Tonii73 Posted November 1, 2019 Posted November 1, 2019 Kaheleita Volksrod ajatuksia pyörittelin ja heräsi ajatus etu-akselin kääntö ympäri jolloin tukivarret olisi eteenpäin. Tällä tavalla saisi akseli linjaa eteenpäin. Näin joskus kuvan formula veestä, missä näin oli tehty, mutta en löytänyt sitä enään nopealla googlailulla. Mitä tulisi ajettavuuden kannalta miettiä? Caster, yms.? Quote
metake Posted November 1, 2019 Posted November 1, 2019 Kannattaa myös huomioida se, että akseliväli muutos vaatii poikkeusluvan, ainakin tällä hetkellä.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
-tipi- Posted November 1, 2019 Posted November 1, 2019 Voipi Ackermann-ehtokin olla haastava saada kohalleen. Ja miten raidetangot sopis osumatta tukivarsiin? Itse mieluummin pyrkisin pitämään akselivälin orkkiksena, mutta lyhentäis koria ja siirtäis sitä taaksepäin, jolloin tulisi illuusio pidemmästä akselivälistä. 2 Quote
Tonii73 Posted November 1, 2019 Author Posted November 1, 2019 2 hours ago, -tipi- said: Voipi Ackermann-ehtokin olla haastava saada kohalleen. Ja miten raidetangot sopis osumatta tukivarsiin? Itse mieluummin pyrkisin pitämään akselivälin orkkiksena, mutta lyhentäis koria ja siirtäis sitä taaksepäin, jolloin tulisi illuusio pidemmästä akselivälistä. Juuri näin ajattelinkin eli koria ja pohjalevyä lyhennetään ja tuodaan etupyöriä eteenpäin. Akseliväli pysyisi samana. Harmi kun en löytänyt sitä formula Veetä, missä tämä kääntö oli toteutettu. Onko kenellekään muulle tullut eteen? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted November 1, 2019 Posted November 1, 2019 Vuosia mietin että "pitää se joku roti (rodi) olla". Ajatus kytee vielä, mutta on kirkastunut sen verran että jos sen joskus teen, niin en edes haaveile sitä tieliikennekelpoiseksi jos ei lainsäädännössä tule jotain uutta. Eli ihan vain harrastamisen takia. Quote
Tonii73 Posted November 2, 2019 Author Posted November 2, 2019 Niin siis minun kysymykseni ei ollut mikä on laillista ja mikä ei. Olen kiinnostunut vain mahdollisesta teknisestä toteuttamisesta, että onko mahdollista saada ajo-ominaisuuksiltaan sellainen että sillä voi ajaa. Quote
-tipi- Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 (edited) On nuo vissiin noita käännelly, sen enempää miettimättä? http://www.2040-cars.com/Volkswagen/Beetle---Classic/1969-volkswagen-034-volksrod-034-ratrod-736001/ Kustom Coach Werksin Franz on reilusti yli kymmenen vuotta sitten rakentanu VolksRodin nimeltä "Death", jossa kans sojottaa tukivarret eteenpäin. Sothebys näyttää myyneen ko. kuolonloukun syksyllä $40k:lla https://rmsothebys.com/en/auctions/tg19/the-taj-ma-garaj-collection/lots/r0001-1957-volkswagen-beetle-outlaw-death-by-franz-muhr/789595 Edited November 4, 2019 by -tipi- Sothebys linkki lisätty Quote
-tipi- Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 Tuossa Deathissa ainakin menee Ackermannit justiinsa väärin päin. Jos raidetangot on akselin (olkatappien) etupuolella, pitäisi niiden kiinnityspisteiden olla leveämmällä kuin olkatappien. Mutta mitäpä pienistä. 😏 1914cc hanuriin ja eikun täysii. Quote
Tanhis Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 33 minutes ago, -tipi- said: Tuossa Deathissa ainakin menee Ackermannit justiinsa väärin päin. Jos raidetangot on akselin (olkatappien) etupuolella, pitäisi niiden kiinnityspisteiden olla leveämmällä kuin olkatappien. Mutta mitäpä pienistä. 😏 1914cc hanuriin ja eikun täysii. Tuossahan on toteutettu puolelta toiselle raidetanko jolloin auraukset ei muutu jousituksen mukana, ja tuskin näissä toteutuksissa sitä viimeisintä ajo-ominaisuutta haetaan. Ajamisen kannata sanoisin että ohjauksen palautuvuus taitaa olla tärkeämpi ominaisuus. Ackerman ei taida siihen kauheasti vaikuttaa, tai onko rc-autoilussa opitut perusteeni väärät. Quote
-tipi- Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 Niin mutta tuossa ulompi rengas kääntyy enemmän kuin sisempi, joten auraus lisääntyy ihan helvetisti, jos käännät rattia. Quote
Tutkija Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 On sit muuten hengenvaarallinen,noinpäin kun olkaakselit ovat ohjaus ei palaudu vaan päinvastoin imaisee oikein käännettyyn suuntaan. Samaten caster ja kpi kulmat ajamisen kannalta aivan päin peetä,puhumattakaan mitä tapahtuu kun akselisto joustaa. Tuollainen käännetyn akselin viritys oli muutama vuosi sitten keväällä kokemäellä kuplakuhmu jokkiskisoissa. Ei tullut menestystä eikä kopiointia kun sillä ei yksinkertaisesti pysty ajamaan. Quote
Tanhis Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 1 hour ago, -tipi- said: Niin mutta tuossa ulompi rengas kääntyy enemmän kuin sisempi, joten auraus lisääntyy ihan helvetisti, jos käännät rattia. Oot muuten ihan oikeessa. Quote
peruskallio Posted November 4, 2019 Posted November 4, 2019 (edited) 3 hours ago, -tipi- said: Niin mutta tuossa ulompi rengas kääntyy enemmän kuin sisempi, joten auraus lisääntyy ihan helvetisti, jos käännät rattia. 2 hours ago, Tanhis said: Oot muuten ihan oikeessa. Osaako joku selittää tämän niin että tyhmäkin ymmärtää? Ei aukea mitä eroa sillä on onko raidetanko etu vai takapuolella, jos siis kiinteä 1 mittainen raidetanko siinä välissä. edit. Nyt löytyi, laitetaan kuva tännekin... ei ole asiat siis 90 asteen kulmissa toisiinsa nähden. Edited November 4, 2019 by peruskallio 1 Quote
SePi Posted December 27, 2019 Posted December 27, 2019 (edited) Eikö olis parempi rodiin laittaa jonkun sopivan kokoisen wanhan fordin tms valmis jäykkä etuakseli poikittaisella lehtijousella ja tuennoilla? Lupahässäkkää tulee, mutta sehän ei ole kuin luovaa toimintaa Edited December 27, 2019 by SePi 1 Quote
Anpu Posted February 20, 2020 Posted February 20, 2020 Se on aivan sama onko raidetanko etu tai takapuolella, ongelmana on se jos olat käännetään väärinpäin, elikkä pyörän akseli on olkatappilinjan etupuolella niin ohjaus ei ole enään automaattisesti suoraan hakeutuva vaan automaattisesti kääntyvä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.