Jump to content

Sähkömiehiä? (etuvastus pyyhkimien moottorille)


Recommended Posts

Moro,

 

Olettekos laskeneet/mitanneet kokoa etuvastukselle jolla kesyttäisi 6V pyyhkijöiden moottoria 12 voltilla käytettäessä?

 

Nyt pyyhkijät huitoo semmoista kyytiä että ne pomppaa omalla vauhdillaan takas ylös. Eli ei pysähdy alas. Eli ei lopeta liikettään vaikka pyyhkijät laittaakin pois päältä. Näppärästihän ne pysähtyy kun käyttää äkkiä virrat pois mutta en viittis tuota konstia leimalla esitellä...

 

-Tuomas

 

(juu tiedän HotMatsin jännitteenalentajan mutta tuon vastuksen saisi halavalla erotii... elektroniikkaliikkeestä)

Link to comment

Ainakin 50W tehovastuksia saa Partcosta pk-seudulla. Todnäk muistaki pk-seudun putkista löytyy.

 

Parempi tapa olisi alentaa jännite vaikka pulssinleveysmodulaatiolla jolloin pyyhkijän vääntömomentti ei heikkenisi kuten vastuksen tapauksessa. Virtaa vain pätkittäisiin.

 

Esim:

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... dimmer.gif

soveltuisi muuten, mutta kytkennän trankku korvattaisiin vain tehofetillä ja säätö olisi portaaton. Tässä vaiheessa tosin useemmalle varmaan helpompi hankkia se valmis jännitteenalennin jos siinä vaan riittää puhti pyörittää pyhkijän moottoria.

Link to comment

Mä en elektroniikasta tajuu mitään, mutta viimeks kun muutin 6V 12V:si

niin heppu Bebekillä myi mulle 3 jotain snadia mötikkää. En muista nimeä enää. Ne kytkin muistaakseni toisiinsa rinnan.

Toimii hyvin. Myyjä sanoi että sopii tollaseen moottorin käyttöön, mutta ei esim radioon.

 

Ne makso muistaakseni muutaman euron. Ja piti kiinnittää johonkin jäähdytyspalikkaan.

Link to comment

Hain eilen elektroniikkaliikkeestä arvalla 6,8 ohmin tehovastuksen.

Hidastu liikaakin.

 

Mikähän lie ohmiluku Keiteleen/HC:n kikkareessa?

 

Haen tänään lisää erikokoisia kun oli niin halpoja. Ilmoittelen sitten mikä oli sopivin.

 

-Tuomas

 

Jotain muuta sillä aikaa: onkos ollut ongelmia käytettäessä 6V jalkakytkintä pitkille 12V järjestelmässä. Testeissä ainakin toiminut moitteettomasti mutta enpä ole testannutkaan pitempää aikaa.

Link to comment

Muista myös että voit kombinoida vastuksia kytkemällä niitä rinnan tai sarjaan jos sopivaa arvoa ei löydy. Rinnankytkettynä tehonkostoakin saadaan lisää.

 

Tulee rautalangasta mutta täs vähän yläasteen sähköfysiikkaa:

 

Rinnan: 1/R = 1/R1+1/R2+jne (rinnankytkettynä siis arvo pienee)

 

Sarjassa R= R1+R2+jne.. (sarjassa vaan ynnätään)

 

Veikkaisin että tarvitsemasi vastusarvo on aika pieni, luokkaa 1-2 ohmia?

Link to comment

Kyllähän tuota tekniikka voi opiskella aika hyvin ymmärtämättä sähköä juurikaan... Mittailin moottoria ja toista irrallaan olevaa ja arvot vaelteli nollasta pariin sataan. En vaan tiedä kuinka moottorin vastuksen voi mitata. Pyöriessä?

 

No mutta eipä hätä. 2,2 ohmisella pyyhkijät heiluu kuin oikeassa autossa! Vielä kun väsää kytkimellä ohituksen vastukselle niin voi käyttää monsuunisateessa poimunopeudella väpättäviä sulkia :)

 

ps. 2 euroa on käypä hinta vastuksille

 

Tuomas

Link to comment
Guest Forsbacka

Ohmin lailla näitä saa laskettua.

12V josta "tarvitaan" 6 volttia moottorille 12V-6V=6V

Ja tästä ohmin laki R=U/I, kun oletetaan, että se moottori vie virtaa vaikka 5A

6V/5A=1,2Ohmia.

Tehoa vastuksen täytyy kestää P=U*I, eli 6V*5A=30W.

