tmm Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Moro, Olettekos laskeneet/mitanneet kokoa etuvastukselle jolla kesyttäisi 6V pyyhkijöiden moottoria 12 voltilla käytettäessä? Nyt pyyhkijät huitoo semmoista kyytiä että ne pomppaa omalla vauhdillaan takas ylös. Eli ei pysähdy alas. Eli ei lopeta liikettään vaikka pyyhkijät laittaakin pois päältä. Näppärästihän ne pysähtyy kun käyttää äkkiä virrat pois mutta en viittis tuota konstia leimalla esitellä... -Tuomas (juu tiedän HotMatsin jännitteenalentajan mutta tuon vastuksen saisi halavalla erotii... elektroniikkaliikkeestä) Quote Link to comment
Virtanen Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=208551 Quote Link to comment
Guest Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Ainakin 50W tehovastuksia saa Partcosta pk-seudulla. Todnäk muistaki pk-seudun putkista löytyy. Parempi tapa olisi alentaa jännite vaikka pulssinleveysmodulaatiolla jolloin pyyhkijän vääntömomentti ei heikkenisi kuten vastuksen tapauksessa. Virtaa vain pätkittäisiin. Esim: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... dimmer.gif soveltuisi muuten, mutta kytkennän trankku korvattaisiin vain tehofetillä ja säätö olisi portaaton. Tässä vaiheessa tosin useemmalle varmaan helpompi hankkia se valmis jännitteenalennin jos siinä vaan riittää puhti pyörittää pyhkijän moottoria. Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Mä en elektroniikasta tajuu mitään, mutta viimeks kun muutin 6V 12V:si niin heppu Bebekillä myi mulle 3 jotain snadia mötikkää. En muista nimeä enää. Ne kytkin muistaakseni toisiinsa rinnan. Toimii hyvin. Myyjä sanoi että sopii tollaseen moottorin käyttöön, mutta ei esim radioon. Ne makso muistaakseni muutaman euron. Ja piti kiinnittää johonkin jäähdytyspalikkaan. Quote Link to comment
Guest wiima-62 Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 HC,,,muistaakseni myy niitä vastuksia .Itellä ollut käytössä nyt vuoden verran eikä ole ollut mitään ongelmaa. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Keiteleen Koneen täysin vastaavan osan myyntihinta on "vähän" edullisempi. Quote Link to comment
tmm Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Hain eilen elektroniikkaliikkeestä arvalla 6,8 ohmin tehovastuksen. Hidastu liikaakin. Mikähän lie ohmiluku Keiteleen/HC:n kikkareessa? Haen tänään lisää erikokoisia kun oli niin halpoja. Ilmoittelen sitten mikä oli sopivin. -Tuomas Jotain muuta sillä aikaa: onkos ollut ongelmia käytettäessä 6V jalkakytkintä pitkille 12V järjestelmässä. Testeissä ainakin toiminut moitteettomasti mutta enpä ole testannutkaan pitempää aikaa. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Onko mitään hajua mikä on moottorin resistanssi tai ottama virta? Lukeeko siinä moottorissa mitään? Saisi laskettua sen vastuksen ihan kohdilleen. Quote Link to comment
tmm Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Eipä tullut illalla mitattua... Nyt autolla on rouva töissä (!) Kokeilen kolmen ohmin vastusta seuraavaksi. Mittaan moottorin vastuksen joka tapauksessa tänään. -Tuomas Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Muista myös että voit kombinoida vastuksia kytkemällä niitä rinnan tai sarjaan jos sopivaa arvoa ei löydy. Rinnankytkettynä tehonkostoakin saadaan lisää. Tulee rautalangasta mutta täs vähän yläasteen sähköfysiikkaa: Rinnan: 1/R = 1/R1+1/R2+jne (rinnankytkettynä siis arvo pienee) Sarjassa R= R1+R2+jne.. (sarjassa vaan ynnätään) Veikkaisin että tarvitsemasi vastusarvo on aika pieni, luokkaa 1-2 ohmia? Quote Link to comment
Broidi Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 1 ohmia ja homma pelittää hienosti... maksaa Yleiselektroniikassa muistaakseni 2-4 eeroa. Quote Link to comment
