Jump to content

Moottori jumissa, miten jatkaisit?


Recommended Posts

EIlen aloin purkamaan moottoria. Öljypumppu leikannut kiinni. Kannet ja sylinterit irti. 1-3 männät sain irti. Pysähtynyt kuitenkin kohtaan, jossa 2-4 männäntapit 1mm vastin pinnan alapuolella. Eli tappeja ei saa irti eikä lohkoa halkaistua, kun männät ei mahdu alakautta pois. Miten etenisit? Vakio pannun nostaisin varmaan roskiin tommosenaan, mutta tässä sisällä 82mm kampura. Ja männät on 94mm takomahlet, jotka aion säästää. Meneekö lohkon pilkkomiseksi vai miten etenisit.

20241126_223145.jpg

20241126_223152.jpg

Link to comment

H/I-veivit ja pultit takapuolella? ei mahdu avaamaan sit tosta rakosesta, pari vakiokonetta purkanu tollasesta rakosesta veivimutskut avaten, mutta ei se pelaa ku mutteri/pultti ollessa männän puolella.

 

Jos lohkoo et haikaile säästää ni snurralla vaan sylkkyjen välistä tavaraa veks ja tappi siitä ulos.  Veivit leikannu kii jos ei pyöri?, pääseekö pitkällä tuurnalla naputtelemaan veivin kylkeen, jos se laakeri sen verran ois pehmee että sais ton verran lisää kääntymään. alakautta toista veiviä ja yläkautta toista. En tiiä mahtuuko mutta tota ehkä ekana koittaisin samalla yks ukko kampee vauhtiksesta jollain putkilaippavarrella momenttia samaan suuntaan

Link to comment
9 minutes ago, ovaaliheppu said:

H/I-veivit ja pultit takapuolella? ei mahdu avaamaan sit tosta rakosesta, pari vakiokonetta purkanu tollasesta rakosesta veivimutskut avaten, mutta ei se pelaa ku mutteri/pultti ollessa männän puolella.

 

Jos lohkoo et haikaile säästää ni snurralla vaan sylkkyjen välistä tavaraa veks ja tappi siitä ulos.  Veivit leikannu kii jos ei pyöri?, pääseekö pitkällä tuurnalla naputtelemaan veivin kylkeen, jos se laakeri sen verran ois pehmee että sais ton verran lisää kääntymään. alakautta toista veiviä ja yläkautta toista. En tiiä mahtuuko mutta tota ehkä ekana koittaisin samalla yks ukko kampee vauhtiksesta jollain putkilaippavarrella momenttia samaan suuntaan

Onhan lohkolle hommia tehty, kun 94 putkille avaus, strokerille avaus ja FF porattu. SIlti sen murjon ennemmin kun 2 takomäntää. Ensin tietty pitää koittaa kaikkee muuta. Illalla ei jaksanu. Ja nyt sit funtsitaan, et miten

Link to comment

Yks mikä tuli mieleen niin, tyrkkäät tappia ulos sen mitä tulee, katkaiset ja taas naputat ulos sen mitä tulee, toki se ei maximännällä ole nopee homma jos koittaa mäntääkin varoa. Tai laikkaat siihen tasopintaa että mahtuu osan matkaa pidemmälle ja sit poikki. Mulla on isohko kasa rengasurastaan väljiä 94 mäntiä, saat niistä tappeja postissa jos tarttet pätkityn tilalle

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, ovaaliheppu said:

Millä kikalla tapit läks pois?

Alumiininen sorkkarauta lohkonpuoliskojen väliin ja #2sen kiertokangen yläpulttia hölläsin piippuavaimella sen verran ku mahtui, sit nostin kammen runkolaakereiden lukitustapeista pois, sorkkarauta pois välistä ja isolla talttapäällä pyöritin moottoripukin aisaa vipuvartena käyttäen starttikehästä vastapäivään. Sitte kakkosen teflonitulpat ja tappi pois ja homma rokkaa.

  • Like 4
Link to comment

Mellingin akselin jämät oli tehny tuhojaan. Nokkarattaan välissä oli käyny palanen joka poikkassu yhen hampaan nokkarattaasta. #1sen ja #3sen pakonokka oli kans saanu kipeetä ja #1 ja #3 pakonostajat auringolla. Kangista #2 ja #4 umpijumissa, #3nen jäykkä #1nen pyöri viel ilosesti. Kammen #3sen kaulan öljykanavassa oli nokkarattaan rippeet.

IMG_0449.jpeg

IMG_0435.jpeg

IMG_0428.jpeg

IMG_0426.jpeg

Link to comment

yks vanhempi asentaja (DOODAH) oli laittanu ff letkut ristiin. Huomattiin kun filsu poksahti. Käännettiin letkut ja uus filsu kii. Virhe oli siinä, olis pitäny avata heti. Ei nuo kuivana toimi.

No nyt uusitaan laakerit, kiillotellaan paikat, uusitaan pumppu, nokka, nokkapyörä, ja nostajat. Samalla tulee lisäoljypohja. Kunhan kamat on täällä, niin pian tulee savu putkesta.

Edited by DOODAH
  • Like 1
Link to comment

Voitelu on aika tärkeä juttu..

 

Näinkin voi käydä, kuten kuvissani, eli kuivasumppuvoitelun letkut tässäkin aluksi väärinpäin. Kone käy mutta öljynpaineet ei vain nouse eikä valo sammu. No kun ei saa öljyä. Joku huomaa letkujen olevan väärin. Käännetään letkut ja kone taas käyntiin, öljynpaineet löytyvät. Ei muutakuin ajamaan! Jonkin matkaa päästään ja kuormituksen alla kolmosen veivilaakerit leikkaa kiinni kun laakerivaurio oli jo tosiasia kun käytettiin ilman öljyä.. Veivi hajottaa lohkon, männän, sylinterin ja kammesta kolmosen kaulan. Virhehän oli lähteä ajamaan sen jälkeen kun öljynpaineet löytyi. Purkaa olisi pitänyt ensin.

 

Mulla ei ole tämän kanssa muuta tekemistä kuin että korjasin lohkon.

 

IMG_4810.jpeg.a2122c8efb0449165b2c792058baf925.jpeg

 


IMG_4811.jpeg.22bc44be1f57c58645795cb97c40c476.jpeg

 

 

IMG_4812.jpeg.4f4889406d9b60cd0be9d9329a4b66d7.jpeg

 

  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...