Jump to content

Alustan massaus


Recommended Posts

Osaisikos joku suositella hyvää ainetta kuplan pohjan alapuoliseen suojaukseen? Pohja alkaa olla siinä kunnossa, että jotain ruostesuoja-ainetta olisi sinne hyvä levittää. Edellinen omistaja on käsitellyt pohjan alustamassan ja teräketjuöljyn sekoituksella, mutta se alkaa olla kulunut pois. Pohja on kuitenkin ruosteeton, pieniä pintaruostelaikkuja lukuunottamatta, eikä ole paksun massakerroksen peitossa vaan pikemminkin päinvastoin. Perinteinen alustamassa ei kuitenkaan oikein houkuttele, ja uskoisin että parempiakin aineita nykyään löytyy.

 

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

 

 

Link to comment

Laitoin tätä -51:sen pohjaan joka oli ensin maalattu epoksilla/ PUR pintamaalilla. Aine levitettiin ruiskulla millä pystyi säätämään pinnan ryppyisyyttä, aine on kumimainen.

 

Ainakin omastamielestä parasta mitä olen näihin laittanut ( ei tarvi olla tätä Wurthin tuotetta, samaa tavaraa löytyy muiltakin valmistajilta)

 

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Kori-saumatiivistemassa-All-In-One-KOMBI/31063003020102.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

Link to comment

Moi...

Se alustamassa teräketjuöljyseos kannattaa pestä liuotinaineella pois. Ja sitten kotelonsuoja-aine ensin pohjaan, ja sitten alustamassa.

Anna kotelonsuojan kuivua hyvin. Jos haluat hifistellä niin vielä ensimmäisenä "esikäsittelyaine".

Ruiskun laatuun kannattaa panostaa, suihku on parempi ja tasaisempi.

Itä-Saksan kulkineen käsittelin näin ja hyvä tuli :).

Link to comment

En kyllä lähtis ruuttailemaan mitään kumimassoja vanhaan pintaan (uusi puhdas maalattu pinta eri asia). Kohdat mistä irtoo, tulee vesitaskuja ja ruostuu varmasti.

Olen käyttänyt vanhoissa käyttiksissä Dinitrolin ML:n ja raskaan kaluston vaseliinin sekoitusta, lämmitettynä menee hyvin massaruiskulla. Tarttuu hyvin, suojaa

pintaruosteet ja pehmittää kiinniolevaa massaa (enimmät kurat puulastalla pois), eikä edes näytä pahalta. Yli kakskytvuotta ollut käyttiksinä Alfa Romeoita, missä kumimassa pohjalevyn suojana. Kun kumimassaan tulee reikä tai se jostain syystä irtoaa, vesi kulkeutuu kumimassan ja pellin väliin, ruostuu varmasti ja nopeasti.

  • Like 1
Link to comment
24 minutes ago, arkka said:

En kyllä lähtis ruuttailemaan mitään kumimassoja vanhaan pintaan (uusi puhdas maalattu pinta eri asia). Kohdat mistä irtoo, tulee vesitaskuja ja ruostuu varmasti.

Olen käyttänyt vanhoissa käyttiksissä Dinitrolin ML:n ja raskaan kaluston vaseliinin sekoitusta, lämmitettynä menee hyvin massaruiskulla. Tarttuu hyvin, suojaa

pintaruosteet ja pehmittää kiinniolevaa massaa (enimmät kurat puulastalla pois), eikä edes näytä pahalta. Yli kakskytvuotta ollut käyttiksinä Alfa Romeoita, missä kumimassa pohjalevyn suojana. Kun kumimassaan tulee reikä tai se jostain syystä irtoaa, vesi kulkeutuu kumimassan ja pellin väliin, ruostuu varmasti ja nopeasti.

Pointti kysymykselleni oli että mitä ominaisuuksia suojalta haussa. Jos kyseessä auto mitä ei ole tarkoitus roplailla kuin absoluuttisen tarpeelliset ja pitkäaikainen huoleton suoja haussa niin silloin pehmeänä säilyvä massa. Mutta jos taas haussa asteen verran parempi suoja kuin alkuperäinen maali ja kyseessä auto mitä on mieluisa rempata niin silloin miettisin jotain kumimaista, tietty vahvasti kiinni tekijästä kuinka hyvin pysyy kiiinni.

