Jump to content

Etujarrupiirin jumitus


Recommended Posts

Posted

Jarrupaineet jää päälle 2-piirisessä järjestelmässä etupiiriin molempiin pyöriin siten, että jarruvalokin jää palamaa ja jäisellä tiellä molemmat eturenkaat on lukossa. Yön yli kun odottaa niin jarrut vapautuvat. Onko kenelläkään kokemusta siitä onko noissa jarruputkien ja pääsylinterin rungon välissä olevissa liittimissä joku esipaineventtiilit ja voiko toisen venttiilien jumiutuminen jumittaa molemmat etupyörät ja saako noita korjattua mitenkään?? 

IMG_20200409_190837.jpg

Posted

Vaihtaisin jarruletkut. Turpoaa tukkoon. Reikä letkun sisällä on hyvin pieni. Paineella kulkee neste läpi, mutta ei virtaa vapaasti takaisin. Aika yleinen vika ja oireet juuri kuvatun kaltaiset.

  • Like 1
Posted

Ei taida jarruvalo jäädä palamaan jos letkut ahdistaa. Epäilen ennemmin pääsylinterin säätö pielessä tai sit pääsylinterin etupiiri niin paskaa täynnä ettei paine vapaudu. Esipaineventtiili jos jumittaa ei jarruvalo jää palamaan kun paine ei jää pääsylinteriin missä jarruvalon painekatkaisija on.

  • Like 2
Posted (edited)

Pääsylinterin käyttöakselin vapaaliikehän on vaan jotain millejä.. en muista tarkkaan.. mulla laahas cspeen levyt päällä useammalla reissulla.. EBIstä tullessa yhdenkin mäen alla oli niin jarrut kuumana ja vanteet että eipä räpylää tarvinnu kovin lähelle viedä.. Loppujen lopuks vika selvis ku välys oli polkimen tapissa ja jarruissa ei ollut pääsylkässä sitä välystä.. Ja jarrupaine jonkunnäköinen oli päällä kokoajan..

Mutta tarkastaisin silti letkutkin.

Edited by Urbantoy
Posted

Onko levyjarrut edessä? Kuvassa on nimittäin rumpujarrullisen sylinteri jossa näkyy nimenomaan nuo esipaineventtiilit jokaisessa lähdössä.

Posted
8 hours ago, metake said:

Onko levyjarrut edessä? Kuvassa on nimittäin rumpujarrullisen sylinteri jossa näkyy nimenomaan nuo esipaineventtiilit jokaisessa lähdössä.

Ei muuta sita tilannetta että nyt on paine pää sylinterissä. Lue tutkijan kommentti.

Posted
9 hours ago, metake said:

Onko levyjarrut edessä? Kuvassa on nimittäin rumpujarrullisen sylinteri jossa näkyy nimenomaan nuo esipaineventtiilit jokaisessa lähdössä.

Rumpujarrut, ja tosiaan jumittaa molemmat jarrut yhtäaikaa vaikka etupyöriin on omat lähtönsä. Kun en rakennetta muista, oliko siellä etupiiriin männässä minkäänlaista venttiilirakennetta joka voisi jumittaa jostakin roskasta ja jättää paineet päälle (kenelläkään kuvaa puretusta tuollaisesta pääsylinteristä??) 

Posted
Ei muuta sita tilannetta että nyt on paine pää sylinterissä. Lue tutkijan kommentti.
Aivan totta. Voihan siellä myös etummainen mäntä jumittaa niin ettei palaudu kunnolla. Jos se käyttötanko on oikein säädetty, niin sylinteri auki ja putsaus ja rasvaus, tai sitten uutta tilalle.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

Kävin vielä kerran tarkastamassa tuon välyksen, ja sitä on varmaan liikaakin (+5mm), jarrut ei ole päällä, enkä saa niitä nyt jumimaan vaikka kuinka poljen jarrua. Otin vielä toisen eturenkaankin ilmaan ja rengas pyörii herkästi, mutta kumminkin välillä etujarrut jää päälle todella pahasti... 

Edited by Kaipaa
Posted

Välyksestä vielä, onko välystä +5mm että alkaa tapahtua jotain, vai oikeata välystä eli +5mm tyhjää ennen kuin tappi alkaa painaa mäntää sylinterissä ja siitä joku matka että jarrut alkavat toimimaan?

 

oireet viittaavat vahvasti siihen että mäntä ei pääse palautumaan täysin ja kanava jarrunestesäiliöön ei aukea

 

Posted (edited)

Palautuuko poljin varmasti tarpeeksi taakse, polkimien juuressa on usein hiekkaa ja ruostetta haittaa massa, kannattaa tarkistaa.

Edited by ajomies
Posted

Jarrupääsylinterissä todennäköisesti skeidaa. Etummaisen jarrupiirin putkea/letkua jarrunestesäiliölle on ilmeisesti joskus korjattu. Kuvassa siinä näyttäisi olevan pätkä letkua, joka ei taida olla jarrunesteelle tarkoitettua. Letkun sisältä on saattanut irrota kumia, joka nyt jumittaa etummaisen jarrupiirin mäntää. Pääsylinteri irti, sylinterin purku ja puhdistus. Letkun pätkä kannattanee myös vaihtaa jarrunestettä kestäväksi.

Posted
2 hours ago, peruskallio said:

Välyksestä vielä, onko välystä +5mm että alkaa tapahtua jotain, vai oikeata välystä eli +5mm tyhjää ennen kuin tappi alkaa painaa mäntää sylinterissä ja siitä joku matka että jarrut alkavat toimimaan?

 

oireet viittaavat vahvasti siihen että mäntä ei pääse palautumaan täysin ja kanava jarrunestesäiliöön ei aukea

 

5mm oikeaa välystä... 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...