Kaipaa Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 Jarrupaineet jää päälle 2-piirisessä järjestelmässä etupiiriin molempiin pyöriin siten, että jarruvalokin jää palamaa ja jäisellä tiellä molemmat eturenkaat on lukossa. Yön yli kun odottaa niin jarrut vapautuvat. Onko kenelläkään kokemusta siitä onko noissa jarruputkien ja pääsylinterin rungon välissä olevissa liittimissä joku esipaineventtiilit ja voiko toisen venttiilien jumiutuminen jumittaa molemmat etupyörät ja saako noita korjattua mitenkään?? Quote Link to comment
x-pj Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 Vaihtaisin jarruletkut. Turpoaa tukkoon. Reikä letkun sisällä on hyvin pieni. Paineella kulkee neste läpi, mutta ei virtaa vapaasti takaisin. Aika yleinen vika ja oireet juuri kuvatun kaltaiset. 1 Quote Link to comment
Tutkija Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 Ei taida jarruvalo jäädä palamaan jos letkut ahdistaa. Epäilen ennemmin pääsylinterin säätö pielessä tai sit pääsylinterin etupiiri niin paskaa täynnä ettei paine vapaudu. Esipaineventtiili jos jumittaa ei jarruvalo jää palamaan kun paine ei jää pääsylinteriin missä jarruvalon painekatkaisija on. 2 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 (edited) Pääsylinterin käyttöakselin vapaaliikehän on vaan jotain millejä.. en muista tarkkaan.. mulla laahas cspeen levyt päällä useammalla reissulla.. EBIstä tullessa yhdenkin mäen alla oli niin jarrut kuumana ja vanteet että eipä räpylää tarvinnu kovin lähelle viedä.. Loppujen lopuks vika selvis ku välys oli polkimen tapissa ja jarruissa ei ollut pääsylkässä sitä välystä.. Ja jarrupaine jonkunnäköinen oli päällä kokoajan.. Mutta tarkastaisin silti letkutkin. Edited April 9, 2020 by Urbantoy Quote Link to comment
metake Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 Onko levyjarrut edessä? Kuvassa on nimittäin rumpujarrullisen sylinteri jossa näkyy nimenomaan nuo esipaineventtiilit jokaisessa lähdössä. Quote Link to comment
JM Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 8 hours ago, metake said: Onko levyjarrut edessä? Kuvassa on nimittäin rumpujarrullisen sylinteri jossa näkyy nimenomaan nuo esipaineventtiilit jokaisessa lähdössä. Ei muuta sita tilannetta että nyt on paine pää sylinterissä. Lue tutkijan kommentti. Quote Link to comment
Kaipaa Posted April 10, 2020 Author Share Posted April 10, 2020 9 hours ago, metake said: Onko levyjarrut edessä? Kuvassa on nimittäin rumpujarrullisen sylinteri jossa näkyy nimenomaan nuo esipaineventtiilit jokaisessa lähdössä. Rumpujarrut, ja tosiaan jumittaa molemmat jarrut yhtäaikaa vaikka etupyöriin on omat lähtönsä. Kun en rakennetta muista, oliko siellä etupiiriin männässä minkäänlaista venttiilirakennetta joka voisi jumittaa jostakin roskasta ja jättää paineet päälle (kenelläkään kuvaa puretusta tuollaisesta pääsylinteristä??) Quote Link to comment
metake Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 Ei muuta sita tilannetta että nyt on paine pää sylinterissä. Lue tutkijan kommentti.Aivan totta. Voihan siellä myös etummainen mäntä jumittaa niin ettei palaudu kunnolla. Jos se käyttötanko on oikein säädetty, niin sylinteri auki ja putsaus ja rasvaus, tai sitten uutta tilalle.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kaipaa Posted April 10, 2020 Author Share Posted April 10, 2020 (edited) Kävin vielä kerran tarkastamassa tuon välyksen, ja sitä on varmaan liikaakin (+5mm), jarrut ei ole päällä, enkä saa niitä nyt jumimaan vaikka kuinka poljen jarrua. Otin vielä toisen eturenkaankin ilmaan ja rengas pyörii herkästi, mutta kumminkin välillä etujarrut jää päälle todella pahasti... Edited April 10, 2020 by Kaipaa Quote Link to comment
peruskallio Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 Välyksestä vielä, onko välystä +5mm että alkaa tapahtua jotain, vai oikeata välystä eli +5mm tyhjää ennen kuin tappi alkaa painaa mäntää sylinterissä ja siitä joku matka että jarrut alkavat toimimaan? oireet viittaavat vahvasti siihen että mäntä ei pääse palautumaan täysin ja kanava jarrunestesäiliöön ei aukea Quote Link to comment
ajomies Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 (edited) Palautuuko poljin varmasti tarpeeksi taakse, polkimien juuressa on usein hiekkaa ja ruostetta haittaa massa, kannattaa tarkistaa. Edited April 10, 2020 by ajomies Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 Jarrupääsylinterissä todennäköisesti skeidaa. Etummaisen jarrupiirin putkea/letkua jarrunestesäiliölle on ilmeisesti joskus korjattu. Kuvassa siinä näyttäisi olevan pätkä letkua, joka ei taida olla jarrunesteelle tarkoitettua. Letkun sisältä on saattanut irrota kumia, joka nyt jumittaa etummaisen jarrupiirin mäntää. Pääsylinteri irti, sylinterin purku ja puhdistus. Letkun pätkä kannattanee myös vaihtaa jarrunestettä kestäväksi. Quote Link to comment
Kaipaa Posted April 10, 2020 Author Share Posted April 10, 2020 2 hours ago, peruskallio said: Välyksestä vielä, onko välystä +5mm että alkaa tapahtua jotain, vai oikeata välystä eli +5mm tyhjää ennen kuin tappi alkaa painaa mäntää sylinterissä ja siitä joku matka että jarrut alkavat toimimaan? oireet viittaavat vahvasti siihen että mäntä ei pääse palautumaan täysin ja kanava jarrunestesäiliöön ei aukea 5mm oikeaa välystä... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.