Jump to content

Keskitunnelin sisältä ruosteenpoisto


Recommended Posts

Posted

Runkotunnelin sisältä ruosteenpoisto?

 

Onko hyviksi havaittuja konsteja? Fosfori/sitruunahappo ja sitten kuumalla vedellä huuhtelu?

Hiekkapuhallus ei toimi oikein tässä tapauksessa.

 

Vai laittaisko vain kotelosuoja-aineen kun on ensin mekaanisesti rassannut irtoruosteet..

 

 

Työläin mutta paras tapa on irroittaa koko tunnelin pohjapelti, minimissään 8h auki ja kiinni ja varmaan +20h mun tarkkuudella.

 

Kompromissi olisi tähän jos poistais vain suoran osuuden, kuten tässä kuvassa. Sais hioda tulppahitsitkin toiselta puolen...  😄

removing-tunnel-bottom-plate-11.jpg

20180225_210554.thumb.jpg.db559c548d51ab5dbb31c48b3dbd5ad3.jpg

Posted (edited)

Ei helevete, onkohan tosta mitään hyötyä.. se runkotunneli ei sun elämän aikana puhkiruostu.. muut ruostuu ympäriltä ennen sitä..

Teetköhän liian vaikeata tosta sun rojektista.. Etupää varmaan tarvii jossain vaiheessa remppaa, mutta se onkin siellä keulassa alttiina kaikelle paskalle..

 

Voihan se olla hieno hifistellä jossain palstalla maailmalla että sian ripulilääkkellä putsasin runkotunnelin.. keskity nyt jo saamaan tää ikuisuusprojekti joskus rattaille ja leimalle.. ois hieno nähdä ku tää liikkus

 

Edited by Urbantoy
  • Like 2
Posted (edited)
Just now, -Alex- said:

Ja taas se turhanpäiväinen lätinä ja lässytys alkoi..

No itse kyllä itse kysyit, en ole juuri koskaan nähnyt että keskitunneli ois puhki ruostunut.. jos et sitten jostain suosta ole tuota ohut tolppa kaivanu

Napoleonin hatut oon nähnyt ruostuvan, ku tulee alta hittiä ja päälle kertyy paskaa

Edited by Urbantoy
Posted

Sama oli facen puolella mutta fosforihappo eikä vaadi huuhtelua... jokainenhan saa hifistellä niin pitkälle ku haluaa. Ajattelin vielä itekki imuroida ruoste mujun pois ja ruiskuttaa fosforihapon ympäriinsä 🙂

  • Like 1
Posted

Ruosteenposton lisäksi keskitunnelin avaamalla saisit öljyjäähyn putket, isomman bensalinjan ja bensan paluuputken vedettyä asiallisesti tuonne keskitunneliin, ja samalla siivottua ylimääräiset putket pois. Olis enempi factory look kun ei tarvii kikkailla putkia muuta kautta.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

  • Like 6
Posted (edited)

Kait munkin sitten pittää pilkkoo -63sen pohjalevyn keskitunneli ku siitä on ihan selkeä mielipide että se kannattaa ja nyplätä sinne sisäpuolelle kunnolla lakattu maalipinta vosvorihapolla puhistetulle pinnalle..  

 

Pitäsköhän sitten miettiä jos samalla kertaa takaa vääntösauvojen suojaputket kans leikkais halki ja nekin uittas vosvorihapossa ja maalais sisäpuolelta ennenkuin hitsaa nippuun.. ois sekin sitten käyty läpi..

Edited by Urbantoy
Posted
53 minutes ago, Urbantoy said:

Kait munkin sitten pittää pilkkoo -63sen pohjalevyn keskitunneli ku siitä on ihan selkeä mielipide että se kannattaa ja nyplätä sinne sisäpuolelle kunnolla lakattu maalipinta vosvorihapolla puhistetulle pinnalle..  

 

Pitäsköhän sitten miettiä jos samalla kertaa takaa vääntösauvojen suojaputket kans leikkais halki ja nekin uittas vosvorihapossa ja maalais sisäpuolelta ennenkuin hitsaa nippuun.. ois sekin sitten käyty läpi..

 

Kaisääny bussimiehenä tiedäs et varsinkin palliksissa on ongelmaa vääntösauvaputken puhkiruostumisen kanssa.

Posted

No ne on tutkittu ja kunnossa, mutta en lähtännä aukasemaan laikalla ja maalaamaan sisäpuolelta.. että ei tarvi huolta siitäkään kantaa siellä väestöllisessä keskittymässä

Mutta eihän se ruostukkaan puhki siitä putken matkalta vaan sieltä yhtymä kohdasta, yks heikko kohta sattunut siihenkin..

Posted

Ruosteenpoiston vuoksihan tuota on turha avata, tai sitten jos sille linjalle lähdetään niin pitää jokainen pistehitsisauma pohjalevystä ja korista avata, koska jokainen niistä on kuitenkin ruosteessa sieltä peltien välistä :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Kannattaa kaikki aukoo.. runkotunnelista lähtien.. eipä hommat lopu..

