Jump to content
Sign in to follow this  
tyyppi3

Tyyppi3 -69 fastback liikenteeseen

Recommended Posts

Nonniin. Kävi niin, että tytär haluisi hääautoksi isukin vanhan TL:n. Ajankohdasta ei tosin ole vielä tietoa, mutta kärrättiin auto ladosta (jossa se oli vuodesta 2004, sinne ajettuna) talliin kotio.

IMG_20180824_181511.thumb.jpg.dcb1e6c98d36e2de3c3b9ba43385806a.jpg

Osti pelin ~90 vuonna, jolloin se oli seisomassa lähistöllä takasiipi kolhittuna. Silloin paikattiin pahimmat kohdat, maalattiin ja laitettiin ruiskukone toimimaan. Eli ei ole mitenkään entisöity. Aikataulun ja mahdollisuuksien rajoitusten vuoksi nytkin olisi tarkoitus saattaa se taas kilpiin ja riittävään edustuskuntoon. Entisöinti saa odottaa eläkepäiviä.

 

Nyt on karkea suunnitelma (ei välttämättä tässä järjestyksessä):

- purkaa sisustukset ja irtoavat osat

- vaihtaa taka-akselin väätövarren kuluneet puslat

- irrottaa kone ja loota

- tarkistaa pa-letkut ja suuttimet

- uusi ( tai parempi) takapuskuri

- jarrujen laitto

- maalarille

 

Kynnyskotelot ovat hiukan huonossa hapessa (tai siis saaneet happea liikaakin) ja muutamia reikiä löytyy sieltä täältä. Näkyvät pellit ovat muuten suht hyvässä kuosissa.

Konetta voisi kokeilla käyntiin irrallaan, jotta olisi sitten helpompi roplata, jos/kun siinä on jotain.

 

Takapuskurista on jo ollut keskustelua tuolla ostopalstalla, ja toiveita on, että se löytyy, vaikka alkuun vaikutti huonolta.

 

Laitan lisää kuvia, kun saan enämpi purettua...

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Ruiskukoneen käyntiin laitto auton ulkopuolella on aika pelaamista johdotusten kanssa eli suosittelisin tekemään sen autossa paikallaan. Laitappa viestiä vaikka whatsappissa 0405464097 niin voin antaa hyvän tarkistuslistan mistä ruiskukoneen tarkistaminen kannattaa aloittaa.

Share this post


Link to post

Multa löytyy tuollaiseen ylimääräisenä ECU. Joskus mietin, että olis tehnyt kotelon sisälle megasquirtin ja päivittänyt ruiskun lähemmäksi nykyaikaa.

 

t. Mika

Share this post


Link to post
1 hour ago, mikan said:

Multa löytyy tuollaiseen ylimääräisenä ECU. Joskus mietin, että olis tehnyt kotelon sisälle megasquirtin ja päivittänyt ruiskun lähemmäksi nykyaikaa.

 

t. Mika

Pidetääs mielessä, jos vaikka olisi hapettunut seisonnassa piloille

Share this post


Link to post

Ecusta kannattaa sit katsoa että on samaa sarjaa kuin muut ruiskun osat.

Share this post


Link to post

Nyt on siis puskurit tulossa Vietnamista, ja hiukan olen riisunut päällikamppeita. Ruostetta tietty löyty, eikä vuoden -90 paikkaukset olleet aivan huippuluokkaa...

