rzk Posted July 15, 2021 Posted July 15, 2021 Viime kesänä jo ajoittain oli ongelmia laiskan startin osalta, mutta nyt konkretisoitui niin ettei enää lähde, joten joutuu korjaushommiin. Akun jännite laskee 6.2v -> 3.2v starttaamisen aikana. Pyörittää heikosti ja mukana on sivuääni joka kuulostaisi, että hampaat eivät oikein kohtaa. Vahvistatteko näkemystä vai onko tässä jostain muusta kyse? Video starttaamisesta Piti ottaa "nopeasti" startti irti ja katsoa tilannetta, mutta sieltähän paljastuikin lisää ihmetystä, hitsattu pultti kiinnityspultin päälle. Liekö tuo sitten jotain köyhän miehen lukitetta vai mistä on kyse? Quote
Art_Zi Posted July 15, 2021 Posted July 15, 2021 (edited) Konehuoneen puolelta mutteri pois ja vedät ton pultin pois. Eli startti on laatikossa kiinni yhdellä moottorin kiinnityspultilla. Ihan yleinen parentti hitsata tohon pulttiin joku stoppari, että saa mutterin kirittyä konehuoneen puolelta. Edited July 15, 2021 by Art_Zi Quote
Etelän Hetelmä Posted July 15, 2021 Posted July 15, 2021 Onko akku yleisesti ottaen hyvässä kunnossa ja varmasti täydessä latauksessa? Quote
rzk Posted July 18, 2021 Author Posted July 18, 2021 (edited) Akku oli kyllä ladattu ctekillä ja ollut irti talvisäilönajan eikä ollut menettänyt varaustaan. Tuo ei pitäisi olla mitään kymmentä vuotta vanha. Aiempi omistaja kertoi uusineensa muutama vuosi sitten. Nappasin äsken startin irti, kiitoksia vinkistä, ei tullut itselle mieleenkään kurkistaa kopan taakse. Mielestäni startin hampaat eivät näytä sairaalloisen kuluneilta, mutta vauhtipyörän hampaissa näkyy kontaktia, onko nuo kuluneet? Voiko solenoidi jumittaa näissä niin, ettei rattaat yllä kunnolla toisiinsa? Täytyy testailla tuon toimintaa irrallaan. Edit, hienosti toimii solenoidi irrallaan, mutta eipä tuo pyöritä enää lainkaan. Kolvia tuo startti näyttää aiemminkin kyllä nähneen. Kannattaako tuota lähteä ehjäämään vai hommata suosiolla uusi? Toimivaa 6v starttia tarjolla Pirkanmaalla? Aiempi on 0001207001 Bosch Edited July 18, 2021 by rzk Quote
Art_Zi Posted July 18, 2021 Posted July 18, 2021 Irrallaan starttia ei kannata pyöritellä....voi hajota.. Quote
rzk Posted July 18, 2021 Author Posted July 18, 2021 (edited) Näyttäisi olevan hiljattain huollettu tämä startti, kolvaukset voisi varmaan siistimmätkin olla. Mitäs tuosta voisi muuten tarkistaa? Mikäs sen hajoittaa jos irrallaan testaa eikä nyt pitkään pyöritä? Tämä ei kyllä irrallaan pyörinyt lainkaan. edit, tuo startin akseli pitäisi tukea jos meinaa irrallaan testata, jotta sisuskalut eivät pyöri holtittomasti. Tuohon tarvisi melkeinpä olla pala vaihdelaatikkoa. Edited July 18, 2021 by rzk Quote
rzk Posted July 18, 2021 Author Posted July 18, 2021 Kaippa se täytyy tehdä reissu akkukauppaan ja putsailla kaikki liitokset. Huomasin samalla, että toinen vaihdelaatikon ja moottorin yläpään kiinnityspultti puuttuu kokonaan. Pitääkö kytkimen käyttöakselia purkaa, eli poistaa jousi jotta pultin saa menemään vai onko tuohon jotain muuta kikkaa? Quote
