rimakko Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Ostin moottorin joka on seisonut pitkään ja lohko, kannet ja sylinterit on päässyt hapettumaan / ruostumaan, osaako joku kertoa millä saa putsattua parhaiten ja kannattaako maalata. Pysyykö maali ja mitä pohjia kannattaa käyttää. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 jos kuplan koneesta kyse, lasikuulapuhallus / kevyt hiekkapuhallus tekee hyvän näköisen pinnan. Maalata ei kannata, ei kovin kauaa pysy, on sen verran huokoista että oksentaa maalin irti rasvoittuessaan. Ja vapauttaa lämpöä paremmin kun ei ole pinnoitettu. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 kyllä ne maalit pysyy kun tietää mitä tekee. Quote Link to comment
Marko Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Pysyy jos maalaa uuden kampikammion, vanhassa öljyn kyllästämässä ei takuulla pysy. Quote Link to comment
GT78 Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 kyllä ne maalit pysyy kun tietää mitä tekee. nimenomaa. Vie vaikka paikalliseen amikseen pintakäsittelypuolelle, työ ei maksa mitään ja jälki on parempaa ku itte turailtu. Hiekkapuhallus + pulweri pelaa hienosti, ja hyvin pysyy! Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 vanhassakin pysyy kun edelleen tietää mitä tekee! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 kukaan muu ei tiedä ku ritariässä :) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 aika heikosti jos kukaan muu ei tiedä, olisko tässä syy liittyä pölhöläyhdistykseen ja heti kirjoittaa lehteen viiden sivun mittainen romaani lohkojen maalauksista tieteellisine tutkimuksineen:D Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 teepä se! yks ja ainut lohko jossa oon saanu minkään putsaamisen jälkeen pysymään maalin oli 15v ulkona hapettunu lohko joka pulverimaalattiin lasikuulan jälkeen. Muista en o saanu "polttamallakaan" rasvoja huokosista veks. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 ehkä kirjoittaminen vää väliin. omakohtaiset kokemukset tukee edelleen sanojani, eli pysyy käytetyissäkin lohkoissa maali vuodesta toiseen kun tietää mitä tekee. ja kokemusta löytyy useammasta kuin yhdestä lohkosta. Quote Link to comment
hanski. Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 älä tee romaania..mut kerro silti! aihe kuiteskin kiinnostaa... Quote Link to comment
Marko Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Öljyjen pois "polttaminen" auttaa hetken mutta kampikammio on niin huokoista materiaalia että ennen pitkää tulee öljy läpi ja samalla irtoo maali. Quote Link to comment
hanski. Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 pitäs tehdä 2 kpl näyttelytasoisia koneita viimeistelyltään...hiekkapuhalluskaappi löytyy, jossa saan moottoripellit puhtaiksi...ja ruiskukin pysyy kädessä... mutta tuon lohkon maalaus hyvin ja kestävästi kiinnostaa....laita vaikka privana josset muuten... Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 hyvä putsaus, ei kuitenkaan mitään kosaania tartee käyttää, öljyä jää kuitenkin huokosiin. ja sit maaliksi sellasta joka ei oo ns ylikovaa ja toimii ja vältytään hilseilyongelmalta. jokainen varmaan tietää ns vanhan ajan ferrex ongelman, eli on tujua ja peittävää tavaraa mut kovetuttuaan tapana hilseillä isoinakin lastuina jos pohjustus ei kyseiselle maalille jees. helppoa kuin paskalla käynti:) Quote Link to comment
hanski. Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 mitä maalia? ei vissiin miranolia..?? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 eli elastaania joukkoon, mutta se ei pitemmän päälle pidä kuorta kasassa jos ei maali kuitenkaan pysy lohkossa kunnolla kiinni. Quote Link to comment
Guest Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Juu älkää ainakaan Salon amikseen viekö kuplan koneita. Sielä yksi tuleva autoasentaja mulle totesi että kuplan koneessa ei tarvita öljyäkään kun on ilmajäähy... Quote Link to comment