XrunPer0su6dJHDEksmfp8-MZ8jFexx5rZXrlJMVZF5gBcgn_z3Ua86SEPsZn8xeUdXucHKjNznX4LlD12mKB4HrzDdXrtye1sd4ZmRXCD-sXwvOTkosWhwG6UnrwmvDO3c_lYIP-TGtNxmTl5y88LOMqdwjG6BDSX993ZROlRrvFS3D3LrUHv5Fc2rs-QKeINMC98YWKvWMiY3-9dWKLhKcomGPPiIomVKtCjgMiE_HPRiR7XiR3kohpxJUH5cX-s8s1ET8yZ0Pz4c-leQkIabQECHAiWMEoMcH4jLG62iAIS_mDvKKxYyiMImwlWT9KskPAqzXV0DgHnfTUYeU4s-cwimIfuyHtnJ-2-D6jW4HmQBEjZjEj5zsa4VOMcGYNA9uPZ6Zd2CUn8AtGdiOQx-vItY01mHuxCEa3YuX1jB1seboGhhsrSZLWkuEIWgkE7MDG0NoHsuw0oRGxOECLo4P2K703b6GGAGxsaXmImu_G2xAjw-9sqm_ft2TA-cX-C8Pw_bBYQJlYt2PuswP1XPgfT-6RoE82meduYh0P0rUMtfMlHMk3jbOtzd2hwedjh_s0KIUUyjpyZ_uzETlDkyDiwcrKGQLTj112Ji-00Qtms63cTuYlEJXujKnosc=w999-h750-no

uutta reikää

yILVj2YTExRn6G-FhKCMagNJucQ1LwCIMVbU_Toa4Eun_Ap_yj_zcViIurbw8icGdAkA2J5kzZNUYLZ1VgpAiZjpDD23hkdPZoAva4QMxKemW0_3daatlPdupEf2kLxRAy4Hvf0bfDcRLxsVmWcqO_ejv9-FSWTPmXJplzzJhIYlnb6BVOXUIozJUZYTHT_DWPUwpa1nRz--ZkmJNHKYkNRiS1Ew3Dhu4j2wQaRic7pzl_66G8h6xDpX2S9UAhCyjXWCPGuc_bE8TpE5DGFDOGwghqcSqr8M0YavaJos3ibEX3S0qIKtSbC3ZVcMMk62of7deCI1vUiMGBS7YFZPQiRZEK_27HGAXTAdDUZ5AH_fPQp3yKaFaj5G-X0TsdIVs_YmdXrD2T4vQTdEgABiCUzXgwBmf3jyzhOHunmSQkKwwKW1tx5SwNoBw1UQlo2u3BeLzw9uTr2n768EXXYTrVzyPi0k5dASSdPVdEhvbXXwebn2dv3NuCnUBCFCcZZ0Q8g81NZlv1noGRrnbDNnvtfp496fHfCeDU53g2nNL1_QS318lKUgXQVnpRFY2iAAHsoH4jcUjGEMbeaiP7U96KEQLt8s3-8AEqAySOAGgTA5qGZ5aNAYMkktLqu4vcE=w562-h749-no

huonosti tehtyä vanhaa

IFaDFiyIIQwTQnWJKUZObV8H_ZJVuboFaVHCms2x_Cl-RlBtYlpdPM0sXzXZWtLyIur7jASt9OmqYNjZBMHw4ccZN3RmZeRKikM_-qA1mKQBKsFquqoiQHwaxzOJHUfDKgpCp-Vfz56uF_PIYVPE4yt9OPYUTiCNbRofRdlptWiOb56mf5AN3r_qY40keMSTWLTON8QKKLzKdtV3f9rC-hZ5MBvOv1kAD4S_Uv0t_f1D9XoGRtQkPD0CHgLvXHu9xe8ighY5a58WhlfbvQz8JscS8zH-tX-7RET7DgogoQh2eJeBPAbty_ypdBdbaqBo-MIVvswJt8MT1ChTcG3OTOFzZ2v7MutrjgqN-UwBB0FauWkaV9hn4mjflnhy-rv8qwrwmJcyNL9M75Nl_MHWERKhC2NF9rjmIPbQajy4vNGIe4KWA7O49TfQpakl3Nh4Ho3iMr45X-am0A92Wv_BGTggpNV4H2h9oD3wowU0WTIRh-CPywhu3BcLlpS-8n5cC2nIOVQeFp_-_qLShgU1oKMNMYpPg1unZKZ4rCOk9VPir7AogEJElx46lryLq4lh_xcehTT6QKMbLbab-7GKYyj1QE7oTxPY3-UaGIZSqyvO-E8i8YeY9po1XWG6OTo=w490-h653-no

 

 