JM Posted July 18, 2021 Posted July 18, 2021 Laitat pultin paikalleen ja kiristät . Mitään ei tarvi purkaa. Quote
rzk Posted July 18, 2021 Author Posted July 18, 2021 Ei mee 70mm pitkä kuusiokolopulttikaan siitä kytkimen "haarukan" ohitse, vaikka olisi kaveri nysväämässä kytkintä samalla. Voiko haarukka olla liian syvällä vai pitääkö tuo jollain sorkkaraudalla väkisin hakata paikaleen? Quote
JM Posted July 19, 2021 Posted July 19, 2021 En muista tarkkaan. Onko näissä uudemmissa kytkin vipu mutkalla? Voisiko se olla väärinpäin? Ainakin 73 vuosimalliin meni ilman draamaa 2 viikkoa takaperin. Quote
x-pj Posted July 19, 2021 Posted July 19, 2021 Kuva vois auttaa ymmärtämään ongelman. Aina on pultti mahtunut paikoilleen. Quote
metake Posted July 19, 2021 Posted July 19, 2021 Vanhemmissa on kytkinvipu mutkalla ja juurikin sen pultin edessä. Niihin kuuluukin puolikuupultti molemmille puolille ja kiristys konehuoneen puolelta, mikä ei taas onnistu DH kopan kanssa, tai jos lohkossa on kierreholkki.Itse olen sen pultin saanut kytkinvivun ohitse väkivalloin lyömällä, mutta jos ei onnistu niin yksi vaihtoehto on laittaa kierretangosta pinnapultti ja sitten mutteri. Tuo on kyllä aika pirullinen konetta irrottaessa, mutta se on toinen tarina...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
WescuM Posted July 19, 2021 Posted July 19, 2021 Ainakin mun -62 kuplassa on kaareva käyttövipu, olen laittanut pultin paikalleen konehuoneen puolelta. Quote
rzk Posted July 19, 2021 Author Posted July 19, 2021 Eipä tullut mieleen kokeilla konehuoneen puolelta oikean kokoisella pultilla, sieltähän sen sai, kiitoksia. Quote
rzk Posted September 22, 2021 Author Posted September 22, 2021 Tähän jäi päivittämättä, että kaikki johdot läpikäytynä ja uudella akulla lähti käyntiin. Joskin startti on edelleen hyvin laiska ja pyörittää nihkeästi. Voiko tuo johtua vaihdelaatikon pään laakerin viallisuudesta vai mikä voi olla syynä? Startti itsessään näytti olevan huollettu ja hiilet uusittu. Quote
Tanhis Posted September 23, 2021 Posted September 23, 2021 Maakaapelit on nyt ihan eka tarkastuskohde. SItten virtakaapelin liitinten puhtaus ja jopa uusiminen kun voi yksinkertaisesti olla hapettunut liittimien alta. Quote
tolvana Posted September 23, 2021 Posted September 23, 2021 Huolletulla ja kunnostetulla on iso ero. Tehdaskunnostetuissa boscheissa ton tehotodistis mukana. Just toissapäivänä laitoin nätin huollettuna hommatun boschin 6V startin yhteen kuplaan ja samantien pois kun ei jaksanut pyörittää uutta konetta. Vanha, hapettunut ja ruosteinen takasin ja hyvin jytää. Quote
Kharon Posted September 23, 2021 Posted September 23, 2021 Heinäkuun 18. päivän kuvassa ankkuri on umpihapettunut, tuo tarvitsee huoltoa jos siitä aikoo saada kunnolla virtaa läpi. Ankkurin kun kuuluisi olla suunnilleen puhtaan kuparin värinen eikä tummaksi hapettunut. Vrt. http://kharon.suomiforum.com/www/ghia3/PC110579.JPG 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.