remykv Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 (edited) Minkälaista max. tehoa ja vääntöä laatikko, perä ym. kestää jos haetaan pitkäaikaista käyttöä? Tarkoituksena saada ripeä mutta kestävä käyttöauto. ...1303s kupla kyseessä... Edited September 27, 2021 by remykv Quote
Etelän Hetelmä Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Nämä VW ilmajäähyt kestävät pisimpään rauhallisella ja revittämättömällä ajamisella. Korkeilla moottoritie nopeuksilla alkaa rakenteellisten ajo-ominaisuuksien rajat tulla vastaan. 1 Quote
x-pj Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Ajotyyli taitaa vaikuttaa enemmän kuin moottorin teho. Kyllä vakiotehollakin voi saada laatikon hajalle. Varmimmin hajoaa, kun on terävästi ottava kytkin, räväkät lähdöt asvaltilla ja huonosti tuettu vaihteisto, joka saa perän pomppimaan. Minä olen ajellut vakiolaatikolla noin 200hv moottorilla ilman ongelmia. Vaihteisto kunnolla tuettu, kennedy stage 1 asetelma, mutta "normaali" jousittamaton kytkinlevy. Kytkinlevy suojasi vaihteistoa luistamalla pikkasen kaikkein terävimmissä lähdöissä, mutta piti ajossa. 1 Quote
mikan Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Ripeä ja kestävä käyttöauto siis. Oletan, että puhutaan jostain 2 - 2,3 litrasesta tuplakaasareilla, jossa järkevän kokoiset kannet ja nokka-akseli "arkikäyttöön". 1303S:n lodju on pitkäperäinen ja kestävimmästä päästä. IRS ei lisäksi ole sellainen herkkä pomppuperä kuin swing. Järkevällä käytöllä kunnossa oleva laatikko kestää tuon moottorin väännön, olisko luokkaa 200 Nm? 1 Quote
remykv Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 Jep, moottorin kestämistä ei tarvi miettiä, laatikko ja perä mietityttää Quote
Tutkija Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 No muutaman vaihdelaatikon sisältä nähneenä tuo vaihteiston haikoin kohta on kolmosen ja nelosen tiheähampaiset välitykset jotka pettää ensimmäisenä jo hyvinkin pienillä tehoilla,alta 100kw. Quote
peruskallio Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 (edited) Sen mitä itse koeponnistanut, swingilaatikossa vetari oli heikoin lenkki. Perän pikkurattaiden hampaita (tai osia niistä) irtosi joskus aiemmin. Itse laatikosta ei ole ainakaan vielä hajonnut mitään, toki vetarit nykyään karpiolaa ja lukkoperä vakion tilalla. Posket on myös vahvistettu, jos olen oikein ymmärtänyt pyrkii perä laatikon ulkopuolelle, tai ainakin hammasvälys menee pieleen vakioposkien antaessa periksi. Komppaan tuota ajotyyliä, toisilla hajoaa kaikki. Edited September 28, 2021 by peruskallio Quote
remykv Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 19 hours ago, mikan said: Ripeä ja kestävä käyttöauto siis. Oletan, että puhutaan jostain 2 - 2,3 litrasesta tuplakaasareilla, jossa järkevän kokoiset kannet ja nokka-akseli "arkikäyttöön". 1303S:n lodju on pitkäperäinen ja kestävimmästä päästä. IRS ei lisäksi ole sellainen herkkä pomppuperä kuin swing. Järkevällä käytöllä kunnossa oleva laatikko kestää tuon moottorin väännön, olisko luokkaa 200 Nm? Moottori saattaa kääntyä sähkön puolelle jos vaan järkevästi saa akut yms. Järjesteltyä paikoilleen. Quote
remykv Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 17 hours ago, Tutkija said: No muutaman vaihdelaatikon sisältä nähneenä tuo vaihteiston haikoin kohta on kolmosen ja nelosen tiheähampaiset välitykset jotka pettää ensimmäisenä jo hyvinkin pienillä tehoilla,alta 100kw. Haen kestävää ratkaisua, tehon ei tarvitse olla +100Kw. Quote
x-pj Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 Sähkömoottori on voimansiirrolle paljon haastavampi ratkaisu. Sähköllä vääntö tulee heti, eikä vasta kovemmilla kierroksilla, kuten perinteisessä polttomoottorissa. Tarvitaanko sähköautoon vaihteistoa? Quote
Tanhis Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 6 minutes ago, x-pj said: Sähkömoottori on voimansiirrolle paljon haastavampi ratkaisu. Sähköllä vääntö tulee heti, eikä vasta kovemmilla kierroksilla, kuten perinteisessä polttomoottorissa. Tarvitaanko sähköautoon vaihteistoa? En nyt ole kauheasti tutustunut sähköautojen sielunelämään mutta eiköhän tämä olisi kohtuu helposti säädettävissä oleva asia ettei moottorille lyödä laakista niinpaljon kuin johtoja pitkin kulkee. Quote
mikan Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 Suomessa on kyllä kuplaankin laitettu sähkömoottori, mutta en muista että täällä volkkaripalstalla olisi tuosta juttua. Eikös sitä Tanhis lattiassa olevalla pedaalilla säädetä? :-D Quote
Tanhis Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 26 minutes ago, mikan said: Suomessa on kyllä kuplaankin laitettu sähkömoottori, mutta en muista että täällä volkkaripalstalla olisi tuosta juttua. Eikös sitä Tanhis lattiassa olevalla pedaalilla säädetä? :-D Juu toimii kuin aivot ja puhe. Asiat voi möläyttää ulos isoon ääneen samantien tai sitten miettiä hetken että olikohan tässä järkeä mitä olen sanomassa ja sitten sanoa asia vähän hiljempaa. Quote
remykv Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 1 hour ago, x-pj said: Sähkömoottori on voimansiirrolle paljon haastavampi ratkaisu. Sähköllä vääntö tulee heti, eikä vasta kovemmilla kierroksilla, kuten perinteisessä polttomoottorissa. Tarvitaanko sähköautoon vaihteistoa? Kyllä varmaan helpoin lähteä kuplan laatikon jatkeeksi laittamaan Quote
Ketsa Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 EV Westi sivuilta ja youtube kanvalta löytyy mielestäni kaikki mitä kuplan sähköistyksestä tarvitsee tietää. Kaksivaihteiseksi muuttavat kuplan laatikon, kun se prepataan sähkökäyttöön. Tosin mitään järkeähän tuossa ei taloudellisesti ole, kuplan saa luotettavaksi hyvin paljon pienemmällä budjetilla, jos ei isoja tehoja olla hakemassa. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.