MS4_7rlGQzhaFvcHHLAY7PThgQjOfoLfgOHBZawPoVY2HOMb46uD5rMA3WUbYYA07d9ybavNT8ySghRWvyPNo_OrKhDu3UlBmKOBXL7jNjNMV2yYLBoFkB4JdIW5I7-NxQOuqy1SWVUD2kmMWjJV64WXoH3ZPxjlYhiZvYQJmkfTAr-MGGweaJsjinX8isZkisWo04O8Ek5XupOh6wISc0rIKn7vpieKYKLcm9yIrHtMFDtCPGPfS8ERyZ5aXN7hEjTyk12jK7HfXjr9kd7RQkgozEB5cnLpj3yfrR3rTPkMjFhnLWkvf52QY44D-G00U1BkDX3A7Vt4k0BwIgfJ6pAVTttnUjQ_gBkHvyxC6CIvrPHZX5SHEqgkcd1MWPRKhNUcx4AVy1ZbNJSiYfVucxpwI8FpZlSvj_Ke8ZUJjH__W-I6bZElq3feJRxkD9_-dgFn5b8pynbjkp_eBkVlSgvIPVHMh_bYpRbLLiroA14tBOOGwTxW3EU6ikb3pjkscS-Xa18hPQ98LpU0kos9McHmDoip4Q2l8CtbirHhr5RKfAUvJ1KTC5GWYKfmMA0uVS4mXhQSl2NFHr-ALrHJ930ONIDSMOoQHHqDbJ7FBX65L5-2TYbfw7W0iylWZAA=w871-h653-no

 

Jossain törmäsin vielä uustuotanto kynnyskoteloihin. Pari vaihtoehtoa:

- Voisiko olla mitenkään mahdollista vaihtaa kynnystä erottamatta koria pohjasta? Tilat on nyt hiukan rajalliset, enkä toisaalta koskaan tuollaista operaatiota tehnyt, lieneekö kuinka iso operaatio. 

- Mennään kuten ennenkin, eli paikataan mitä päällepäin nähdään. Joskus sitten kunnolla... 

 

Muuten näyttää kohtuullisen hyvältä, noi kynnyskotelot taitaa olla isoin homma nyt.

 

Share this post


Link to post
52 minutes ago, Tanhis said:

Kuvat ei näy.

Aha. Ei ne sitten copy pastella menneet vaikka näkyivät. 

IMG_20180908_101023.jpg

IMG_20180908_100354.jpg

IMG_20180908_100535.jpg

Share this post


Link to post

Ei noi nyt mun mielestä ihan huonoimpia korjauksia ole. Aika tilkkutäkkiä vaan, mutta korjauspeltejä jos ja kun ei ole, niin näin se helpoiten onnistuu.

Share this post


Link to post
33 minutes ago, jazi said:

Ei noi nyt mun mielestä ihan huonoimpia korjauksia ole. Aika tilkkutäkkiä vaan, mutta korjauspeltejä jos ja kun ei ole, niin näin se helpoiten onnistuu.

Kiitos, nyt hävettää vähemmän. Yritän löytää vielä sen kynnyskotelon linkin. Tai sitten se oli vaan listoilla, muttei saatavana 

Share this post


Link to post

Kuvat on nyt kahteenkin kertaan. :-)

 

Samaa mieltä, eli paikat ei ehkä ole kauneimmat, mutta ilmeisen hyvin "paikkansa pitäneet". Eli jos ne on joskus 20 vuotta sitten hitsattu ja vielä ei pahemmin ruostepeikko ole niihin purru. Joten korjaus on siinä mielessä onnistunut!

 

t. Mika

Share this post


Link to post

Helmalotelot nopeiten löytyy https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/puskurit-(t25-ja-kupla-75-alkaen)-kori-sisusta/helman-ja-kyljen-korjauspalat-pyorankaaret/30852/

Vakio kolkin paikat pehmeät. Kyllä helmakotelot pystyy vaihtamaan irroittamatta pohjalevyä. Pultit auki ja leikkaa mädän osan pois ja sovittaa uuden väliin.

