metake Posted December 22, 2023 Posted December 22, 2023 Osaisikos joku suositella hyvää ainetta kuplan pohjan alapuoliseen suojaukseen? Pohja alkaa olla siinä kunnossa, että jotain ruostesuoja-ainetta olisi sinne hyvä levittää. Edellinen omistaja on käsitellyt pohjan alustamassan ja teräketjuöljyn sekoituksella, mutta se alkaa olla kulunut pois. Pohja on kuitenkin ruosteeton, pieniä pintaruostelaikkuja lukuunottamatta, eikä ole paksun massakerroksen peitossa vaan pikemminkin päinvastoin. Perinteinen alustamassa ei kuitenkaan oikein houkuttele, ja uskoisin että parempiakin aineita nykyään löytyy. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
kari kittilä Posted December 22, 2023 Posted December 22, 2023 Laitoin tätä -51:sen pohjaan joka oli ensin maalattu epoksilla/ PUR pintamaalilla. Aine levitettiin ruiskulla millä pystyi säätämään pinnan ryppyisyyttä, aine on kumimainen. Ainakin omastamielestä parasta mitä olen näihin laittanut ( ei tarvi olla tätä Wurthin tuotetta, samaa tavaraa löytyy muiltakin valmistajilta) https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Kori-saumatiivistemassa-All-In-One-KOMBI/31063003020102.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/ Quote
puhajus Posted December 25, 2023 Posted December 25, 2023 Moi... Se alustamassa teräketjuöljyseos kannattaa pestä liuotinaineella pois. Ja sitten kotelonsuoja-aine ensin pohjaan, ja sitten alustamassa. Anna kotelonsuojan kuivua hyvin. Jos haluat hifistellä niin vielä ensimmäisenä "esikäsittelyaine". Ruiskun laatuun kannattaa panostaa, suihku on parempi ja tasaisempi. Itä-Saksan kulkineen käsittelin näin ja hyvä tuli :). Quote
TF_Osku Posted December 26, 2023 Posted December 26, 2023 (edited) Juu ML(koteloaine) ja siihen Metallic (Massa) oli muistaakseni dinitrolin kamaa ja paineilma massaruiskulla itse vetelin ei valittamista minullakaan kun noin tein. Edited December 26, 2023 by TF_Osku Quote
Tanhis Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Meinasiko metake että laittaisit ns kovaksi kuivuvan pinnoitteen vai haluatko että se on vahamainen. Quote
arkka Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 En kyllä lähtis ruuttailemaan mitään kumimassoja vanhaan pintaan (uusi puhdas maalattu pinta eri asia). Kohdat mistä irtoo, tulee vesitaskuja ja ruostuu varmasti. Olen käyttänyt vanhoissa käyttiksissä Dinitrolin ML:n ja raskaan kaluston vaseliinin sekoitusta, lämmitettynä menee hyvin massaruiskulla. Tarttuu hyvin, suojaa pintaruosteet ja pehmittää kiinniolevaa massaa (enimmät kurat puulastalla pois), eikä edes näytä pahalta. Yli kakskytvuotta ollut käyttiksinä Alfa Romeoita, missä kumimassa pohjalevyn suojana. Kun kumimassaan tulee reikä tai se jostain syystä irtoaa, vesi kulkeutuu kumimassan ja pellin väliin, ruostuu varmasti ja nopeasti. 1 Quote
Tanhis Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 24 minutes ago, arkka said: En kyllä lähtis ruuttailemaan mitään kumimassoja vanhaan pintaan (uusi puhdas maalattu pinta eri asia). Kohdat mistä irtoo, tulee vesitaskuja ja ruostuu varmasti. Olen käyttänyt vanhoissa käyttiksissä Dinitrolin ML:n ja raskaan kaluston vaseliinin sekoitusta, lämmitettynä menee hyvin massaruiskulla. Tarttuu hyvin, suojaa pintaruosteet ja pehmittää kiinniolevaa massaa (enimmät kurat puulastalla pois), eikä edes näytä pahalta. Yli kakskytvuotta ollut käyttiksinä Alfa Romeoita, missä kumimassa pohjalevyn suojana. Kun kumimassaan tulee reikä tai se jostain syystä irtoaa, vesi kulkeutuu kumimassan ja pellin väliin, ruostuu varmasti ja nopeasti. Pointti kysymykselleni oli että mitä ominaisuuksia suojalta haussa. Jos kyseessä auto mitä ei ole tarkoitus roplailla kuin absoluuttisen tarpeelliset ja pitkäaikainen huoleton suoja haussa niin silloin pehmeänä säilyvä massa. Mutta jos taas haussa asteen verran parempi suoja kuin alkuperäinen maali ja kyseessä auto mitä on mieluisa rempata niin silloin miettisin jotain kumimaista, tietty vahvasti kiinni tekijästä kuinka hyvin pysyy kiiinni. Nimierkillä yhdessä kolkissa oli pohja suojattu tuollaisella teräketjuöljyalustamassa sotkulla. Joka rempan jälkeen sai olla siivoamassa kalsareista ja työkaluista lähtien sitä rasvapaskaa pois. Samainen paska oli myös jättänyt auton muotoisen jäljen edeltävän omistajan asfaltille kun oli kesäkuumilla vähän tiputellut. Sitten noilla massasekoituksilla on myös tapana kerätä sora ja pöly itseenä mikä myös on aika ilkeä combo jos autolle jotain tarvitsee tehdä. 1 Quote
