Pyry Posted November 23, 2007 Share Posted November 23, 2007 (edited) edit: 9.1.2020 asennettu postaukseen kadonneet kuvat Sitten: Sain pari-kolme vuotta sitten ystävältäni vihjeen, että hänen vanhempiensa halkoliiterissä on joku vanha kupla puoliksi halkopinon alla. Itse olin tässä vaiheessa "harrastanut" aika vähän aikaa, eli ajellut vuoden verran 70-luvun kuplalla, jolle en ollut itse tehnyt juuri mitään ja tietämys sen tekniikasta oli aika vähäistä. No kaveri sai kuitenkin napattua hauskan kuvan tästä halkopinosta, josta sitten innostuin ja aloin suunnitella reissua 300 kilometrin päähän katsomaan tätä latolöytöä. Kesällä 2005 tuli reissu sinne päin Suomea ja kävin itse toteamassa auton kunnon. Sisään pääsin vain takaikkunan kautta, moottoria ei ollut, sisällä oli paljon rikkinäistä lasia sekä pölynimureita ynnä muuta hyödyllistä kamaa. Katto oli painunut alas eikä renkaissa yllättäen ollut ilmaa. Sain kuitenkin koputeltua auton pohjaa sen verran, että totesin sen ainakin olevan paikallaan. Myöhemmin samana kesänä sain sovittua autolle noudon. Minä kirjoitan kohta lisää... Edited January 9, 2021 by Pyry Quote Link to comment
Pyry Posted November 23, 2007 Author Share Posted November 23, 2007 Tallilla laitoin kuplan välittömästi palasiksi ja tein tilannearvion. Korissa oli ruostetta, pohjassa aika vähän. Penkinpäällisten alta löytyi lähes täydellinen vaalea penkkisarja. Olin muistaakseni hitsannut migillä kerran joskus yläasteella. Kaikista ruostekorjauksista ei ehkä tullut aivan taiteen sääntöjen mukaisia... Mutta lopputulokseen olin yleensä ihan tyytyväinen. Pohjalevyyn vedin jotain sata200 kerrosta mustaa Miranolia. Etuakseliin laitettiin madalluspalat ja takaa tiputettiin yksi naksaus. Sitten lainasin moottorin toisesta kuplasta ja huomasin että autolla voi jo ajaa. Jatkoa seuraa, yrittäkää kestää. Quote Link to comment
Pyry Posted November 23, 2007 Author Share Posted November 23, 2007 Tässä vaiheessa tuli opittua kaikenlaista. Mistä vanhaa vaihdelaatikkoa pitää rälläköidä uudemman vauhtipyörän kanssa, mitä kaikkia sähköosia pitää vaihtaa kun vaihdetaan auto 12 voltille ja miten 69-iskuisen koneen saa mahtumaan 64-iskuisen koneen tilalle. Opin myös, etten olisi saanut tota autoa ikinä valmiiksi ilman faijan apua. On jäänyt ammattikoulut käymättä. Tein moottoriin (1585 cc arpakone) pienen ehostuksen. Päätin jättää auton maalipinnan ulkopuolelta alkuperäisen näköiseksi. Pohjaan ja sisälle vedin kuitenkin uutta maalia. Ei ois kovin siistiä jos pitäisi taas parin vuoden päästä tehdä ruostekorjauksia. Tässä vielä hyvä kuva sisustasta. Matot ovat uudet, ovipahvit ja penkit vain pestyjä. Tällä setupilla mentiin kesä 2006. Quote Link to comment
Pyry Posted November 23, 2007 Author Share Posted November 23, 2007 Luin joltain nettifoorumilta että kavennettu etuakseli on nyt se juttu. Droppiolat CB:ltä, ei tullut edes halvaksi kun UPS nää toimitti ylihuomiseksi suoraan Kaliforniasta. Auton hinta melkein tuplaantui... Sitten ammattikoululaishengessä laitoin tekokarvaa kattoon. (Tämä on kuitenkin aitoa tekokarvaa eikä ns. kiksukarvaa, silitettäessä tunne on enemmänkin koiramainen kuin toyotamainen) Eli kesä 2007 mentiin matalammalla ja varovaisemmin. Ensi kesänä olisi tarkoitus mennä yhtä matalalla mutta uuden koneen voimin. Quote Link to comment
kuplatin Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 Helvetin hyvältä näyttää, tuollainen hoodride-meininki vaan toimii. En olis kuitenkaan uskonut että tällä foorumilla joku mainitsee kiksukarvan, tai ylipäätään käyttää termiä "kiksu" =P Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 meillähän on kiksu-sheriffikin. mut kyl se patina rokkaa, kun on aitoa. ja nätistihän tuo kemppikin kädessä pysyny ku ei oo osiks revenny :D Quote Link to comment
Pepe Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 Kane Kane nyt nyt saatana ei painella niitä nappuloita! Makee projekti. Samaa mieltä, parin vuoden takainen Hoodride/KCW touhu rokkasi. Lisää tontitusta ja täyskiillotetuilla Fukseilla vois rokata vielä lisää :) Otettiinko tämä auto luvatta käyttöön joskus vuosi sitten vai sekoitanko johonkin toiseen? Quote Link to comment
