Mattius Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 Moi. Muistan jossain nähneeni juttua vakio kampiakselin kestosta (hevosvovoimat/max rpm) nyt en vaan kuollakseni muista missä tästä oli juttua. Löytyisikö täältä mielipiteitä tai kokemusta asiasta? Lähinnä nyt arveluttaa, että kuinka korkealle uskaltaa vakio kampuralla kierrättää. Quote Link to comment
mikko k Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 1,6 litran turboahdettu vakiolla kammella oleva kiihdytysmoottori naapurivaltiosta tais tuottaa muistikuvani mukaan noin 400hv. Kierrosluvusta ei muistikuvia. Riittäisköhän se? Quote Link to comment
Tutkija Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 Ja yli 9000rpm veivattu hajoamatta... Quote Link to comment
Mattius Posted April 6, 2023 Author Share Posted April 6, 2023 No eihän tässä ole sitten vielä mitään hätää. Kuinkahan tuo vauhtipyörännlaita? Vakio ei varmasti kummosia kestä mutta onko tuollaisesta kiinalaisesta 200mm valetusta ja kevennetystä mihinkään? Quote Link to comment
mikko k Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 No minä en laittais kiinalaista sontaa kuin ankkuripainoksi… Tästäkin on varmasti erilaisia mielipiteitä. Quote Link to comment
wp Posted April 7, 2023 Share Posted April 7, 2023 Vakiovauhtipyöriäkin useammanlaisia, vwanhan liiton pyörät terästä ja kestävät sen mitä vakiokampiakselin kanssa kannattaa lähteä tavoittelemaan. Kampiakselin vastapainottomuutta pidän itse isompana ongelmana kestävyyden kannalta etenkin jos moottorin kierroslukua nostetaan. Kuten Mikko tuossa jo edellä totesikin niin valetut kiinanpyörät huonoin vaihtoehto. Quote Link to comment
Mattius Posted April 7, 2023 Author Share Posted April 7, 2023 Kerranpa tuo selviää. Laitetaan rajoitin 6000rpm nyt näin alkuun. Quote Link to comment
mikan Posted April 9, 2023 Share Posted April 9, 2023 On 4/6/2023 at 9:43 PM, mikko k said: 1,6 litran turboahdettu vakiolla kammella oleva kiihdytysmoottori naapurivaltiosta tais tuottaa muistikuvani mukaan noin 400hv. Kierrosluvusta ei muistikuvia. Riittäisköhän se? Ei ollut siis hitsattuja vastapainoja? Sellaisia hitsattuja kampuroita aikoinaan suosittiin. Mulla on hämärä muistikuva, että Bugpackin 69-iskuiset vastapainoakselit olisi ollut alkuperäisistä VW-akseleista tehtyjä. Siis joskus +20 vuotta sitten. Mulla on turbokuplassa sellainen. Ainoastaan 8-tapitettiin se ja orggis vauhtipyörä. Quote Link to comment
Mattius Posted April 9, 2023 Author Share Posted April 9, 2023 Ihan täysin vakio kampiakseli. Vauhtis neljällä tapilla. Loppukuusta käydään rullilla säätämässä moottorin ohjaus kohdalleen. Sen jälkeen viimeistään selviää, että kuinka pitkäikäinen kokoonpano on kyseessä. Quote Link to comment
mikko k Posted April 9, 2023 Share Posted April 9, 2023 3 hours ago, mikan said: Ei ollut siis hitsattuja vastapainoja? Sellaisia hitsattuja kampuroita aikoinaan suosittiin. Mulla on hämärä muistikuva, että Bugpackin 69-iskuiset vastapainoakselit olisi ollut alkuperäisistä VW-akseleista tehtyjä. Siis joskus +20 vuotta sitten. Mulla on turbokuplassa sellainen. Ainoastaan 8-tapitettiin se ja orggis vauhtipyörä. Tuolla on haasteen tiedot ja rajoitukset. https://1600challenge.com/index.html# Dryseliuksesta siis kysymys. Quote Link to comment
Kurre Posted April 9, 2023 Share Posted April 9, 2023 On 4/6/2023 at 10:48 PM, Mattius said: Kuinkahan tuo vauhtipyörännlaita? Vakio ei varmasti kummosia kestä mutta onko tuollaisesta kiinalaisesta 200mm valetusta ja kevennetystä mihinkään? Kuinka monella on hajonnut oikealla tavalla kiinnitetty alkuperäinen vauhtipyörä? Entäs kiinalainen valettu? Jätetään nyt pois laskuista ne joissa ohjuritapppien reiät on kuluneet, käytetty venynyttä pulttia tai kiristetty väärään momenttiin. Quote Link to comment
metake Posted April 9, 2023 Share Posted April 9, 2023 Kampiakselin vastapainottomuutta pidän itse isompana ongelmana kestävyyden kannalta etenkin jos moottorin kierroslukua nostetaan.Samaa mieltä. Itsellä tullut vastaan pari lohkoa virikoneista joissa keskimmäisen laakeripukin vastinpinnat hieroontuneet toisiaan vastaan, ja yhtenä syynä tähän oletan vakiokampiakselin värähtelyä?Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Racing Posted April 10, 2023 Share Posted April 10, 2023 On 4/6/2023 at 10:48 PM, Mattius said: No eihän tässä ole sitten vielä mitään hätää. Kuinkahan tuo vauhtipyörännlaita? Vakio ei varmasti kummosia kestä mutta onko tuollaisesta kiinalaisesta 200mm valetusta ja kevennetystä mihinkään? Kylläpä se volsun oma teräspyörä kestää. Mitään valupyöriä turha laittaa kun vakiokoneisiin. Quote Link to comment
Racing Posted April 10, 2023 Share Posted April 10, 2023 (edited) On 4/9/2023 at 10:58 AM, mikan said: Ei ollut siis hitsattuja vastapainoja? Sellaisia hitsattuja kampuroita aikoinaan suosittiin. Mulla on hämärä muistikuva, että Bugpackin 69-iskuiset vastapainoakselit olisi ollut alkuperäisistä VW-akseleista tehtyjä. Siis joskus +20 vuotta sitten. Mulla on turbokuplassa sellainen. Ainoastaan 8-tapitettiin se ja orggis vauhtipyörä. Omaan 1914 moottoriin on DPR vw saksalaisesta x poratusta akselista tehty hitsatuilla vastapainoilla. Niitä saa vieläkin ja varmaankin parhaita mitä on. Edited April 10, 2023 by Racing 1 Quote Link to comment
mikan Posted April 11, 2023 Share Posted April 11, 2023 Rebuilt Welded FORGED Counterweighted Crankshaft, 69mm- Aircooled.Net VW Parts Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.