinta oikeasti on. Hapettuneesta mustasta paskaisesta pinnasta kun on vaikea arvioida kuntoa. Ja kyllä kysyin mitä mieltä on meneekö vesipaprulla kuntoon. Tähän oli sinun vastauksesi ei. Kiitokset mielipiteestä ja siksi hainkin hoonin kun oli peräti 9,50€ hintainen. Jälki oli hyvää ja en kylläkään näe vaihtoehtoa että miten edes 1000 vesipaprulla olisi saanut 0.11mm työstöllä sylkää niin soikeaksi että nesteet tulee väärälle puolelle. Mutta saattaa olla että tälläinenkin vaihtoehto olisi. Edited June 21, 2018 by Tanhis Quote Link to comment
Tanhis Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 8 hours ago, lasse haukkavuori said: http://www.aircooled-museum.com/achat-type-3-61-63-brake-cylinder-230938.html oiskos noi Olishan ne mutta jos tunnin parin työllä voi säästää 2×170€ + postit niin ainakin itse tykkään tehdä sen parituntia töitä nähdäkseni onko homma mahdollista. Ja näiden nos osien kanssa pitää muistaa että sisällä on kumminkin kuminen osa joka ei välttämättä ole säilynyt yli 50v säilytyksestä. Eli laittaako ~350€ nos sylkkyihin ja sitten vielä etsimään mahd tiivisteosia. Ja tähän vielä lisänä että totta vitussa ostan uudet jos nokan eteen tulee järkevän hintaiset. Kyllähän noita googlailin ja olisi sambaltakin muutamat yksittäiset löytyneet. Mutta edelleenkin turha näitä on harrastaa kun uusia autoja saa kaupasta. Vai ostaako porukka esim. aina uuden mäntäpyttysarjan vaikka vanhasta saisi hoonaamalla ja rengastamalla hyvän. 1 Quote Link to comment
oskari Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Vanhaa varastoa olevat (NOS) jarruosat ovat täysin käyttökelpoisia, jos säilytetty oikein. Kumin laatu aivan toista, kuin halvoissa tarvikkeissa. Enpä lähtisi arpomaan ruostuneiden sylinterien kanssa, jos laadukkaita käyttämättömiä osia on tarjolla, kyseessä kuitenkin turvallisuuteen liittyvä osa. Muutaman satasen säästö voi tulla kalliiksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 Nyt pitää kyllä sanoa tähän että pikkasen yllätti kommentointi. Tottahantoki en rupea jarrujen kanssa kikkailemaan. Muuten olisin vain täyttänyt nesteet ja koettanut onko polkimessa voimaa ja vaihtanut vain vuotavat osat. Mutta en nyt oikein ymmärrä että miten se tehtaan tekemä pinta poikkeaisi itse hoonatusta pinnasta niinpaljon että itsetehdyllä pinnalla tulee kuolema ja tehtaan tekemällä pinnalla kaikki olisi paremmin. Ja kyllä ymmärrän todellakin että hoonaamalla ei olla enää alkuperäisissä mitoissa ja tämän takia mittasinkin kuinkapaljon tavaraa katosi. Jarrusylinterin hoonaamiselle en löytänyt kulumisrajoja kun kerran tehdas on luultavasti joskus ajatellut että miksi kukaan rupeisi näkemään vaivaa näin halvan osan takia. No ajat on muuttuneet ja näitä käytännössä yhden tuotantovuoden palikoita ei enää löydykkään paikallisen vw liikkeen hyllystä muutamilla markoilla. Hoonauksella tosiaan pinnasta katosi ~0.1mm tämä siis tarkoittaa että tiiviste joutuu tiivistämään 0.05mm suuremman raon kuin alunperin. Luultavasti se kiinalainen työstökone saattaa heittää myös tämän verran kun sitä mahdollisimman halpaa jarrusylkkää koetetaan sieltä kaupasta ostaa. Ja viestiksi kaikille palstan päiviräsäsille niin luultavasti etsin näihin vielä uudet männät ja tiivisteet ja laitan hyllyyn odottelemaan seuraavaa kohdetta johon nämä sopisivat. Tai laitan jopa autoon paikalleen jos ei nos sylkistä tule kauppaa aikaiseksi. 3 Quote Link to comment