Edited by lasse haukkavuori

Share this post


Link to post
5 hours ago, lasse haukkavuori said:

Helmalotelot nopeiten löytyy https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/puskurit-(t25-ja-kupla-75-alkaen)-kori-sisusta/helman-ja-kyljen-korjauspalat-pyorankaaret/30852/

Vakio kolkin paikat pehmeät. Kyllä helmakotelot pystyy vaihtamaan irroittamatta pohjalevyä. Pultit auki ja leikkaa mädän osan pois ja sovittaa uuden väliin.

Ohoh. Nehän olikin lähellä, kiitos vinkistä. 

Share this post


Link to post

Aika normikeissi näkyy olevan. Se on päätös tehtävä: parsiako ajoon vai tehdä kunnolla.

Share this post


Link to post
14 hours ago, Lasse said:

Aika normikeissi näkyy olevan. Se on päätös tehtävä: parsiako ajoon vai tehdä kunnolla.

jep jep. Voisi tehdä kunnollakin, ellei olisi kaikkee muuta turhaa (esim töitä), ja ellei tuo ekan viestin ajankohta tulisi liian yllättäen.

 

Tiedätkö muuten Tampereen seudulta pätevää (muttei liian kallista) paikkaa, jolle voisi viedä kopan ja pohjan hiekkapuhallukseen yms pohjatöihin?

Share this post


Link to post

Se on tuo kolmonen sen verran kinkkinen rakenteeltaan, että voi tuntitöinä (+alv) tulla aika kallis kiesi.

 

Mulla joskus taannoin noita kolmosia oli useampia, että jonkin verran tiedän mistä puhun. Hauskoja pelejä, mutta tekemsitä riittää. Mää katon tosta yhden puhaltajan onko se työkykyinen/kuntoinen mutta se on mulle tehnyt hommia joskus. Silloin kun on ollut tolpillaan.

Share this post


Link to post

Mulla ei ole siis mitään kokemusta tuosta Oriveden paikasta ja onnistuuko siellä edes hiekkapuhallus. Mutta kysymällähän asiat selviää. :-)

 

t. Mika

Share this post


Link to post

Asiallisen oloinen paikka ja tekijäkin vaikutti kokeneelta. Useita projekteja oli menossa, mun vajavaisella ymmärryksellä näyttivät olevan laatutyötä.

 

Kaveri asuikin melkein kivenheiton päässä ja tuli illalla tallille katsastamaan TL:n. Arveli, jotta 8 pvää olisi peltityötä, hinta vastaavasti menee 65€ (sis ALV) tuntihinnalla 4 k€ kieppeille. Voi olla myös mahdollista, että tehdään osittain, mulle helpot ja kaverille hankalat kohdat. Hyvä takaportti kumminkin. Hiekkapuhallus ja pintamaalaukset  olisivat alihankkijoilla.

Share this post


Link to post

Ikuisuusongelmiahan nämä. Omalla kohdalla menin siihen että käyttörassit ja "käyttöentisöidyt" hitsaillaan itse kasaan, museokuntoiseksi (ei välttämättä museoitavaksi) kunnostettuja sitten korjautetaan pätevämmillä miehillä.

 

Ensinmainitusta onneksi kokolailla usein pääsee viimeksimainittuun jos tuleekin innostusta, kun kyläseppäkorjaukset (á la Tein Itse(TM) ) yleensä tuossa kohdassa laikataan joka tapauksessa kokonaan kuuseen ja pannaan uutta peltiä tilalle, joko varaosana tai itse tehtynä. Työmäärässä ero ruostereiän ja itse tehdyn paikan välillä ei ole enää kovin suuri.

 

Usein pääasia on että lahoaminen pysäytetään ainakin hetkeksi ja pelastetaan se mitä pelastettavissa on: Hiukan rujokin liikkuva auto on aina parempi kuin puun alla pikkuhiljaa rautaoksidiksi muuttuva raato.

 

En nyt viitsi laittaa käyttörasseihin tehtyjä hitsailuja näkyville, mutta voin luvata etteivät ne olleet kovin kauniita. Sitä kun on paatunut sielu niin ajelee vaan, pääasia oli että katsarille kelpasi ja kelpasihan se kun se ei kauneuskilpailu ole. Todistusaineisto on onneksi jo paalattu (muista syistä), ei tule kukaan osoittamaan sormella.

