Guest Pikes Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Morjesta! Tämmöinen typerä ajatus tuli tuossa eilen mieleen, että "taloudellisessa juniksessa" olisi 2 hyvää puolta..! Silmille JA... jopa lompakolle :) Onko kellään kokemusta tai jotai mielipiteitä juniksen dieselöimisestä? Onko tämä edes mahdollista..? Tietenkin kaikki on mahdollista, mutta lähinnä ajelin takaa sitä, että onko mitään 80-90 luvun diesel pataa mikä menisi suurinpiirtein "heittämällä" kiinni? Olis kyllä aika poikaa jos saisi nyrkillisen lisää potkua koneeseen ja sitten vielä vetäisi pelkästään 7L soppaa satasella ;) Olisin kiitollinen jos herrasväki jakaisi mielipiteitä ja infoo asiasta! Kiitos! -Roba Quote
Guest DaFox Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Morjesta! Tämmöinen typerä ajatus tuli tuossa eilen mieleen, että "taloudellisessa juniksessa" olisi 2 hyvää puolta..! Silmille JA... jopa lompakolle :) Onko kellään kokemusta tai jotai mielipiteitä juniksen dieselöimisestä? Onko tämä edes mahdollista..? Tietenkin kaikki on mahdollista, mutta lähinnä ajelin takaa sitä, että onko mitään 80-90 luvun diesel pataa mikä menisi suurinpiirtein "heittämällä" kiinni? Olis kyllä aika poikaa jos saisi nyrkillisen lisää potkua koneeseen ja sitten vielä vetäisi pelkästään 7L soppaa satasella ;) Olisin kiitollinen jos herrasväki jakaisi mielipiteitä ja infoo asiasta! Kiitos! -Roba Joskus tuommoista miettineenä; Diesel verossa helpottaisi ainakin jos vehje on matkailu-autoksi rekisteröity vrt. pakettiauto ja rajallinen matkustaja määrä. Välitykset alennusvaihteilla diisellille AIVAN perseellään.. Välitykset pallon akseleilla, silti vielä välitykset diisselille aivan perseellään :/ Miksi vanhaa 80-l Duizel tekniikkaa? Tehorajojen sisään ei moiset kuitenkaan mene niin miksi ei samantien 1.9TDi lastulla.. :) Ja/kun/jos rivikoneen laitto mielessä niin modauksia luvassa juniksen konetilan kattoon - ns. ahdasta. Pallossa vissiin vähän enempi tilaa? Quote
Guest Pikes Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Miksi vanhaa 80-l Duizel tekniikkaa? Tehorajojen sisään ei moiset kuitenkaan mene niin miksi ei samantien 1.9TDi lastulla.. :) hehee... näinpä! eei mutta 90 luvun dieselin saisi puoliks ilmatteeksi.. TDI:stä pitäisi pulittaa niin paljon :( Quote
jyrie Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 pervo kun olen niin on kyllä kiinnostanut itteekin tuo, varsinkin kun ei ole alennusvaihteita, mutta diesel vero + dieslein korkea hinta , niin lineeekö mitään järkee? joskus kun haettiin pärriä geraaniasta niin paikotellen diesel oli kalliimpaa kuin bensa, jotta se siitäkin... se sellanen vw.n 177 hp diisseli ois sit niiin rock....mutta taitaa maksaa jo konekkin ihan simona, + mites sellasen piuhottaa ees tollaseen, ja leimalle ei taida olla asiaa...ellei sitten nää "omavalmisteet" menis läpi? toisaalta sit 86x94 ja puhallin, niin kukas sit diisselii kaipaa? :-) Quote
Guest Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 dieselkoneet on niin hemmetin painavia etta ajo-omituisuudet muodostuu varmaan melko mielenkiintoisiksi.... Jan Quote
hanski. Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 kaverilla oli joskus oikeesti puolikierrosta löysää ohjauksessa.... oli hauskoja ne matkat kun pälkäneellekin mentiin motarilla..heh heh heh... ois pitänyt olla se kolmaskin kaista lisäksi... Quote
