Jump to content

Jarrusylinterit


Recommended Posts

Eli mistä laadukkaita jarrusylintereitä?Kokemuksia kestävistä ja hyvistä.Leima lähestyy ja rumpu takana märkä sekä toinen edessä joten kaikki joutaa vaihtoon.Motonet,aircooled,keitele yms.missä paras laatu???

Hinnalla ei niin väliä kun tuskin aivan omaisuuksia maksaa??

Samalla letkut ja hihnat vaihtoon tietty kun hapoilla ovat nekin jo .Viimeksi 17 vuotta sitten vaihdettu ja hyvin on siihen asti nuo jarrut kestäneet mutta en tiedä mistä0 ne oli ostettu joten?

Kokemuksia

Link to comment

brasilialaisilla jarruletkuilla tulee jarrupolkimesta joustavan kumimainen. Tämä on kokeiltu juttu,ongelma poistuu vaihtamalla brassiletkut pois. Eikähän nuo kaikki vw osaliikkeiden tarvikejarruosat ole joku italialaista / brassikamaa. Neoretron luettelossa olen nähnyt esim. aitoja aten pyöräjarrusylintereitä,jos laatua haluaa.

Link to comment

Harvemmin pyöräsylinterit niin huonossa kunnossa on että ne tarvii vaihtaa. Vähän hoonaa hiekkapaperilla, putsaa kunnolla ja kasaa uusilla tiivisteillä, niin avót, toimii taas. Harva vaan viitsii, kun uusi ei paljoa maksa.

Link to comment
Harva vaan viitsii, kun uusi ei paljoa maksa.

 

Joo hiukan laittaa epäileen homman mielekkyyttä kun säästöä kertyy 1-2 euroa / sylinteri.

 

Jarrusylinteri, etu: 7,40eur

Tiivistesarja, etu: 5,38eur

 

Jarrusylinteri, taka: 6,56eur

Tiivistesarja, taka: 5,38eur

 

Mutta saahan siinä ropata ja joskus on ihan opettavaista kunnostella vanhoja palikoita. Eikä kaikkea pidä aina euroissa ja säästöissä mitata.

Link to comment
Tosiasihan on että vw:n alkuperäinen sylinteri on tehty huolella ja mittojen mukaan ja nämä tarkikkeet vain : valetaan möltti ja siihen sopiva reikä jollakin poralla mitä sattuu löytymää ;-)

 

Tuo on varmasti myös aivan totta, eli tosiasiassa se kunnostettu alkuperäinen on arvokkaampi kuin tuo 7 euron motonetin tuote. Taitaa päteä aika monen muunkin osan kohdalla.

Link to comment
  • 3 years later...
Guest Poppius

Nostan vanhaa topiccia, kun osuu otsikko niin hyvin kysymykseen. Eli oon uusimassa jarruja -65:een kuplaan ja jäin ihmettelemään noita etujarrusylinterien "mittoja". Eli HC:n kuvastossa eritellään 22mm ja 22,2mm etujarrusylinterit, kun taas esim. Käferlandin luettelossa ei tuollaisesta 22,2mm ole mitään mainintaa... Vain näin -> wheel cylinder front, 22 mm, not 1302/1303, year 8/64 on. Mikä mitta tuo edes on? Männän halkaisija? Ja onko tuolla paljon merkitystä?

Link to comment
Tosiasihan on että vw:n alkuperäinen sylinteri on tehty huolella ja mittojen mukaan ja nämä tarkikkeet vain : valetaan möltti ja siihen sopiva reikä jollakin poralla mitä sattuu löytymää ;-)

 

Tuo on varmasti myös aivan totta, eli tosiasiassa se kunnostettu alkuperäinen on arvokkaampi kuin tuo 7 euron motonetin tuote. Taitaa päteä aika monen muunkin osan kohdalla.

 

joo, tai sitten sylkkytehtaalla on kasattu työsylinteri "seka"mäntäiseksi...luulin vuonna 2001 ostavani laatua, mutta 2kk päästä jouduin toteamaan liikennevaloihin tullessani, että jarrut hävisi 15m ennen liikennevaloissa seisovaa autoa (takasylkky oli kasattu 17 ja 19mm männillä)..Onneksi oli hereillä ja kässäri piti hyvin-->seuraus: marssin mätänettiin ja ostin molemmat takasylkyt ja varmistin tiskillä että on oikein kasattu

Link to comment

Jarrusylinterit ovat tuumamittaisia,ilmeisesti peruja Locheedin patentista,siitä johtuu nuo kymmenykset joissain sylintereissä myös sadasosat milleiksi muutetun sylinterimitan perässä,siis esimerkiksi tuon etusylinterin tarkka mitta on 22,2mm mutta usein pyöristetään tasamittaan 22.

Link to comment
Guest Poppius

Joo, ok. Tarkennan vielä tuota ihmetyksen aihetta joka on tuo HC:n kuvastossa oleva 22mm ja 22.2mm jako. Eli "Jarrusyl. eteen T-1 58-64 , 22mm " JA "Jarrusyl. eteen T-1 65-77 , 22.2mm".

Link to comment
Guest Poppius
Osa on eri, koska jarrukengän leveys on eri. Halkaisijalla ei eroa, kirjoitusvirhe / amerikkalaisittain tuuman tarkkuudella tehty mittayksikkömuutos.

=) tää menee mielenkiintoiseksi, mutta kyselen niin kauan kunnes selvii. Eli sä oot sitä mieltä, että etukenkä muuttu 30 millisestä 40 milliseen vuonna 65? Lukemani perusteella se muuttui leveemmäksi jo 57. Miksi tuolla -> http://www.kaeferland-shop.de/index.php?action=list&command=selectCategory&component=categoryTree&categoryId=42455d2649c27&sid=7497430f4052b99295639ce71d75e99f&sid=7497430f4052b99295639ce71d75e99f ei ole mitään mainintaa muutoksesta tossa 64-65 välissä????

Link to comment

Paksutolpassa on sylkyssä oleva jarrukengän hahlo kapea ja uudemmissa (en tiedä tarkkaan mistä alkaen, olisko jotain 65 tai 66) se on leveä, muuta eroa kuin eri mäntä ei siis taida olla, hyvin ainakin pelittää uudemmat sylkyt paksutolpassakin.

 

Samoin paksutolpan jarrukenkä on säädettävästä päästään suora ja noissa uudemmissa se pää on vino.

Link to comment

Tuntuupi noissa olevan eroja.. tarvikesylinterien mäntien tiivisteinä toimi koko männän laen peittävä "kumilautanen". glyserolirasvalla voitelin, jospa pysyisi notkeana.

Motonetin käsijarruvaijerissa olikin pohjalevyn putkeen tuleva kaulus muovia.

Jos auto sattuu palamaan, niin silloin käsijarru pettää; ja kerrannaisvahingot on ties miten suuria..onkohan tuosta edes mitään lakipykälää..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...