Kape77 Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Otettiinko tämä auto luvatta käyttöön joskus vuosi sitten vai sekoitanko johonkin toiseen? Samaa meinasin kysyä, mielikuva rähjäsestä kuplasta fillari katolla on painunut mieleen. Jos on sama, niin tarinaa odotellaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Eikö sheriffit osaa omaa palstaansa käyttää, tuolta profiilistahan ne pyryn kirjottamat viestit löytää alta 15 sekunnin: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2689-varastettu/ Quote Link to comment
Pepe Posted November 27, 2007 Share Posted November 27, 2007 Ei just kiinnostanut kesken viestin kirjoituksen (kun asia mieleen tuli) ruveta etsimään, mutta onneksi Pietarin etsivätoimisto hoiti potin kotiin :P Quote Link to comment
Pyry Posted November 27, 2007 Author Share Posted November 27, 2007 Joo, tää ehti olla muutaman päivän hukassa välillä. Onneksi löyty aika nopeesti ja ehjänä. Valkosta kattotelinettä en kyllä ikinä saanut takasin. Eikä ole oikeuden määräämiä korvauksia kuulunut... Quote Link to comment
Pyry Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Oisko kellään heittää vinkkiä, mistä löytyisi tosi lyhyet iskarit? Kokoonpainettuna pituus sais olla 200 mm tai alle. Eli ideana ois laittaa tohon kavennettuun akseliin pienet iskaritolpat ja katsoa saako auton leimattua sillä. Jotain moottoripyörien iskareita löysin googlettamalla, mutta ne tuntu olevan aika kovan hintasia, enkä tiedä ovatko sitten hyviä autoon muutenkaan. Toinen vaihtoehto olis laittaa iskarinpaikat koriin kiinni, mutta ei sekään välttämättä nappaa hirveästi. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 motonetissa on jotain lyhyitä peräkärryiskareita, mittoja en muista. Ne pidemmät meni kivasti junikseen eteen ja taakke ku sen tontitti... Quote Link to comment
Pyry Posted January 19, 2008 Author Share Posted January 19, 2008 Ei näköjään mennyt edes kahta kuukautta iskarien etsintään. Mutta nyt ystävällinen myyjä Espoon Fixus-kaupassa löysi Monroet, joiden pituus on 204 mm. Kuulemma sopivat johonkin ikivanhaan Volvoon. Motonetin iskarit olivat 240 mm. Tällaisella suunnitelmalla ajattelin iskunvaimennusta lähteä rakentamaan. Mitähän katsastusinsinööri tästä sanoisi? Quote Link to comment
mikan Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Taitaa perimätiedon mukaan olla Volvo Duettin, siis noi iskarit. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Eihan tuo auto vaan loytynyt Lepsamasta? Kovion samannakoinen latoloyto tuli bongattua itekkin mutta omistajan kanssa ei myynnista paasty oikein sooimukseen kun ei se tienny moisko vai ei, eika hintaa. Sinne jai. 150 metria mun tallista :) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 14 § Heilahduksenvaimentimien vaihto 1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa. kai ne aika järestään uudet iskarin kiinnikkeet menee läpi jos näyttää fiksulle. siis se kiinnitys. Quote Link to comment
Pyry Posted January 19, 2008 Author Share Posted January 19, 2008 Nyt joutu kattoo googlesta että missä on tämä Lepsama. Eli ei ollut siellä ladossa. Sama juttu koskien Volvo Duettia. Aina oppii jotain uutta. --> http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Duett Quote Link to comment
Guest valtteri Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Hauskasti skrivattu tarina ja tyylikäs auto, me likes! Lyhyistä iskareista: jollen aivan väärin muista (voi olla näinkin), niin Keiteleen Koneessa oli kesällä jotain 127 Fiatin tms iskareita jotka vois ollakin alle 200mm täyspuristuksessa. Quote Link to comment
Pyry Posted January 29, 2008 Author Share Posted January 29, 2008 Kertokaas, mikä on olkatappiakselin putken paksuus. 100 km matkaa tallille ja pitäisi kertoa koneistajalle millanen reikä tehdään iskaritolppaan. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Oma muistikuva on 51 mm. Voi mennä pieleenkin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 30, 2008 Share Posted January 30, 2008 Aika paksu on tuomon putki. Halkaisija voi olla tuota luokkaa mutta paksuus liene 2,5mm tuntumassa Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted January 30, 2008 Share Posted January 30, 2008 Joo halkaisijaa tietenkin tarkoitin, vaikka tuossa paksuutta kysyttiin. Mutta käsitin että nyt oltaisiin tekemässä plootuun akseliputken halkaisijan kokoista reikää ja tämä tulis sitten iskarin tolpaksi. Ja tuo mun 51 mm olis sitten se putken ulkohalkaisija. Mutta voi olla että tajusin väärin. Quote Link to comment
