Jump to content

CNG käyttö ilmajäähysä


Recommended Posts

Posted

Ei kokemusta, mutta ilmajäähytölkkiin olen tuollaista hiljaisuudessa harkinnut. Menisikö vaan sillä, että olisi jokin moderni jakaja, johon voisi heittää lennosta toisen ennakkokäyrän?

Posted

Kuinka byrokraattista tuollaisen asentaminen / muutoskatsastaminen on? Takapenkin takana pullo varmaan pitäisi ilmatiiviisti koteloida ja saako noita asennella "kuka vaan"?

Posted

Ilmatiiveydestä tiedä, takaloostereissa ja farkun takaluukussa niitä nähnyt. Asennuksesta en tiedä, mitä lupia vaatii.

Posted
22 hours ago, x-pj said:

"Kaasujärjestelmiä saavat asentaa ainoastaan tehtävään koulutetut ja asennustutkinnon suorittaneet henkilöt" https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuauton-hankinta/bensa-auton-muuntaminen-kaasukayttoiseksi/

 

Minä olen tuon ymmärtänyt niin, että ei ole olemassa mitään "kaasuautoasentajia", vaan tuolla tutkinnolla viitataan sellaiseen putkariin, jolla on luvat kaasujärjestelmiä asentaa. Eli laadun takaamiseksi tuokin homma pitää tehdä itse ja sen jälkeen löytää joku paperillinen se hyväksymään :)

  • Like 1
Posted
On 2/14/2022 at 1:24 PM, mikan said:

Kuinka byrokraattista tuollaisen asentaminen / muutoskatsastaminen on? Takapenkin takana pullo varmaan pitäisi ilmatiiviisti koteloida ja saako noita asennella "kuka vaan"?

Ei tartte koteloida. En osaa sanoa saako asentaa kuka vaan miksei mutta muutoskatsastaa täytyy. Terragas yms pajat tekevät konvertointeja 

 

Posted
On 2/14/2022 at 11:27 AM, Ketsa said:

Ei kokemusta, mutta ilmajäähytölkkiin olen tuollaista hiljaisuudessa harkinnut. Menisikö vaan sillä, että olisi jokin moderni jakaja, johon voisi heittää lennosta toisen ennakkokäyrän?

Jakajasta en osaa sanoa enkä sytytys yksiköstä. Asentavathan ne vanhoihin jenkkirautoihinkin. Mutta mitä nyt itse tutkistekkut niin kaasuttimien kanssa vaikeuksia tuottaa kiihdytyspumput jotka tarttisivat saada bensaa koska muuten kyyti on aika verkkaista. Periatteessa kone pitäisi tehdä ruiskuksi jolloin helpompaa

Posted (edited)

Muutettaessa käyttövoimaksi neste- tai maakaasu, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos muutossarja on tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia. Auton tulee lisäksi täyttää muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Nestekaasulaitteiston asennuksessa tulee käyttää E-säännön 67 vaatimuksia vastaavia osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön 110 vaatimuksia vastaavia osia.

 

Neste- ja maakaasulaitteiston asennus tulee tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetussa kaasuasennusliikkeessä ja siitä tulee esittää muutoskatsastuksessa todistus. Todistuksesta tulee käydä ilmi, että kaasuasennusliike on:

 

1) tarkastanut, että jälkiasennetussa neste- tai maakaasu -polttoainejärjestelmän polttoainesäiliössä sekä komponenteissa on E-säännön mukaisuutta osoittavat merkinnät;

 

2) tarkastanut, että polttoainesäiliön asennus on E-säännön mukainen; ja

 

3) tehnyt jälkiasennuksen tiiveystarkastuksen E-säännön mukaisesti.

 

Puukaasulaitteiston asennuksessa laitteiston tulee olla kiinteästi asennettu eikä se saa aiheuttaa vaaraa ajoneuvossa matkustaville tai muille tienkäyttäjille. Muutoskatsastuksessa ajoneuvo tulee punnita ja kirjata muuttuneet tiedot rekisteriin. Muutoksessa tulee huomioida mahdolliset vaikutukset esimerkiksi ajoneuvon luokitteluun.

 

Neste-, maa- tai puukaasumuutoksista ei vaadita tehonmittaustodistusta

 

Lähde: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019

Edited by mikan
Posted
15 hours ago, mikan said:

Muutettaessa käyttövoimaksi neste- tai maakaasu, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos muutossarja on tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia. Auton tulee lisäksi täyttää muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Nestekaasulaitteiston asennuksessa tulee käyttää E-säännön 67 vaatimuksia vastaavia osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön 110 vaatimuksia vastaavia osia.

