Jump to content

Moottorin maalaus / kiillotus


Recommended Posts

Guest Toheltaja

jos kuplan koneesta kyse, lasikuulapuhallus / kevyt hiekkapuhallus tekee hyvän näköisen pinnan. Maalata ei kannata, ei kovin kauaa pysy, on sen verran huokoista että oksentaa maalin irti rasvoittuessaan. Ja vapauttaa lämpöä paremmin kun ei ole pinnoitettu.

Link to comment
Guest ritariässä

aika heikosti jos kukaan muu ei tiedä, olisko tässä syy liittyä pölhöläyhdistykseen ja heti kirjoittaa lehteen viiden sivun mittainen romaani lohkojen maalauksista tieteellisine tutkimuksineen:D

Link to comment
Guest Toheltaja

teepä se! yks ja ainut lohko jossa oon saanu minkään putsaamisen jälkeen pysymään maalin oli 15v ulkona hapettunu lohko joka pulverimaalattiin lasikuulan jälkeen. Muista en o saanu "polttamallakaan" rasvoja huokosista veks.

Link to comment
Guest ritariässä

ehkä kirjoittaminen vää väliin. omakohtaiset kokemukset tukee edelleen sanojani, eli pysyy käytetyissäkin lohkoissa maali vuodesta toiseen kun tietää mitä tekee. ja kokemusta löytyy useammasta kuin yhdestä lohkosta.

Link to comment
Guest ritariässä

hyvä putsaus, ei kuitenkaan mitään kosaania tartee käyttää, öljyä jää kuitenkin huokosiin. ja sit maaliksi sellasta joka ei oo ns ylikovaa ja toimii ja vältytään hilseilyongelmalta. jokainen varmaan tietää ns vanhan ajan ferrex ongelman, eli on tujua ja peittävää tavaraa mut kovetuttuaan tapana hilseillä isoinakin lastuina jos pohjustus ei kyseiselle maalille jees. helppoa kuin paskalla käynti:)

Link to comment

Turhaan pelkäätte amista. Ite maalautin paikallisessa moottorinpellit, hyvin kiiltää ja maali on pysynyt vaikka kone kävi kesän melko kuumanakin vielä. Viikon olivat liuottaneet vanhoja mömmöjä pois, sitte puhallukseen, sitte pulverilla maalia pintaan.

 

Sama paikka puhalsi, paikkasi ja maalasi myös lämmönvaihtimet. Työtahti ei sovi kiireisille koska ottavat uusiksi jos tulee valumia tms. Ja kaikki pellit sain tarkastaa ja hyväksyä/hylätä hakiessa. Hintaa tuli kaikkine töineen huimat 60 euroa.

 

Arvatkaapa mihin ne tunarit sieltä amiksesta lähtee? Joo-o, työmaailmaan mokailemaan...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Töissä ne vaan oppii jotain. Toisin kun ammattikoulussa.

 

Ihan ite oon kolme vuotta sitä meininkiä katellu, enkä paikalliseen amikseen veis autopuolelle tai maalattavaks mitään.

 

Taitavaakin sakkia löytyy, mut vituttaa se jos vahauksessa saadaan konepelti lommoille.

Link to comment
  • 1 month later...

Maalauksesta vielä..

 

Miten on, jos maalaa normi automaalilla moottoripeltejä, puhallinkoppaa..laturia + jalkaa..

 

laturille ajattelin kevyttä hiekkapuhallusta.. jalka ?..rasvanpoisto ?

 

Kannattaisko moot.peltien alapuolet maalata kuumankestolla ? Tosin yhtä kuumahan se pelti on yläpinnastakin..

 

kestäähän automaalit lämpöä jotenkin..venttiilikopat, jarrusatulat...?

 

järkeviä vastauksia jos sais..

Link to comment

Moottoripellit kestää kuumamestopaukkupullomaalillakin ihan hyvin. Mulla oli

viimekesänä kaikki moottoripellit tavallisella kuumakestospraylla maalattu ja joka pellissä on edelleen hyvä ja ehjä maalipinta. Ja kone on käynyt tosi kuumanakin välillä

Link to comment
Kannattaisko moot.peltien alapuolet maalata kuumankestolla ?