arkka Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Missäkohtaan mainitsen teräketjuöljyalustamassa sotkun? Onhan se kieltämättä kurjaa, jos autoa ruuvatessa vaatteet sotkeentuu. Tässähän oli kuitenkin ruostesuojauksesta kysymys. Kun aika koittaa, omat harrastevärkit maalaan niin hyvin, ettei muuta tarvita. Vanhat käyttikset vedän vanhalla hyvällä konstilla. Quote
Tanhis Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 2 hours ago, arkka said: Missäkohtaan mainitsen teräketjuöljyalustamassa sotkun? Onhan se kieltämättä kurjaa, jos autoa ruuvatessa vaatteet sotkeentuu. Tässähän oli kuitenkin ruostesuojauksesta kysymys. Kun aika koittaa, omat harrastevärkit maalaan niin hyvin, ettei muuta tarvita. Vanhat käyttikset vedän vanhalla hyvällä konstilla. Jos se itse sekoitetaan niin silloin en erittele onko se toinen osa vaseliinia tai teräketjuöljyä eli oli ihan oma yleistys. Quote
arkka Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Kokeile ihan mihin hyvänsä ruostuneeseen metalliin, jätä vaikka räystäsvuotoon, niin näet että toimii. Quote
ovaaliheppu Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Dinitrolin ML ja päälel Metallic mulla myös kahdessa autossa, toistaiseksi mieluisin kombo mitä koittanu. Quote
Tanhis Posted December 28, 2023 Posted December 28, 2023 15 hours ago, arkka said: Kokeile ihan mihin hyvänsä ruostuneeseen metalliin, jätä vaikka räystäsvuotoon, niin näet että toimii. Ei kyse olekkaan siittä että toimiiko vai ei, vain siittä että onko siellä auton pohjassa jatkuvasti rasvainen paska mikä kerää hiekkaa pintaan joka taasen kerää kosteutta itseensä. Taasen kun se on kuiva ja menee auton alle esim säätämään kytkintä niin kesällä tulee puolen yyteriä naamalle kun vähän hipaisee pohjaa. Ja veikkaan että juuri tähän Metaken kysymys liittyikin että näitä vanhanliiton aineita kyllä löytyy mutta ".....parempiakin aineita nykyään löytyy" 1 Quote
SamiO Posted December 28, 2023 Posted December 28, 2023 (edited) Ite rapsuttelisin pintaruostepaikat kohtuu puhtaaksi, käsittelisin fosforihapolla, päälle epoksia, saumoihin kotelonsuojaa jonka antaa kuivahtaa ja lopuksi perus massaa ruiskulla ohuesti suojaamaan kiviltä jne.. Toki jos koko vanha pohja on tarkoitus käsitellä niin melko hankala varmistua ettei jotai taskua jäis jonnekki, suosiolla ite taistellu puhtaaksi ja käsitelly uusiksi. Vielä jos on ohut tai olematon kerros jotain niin puhdistus voi olla helpompikin operaatio ku kuiva/puolikuiva osittain tarttunut massapaska. Pinnasta tuli vahamainen ja eikä ole kerännyt paskaakaan, joku 5 vuotta sitte tein koko pohjalle tuolla kaavalla eikä oo muuttunu miksikään. Edited December 28, 2023 by SamiO Quote
metake Posted December 28, 2023 Author Posted December 28, 2023 Tässä kuva, jollainen pohja oli edellisen omistajan jäljiltä, ja aika liki tuollaiselta se näyttää vieläkin, mutta vanha suojaus on vaan enemmän kulunut pois. Tarkoitus ei ole tehdä mitään maailman parasta käsittelyä, auto kun on kuitenkin vaan kesäkäytössä, mutta kunnollinen suojaus kuitenkin. Ajatus oli pestä pohja huolella puhtaaksi, ja rapsutella mahdolliset pintaruosteet pois, ja sitten massa päälle, mutta jotenkin on huonoja kokemuksia Tiikeri-massasta, varmaan jotain parempaakin löytyy? Onko esimerkiksi tästä kenelläkään kokemusta: https://www.motonet.fi/tuote/sikagard-6060-alustasuoja-1-l?product=60-03215 Quote
tolvana Posted December 30, 2023 Posted December 30, 2023 Tuo sika on ok, ainakin spraynä. Kuivuu tahraamattomaksi, ei tosin pysty tekemään paksua mattoa. Saman firman kotelosuoja alle ja parin päivän päästä massaa kerros niin hyvä ja nätti tulee Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.