DOODAH Posted November 27 Posted November 27 EIlen aloin purkamaan moottoria. Öljypumppu leikannut kiinni. Kannet ja sylinterit irti. 1-3 männät sain irti. Pysähtynyt kuitenkin kohtaan, jossa 2-4 männäntapit 1mm vastin pinnan alapuolella. Eli tappeja ei saa irti eikä lohkoa halkaistua, kun männät ei mahdu alakautta pois. Miten etenisit? Vakio pannun nostaisin varmaan roskiin tommosenaan, mutta tässä sisällä 82mm kampura. Ja männät on 94mm takomahlet, jotka aion säästää. Meneekö lohkon pilkkomiseksi vai miten etenisit. Quote
SamiO Posted November 27 Posted November 27 (edited) mistä tää siis jumii? Edited November 27 by SamiO Quote
ovaaliheppu Posted November 27 Posted November 27 H/I-veivit ja pultit takapuolella? ei mahdu avaamaan sit tosta rakosesta, pari vakiokonetta purkanu tollasesta rakosesta veivimutskut avaten, mutta ei se pelaa ku mutteri/pultti ollessa männän puolella. Jos lohkoo et haikaile säästää ni snurralla vaan sylkkyjen välistä tavaraa veks ja tappi siitä ulos. Veivit leikannu kii jos ei pyöri?, pääseekö pitkällä tuurnalla naputtelemaan veivin kylkeen, jos se laakeri sen verran ois pehmee että sais ton verran lisää kääntymään. alakautta toista veiviä ja yläkautta toista. En tiiä mahtuuko mutta tota ehkä ekana koittaisin samalla yks ukko kampee vauhtiksesta jollain putkilaippavarrella momenttia samaan suuntaan Quote
DOODAH Posted November 27 Author Posted November 27 21 minutes ago, SamiO said: mistä tää siis jumii? kampi ei pyöri, et sais männät ylös. millistä kii et sais tapin veks. Quote
DOODAH Posted November 27 Author Posted November 27 9 minutes ago, ovaaliheppu said: H/I-veivit ja pultit takapuolella? ei mahdu avaamaan sit tosta rakosesta, pari vakiokonetta purkanu tollasesta rakosesta veivimutskut avaten, mutta ei se pelaa ku mutteri/pultti ollessa männän puolella. Jos lohkoo et haikaile säästää ni snurralla vaan sylkkyjen välistä tavaraa veks ja tappi siitä ulos. Veivit leikannu kii jos ei pyöri?, pääseekö pitkällä tuurnalla naputtelemaan veivin kylkeen, jos se laakeri sen verran ois pehmee että sais ton verran lisää kääntymään. alakautta toista veiviä ja yläkautta toista. En tiiä mahtuuko mutta tota ehkä ekana koittaisin samalla yks ukko kampee vauhtiksesta jollain putkilaippavarrella momenttia samaan suuntaan Onhan lohkolle hommia tehty, kun 94 putkille avaus, strokerille avaus ja FF porattu. SIlti sen murjon ennemmin kun 2 takomäntää. Ensin tietty pitää koittaa kaikkee muuta. Illalla ei jaksanu. Ja nyt sit funtsitaan, et miten Quote
ovaaliheppu Posted November 27 Posted November 27 (edited) Yks mikä tuli mieleen niin, tyrkkäät tappia ulos sen mitä tulee, katkaiset ja taas naputat ulos sen mitä tulee, toki se ei maximännällä ole nopee homma jos koittaa mäntääkin varoa. Tai laikkaat siihen tasopintaa että mahtuu osan matkaa pidemmälle ja sit poikki. Mulla on isohko kasa rengasurastaan väljiä 94 mäntiä, saat niistä tappeja postissa jos tarttet pätkityn tilalle Edited November 27 by ovaaliheppu 1 Quote
DOODAH Posted November 28 Author Posted November 28 Laita poika asialle.. Ei tarvi miettiä enää. Mellingin puuttuvat palasetki löyty. Toinen nokkapyörän välissä. 1 Quote
CallookVdub Posted November 28 Posted November 28 1 hour ago, ovaaliheppu said: Millä kikalla tapit läks pois? Alumiininen sorkkarauta lohkonpuoliskojen väliin ja #2sen kiertokangen yläpulttia hölläsin piippuavaimella sen verran ku mahtui, sit nostin kammen runkolaakereiden lukitustapeista pois, sorkkarauta pois välistä ja isolla talttapäällä pyöritin moottoripukin aisaa vipuvartena käyttäen starttikehästä vastapäivään. Sitte kakkosen teflonitulpat ja tappi pois ja homma rokkaa. 4 Quote
CallookVdub Posted November 28 Posted November 28 Mellingin akselin jämät oli tehny tuhojaan. Nokkarattaan välissä oli käyny palanen joka poikkassu yhen hampaan nokkarattaasta. #1sen ja #3sen pakonokka oli kans saanu kipeetä ja #1 ja #3 pakonostajat auringolla. Kangista #2 ja #4 umpijumissa, #3nen jäykkä #1nen pyöri viel ilosesti. Kammen #3sen kaulan öljykanavassa oli nokkarattaan rippeet. Quote
CallookVdub Posted November 29 Posted November 29 (edited) KK laakerit purkujärjestyksessä 2,4,1 Edited November 29 by CallookVdub Quote
CallookVdub Posted November 29 Posted November 29 (edited) #3 Edited November 29 by CallookVdub Quote
CallookVdub Posted November 29 Posted November 29 (edited) KK laakerikaulat kammesta. Edited November 29 by CallookVdub Quote
DOODAH Posted November 29 Author Posted November 29 (edited) yks vanhempi asentaja (DOODAH) oli laittanu ff letkut ristiin. Huomattiin kun filsu poksahti. Käännettiin letkut ja uus filsu kii. Virhe oli siinä, olis pitäny avata heti. Ei nuo kuivana toimi. No nyt uusitaan laakerit, kiillotellaan paikat, uusitaan pumppu, nokka, nokkapyörä, ja nostajat. Samalla tulee lisäoljypohja. Kunhan kamat on täällä, niin pian tulee savu putkesta. Edited November 29 by DOODAH 1 Quote
mikko k Posted November 29 Posted November 29 Voitelu on aika tärkeä juttu.. Näinkin voi käydä, kuten kuvissani, eli kuivasumppuvoitelun letkut tässäkin aluksi väärinpäin. Kone käy mutta öljynpaineet ei vain nouse eikä valo sammu. No kun ei saa öljyä. Joku huomaa letkujen olevan väärin. Käännetään letkut ja kone taas käyntiin, öljynpaineet löytyvät. Ei muutakuin ajamaan! Jonkin matkaa päästään ja kuormituksen alla kolmosen veivilaakerit leikkaa kiinni kun laakerivaurio oli jo tosiasia kun käytettiin ilman öljyä.. Veivi hajottaa lohkon, männän, sylinterin ja kammesta kolmosen kaulan. Virhehän oli lähteä ajamaan sen jälkeen kun öljynpaineet löytyi. Purkaa olisi pitänyt ensin. Mulla ei ole tämän kanssa muuta tekemistä kuin että korjasin lohkon. 5 Quote
mikan Posted December 2 Posted December 2 Vanhat asentajat kasaa moottorin vaikka silmät kiinni, mutta ne voi olla hajamielisiä tekemisissään. 😄 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.