 

Miksi ne pellit pitäisi maalata alapuolelta ylipäätään? Kuka sinne kattelee?

 

Pulverimaalatut amispellit ovat yhä kiiltäviä. Taitaa olla maalauksessa se tärkein vaihe joku muu kuin maalin valinta, veikkaisin pohjatöiden merkitystä maalin pysymisessä aika tärkeeksi. Omat pellinpalaset olivat kuulemma viikon puhdistusliemissä ennen kun alkoivat edes hinkkaamaan/puhaltamaan niitä.

 

Mutta kukin tyylillään. Kuumakestopaukkupullokin voi toimia, jos tekee huolella vaan. Itse en jaksais panostaa nykyisillä (niillä ammattikoulu)kokemuksilla hetkeäkään kilikalipulloon ja tuntien hiontaan/puhallukseen/ym. asiaan kuuluvaan...laitanpa tähän vielä kuvan "amislaadusta" meillä päin :)

 

moottorin-pellit.jpg

moottori-melkein-valmis.jpg

  • Like 1
Link to comment

Mun huolellisuus ja pohjatyöt noiden maalauksessa oli teräsharjalaikalla vanha maali pois ja uutta maalia päälle muutama kerros. Tosin pellit oli täysin ruosteettomat.

Hyvää jos haluaa niin pulverimaalus taitaa olla paras vaihtoehto?

Link to comment

Eipä ole, kirkas auringonpaiste hämää. Luuletko että olisin ottanut appelsiinia vastaan? Kopan takapuolella (tai siis etupuolella) oli yksi valuma josta huomautettiin mutta eipä tuo haitannut, ku oli väärällä puolella.

 

Heh, tajusin noin minuutissa että tuohon alapuolien maalaukseen joku tarttuu heti kun sen kirjoitan :) No joo myönnetään että joku pohjamaali tietty hyvä olla peltien toisellakin puolella, ainakin jos ajelee talvetkin. Ja tuleehan sitä kosteutta kesäisinkin jne. Ja jos oikein tarkasti katson niin taisi omissakin olla alapuolet maalattu, vaikka aluksi ei pitänyt olla. No, siellähän ovat.

 

Ja pulverimaalaus saa ainakin minun ääneni, kts. kuvat yllä. Maksoivat 60 euroa kaikkine töineen :)

Link to comment
ihan selkeetä greippipintaa tossa on paistaa aurinko tai ei!

 

Harmi ettei ole parempaa kuvaa pelleistä. Mutta tervetuloa tallille katsomaan peltejä, jos olet tuota mieltä. Minä olen tässä seurassa kai ainoa joka ne on nähnyt luonnossa :) Mutta ei kiinnosta kinata tän enempää asiasta.

Link to comment

No jos annetaan hiekan hoitaa pahimmat pohjatyöt..uusille pehmeää paperia..

Olen tuossa auton maalaus projektissa oppinut pohjatyön merkityksen hiojan osassa...

 

Joten kysymykseni tarkempi osa oli että kestääkö automaalit tarpeeksi lämpöä jos halutaan hieman hivistellä ja laittaa muutakin kuin mustaa maalia..enkä tarkoita hornaa..kehkeh..

 

Sekä että..jos antaa hiekka pölläyksen laturin rungolle,voiko sen maalata automaalilla,,jotain alumiini valua ? Kuin myös jalka ?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Mites onko mahdollista lakata laturia + jalkaa lasikuulapuhalluksen jälkeen ?

Hapettuuko valu kuinka nopeasti noin "paljaana" ollessaan ?

 

Siisti jälki tulee noinkin.. ja jos maalit ei kestä niin taidan jättää noin hopeaksi

 

Jalka puhallettu,,ok. Laturi menossa kohta puhallukseen (paikallinen amis)

Link to comment
  • 4 months later...

2 kertaa liuottimella ja painepesurilla pesty lohko....

varovainen hiekkapuhallus lohkolle...

 

pitäisi olla puhdas lohko...

kerros mustaa miranolia pintaan, ilman ohennusta....

 

aikaisemmin tuolla tavalla käsitelty lohko säilyi siistinä monta vuotta....

lisää kuvia tulossa kunhan projekti etenee...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...