joksa Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 pervo kun olen niin on kyllä kiinnostanut itteekin tuo, varsinkin kun ei ole alennusvaihteita, mutta diesel vero + dieslein korkea hinta Katsastaa matkailuautoksi, niin ei diisselivero haittaa - itse itseäni lainaten: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... hp?t=13626 Dieselveronkin saa kohtuullisemmaksi, jos rekisteröi samalla matkailuautoksi: «Matkailuauto» on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet: 1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa; 2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; 3) keittomahdollisuus; 4) säilytystiloja. Quote
metake Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Katsastaa matkailuautoksi, niin ei diisselivero haittaa Ja bonuksena saa vielä 80:n rajoituksen :D Quote
Guest DaFox Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Samalla kun dieselöi niin tulee "vesitettyä" ko. vessa muutenkin. Joutuu ainakin topicin siirtämään ffp/yhdistys puolelle ;) a) Diesel verolla menee maksut aika kohtuuttomiksi :( b) Matkailuautoksi rekistöröimällä saa pykätä aika helvetin kohtuuttoman kattokorotuksen _ainakin_ jotta saa katsarin tyytyväiseksi :D Meinaan että nykysäädökset tilan tarpeen & oven minimi korkeuden osalta täyttyy, tais olla 180cm? Kai niitä oli muitakin nykysäädöksiä matkailuatoksi muuton esteenä. Quote
-AP- Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Jos teet pakusta sitä matkailuautoasi, niin silloin kannattaa miettiä verovapauden edellytyksiä, kuten sisäkorkeutta. Henkilöautosta rakennettaessa puhutaan täyden autoveron matkailuautosta, sisäkorkeus- ja omamassavaatimuksia ei ole. Tuskin Juniksen omamassa dieselkoneellakaan nousee yli 1800 kilon? Tätä kevyemmät saa ajaa satasta, matalana, ilman sisäkorkeusvaatimusta 190 cm, edellyttäen että muut matkailuauton vaatimukset täyttyy ja autovero on maksettu täysimääräisenä. Quote
metake Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on: a) paketti-, kuorma- ja erikoisauton (N-luokat) sekä M(1)-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h; b) sellaisen paketti- ja erikoisauton (N(1)-luokka) sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin, 100 km/h; c) sellaisen pakettiauton (N(1)-luokka) sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h; Aika harva junis vissiin käyttöönotettu 1981 jälkeen... Quote
Guest Pikes Posted July 20, 2007 Posted July 20, 2007 niin... no kaiken tämän "sopan" perusteella niin taitaapi loppujen lopuksi olla halvempaa ja fiksumpaa asentaa benziini kone :) minkäs kärryn ja kokoista konetta porukat käyttää juniksessa kun he "nykyaikaistavat" koko hoidon? oon nähnyt aika monta tapausta kuvissa kuin juniksen vakio vessa on heivattu hornaan, ja tilalle upotettu joku ihan suht. uus rivari kone..? :S mihin kaikkiin muutoksiin joutuu valmistautuu jos tämmöiseen alkaa? kokemusta kellään? harva kone taitaa mennä heittämällä paikoilleen.. ei kyllä hirveesti autoja tule mieleen missä toteuttamisen kokoinen takakone... :S Quote
Guest Mikko79 Posted July 20, 2007 Posted July 20, 2007 itse laittamassa nyt vm.76 palloon fiiat tipon 1.6 konetta. luulis menevän junikseenkin. Välilaippa sun pitää hommata ja vauhtipyörä menee uusiksi. Quote
