UltraVW Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Eli mites on orggisvaihtimet vastaan hiperf hot cars vaihtimet? Mitä eroja ,tuleeko noista lämpöä yhtään noista hiperf vaihtimista.Kun ovatten kevyemmätkin. Entä mikä on vanhojen 1200cc -67vm. vaihtimien putken halkaisia?Onko kukaan mitannut.Noissa hiperf vaihtimissa se on 1 3/8 ? Eli kokemuksia jos jollain alla sellaiset hiperf vaihtimet varsinkin näin syksyllä. Quote
UltraVW Posted October 18, 2006 Author Posted October 18, 2006 Eli ei kellään alla moisia vaihtimia siis noita kevyitä hiperf malleja. Noh onko nyt näin että kun kabiiniin tulee pakokaasun hajua niin vanhat vaihtimet on puhki sisältä?Vai mistä moinen johtuu?Rotsi haisee aivan törkeesti ja tuntee sen hajun ajaessakin nenäänkin??? Quote
Guest Mika Raussi Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Merko normisti haisee se ilma ihan sen takia, että se on alunperin imeskelty paskasesta konehuoneesta ja se on kulkenu puhallinkopan läpi, jossa voi olla vaikka mitä sontaa sielläkin. Tai sit voi lämmönvaihdin olla puhki sieltä peltien sisältä ja sit pitäs kyl tuntuu ehkä muutakin kun pikkunen haju. Mie arvailen vaan, mutta arvaan että noi hc:n hi-perf vaihtimet on vaan isommalla röörillä siten, että pakokaasut virtaa paremmin mutta vähemmillä rivoilla niinkun taitaa olla lähes kaikki tarvikesorsat. Lämmitysteho siis heikompi. Quote
Sami Leskinen Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Hitsaile vanhat kuntoon, ni saat oikeesti lämpöä ja kaasut pysyy pihalla. Tanskalaisilla tarvikkeilla sain kesähelteillä tuulilasin alakulman puhallusaukkoon tökätyllä kinkkumittarilla +80C lukemia. +10C syyskeleillä samasta kohdasta mitattu lämpö 50km täyskaasuajon aikana ~50C Sen muistan viimetalvelta, että sain kopin -10C pakkasella mökkimatkan aikana orkkis lämmönvaihtimilla ja 1200cc koneella sopivan lämpöiseksi (=pipoa, hanskoja ja ylimääräisiä lämmittelytuokioita ei tarvittu) Quote
Sami Leskinen Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Talvi näyttää miten tanskalaiset vaihtimet tuo koppiin lämpöä. Varmuudeksi huolsin ja asentelin eberin keulalle pöhisemään. Quote
Racing Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Talvi näyttää miten tanskalaiset vaihtimet tuo koppiin lämpöä. Varmuudeksi huolsin ja asentelin eberin keulalle pöhisemään. Huonosti. Sen verran että tuulilasi pysyy auki. Alkuperäisiin nähden eroa kun yöllä ja päivällä. Quote
UltraVW Posted October 18, 2006 Author Posted October 18, 2006 Ok,mut ei kait toi 80 celsiusta oo paha vai onko?Mulla eo todellakaan ole paskanen konehuone vaan aivan just tehty kone.Ei siis öljyllä kyllästetty. Mutta haisee todella pahasti pako kaasulle.Vaihtimet on kunnostettu mutta ei sisältä.Onnistuuko sellanen.Aikas ohutta peltiä?Siis mitä niille voi tehdä ja miten? Quote
Sami Leskinen Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Juu 80C tuli lasille kesähelteillä ja täyskaasulla, tänäiltana ~7C ulkona ja lasille 10km ajon jälkeen lämmöt tuulilasille nousi jo huimaan 17 asteeseen. Quote
Sami Leskinen Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Ok,mut ei kait toi 80 celsiusta oo paha vai onko?Mulla eo todellakaan ole paskanen konehuone vaan aivan just tehty kone.Ei siis öljyllä kyllästetty.Mutta haisee todella pahasti pako kaasulle.Vaihtimet on kunnostettu mutta ei sisältä.Onnistuuko sellanen.Aikas ohutta peltiä?Siis mitä niille voi tehdä ja miten? Kannattaa tarkastaa että kaikki liitokset lämmönvaihtimilta pönttöön on kunnossa (=ei vuoda) ja vakiopöntössä kannattaa vaikka hitsailla ne simpukat tiiviiksi putken ympäriltä, sieltä niitä kaasuja saa myös sisälle. Quote