tmm Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Kyllähän tuota tekniikka voi opiskella aika hyvin ymmärtämättä sähköä juurikaan... Mittailin moottoria ja toista irrallaan olevaa ja arvot vaelteli nollasta pariin sataan. En vaan tiedä kuinka moottorin vastuksen voi mitata. Pyöriessä? No mutta eipä hätä. 2,2 ohmisella pyyhkijät heiluu kuin oikeassa autossa! Vielä kun väsää kytkimellä ohituksen vastukselle niin voi käyttää monsuunisateessa poimunopeudella väpättäviä sulkia :) ps. 2 euroa on käypä hinta vastuksille Tuomas Quote Link to comment
Fileas Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 Hoh, tulipa tyhmä ideä päähän.. laittaa toisen 6v pyyhkijän sarjaan takalasille, tai tuulilasin sisäpuolelle :P Quote Link to comment
mikan Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 96 saabista huomiovalojen etuvastus? t. Mika Quote Link to comment
nalleolut Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 päiväjännite... auttaako tuohon ongelmaan? eli miten se toimii / vaikuttaa... laatikossa vissiin kymmenen noita jutskia... bisnes bisnes.... Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 Tuosta valkkaatte sopivan. Just samat kuin HC:lla mutta eri hintaiset... http://www.vekoy.com/default.php?cPath=49_101_269 En nyt muista mikä noista se oli mutta joku viisaampi varmaan osaa laskea mikä pitäis olla... (munkin pitäis osata... oli tänään sähköfysiikan tentti... Selvä hylsy... :D) Quote Link to comment
tmm Posted April 28, 2007 Author Share Posted April 28, 2007 Ja täällä Oulussa SP-elektroniikasta löytyy. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted April 29, 2007 Share Posted April 29, 2007 Ohmin lailla näitä saa laskettua. 12V josta "tarvitaan" 6 volttia moottorille 12V-6V=6V Ja tästä ohmin laki R=U/I, kun oletetaan, että se moottori vie virtaa vaikka 5A 6V/5A=1,2Ohmia. Tehoa vastuksen täytyy kestää P=U*I, eli 6V*5A=30W. Jos olisi tiedetty moottorin resistanssi, olisi sen viemä virta voitu ensin laskea: I=U/R = 6V/1,2Ohm = 5A. Quote Link to comment
tmm Posted April 30, 2007 Author Share Posted April 30, 2007 Asian ytimeen... Kyllähän noita puimureita (P=UI (m) U=RI) pyörittelee mutta miten mitata moottorin resistanssi? Joka tapauksessa: 2,2 ohmin tehovastus tuntuu passelilta. -Tuomas Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Moottorin resistanssi mitataan siten että tökätään mittarin puhat molempiin moottorin karvoihin siten että mittari on tietty ohmi -asennossa. Hankala juttu on siinä että pyyhkijään menee pirusti piuhaa. Siellä kulmavaihteessa kun on kytkimiä niin maan pirusti. Sen avaamalla viimeistään löytyy moottorille menevät johot. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Mikähän olis sopiva vastus ja tehonkesto 6V vinkkarille 12V systeemissä? Quote Link to comment
jonih Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Mulla on itellä muistaakseni 1 Ohm/50 w vastus hoitamassa kyseistä tehtävää ja hyvin on pelannut. Voin tarkastaa faktat vielä. tosta ohmi määrästä en ole ihan sata varma. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Toisestakin lähteestä muistaakseni sain tiedon 1 ohmista. Quote Link to comment
Lasse Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Pitkän pohdinnan ja laskemisen jälkeen päädyitte samaan kuin minä tuossa aiemmin esitin eli puolan etuvastus on sopiva. Kaiken lisäksi noita pyörii nurkissa ja kestää jatkuvaa käyttöä. Ajattelin vaan, ettei tarvitsi keksiä sitä pyörää seuraavaksi.... Meen pois ja jätän teidän pohtimaan asiaa. Quote Link to comment
metake Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Museoautoon museokytkentä, tai sitten zenerdiodilla: http://koti.mbnet.fi/~stinger/zener.php Quote Link to comment