Racing Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Pitäisin moottorit/omat autoni kilometrin päässä amiksen moponvirittäjistä. Ettei sattuisi tulemaan susitöitä^^ terv. entinen amis vuosien takaa. Quote Link to comment
metake Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 mitä maalia? ei vissiin miranolia..?? http://www.teknos-group.com/tseloste.nsf/($All)/B09C92B7C5BF94E5C2256F970043CE20/$File/FI_111_Tuoteseloste.pdf?OpenElement copy/paste toi koko rotlake selaimen osoitekenttään... Quote Link to comment
GT78 Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Turhaan pelkäätte amista. Ite maalautin paikallisessa moottorinpellit, hyvin kiiltää ja maali on pysynyt vaikka kone kävi kesän melko kuumanakin vielä. Viikon olivat liuottaneet vanhoja mömmöjä pois, sitte puhallukseen, sitte pulverilla maalia pintaan. Sama paikka puhalsi, paikkasi ja maalasi myös lämmönvaihtimet. Työtahti ei sovi kiireisille koska ottavat uusiksi jos tulee valumia tms. Ja kaikki pellit sain tarkastaa ja hyväksyä/hylätä hakiessa. Hintaa tuli kaikkine töineen huimat 60 euroa. Arvatkaapa mihin ne tunarit sieltä amiksesta lähtee? Joo-o, työmaailmaan mokailemaan... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Töissä ne vaan oppii jotain. Toisin kun ammattikoulussa. Ihan ite oon kolme vuotta sitä meininkiä katellu, enkä paikalliseen amikseen veis autopuolelle tai maalattavaks mitään. Taitavaakin sakkia löytyy, mut vituttaa se jos vahauksessa saadaan konepelti lommoille. Quote Link to comment
rimakko Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Taidan puhaltaa muovirakeilla ja jättää maalaamatta niin ei ainakaan tarvitse vähäänaikaan alkaa korjailemaan pintoja, jäisi aikaa muihinkin projekteihin. Kiitoksia vastauksista. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Ainakin mun amisaikoina autopuoli oli yksi suurimmista työllistäjistä konepuolelle. Harvase päivä sai jyrsimellä kaivaa katkennutta pulttia tai tulppaa pois jostain auton osasta... Quote Link to comment
Jallu Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Maalauksesta vielä.. Miten on, jos maalaa normi automaalilla moottoripeltejä, puhallinkoppaa..laturia + jalkaa.. laturille ajattelin kevyttä hiekkapuhallusta.. jalka ?..rasvanpoisto ? Kannattaisko moot.peltien alapuolet maalata kuumankestolla ? Tosin yhtä kuumahan se pelti on yläpinnastakin.. kestäähän automaalit lämpöä jotenkin..venttiilikopat, jarrusatulat...? järkeviä vastauksia jos sais.. Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Moottoripellit kestää kuumamestopaukkupullomaalillakin ihan hyvin. Mulla oli viimekesänä kaikki moottoripellit tavallisella kuumakestospraylla maalattu ja joka pellissä on edelleen hyvä ja ehjä maalipinta. Ja kone on käynyt tosi kuumanakin välillä Quote Link to comment
GT78 Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Kannattaisko moot.peltien alapuolet maalata kuumankestolla ? Miksi ne pellit pitäisi maalata alapuolelta ylipäätään? Kuka sinne kattelee? Pulverimaalatut amispellit ovat yhä kiiltäviä. Taitaa olla maalauksessa se tärkein vaihe joku muu kuin maalin valinta, veikkaisin pohjatöiden merkitystä maalin pysymisessä aika tärkeeksi. Omat pellinpalaset olivat kuulemma viikon puhdistusliemissä ennen kun alkoivat edes hinkkaamaan/puhaltamaan niitä. Mutta kukin tyylillään. Kuumakestopaukkupullokin voi toimia, jos tekee huolella vaan. Itse en jaksais panostaa nykyisillä (niillä ammattikoulu)kokemuksilla hetkeäkään kilikalipulloon ja tuntien hiontaan/puhallukseen/ym. asiaan kuuluvaan...laitanpa tähän vielä kuvan "amislaadusta" meillä päin :) Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Mun huolellisuus ja pohjatyöt noiden maalauksessa oli teräsharjalaikalla vanha maali pois ja uutta maalia päälle muutama kerros. Tosin pellit oli täysin ruosteettomat. Hyvää jos haluaa niin pulverimaalus taitaa olla paras vaihtoehto? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 ei tietenkään kannata maalata alapuolelta. peltihän tunnetusti ruostuu vain toiselta puolelta. Quote Link to comment