hanski. Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 viime talvena tein emännän kuplaan 44millisestä putkesta käärmeenpesän...alkuperäiset lämmönvaihtimet avasin/hiekkapuhalsin puhtaaksi... ja vaihdoin sisäputken myös 44 milliseksi.... eli se valettu kennosto jäi kokonaan pois....kyllä niistäkin lämmintä tulee, mutta selvästi on eroa alkuperäisiin... Quote
UltraVW Posted October 18, 2006 Author Posted October 18, 2006 Eli voiko sen sisäputken vaihtaa?Isommaks että ei originaalit systeemit kärsi? Eli voiko laikata auki ja vaihtaa esim putken.Eli vaikka normi 35mm j-putken sisälle???Pystyykö sitä hitsaa takas kiinni? Quote
UltraVW Posted October 18, 2006 Author Posted October 18, 2006 viime talvena tein emännän kuplaan 44millisestä putkesta käärmeenpesän...alkuperäiset lämmönvaihtimet avasin/hiekkapuhalsin puhtaaksi... ja vaihdoin sisäputken myös 44 milliseksi.... eli se valettu kennosto jäi kokonaan pois....kyllä niistäkin lämmintä tulee, mutta selvästi on eroa alkuperäisiin... Eli mitä teit?neuvoja ?Laikkasit auki vai mitä??? Quote
mikan Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Muistan joskus jossain nähneeni kuvia että lämmönvaihtimen sisällä on ollut isompi putki johon on sitten hitsattu pitkittäin "lattarautoja" lisämään lämmönluovutuspinta-alaa. t. Mika Quote
UltraVW Posted October 19, 2006 Author Posted October 19, 2006 Eli Hanski miten teit homman?Onnistuuko jos laikkaa vaihtimen auki ja purkaa alkuperäsen kennoston ja laittaa j-putken ja alkuperäsen kennoston takas kiinni sen j-puken ympärille?Vai saako sitä enää siihen? Quote
Olli Ristimäki Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Eli Hanski miten teit homman?Onnistuuko jos laikkaa vaihtimen auki ja purkaa alkuperäsen kennoston ja laittaa j-putken ja alkuperäsen kennoston takas kiinni sen j-puken ympärille?Vai saako sitä enää siihen? Mahtaa tuo "kennosto" olla putken ympärille valettu alumiinimöykky joten hankalaa voi olla purkaa ja laittaa takas. Mikan lattarautaidea suoraan j-putkiin hitsaten on varmaan helpompi ratkaisu ja kun niitä lattoja nyt vaikka kymmenkuntakin laittaa niin on vamaan ihan kohtuullisen hyvä. Quote
hanski. Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 ensin painepesurilla ja liuottimella paikat puhtaaksi...ja hiekkapuhalsin kotelon... alkuperäinen vaihdin rälläkällä auki...alapuolelta on pelti vaan käännetty kantin yli, sieltä siis aukeaa helposti... vanha putki ja kenno pois...ja sovitetaan isompi putki sisälle.... sitä valettua kennostoa on vaikea saada isomman putken ympärille... vinkulla sai hyvin kuoreen isomman putken vaatiman läpimenon...sitten vaan varovasti kuoret hitsaamalla ympärille kiinni...että alapuolella oleva pelti vielä sopii paikoilleen ja että kotelo tulee oikeaan asentoon... ja vielä lopuksi hiekkapuhallus ja vht kuumakesto maali päälle ja lämmitetään vielä kuumailmapuhaltimella... Quote
Guest ritariässä Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 orkkisen ja tarvikevaihtiemen lämpötehossa on suuri ero. eroa on muuallakin kuin ulkorivoituksen määrässä. kuvassa kuplan l-vaihtimet. vasemmalla tarvike ja oikeella alkuperäinen. Quote
Racing Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 ja tuossa lisää ja jokainen varmaan arvaa kumpiko tarvike ja kumpi orggis. Quote
metake Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Nyt ei menny mulle jakeluun, että mitenkä sää noi saat istuun kuplaan? Eihän toi näytä kuplan sorsalta alkuunkaan, kiinnityslaippakin ihan jossain muualla kuin pitäis. Vai enkö mä vaan tajuu :-S Edit: tää kommentti olis siis ritarille ;) Quote