Pyry Posted January 30, 2008 Author Share Posted January 30, 2008 Joo, näin tässä käy kun keskellä yötä kirjottelee mitä sattuu. Eli halkaisija on haussa. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Mittasin olkatappiakselin putken halkaisijaksi 52mm. Quote Link to comment
Pyry Posted February 9, 2008 Author Share Posted February 9, 2008 Noni, nyt on akseliin asennettu iskaritolpat ja pohjaanlyöntikumit. Akseli on siis 90 mm kavennettu ja CB:n olka-akseleilla. Akselin halkaisijaa en sitten tarvinnutkaan, koska jouduin leikkaamaan kaikki osat rälläkällä. Materiaalina 6 mm paksuinen U-palkki mistä leikkasin uun pois. Tässä kuvassa näkyy aika hyvin ero alkuperäiseen iskaritolppaan. Uuden iskarin pituus 204 mm, kun alkuperäinen on jotain ~300 mm. Kiinnitin pohjaanlyöntikumin ensin akselissa jo olleeseen pystytolppaan ja rakensin päälle kahdesta osasta toisen pystytolpan. Vasemmasta kuvasta näkee hyvin tolpan rakenteen. Oikeasta käy ilmi, millaisia ruostepommeja vanhat Volkkarit ovat kauniin kuorensa alla. Iskaritolpan ja sisälokarin välillä on ilmaa 2-4 mm, saa nähdä hankaavatko ne toisiaan vasten käytössä. Tässä jo koeajo suoritettu. Etupää tuntui kovin jäykältä. Pitää odottaa kevättä, että pääsee suorittamaan kunnon testin oikealla tiellä. Kertokaapa mielipiteitänne tällaisesta virityksestä, jälkiviisastelu on aina hienoa. En mielestäni ole ihan vastaavaa rakennelmaa missään nähnyt. Quote Link to comment
-MITO- Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Näyttää ihan asialliselta. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 eiköhän se ainaki vahvuudeltaa oo oem peltikoteloo parempi. komeeta ghettoengineeringii kyl d_Ü Quote Link to comment
Pyry Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 Tänä keväänä ei tarvinnut käydä katsastuskonttorilla kuin kolme kertaa. No leima tuli kuitenkin ja laitoin kuplan varaamaan parhaat paikat Kremikseen. Quote Link to comment
Pyry Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 Noniin, nyt tehdään kuplasta baja! Quote Link to comment
Pyry Posted May 31, 2008 Author Share Posted May 31, 2008 Öö tota. Kertokaas joku, joka näistä asioista jotain ymmärtää. Rakensin uuden moottorin. Nyt näyttäis että virranjakajan akseli on 180 astetta väärässä asennossa. A) Onko tää mahdollista ja B) haittaako se? Kone ainakin lähti käyntiin kun asensin tulpanjohdot niin että ykkönen on jakajan alipainekellon vieressä. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 on mahdollista ja ei haittaa mitään. Quote Link to comment
NordBling Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Mulle kävi just noin vaikka olin mukamas huolellinen, tulpanjohdot vaan vastakkaisille paikoille ja käyntiin. Quote Link to comment
Pyry Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 Nyt on uusi mylly autossa kiinni. 69 x 85,5. Muuten vakiokamat paitsi vastapainoakseli, noin 6 kilon vauhtipyörä ja Sport-pakoputki. AS41-lohko kävi aarporauksessa. Jakajan akselin kanssa tuli tosiaan tää pieni moka. :) Toi Sport-putki on muuten aika hyvä, mutta ulostulot tulee vähän liian ylös ja osuu puskuriin. Pitää vielä yrittää väännellä jotain. Irrotettavasta helmasta tuli aika siisti. Laitoin luukun tiivisteen kiinni kokonaisena. Tän vuoden pesu. Quote Link to comment
Pyry Posted June 10, 2008 Author Share Posted June 10, 2008 Näitä kannattaa kai vaihdella aina välillä (useammin kun 45 vuoden välein). Quote Link to comment
-tipi- Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Ei kai sattunu pahemmin? Quote Link to comment
Pyry Posted June 11, 2008 Author Share Posted June 11, 2008 No tää tuli vaihdettua juuri ajoissa. Ohjaus tuntu vaan vähän löysältä... Mutta nyt on uretaania tilalla. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Noista uretaani kikkareistakin on ollu juttua et murtuvat. Quote Link to comment
metake Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Itse just vaihdoin kyseisen osan samalla kun vaihdoin simpukan, ja käsissäni pyörittelin oem-kumiosaa ja uretaani vastaavaa. Päädyin kumiseen, koska siinä näytti olevan noita kudoksia välissä, joita taas uretaanisessa ei ole. Eli päättelin että tuo kuminen sietää jonkun verran murtuakin ennenkuin repeää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.