 

Neste- ja maakaasulaitteiston asennus tulee tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetussa kaasuasennusliikkeessä ja siitä tulee esittää muutoskatsastuksessa todistus. Todistuksesta tulee käydä ilmi, että kaasuasennusliike on:

 

Lähde: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019

 

Tässä pitää taas muistaa että ennen 2019 tiukennusta ei  vaadittu liikettä mukaan lainkaan eikä edes tarkistusta, itse sait asentaa, Käytännössä tämän muutoksen ainoa tarkoitus on estää kaasumuutokset tekemällä niistä niin kalliita että ei kannata: Ei saa ajaa halvemmalla polttoaineella.

 

Huomatkaa vielä "muutossarja" eli siis vaaditaan tehdastekoista *ajoneuvokohtaista* sarjaa, josta valmistaja vastaa. Eihän nyt kukaan itse osaa standardiosista koota mitään. Eikä saa.

Posted
15 hours ago, mikan said:

Muutettaessa käyttövoimaksi neste- tai maakaasu, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos muutossarja on tarkoitettu kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön 115 vaatimuksia. Auton tulee lisäksi täyttää muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. 

 

Mitkähän päästörajat on vaikka vm 30-78 autoissa ?

Posted
6 minutes ago, PZQ said:

Mitkähän päästörajat on vaikka vm 30-78 autoissa ?

Ei taida olla mitään, mutta E-säännön mukaisen mallikohtaisen sarjan löytäminen ko. ajokkeihin taitaa olla mahdoton tehtävä. Ei Trafi tällaisia reikiä jätä. Ellei jotain asiaa ole estetty tavalla x niin se on estetty tavalla y.

Posted



 
Huomatkaa vielä "muutossarja" eli siis vaaditaan tehdastekoista *ajoneuvokohtaista* sarjaa, josta valmistaja vastaa. Eihän nyt kukaan itse osaa standardiosista koota mitään. Eikä saa.


Missä tuollaista mallikohtaista muutossarjaa vaaditaan?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
6 hours ago, Kharon said:

 

Tässä pitää taas muistaa että ennen 2019 tiukennusta ei  vaadittu liikettä mukaan lainkaan eikä edes tarkistusta, itse sait asentaa, Käytännössä tämän muutoksen ainoa tarkoitus on estää kaasumuutokset tekemällä niistä niin kalliita että ei kannata: Ei saa ajaa halvemmalla polttoaineella.

 

 

Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2023 asti määräyksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukaisesti.

Posted
5 hours ago, PZQ said:

 

Mitkähän päästörajat on vaikka vm 30-78 autoissa ?

 

Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta tule määräaikaiskatsastuksessakaan tehdä käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täyttymisestä pelkästään muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.

Posted (edited)
5 minutes ago, mikan said:

 

Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta tule määräaikaiskatsastuksessakaan tehdä käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täyttymisestä pelkästään muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.

 

Joo löysin trafista myös:

Jos auto on käyttöönotettu 1.9.2009 tai sen jälkeen, on päästövaatimusten täyttymisestä esitettävä selvitys

Ennen 1.9.2009 käyttöönotetulle autolle muutoskatsastukseen sisältyvä tarkastus riittää osoittamaan, että auto on muutoksen jälkeen myös päästöjen osalta tieliikennekelpoinen.

Edited by PZQ
Posted

Konversion hyväksyminen myös 1.9.2009 alkaen käyttöönotetulle autolle on mahdollista, mutta katsastuksessa on tällöin esitettävä hyväksytyn asiantuntijan tai nimetyn tutkimuslaitoksen antama selvitys päästövaatimusten täyttymisestä 

 

Eli jos itselle tulkitsee niin se laitteiden e sääntö koskee kyseisen vuosimallin jälkeen kö/kä ehkä ?

Posted

No jos kaasua haluaa ilmajäähyyn laittaa niin yhteys lähimpään katsastustoimipisteeseen.

 

Huomioitavaa kaasukonversiossa on, että yleensä moottori pitää lämmittää ennen kaasun syöttöä koneeseen. Eli ensin kone käyntiin bensalla ja vaihtoautomatiikka vaihtaa kaasulle kun kone on yli 50C lämmennyt. Yleensä käytetään varmuuden vuoksi 60C lämpötilaa vaihtoautomatiikassa.

 

Muutenhan tuo on lähes bolt on. Itsekin joskus aikoinaan tein pikahuoltoja ilmavw koneisiin jotka toimi nestekaasulla, mutta samalla tavalle se CNG palaa myös. Nämä olivat tehtaassa sisällä kulkevassa työkoneessa käyttömoottorina ja siitä syystä piti saada kaasulla toimivaksi.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...