Guest ritariässä Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 75-> usa ruiskukuplien vaihtimet:) kyseisessä mallissa yhdestä vaihtimesta menee kahden sylinterin kaasut, joten ohjaamoon tuleva ilma on mukavan lämmintä! Quote
UltraVW Posted October 19, 2006 Author Posted October 19, 2006 Eli toi alumiini vai mitä lienee on yhtä puuta joten sieltä ei voi vuotaa pakokaasuja.Eli mulla vois olla reikä tossa putkiosoassa kun haisee. Kyllä tota vanhaa ei enää tosiaan saa takas paikalleen siis tota valumöykkyy. Quote
metake Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 75-> usa ruiskukuplien vaihtimet:) Ahaa, siis ymmärryksessä vika ;) Quote
Sami Leskinen Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Eli toi alumiini vai mitä lienee on yhtä puuta joten sieltä ei voi vuotaa pakokaasuja.Eli mulla vois olla reikä tossa putkiosoassa kun haisee.Kyllä tota vanhaa ei enää tosiaan saa takas paikalleen siis tota valumöykkyy. sen simpukan tiivistys voi auttaa Quote
Olli Ristimäki Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Eli toi alumiini vai mitä lienee on yhtä puuta joten sieltä ei voi vuotaa pakokaasuja.Eli mulla vois olla reikä tossa putkiosoassa kun haisee.Kyllä tota vanhaa ei enää tosiaan saa takas paikalleen siis tota valumöykkyy. Yleensä noi menee järkiään puhki tuosta missä putki tulee ulos vaihtimesta. Kyöstin kuvassakin molemmat on juuri siitä hapantunut. Voi olla et on kotelon ulkopuolelt hitsattu tuosta saumasta mut silti on kotelon sisältä puhki. Samoin tuo mainittu simpukan tiivistäminen auttaa (siis jos on vakioputkisto missä sellainen on...). Tuon kohdan pystyy tarkistamaan kotelon sisäänmenoreiästä tirkistelemällä. Quote
hanski. Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 taas yksi lämmönvaihdin pari työn alla turbokoneeseen....korvataan hiukan isommalla putkella..... helppo nuo on avata, jossei kukaan ole niitä paljoa hitsaillut ja paikkaillut... Quote
Guest Rytinä Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Tuli tossa eilen ostettu ensimmäinen vw merkkinen ajoneuvo... 72 kupla Ongelma: Ei puhalla ilmaa yhtään lämmitysreikien rööreistä. Koitin kattoo sinne lämmönvaihtimiin ja ne säätöjutut sielä oli kokonaan kiinni asennossa ja asensin ne nyt osittain auki.Kuuluuko sen läpän aueta kokonaan että lämmin ilma pääsee kulkemaan? Mistähän rupeis ensimmäisenä ongelmaa ratkaisemaan? Alkaa iltasella olemaan vilpoisa ajella ku ei tuuletus/ lämmmitys pelaa ollenkaan. Quote
-MITO- Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Läpät vaan kokonaan auki niin puhaltaa lämpöä jos kynnyskotelot yms ovat ehjät. Quote
Guest Rytinä Posted October 21, 2007 Posted October 21, 2007 Läpät vaan kokonaan auki niin puhaltaa lämpöä jos kynnyskotelot yms ovat ehjät. Onko mahdollista et siellä on jotain paikkoja tarkoituksella tukittu ku auto ollu vaan kesäkäytössä viissiin useemman vuotta? Quote
-tipi- Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Rytinän kannattaa tarkistaa että puhallikopasta menee tiiviit putket lämmönvaihtimiin. Lämmönvaihtimien läpät pitää olla kokonaan auki, muuten puhaltaa sen läpän kautta harakoille osan ilmasta. Takapenkin alla pitää olla läppä siinä asennossa että puhaltaa kokonaan kynnyskoteloihin, myös etujalkatilan läpät kiinni. Sitten kantsii varmistaa et A-pilarin juuresta kojelaudan taakse menevät pahvitorvet on kunnossa, ja ettei puhalla sekaan raitisilmaa edestä, tai kylmää etukontista kojelaudan läpi. Quote
