Jump to content

Olkatappi kuplan etu-akselin kääntö?


Tonii73

Recommended Posts

Posted

Kaheleita Volksrod ajatuksia pyörittelin ja heräsi ajatus etu-akselin kääntö ympäri jolloin tukivarret olisi eteenpäin. Tällä tavalla saisi akseli linjaa eteenpäin. Näin joskus kuvan formula veestä, missä näin oli tehty, mutta en löytänyt sitä enään nopealla googlailulla.

 

Mitä tulisi ajettavuuden kannalta miettiä? Caster, yms.?

Posted

Kannattaa myös huomioida se, että akseliväli muutos vaatii poikkeusluvan, ainakin tällä hetkellä.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Voipi Ackermann-ehtokin olla haastava saada kohalleen. Ja miten raidetangot sopis osumatta tukivarsiin?  

 

Itse mieluummin pyrkisin pitämään akselivälin orkkiksena, mutta lyhentäis koria ja siirtäis sitä taaksepäin, jolloin tulisi illuusio pidemmästä akselivälistä.

  • Like 2
Posted
2 hours ago, -tipi- said:

Voipi Ackermann-ehtokin olla haastava saada kohalleen. Ja miten raidetangot sopis osumatta tukivarsiin?  

 

Itse mieluummin pyrkisin pitämään akselivälin orkkiksena, mutta lyhentäis koria ja siirtäis sitä taaksepäin, jolloin tulisi illuusio pidemmästä akselivälistä.

Juuri näin ajattelinkin eli koria ja pohjalevyä lyhennetään ja tuodaan etupyöriä eteenpäin. Akseliväli pysyisi samana.

 

Harmi kun en löytänyt sitä formula Veetä, missä tämä kääntö oli toteutettu. Onko kenellekään muulle tullut eteen?

Posted

Vuosia mietin että "pitää se joku roti (rodi) olla". Ajatus kytee vielä, mutta on kirkastunut sen verran että jos sen joskus teen, niin en edes haaveile sitä tieliikennekelpoiseksi jos ei lainsäädännössä tule jotain uutta. Eli ihan vain harrastamisen takia.

Posted

Niin siis minun kysymykseni ei ollut mikä on laillista ja mikä ei. Olen  kiinnostunut vain mahdollisesta teknisestä toteuttamisesta, että onko mahdollista saada ajo-ominaisuuksiltaan sellainen että sillä voi ajaa.

Posted (edited)

On nuo vissiin noita käännelly, sen enempää miettimättä?

 

http://www.2040-cars.com/Volkswagen/Beetle---Classic/1969-volkswagen-034-volksrod-034-ratrod-736001/

 

Kustom Coach Werksin Franz on reilusti yli kymmenen vuotta sitten rakentanu VolksRodin nimeltä "Death", jossa kans sojottaa tukivarret eteenpäin. Sothebys näyttää myyneen ko. kuolonloukun syksyllä $40k:lla

 

https://rmsothebys.com/en/auctions/tg19/the-taj-ma-garaj-collection/lots/r0001-1957-volkswagen-beetle-outlaw-death-by-franz-muhr/789595

Edited by -tipi-
Sothebys linkki lisätty
Posted

Tuossa Deathissa ainakin menee Ackermannit justiinsa väärin päin. Jos raidetangot on akselin (olkatappien) etupuolella, pitäisi niiden kiinnityspisteiden olla leveämmällä kuin olkatappien. Mutta mitäpä pienistä. 😏 1914cc hanuriin ja eikun täysii.

Posted
33 minutes ago, -tipi- said:

Tuossa Deathissa ainakin menee Ackermannit justiinsa väärin päin. Jos raidetangot on akselin (olkatappien) etupuolella, pitäisi niiden kiinnityspisteiden olla leveämmällä kuin olkatappien. Mutta mitäpä pienistä. 😏 1914cc hanuriin ja eikun täysii.

Tuossahan on toteutettu puolelta toiselle raidetanko jolloin auraukset ei muutu jousituksen mukana, ja tuskin näissä toteutuksissa sitä viimeisintä ajo-ominaisuutta haetaan. Ajamisen kannata sanoisin että ohjauksen palautuvuus taitaa olla tärkeämpi ominaisuus. Ackerman ei taida siihen kauheasti vaikuttaa, tai onko rc-autoilussa opitut perusteeni väärät.

Posted

Niin mutta tuossa ulompi rengas kääntyy enemmän kuin sisempi, joten auraus lisääntyy ihan helvetisti, jos käännät rattia. 

Posted

On sit muuten hengenvaarallinen,noinpäin kun olkaakselit ovat ohjaus ei palaudu vaan päinvastoin imaisee oikein käännettyyn suuntaan. Samaten caster ja kpi kulmat ajamisen kannalta aivan päin peetä,puhumattakaan mitä tapahtuu kun akselisto joustaa. Tuollainen käännetyn akselin viritys oli muutama vuosi sitten keväällä kokemäellä kuplakuhmu jokkiskisoissa. Ei tullut menestystä eikä kopiointia kun sillä ei yksinkertaisesti pysty ajamaan.

Posted
1 hour ago, -tipi- said:

Niin mutta tuossa ulompi rengas kääntyy enemmän kuin sisempi, joten auraus lisääntyy ihan helvetisti, jos käännät rattia. 

Oot muuten ihan oikeessa.

Posted (edited)
3 hours ago, -tipi- said:

Niin mutta tuossa ulompi rengas kääntyy enemmän kuin sisempi, joten auraus lisääntyy ihan helvetisti, jos käännät rattia. 


 

2 hours ago, Tanhis said:

Oot muuten ihan oikeessa.

 

 

Osaako joku selittää tämän niin että tyhmäkin ymmärtää? Ei aukea mitä eroa sillä on onko raidetanko etu vai takapuolella, jos siis kiinteä 1 mittainen raidetanko siinä välissä.

 

edit.

Nyt löytyi, laitetaan kuva tännekin... ei ole asiat siis 90 asteen kulmissa toisiinsa nähden.

 

 

D7EC2009-6634-42E8-B246-6F5C3B4185AC.jpeg

Edited by peruskallio
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

504cc763a58d311662917ce75675a7e5.jpg

Eikö olis parempi rodiin laittaa jonkun sopivan kokoisen wanhan fordin tms valmis jäykkä etuakseli poikittaisella lehtijousella ja tuennoilla? Lupahässäkkää tulee, mutta sehän ei ole kuin luovaa toimintaa

Edited by SePi
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

c_jac405050.jpg_35c_2a8.jpg

Se on aivan sama onko raidetanko etu tai takapuolella, ongelmana on se jos olat käännetään väärinpäin, elikkä pyörän akseli on olkatappilinjan etupuolella niin ohjaus ei ole enään automaattisesti suoraan hakeutuva vaan automaattisesti kääntyvä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...