 

Nimierkillä yhdessä kolkissa oli pohja suojattu tuollaisella teräketjuöljyalustamassa sotkulla. Joka rempan jälkeen sai olla siivoamassa kalsareista ja työkaluista lähtien sitä rasvapaskaa pois. Samainen paska oli myös jättänyt auton muotoisen jäljen edeltävän omistajan asfaltille kun oli kesäkuumilla vähän tiputellut.

 

Sitten noilla massasekoituksilla on myös tapana kerätä sora ja pöly itseenä mikä myös on aika ilkeä combo jos autolle jotain tarvitsee tehdä.

  • Like 1
Link to comment

Missäkohtaan mainitsen teräketjuöljyalustamassa sotkun? Onhan se kieltämättä kurjaa, jos autoa ruuvatessa vaatteet sotkeentuu. Tässähän oli kuitenkin ruostesuojauksesta kysymys. Kun aika koittaa, omat harrastevärkit maalaan niin hyvin, ettei muuta tarvita. Vanhat käyttikset vedän vanhalla hyvällä konstilla.

Link to comment
2 hours ago, arkka said:

Missäkohtaan mainitsen teräketjuöljyalustamassa sotkun? Onhan se kieltämättä kurjaa, jos autoa ruuvatessa vaatteet sotkeentuu. Tässähän oli kuitenkin ruostesuojauksesta kysymys. Kun aika koittaa, omat harrastevärkit maalaan niin hyvin, ettei muuta tarvita. Vanhat käyttikset vedän vanhalla hyvällä konstilla.

Jos se itse sekoitetaan niin silloin en erittele onko se toinen osa vaseliinia tai teräketjuöljyä eli oli ihan oma yleistys.

Link to comment
15 hours ago, arkka said:

Kokeile ihan mihin hyvänsä ruostuneeseen metalliin, jätä vaikka räystäsvuotoon, niin näet että toimii.

Ei kyse olekkaan siittä että toimiiko vai ei, vain siittä että onko siellä auton pohjassa jatkuvasti rasvainen paska mikä kerää hiekkaa pintaan joka taasen kerää kosteutta itseensä. Taasen kun se on kuiva ja menee auton alle esim säätämään kytkintä niin kesällä tulee puolen yyteriä naamalle kun vähän hipaisee pohjaa.

 

Ja veikkaan että juuri tähän Metaken kysymys liittyikin että näitä vanhanliiton aineita kyllä löytyy mutta ".....parempiakin aineita nykyään löytyy"

  • Like 1
Link to comment

Ite rapsuttelisin pintaruostepaikat kohtuu puhtaaksi, käsittelisin fosforihapolla, päälle epoksia, saumoihin kotelonsuojaa jonka antaa kuivahtaa ja lopuksi perus massaa ruiskulla ohuesti suojaamaan kiviltä jne..
Toki jos koko vanha pohja on tarkoitus käsitellä niin melko hankala varmistua ettei jotai taskua jäis jonnekki, suosiolla ite taistellu puhtaaksi ja käsitelly uusiksi. Vielä jos on ohut tai olematon kerros jotain niin puhdistus voi olla helpompikin operaatio ku kuiva/puolikuiva osittain tarttunut massapaska.

Pinnasta tuli vahamainen ja eikä ole kerännyt paskaakaan, joku 5 vuotta sitte tein koko pohjalle tuolla kaavalla eikä oo muuttunu miksikään.

Edited by SamiO
Link to comment

Tässä kuva, jollainen pohja oli edellisen omistajan jäljiltä, ja aika liki tuollaiselta se näyttää vieläkin, mutta vanha suojaus on vaan enemmän kulunut pois. Tarkoitus ei ole tehdä mitään maailman parasta käsittelyä, auto kun on kuitenkin vaan kesäkäytössä, mutta kunnollinen suojaus kuitenkin. Ajatus oli pestä pohja huolella puhtaaksi, ja rapsutella mahdolliset pintaruosteet pois, ja sitten massa päälle, mutta jotenkin on huonoja kokemuksia Tiikeri-massasta, varmaan jotain parempaakin löytyy? Onko esimerkiksi tästä kenelläkään kokemusta: https://www.motonet.fi/tuote/sikagard-6060-alustasuoja-1-l?product=60-03215

 

032.jpg.9fe9d298c1e54ba17ef519ac0a1d8a2b.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...