Guest Rytinä Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Kiitoksia Tipille ohjeista! Täytyy tänään kokeilla katsoa mitä sieltä löytyy. Pakkasta aamulla vajaa 10 ja ei puhettakaan että ois lähtenyt käyntiin. No kokeillaan huomenna uudestaan, jos vaikka lähtis uudella akulla paremmin käyntiin. Quote
-MITO- Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Tarkista myös että kaasuttimen automaattiryyppy toimii ja se saa sähköä. Kupla lähtee hyvin pakkasilla käyntiin jos kaikki on vaan kunnossa. Quote
Guest Rytinä Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Tarkista myös että kaasuttimen automaattiryyppy toimii ja se saa sähköä. Kupla lähtee hyvin pakkasilla käyntiin jos kaikki on vaan kunnossa. Ei ole tässä ryyppyjä, ku on jotkut dellortot sinne pukattu. Nyt lämpiää ku putsas kaikki paskat pois helmojen sisältä ja tiivisti kaikki liitokset. Tosin joku juustopää oli hitsannut kuskinpuolen helman etuosasta tukkoon niin joutu vetään uudet lämmitysputket vähän oikoreittiä tuulilasille. Tulee yllättävän lämmintä ilmaa sieltä. Kysymys: Mitä öljyä kannattaa kuplan koneeseen laittaa talvikäyttöön? Nykyiset kesäöljyt aika kiitettävän jähmeää näin pakkaskeleillä. Quote
hanski. Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 tästä on varmaan taas monta koulukuntaa, mikä on hyvä ja ei... omassa on ollut mobil 1 rally formulaa, oikeen sitä täys synteettistä litkua... pysyy koneessa eikä jähmety kovilla pakkasilla.... -28 lähti komeesti käymään.... tosin oli öljypohjan lämmitin ja hyvä hyytelöakku, mutta tuosta öljystä talvella on hyviä kokemuksia... Quote
Guest Rytinä Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 tästä on varmaan taas monta koulukuntaa, mikä on hyvä ja ei... omassa on ollut mobil 1 rally formulaa, oikeen sitä täys synteettistä litkua... pysyy koneessa eikä jähmety kovilla pakkasilla.... -28 lähti komeesti käymään.... tosin oli öljypohjan lämmitin ja hyvä hyytelöakku, mutta tuosta öljystä talvella on hyviä kokemuksia... Juu ku näky tallissa olevan castrolin 5w40 täyssynteettistä jääny purkki, jos ne uskaltais nakata koneeseen? Sitten vielä kysymys: Saako öljypohjan lämmittimen kiinni, ku autossa on tollanen vissiin 1.5 litran lisäöljypohja? Oisko jollain heittää kuvaa asennetusta öljypohjanlämmittimestä? Quote
Guest Posted October 25, 2007 Posted October 25, 2007 tästä on varmaan taas monta koulukuntaa, mikä on hyvä ja ei... omassa on ollut mobil 1 rally formulaa, oikeen sitä täys synteettistä litkua... pysyy koneessa eikä jähmety kovilla pakkasilla.... -28 lähti komeesti käymään.... tosin oli öljypohjan lämmitin ja hyvä hyytelöakku, mutta tuosta öljystä talvella on hyviä kokemuksia... Juu ku näky tallissa olevan castrolin 5w40 täyssynteettistä jääny purkki, jos ne uskaltais nakata koneeseen? Sitten vielä kysymys: Saako öljypohjan lämmittimen kiinni, ku autossa on tollanen vissiin 1.5 litran lisäöljypohja? Oisko jollain heittää kuvaa asennetusta öljypohjanlämmittimestä? Tekee aika tiukkaa jos on jo etukäteen madallettu. Quote
Kemin Karavaanari Posted May 19, 2014 Posted May 19, 2014 (edited) Itsellä 2110 strokeri ja orkkis lämmönvaihtimet modattuna. Hieman kun tuota rivoitusta ottaa päistä pois niin voi molempiin päihin hitsata isommista Jputkista palat jolloin saa kohtuu virtaavan mutta hyvin lämpöä antavan "orkkis" järjestelmän. Pitää siihen tietysti hitsata kuoretkin takaisin :) Edited May 19, 2014 by Kemin Karavaanari 1 Quote
Ketsa Posted May 19, 2014 Posted May 19, 2014 (edited) Hah! Samansuuntaisia ajatuksia... Stepperi sidewinderinä tulossa talvipystärin 2007 roukkeriin. Edited May 19, 2014 by Ketsa 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.