-tipi- Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Helppohan täällä on viisastella, mutta kumpikaan edellä olevista kahdesta vastauksesta ei juuri auta eteenpäin. Koska mulla ei ole moisia vastuksia tai Zenereitä nurkissa. Eli pankaa suora linkki tyyliin: "osta tämä" se on mitä etsit, tai edes tietoa mistä kysellä. Taidan lykätä tommosen: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2274 Ja vaihtoehtosena: http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2275 http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2276 Quote Link to comment
metake Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Eli pankaa suora linkki tyyliin: "osta tämä" se on mitä etsit, tai edes tietoa mistä kysellä. Tuossa: http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/HTML/020.020 Se on juuri mitä etsit ;) Ei parane vanhoilla folkkareilla ajella jos ei oo tee-se-itse henkee :P Edit: Nuo 24v => 12v laitteet joita on aika paljon myynnissä pitäis myös toimia 12v => 6v, jos ne on muuntajia, jos ne on hakkureita niin sitten ei. Edit2: Ja tuolta löytyy erilaisia jännitteen muuntimia: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... =D0021D120 Etusivun keskivaiheilta löytyy 12v => 6v muuttaja Edit3: Ja tuolta halvemmalla: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c& Mutta tässä ei kyllä tehonkesto ole kummoinenkaan, mittarivaloille riittää. Tuossa toinen, tehonkesto 2A: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c& Ja tuosta 5A:n säädettävä regulaattori: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c& Rakennussarjana 2A:n tehokestolla: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c& Quote Link to comment
-tipi- Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Juuri eilen tee-se-itse-virittelin vinkkareiden rinnalla toimimaan vilkut, joten tuommonen jännitteen alennin monimutkaistais sähköjärjestelmää aivan turhan paljon, ja on myös huomattavasti kalliimpi, kuin tuommoset vastukset. Eli vastuksilla, (ja ehkä myös tuolla zenerillä) saan helposti tiputettua jännitettä paikallisesti, ilman ylimääräisiä johdon vetoja. Meinaan siis laittaa molemmille vinkkareille oman vastuksen, koska otan vinkkarikytkimeltä myös ohjausvirran kytkevälle 12V releelle (oma ohjausrele molemmille suunnille), joka laittaa polttimoille vilkkuvaa virtaa. Quote Link to comment
jonih Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Kannattaa muuten harkita ainakin tossa pyyhkijän moottorin katkaisijassa käyttää relettä välissä mulla ei kestänyt ainakaan 12v:nä toi katkaisija. Sama homma ajovaloissa. En mikään ekspertti näissä sähköhommissa ole, mutta kuvittelin sen johtuvan tosta 12v:stä tosin virran kai pitäisi puolittua tuossa kun muutetaan 6v => 12v. Voi toki olla, että hajosi katkaisija ihan vanhuuttaan. Quote Link to comment
Lasse Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Äkkiä hakien löyty tollanen: 1.6 Ohm etuvastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1013 4.50 ??? Löytyy varmasti muillakin arvoilla, jos tarvetta tulee. Jos Motonet ei auta, niin autosähkökorjaamo, esim. Syrjälä Pirkkalassa auttaa. Quote Link to comment
markusov Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Lämmityslaitteen moottorin esivastus on kätevä, kestää kuorman ja tapauksesta riippuen sisältää 2-4 eri vastus arvoa, eli voi kokeilemalla asettaa haluamansa "pyyhintänopeuden". Mulla nyt muistaakseni Opelin E Kedaut mallisen kulkupelin vastus. Noi maksaa jotain 10€ pintaan.... Quote Link to comment
-MITO- Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Keiteleen Kone myy EMPI etuvastus settii ja maksaa ~10e tjsp Quote Link to comment
-tipi- Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Hyvin tuntu toimivan 1ohmin vastusella vinkkarit ja pyyhkijät. Asennus ei nyt mitään näyttely tasoa ole: Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.