-AP- Posted July 22, 2007 Posted July 22, 2007 'Laillisuusnäkökannalta' kannattaa ottaa huomioon, että Pallon vertailumoottori on 2,0L 70 hv ja Juniksessa 1500 44 hv. Quote
Guest Pikes Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 Paljon juniksen maksimi tilavuus/teho arvot ovat? Quote
mikan Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 Paljon juniksen maksimi tilavuus/teho arvot ovat? Taitaa olla 1493 ccm ja 44 hv. t. Mika Quote
metake Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 Paljon juniksen maksimi tilavuus/teho arvot ovat? Taitaa olla 1493 ccm ja 44 hv. t. Mika Ja tuosta kun laskee ne maksimit, niin tilavuus 1493 + 25% = 1866 ja teho 44 + 20% = 52,8 Edit: Kuten Mika alempana totesi, niin ilman dynolappuja maks tilavuus on sen 1493 + 20%, eli 1791. Quote
mikan Posted July 23, 2007 Posted July 23, 2007 Eli ilman dynopapruja 1776 on aika passeli motti junikseen. t. Mika Quote
Guest peni Posted July 26, 2007 Posted July 26, 2007 Saatte vaikka (yrittää) hirttää kun tulee vähän O.T. mutta päteekö tuo 20% lisää kuutiotilavuutta ilman dynolappua ihan Peruskuplaan tällä kaavalla: 1300 Kupla johon vaihdettu eteen levyjarrut (tarvittaessa muutkin jarru ja alustanosat). Vertailumoottori 1584 cc x 1,2 =1900 cc. Saako tuollaisen mosan Kuplaan ilman dynolappua tai muuta jeesustelua? Kiitos ja anteeks... Quote
mikan Posted July 27, 2007 Posted July 27, 2007 peni, jos katsari on tehtäviensä tasalla ja tuntee pykälät niin onnistuu. t. Mika ps. Myös oikean kokoisilla rummuilla. Quote
mikan Posted July 5, 2020 Posted July 5, 2020 (edited) Olipas vanha topic. Onko diesel juniksista havaintoja? Eikös Subarulla ollut jopa diesel-boxer? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_engines#/media/File:Subaru_Boxer_Diesel_engine_for_2008_Legacy_in_Eco-Products_2008.jpg t. Mika Edited July 5, 2020 by mikan Quote
ARTO Posted July 5, 2020 Posted July 5, 2020 Subarun boxerdieselkone käytettynä liikkuva aikapommi, joten siitä vaan... Quote
Pepe Posted July 5, 2020 Posted July 5, 2020 Ottaen huomioon junakeulojen arvonkehityksen 2007->2020, veikkaan että aika hiljaista on dieselöintiprojektirintamalla. Quote
mikan Posted July 6, 2020 Posted July 6, 2020 Aijaa, kyllä mun edelleen tekee mieli tuollaista dieselöityä junista. Eikä hinnat siihen vaikuta, enemmänkin se mitä asetukset sallii tehtävän. Jos tulossa oleva tehopainosuhde toteutuu, niin ymmärtääkseni noin tuplateho olisi mahdollinen. Vaan eipä sekää oikein avaa hyviä mahdollisuuksia dieselöinnille. Quote
REMI Posted July 6, 2020 Posted July 6, 2020 17 hours ago, ARTO said: Subarun boxerdieselkone käytettynä liikkuva aikapommi, joten siitä vaan... 2010 eteenpäin saivat laakereiden aiheuttamat lastentaudit pois ja koneet kestää hyvin. Tiedän yhden jolla ajettu yli 450tkm ilman avausta. Quote
puhajus Posted July 6, 2020 Posted July 6, 2020 Mikko Malinen Outokummusta dieselöi aikanaan VW 1303:n . Häneltä voi kysyä miten se kannattaa tehä. Oli VW 1.6 td kone ja mielestäni takamoottoripakun vaihteisto. Osat hänellä on varmaan vielä olemassa.. Siinä on nykyisin joku vesibokseri kiinni. Dieselinä ei ajellut paljoa kun silloin aikanaan dieselvero sai katki kun otti rekisteristä pois tai jotain.. En muista vaikka oli disu jetta silloin alla , FORMEL E :). Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.