JaniM Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Onks tossa appelsiinipintaa puhallinkopassa vai näyttääkö vaan? Jos on niin eipä kovin kummosia sutareita. Quote Link to comment
GT78 Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Eipä ole, kirkas auringonpaiste hämää. Luuletko että olisin ottanut appelsiinia vastaan? Kopan takapuolella (tai siis etupuolella) oli yksi valuma josta huomautettiin mutta eipä tuo haitannut, ku oli väärällä puolella. Heh, tajusin noin minuutissa että tuohon alapuolien maalaukseen joku tarttuu heti kun sen kirjoitan :) No joo myönnetään että joku pohjamaali tietty hyvä olla peltien toisellakin puolella, ainakin jos ajelee talvetkin. Ja tuleehan sitä kosteutta kesäisinkin jne. Ja jos oikein tarkasti katson niin taisi omissakin olla alapuolet maalattu, vaikka aluksi ei pitänyt olla. No, siellähän ovat. Ja pulverimaalaus saa ainakin minun ääneni, kts. kuvat yllä. Maksoivat 60 euroa kaikkine töineen :) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 ihan selkeetä greippipintaa tossa on paistaa aurinko tai ei! Quote Link to comment
GT78 Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 ihan selkeetä greippipintaa tossa on paistaa aurinko tai ei! Harmi ettei ole parempaa kuvaa pelleistä. Mutta tervetuloa tallille katsomaan peltejä, jos olet tuota mieltä. Minä olen tässä seurassa kai ainoa joka ne on nähnyt luonnossa :) Mutta ei kiinnosta kinata tän enempää asiasta. Quote Link to comment
Jallu Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 No jos annetaan hiekan hoitaa pahimmat pohjatyöt..uusille pehmeää paperia.. Olen tuossa auton maalaus projektissa oppinut pohjatyön merkityksen hiojan osassa... Joten kysymykseni tarkempi osa oli että kestääkö automaalit tarpeeksi lämpöä jos halutaan hieman hivistellä ja laittaa muutakin kuin mustaa maalia..enkä tarkoita hornaa..kehkeh.. Sekä että..jos antaa hiekka pölläyksen laturin rungolle,voiko sen maalata automaalilla,,jotain alumiini valua ? Kuin myös jalka ? Quote Link to comment
Jallu Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Mites onko mahdollista lakata laturia + jalkaa lasikuulapuhalluksen jälkeen ? Hapettuuko valu kuinka nopeasti noin "paljaana" ollessaan ? Siisti jälki tulee noinkin.. ja jos maalit ei kestä niin taidan jättää noin hopeaksi Jalka puhallettu,,ok. Laturi menossa kohta puhallukseen (paikallinen amis) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Todennäkösesti hapettuu melkosen nopeesti ellei lakkaa. Mut lakalla tulee ihan hyvän näkönen. Vähän tummempi kyllä, mut oikeen bueno. Quote Link to comment
Jallu Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 juu ihan buenon tumma tuli..mastonilla huiskin...haiskin.. Quote Link to comment
Guest scurri Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 mitä maalia löytyy ihan näin jos maalaa himassa noita peltejä et saa sen kiiltäväks? Quote Link to comment
Jallu Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Sprayta vaikka....lakka niskaan.. killtävä tietysti Quote Link to comment
hanski. Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 2 kertaa liuottimella ja painepesurilla pesty lohko.... varovainen hiekkapuhallus lohkolle... pitäisi olla puhdas lohko... kerros mustaa miranolia pintaan, ilman ohennusta.... aikaisemmin tuolla tavalla käsitelty lohko säilyi siistinä monta vuotta.... lisää kuvia tulossa kunhan projekti etenee... Quote Link to comment
Virtanen Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Entisöijät käsittelee lasikuulapuhalletun pinnan välittömästi Sinolilla, joilloin pintaan hapettuu nopeasti kestävä oksidikerros. Eikä jää sitten enää niin helposti sormenjälkiä ym. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.