 

Jos olisi tiedetty moottorin resistanssi, olisi sen viemä virta voitu ensin laskea: I=U/R = 6V/1,2Ohm = 5A.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Moottorin resistanssi mitataan siten että tökätään mittarin puhat molempiin moottorin karvoihin siten että mittari on tietty ohmi -asennossa. Hankala juttu on siinä että pyyhkijään menee pirusti piuhaa. Siellä kulmavaihteessa kun on kytkimiä niin maan pirusti. Sen avaamalla viimeistään löytyy moottorille menevät johot.

Link to comment
  • 8 months later...

Pitkän pohdinnan ja laskemisen jälkeen päädyitte samaan kuin minä tuossa aiemmin esitin eli puolan etuvastus on sopiva. Kaiken lisäksi noita pyörii nurkissa ja kestää jatkuvaa käyttöä.

 

Ajattelin vaan, ettei tarvitsi keksiä sitä pyörää seuraavaksi....

 

Meen pois ja jätän teidän pohtimaan asiaa.

Link to comment

Helppohan täällä on viisastella, mutta kumpikaan edellä olevista kahdesta vastauksesta ei juuri auta eteenpäin. Koska mulla ei ole moisia vastuksia tai Zenereitä nurkissa. Eli pankaa suora linkki tyyliin: "osta tämä" se on mitä etsit, tai edes tietoa mistä kysellä.

 

Taidan lykätä tommosen:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2274

 

Ja vaihtoehtosena:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2275

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=2276

Link to comment
Eli pankaa suora linkki tyyliin: "osta tämä" se on mitä etsit, tai edes tietoa mistä kysellä.

 

Tuossa: http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/HTML/020.020

 

Se on juuri mitä etsit ;)

 

Ei parane vanhoilla folkkareilla ajella jos ei oo tee-se-itse henkee :P

 

 

Edit: Nuo 24v => 12v laitteet joita on aika paljon myynnissä pitäis myös toimia 12v => 6v, jos ne on muuntajia, jos ne on hakkureita niin sitten ei.

 

Edit2: Ja tuolta löytyy erilaisia jännitteen muuntimia: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... =D0021D120

Etusivun keskivaiheilta löytyy 12v => 6v muuttaja

 

Edit3: Ja tuolta halvemmalla: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c&

Mutta tässä ei kyllä tehonkesto ole kummoinenkaan, mittarivaloille riittää.

 

Tuossa toinen, tehonkesto 2A: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c&

 

Ja tuosta 5A:n säädettävä regulaattori: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c&

 

Rakennussarjana 2A:n tehokestolla: http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?P ... fa296ed3c&

Link to comment

Juuri eilen tee-se-itse-virittelin vinkkareiden rinnalla toimimaan vilkut, joten tuommonen jännitteen alennin monimutkaistais sähköjärjestelmää aivan turhan paljon, ja on myös huomattavasti kalliimpi, kuin tuommoset vastukset.

 

Eli vastuksilla, (ja ehkä myös tuolla zenerillä) saan helposti tiputettua jännitettä paikallisesti, ilman ylimääräisiä johdon vetoja.

 

Meinaan siis laittaa molemmille vinkkareille oman vastuksen, koska otan vinkkarikytkimeltä myös ohjausvirran kytkevälle 12V releelle (oma ohjausrele molemmille suunnille), joka laittaa polttimoille vilkkuvaa virtaa.

Link to comment

Kannattaa muuten harkita ainakin tossa pyyhkijän moottorin katkaisijassa käyttää relettä välissä mulla ei kestänyt ainakaan 12v:nä toi katkaisija. Sama homma ajovaloissa.

 

En mikään ekspertti näissä sähköhommissa ole, mutta kuvittelin sen johtuvan tosta 12v:stä tosin virran kai pitäisi puolittua tuossa kun muutetaan 6v => 12v. Voi toki olla, että hajosi katkaisija ihan vanhuuttaan.

Link to comment

Äkkiä hakien löyty tollanen:

 

1.6 Ohm etuvastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1013 4.50 ???

 

Löytyy varmasti muillakin arvoilla, jos tarvetta tulee. Jos Motonet ei auta, niin autosähkökorjaamo, esim. Syrjälä Pirkkalassa auttaa.

Link to comment

Lämmityslaitteen moottorin esivastus on kätevä, kestää kuorman ja tapauksesta riippuen sisältää 2-4 eri vastus arvoa, eli voi kokeilemalla asettaa haluamansa "pyyhintänopeuden". Mulla nyt muistaakseni Opelin E Kedaut mallisen kulkupelin vastus. Noi maksaa jotain 10€ pintaan....

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...