ARTO Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 4 hours ago, Tanhis said: Vai ostaako porukka esim. aina uuden mäntäpyttysarjan vaikka vanhasta saisi hoonaamalla ja rengastamalla hyvän. En ota enää jarruihin enempää kantaa, mutta huonon vertailukohdan annoit paljonkos jarrusylinterissä ohivuotoa ja katkosrakoa tiivisteessä... Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 7 hours ago, Tanhis said: Olishan ne mutta jos tunnin parin työllä voi säästää 2×170€ + postit niin ainakin itse tykkään tehdä sen parituntia töitä nähdäkseni onko homma mahdollista. Ja näiden nos osien kanssa pitää muistaa että sisällä on kumminkin kuminen osa joka ei välttämättä ole säilynyt yli 50v säilytyksestä. Eli laittaako ~350€ nos sylkkyihin ja sitten vielä etsimään mahd tiivisteosia. Ja tähän vielä lisänä että totta vitussa ostan uudet jos nokan eteen tulee järkevän hintaiset. Kyllähän noita googlailin ja olisi sambaltakin muutamat yksittäiset löytyneet. Mutta edelleenkin turha näitä on harrastaa kun uusia autoja saa kaupasta. Vai ostaako porukka esim. aina uuden mäntäpyttysarjan vaikka vanhasta saisi hoonaamalla ja rengastamalla hyvän. 3 hours ago, Tanhis said: Nyt pitää kyllä sanoa tähän että pikkasen yllätti kommentointi. Tottahantoki en rupea jarrujen kanssa kikkailemaan. Muuten olisin vain täyttänyt nesteet ja koettanut onko polkimessa voimaa ja vaihtanut vain vuotavat osat. Mutta en nyt oikein ymmärrä että miten se tehtaan tekemä pinta poikkeaisi itse hoonatusta pinnasta Hyväthän noista tuli hoonaamalla, tuskin mitään ongelmaa. Mutta sen takia laitoin ton linkin, ku jättänyt noita www osoitteita muistiin mistä vain ikinä kolkin osia löytyy. Itellä jos olis tommonen auto ja tietää ettei osia saa niin tilaisin kyllä varuille hyllyyn pölyttymään. Ei muuta. Ja tuohan on todellakin oikeaa harrastamista peukut siitä, ja aito entisöity on 100 kertaa parempi kuinyksikään tarvike Quote Link to comment
Tanhis Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 1 hour ago, lasse haukkavuori said: Hyväthän noista tuli hoonaamalla, tuskin mitään ongelmaa. Mutta sen takia laitoin ton linkin, ku jättänyt noita www osoitteita muistiin mistä vain ikinä kolkin osia löytyy. Itellä jos olis tommonen auto ja tietää ettei osia saa niin tilaisin kyllä varuille hyllyyn pölyttymään. Ei muuta. Ja tuohan on todellakin oikeaa harrastamista peukut siitä, ja aito entisöity on 100 kertaa parempi kuinyksikään tarvike Juu ei linkin laittamisessa mitään ole hiton hyvä vaan että saa linkkejä kun parempi nähdä mistä jotain saa vaikkakin kalliilla kun se että jotain tarvitsisi ja ei löydä paikkaa mistä saisi. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 Nyt kun saatu Päiviräsäset liikkeelle niin katsotaan miten tämäkin on väärin tehty. Eli en omista hiekkapuhallusvehkeitä ja varsinkaan ei kaapissa tapahtuvasta puhalluksesta on sen verran kokemusta että ilman kunnon kypärää ja raitisilmavehkeitä en hommaan mielellään lähtisi. No koetin 10% etikan toimintaa konseptina. Ja kun se kerran toimi niin ei muutakuin isompaa osaa testiin jarrukilven muodossa. Katsotaan parinpäivän päästä miten kävi. Lähtökohta. Vähän mietitytti että eikö näissä ole ollut alunperin rummun sisäpuolella lainkaan maalia kun noin puhdasta peltiä tuli paskan alta esille brakecleanerilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.