No en lähe tuolle tielle ku mukavampi painella siellä tiellä, ja mähän olen muutenkin niin tumpelo että kaiken purkaminen onnistuu kyllä, kasaus jää vaiheeseen..

  • Like 1
Posted

Tää on fiksu teko, vähän samaa luokkaa kuin fases nyt joku kysyy et kannattaako öljyilmansuodatin vaihtaa kuplan öljynvaihdon yhteydessä johonkin muuhun ettei tarvi suodattimen öljyn kanssa pulata....

  • Haha 1
Posted (edited)

Jotku tykkää ajaa...esim rottalook autoilla, useimmat ei :🤣   Tai vain juopotella kyytiläisenä 🤣

 

 

Edited by -Alex-
Posted
Just now, Urbantoy said:

Enemmän varmaan ajanu ku sinä koskaan tulet ajamaan.. sori siitä vaan..

Ja juopotellut varmaan kans 🤣

Posted
8 hours ago, Urbantoy said:

Enemmän varmaan ajanu ku sinä koskaan tulet ajamaan.. sori siitä vaan..

 

Pappalla on ollut tapana sanoa että on peruttanut autoa enemmän kuin sinä olet ajanut yhteensä.

 

Tulipahan vain mieleen.

Posted

Miten olisi pohjalevyn ruosteenpoisto upottamalla ja elektrolyysissä, sitten uppopohjamaalaus? Tässä ei tietysti näe, mitä tapahtuu tunnelin sisällä oleville kiinnikkeille jnejne, joten ehkä ensin tunnelin avaus, kiinnikkeiden parannus ja kunnostus, sitten edellämainitut operaatiot?

Posted
Tekeekö kukaan tässämaassa auto-kokoluokan dippauksia.


Kuumasinkitysdippauksia ainakin, mm. Hyvinkäällä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted
1 hour ago, metake said:

 


Kuumasinkitysdippauksia ainakin, mm. Hyvinkäällä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Siis ei sinkitys vaan näitä ruosteen ja maalinpoistodippauksia mitä isonmaailman auto-ohjelmissa näkee.

Posted

Ennen putkirunkokiihdyttimeen haalittua runkotunnelia minäkin olisin nauranut ajatukselle tunnelin avaamisesta.

 

Enää en naura, mutta komppaan Åkea ja kehoitan miettimään mitä muuta hyötyä tunnelin avaamisella voisi saavuttaa. Tovi menee pisteitä poraillessa (ja erityisesti etsiessä jos on paljon syöpymää pinnassa), mutta takaisin hitsaus on ennemmin 20 min homma kuin 20 tunnin.

Posted

Ei ollut kauheen iso homma irroittaa, noin 2-3 tunnissa lähti suora osio pistehitseistä, taaemmman osion irroituksessa meni vähän kauemmin johtuen aikaisemmista hitsauksista ja entisen tekijän irs muutoksesta.   Putkien kiinnitykset tulee ainakin tarkastettua ja tulppahitsit siistittyä sekä keskitunneliin tulleen lommon oikominen maalauksen lisäksi.  Osa putkista oli jo aikaisemmin vähän irti, ja turhat putket nyt ainakin lähtee pois.

 

 

13 minutes ago, Ketsa said:

Ennen putkirunkokiihdyttimeen haalittua runkotunnelia minäkin olisin nauranut ajatukselle tunnelin avaamisesta.

 

Enää en naura, mutta komppaan Åkea ja kehoitan miettimään mitä muuta hyötyä tunnelin avaamisella voisi saavuttaa. Tovi menee pisteitä poraillessa (ja erityisesti etsiessä jos on paljon syöpymää pinnassa), mutta takaisin hitsaus on ennemmin 20 min homma kuin 20 tunnin. 

 

  • 3 years later...
Posted

En nyt sitten tehnyt uutta topicia, kun tässä sivuttiin tuota dippaamista. Telkusta tuli CAR SOS jakso tällä viikolla missä auto sai e-coating käsittelyn. Joskus yritin sellaista selvitellä, että löytyykö suomesta tai naapurimaista tuollaista. Ainakaan silloin ei löytynyt. Vaikka ei olisi edes koko auton käsittelyyn, niin voisi olla hyvä menetelmä kuitenkin lokasuojien, luukkujen, ovien ja muiden korista irtoavien osien suojaukseen. Kuplassa tietenkin pohjalevy on kohtuullisen kokoinen, mutta jos vaikka kyseessä olisikin junakeula.

 

https://www.fspcorp.com/fi/e-coat-on-nykyaikaisen-esikasittelyn-aatelia-mista-siina-on-kyse/

 

https://clydesdaleclassiccars.co.uk/why-e-coating-restoration-project/

 

https://paint-strip.co.uk/car-vehicle-e-coat-specialists/


 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...