Share this post


Link to post

Joo, kyllä se taitaa niin mennä, että ite tekemällä saa juuri sellaisen kuin tulee. Ei kun pohjalevyn irrotus hommiin vaan. Vaikka tilaa ei kovasti olekaan, voi riisutun kopan joko roikottaa katosta liinoilla tai pönkätä edestä ja takaa silleen, että saa rullailtua pohjan ulos puhaltajalle (kunhan vielä löytyy sopiva).

Share this post


Link to post

Saako tulla katsomaan? Viikon päästä perjantaina olisi tarkoitus ajella mökille ja sehän on siinä ihan vieressä, Juupajoella.

Share this post


Link to post
6 hours ago, Kharon said:

Saako tulla katsomaan? Viikon päästä perjantaina olisi tarkoitus ajella mökille ja sehän on siinä ihan vieressä, Juupajoella.

kyllä se passaa, neljän jälkeen varmaankin oon paikalla. Laitan osoitteen YVllä

Share this post


Link to post
8 hours ago, tyyppi3 said:

kyllä se passaa, neljän jälkeen varmaankin oon paikalla. Laitan osoitteen YVllä

 

 

Kiitos kiitos, osoitekin selvisi.

Share this post


Link to post

Alkaa Pitkä olla aika riisuttu. Siirrettiin kone ja loota liiteriin odottamaan vuoroaan, lokarit, ovet, luukut ja ikkunat yms menivät autokatoksen vintille.

 

Kohta (~kk säteellä) on tarkoitus irrottaa pohjalevy, eli raskaamman kaavan mukaan koitetaan mennä.

 

Kharon kävi katsastamassa projektin, ja toivoa kuulemma on. Koitan saada vielä joitain kuvia tänne.

Share this post


Link to post

Mitäs mieltä olette, riittääkö nuo oviaukon alareunan jäykisteet? Siis kun nostetaan hienoilla nostimilla edestä ja takaa kori irti pohjasta ja leikataan kynnys pois. 

 

IMG_20181008_171510.jpg

IMG_20181008_171406.jpg

Share this post


Link to post
2 hours ago, jarkki86 said:

Itselläni oli vielä yksi poikittainen tuki, muista mitata oviaukko vielä tässä vaiheessa jos ovet istuivat hyvin.

Tänks, sitä hiukan ounastelin itsekin. Onhan siinä toki melko vankat etu- ja takaseinämät kohtuu lähellä, mutta eivät ne poikkipalkit juuri tiellä taida olla.

 

Ovet istuivat hyvin, hyvä muistutus tuo mittaaminen.

Share this post


Link to post

A- ja B-pilarien väliin tuet laittaisin ja olisin tehnyt noista pulttikiinnitteiset koska tuonne sekaan ei ole kiva mennä jos ei saa jotakin palkkia tarvittessa irti.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Lasse said:

A- ja B-pilarien väliin tuet laittaisin ja olisin tehnyt noista pulttikiinnitteiset koska tuonne sekaan ei ole kiva mennä jos ei saa jotakin palkkia tarvittessa irti.

Meinasitko vinotukea oviaukon yli, vaikka kojelaudan alapuolen tasalta alas nykyisen tukipalkin takapäähän?

 

Jos vetää pultilla kiinni ja sen myöhemmin irrottaa, niin eikös se sitten ole ollut turha rauta?

Share this post


Link to post

Vasen ja oikea puoli toisiinsa kiinni. Ei se turha rauta ole koska se toimii irroituksen jälkeenkin jiginä kun kiinnittää sen uudelleen. Niin ja laipat kiinnityksiin tietysti.

Share this post


Link to post

Komias nosturi. Alastulonappi onkin sit vähän hätäsempi.

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Joo, vähän joutuu kikkaileen kaljakorien kanssa (tyhjien).

 

Mites muuten kun tuon saa hiekkapuhaltajalle, niin ilmeisesti kannattaa saman tien pyytää vetään epoksipohjamaali. Vaikka sitten pitää kumminkin vielä hioa se pois hitsausten alta. Vai miten se menee?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...