Jump to content

Typ 1 1963


Pyry

Recommended Posts

edit: 9.1.2020 asennettu postaukseen kadonneet kuvat

 

Sitten: Sain pari-kolme vuotta sitten ystävältäni vihjeen, että hänen vanhempiensa halkoliiterissä on joku vanha kupla puoliksi halkopinon alla. Itse olin tässä vaiheessa "harrastanut" aika vähän aikaa, eli ajellut vuoden verran 70-luvun kuplalla, jolle en ollut itse tehnyt juuri mitään ja tietämys sen tekniikasta oli aika vähäistä. No kaveri sai kuitenkin napattua hauskan kuvan tästä halkopinosta, josta sitten innostuin ja aloin suunnitella reissua 300 kilometrin päähän katsomaan tätä latolöytöä.

 

Kesällä 2005 tuli reissu sinne päin Suomea ja kävin itse toteamassa auton kunnon.

 

IMG_4213(1).thumb.JPG.e36fe71f8f2a3c88b4ff892a262798cd.JPG

 

Sisään pääsin vain takaikkunan kautta, moottoria ei ollut, sisällä oli paljon rikkinäistä lasia sekä pölynimureita ynnä muuta hyödyllistä kamaa. Katto oli painunut alas eikä renkaissa yllättäen ollut ilmaa. Sain kuitenkin koputeltua auton pohjaa sen verran, että totesin sen ainakin olevan paikallaan.

 

Myöhemmin samana kesänä sain sovittua autolle noudon.

 

IMG_4217.thumb.JPG.1f6b79d52425366a0b819d3c610e6435.JPG

 

Minä kirjoitan kohta lisää...

Edited by Pyry
Link to comment

Tallilla laitoin kuplan välittömästi palasiksi ja tein tilannearvion.

enoohutera.jpg

 

Korissa oli ruostetta, pohjassa aika vähän. Penkinpäällisten alta löytyi lähes täydellinen vaalea penkkisarja.

penkit.jpg

 

Olin muistaakseni hitsannut migillä kerran joskus yläasteella. Kaikista ruostekorjauksista ei ehkä tullut aivan taiteen sääntöjen mukaisia...

takakulmaa2.jpg

tyovalo.jpg

 

Mutta lopputulokseen olin yleensä ihan tyytyväinen.

sisakulma_maalattuna.jpg

 

Pohjalevyyn vedin jotain sata200 kerrosta mustaa Miranolia. Etuakseliin laitettiin madalluspalat ja takaa tiputettiin yksi naksaus.

blingblingrumpu.jpg

 

Sitten lainasin moottorin toisesta kuplasta ja huomasin että autolla voi jo ajaa.

ajelu.jpg

 

Jatkoa seuraa, yrittäkää kestää.

Link to comment

Tässä vaiheessa tuli opittua kaikenlaista. Mistä vanhaa vaihdelaatikkoa pitää rälläköidä uudemman vauhtipyörän kanssa, mitä kaikkia sähköosia pitää vaihtaa kun vaihdetaan auto 12 voltille ja miten 69-iskuisen koneen saa mahtumaan 64-iskuisen koneen tilalle. Opin myös, etten olisi saanut tota autoa ikinä valmiiksi ilman faijan apua. On jäänyt ammattikoulut käymättä.

 

Tein moottoriin (1585 cc arpakone) pienen ehostuksen.

1600_sisalla.jpg

 

Päätin jättää auton maalipinnan ulkopuolelta alkuperäisen näköiseksi. Pohjaan ja sisälle vedin kuitenkin uutta maalia. Ei ois kovin siistiä jos pitäisi taas parin vuoden päästä tehdä ruostekorjauksia.

antitarina.jpg

 

Tässä vielä hyvä kuva sisustasta. Matot ovat uudet, ovipahvit ja penkit vain pestyjä.

penkitkiinni1.jpg

 

Tällä setupilla mentiin kesä 2006.

kupla_2006-04_1.jpg

Link to comment

Luin joltain nettifoorumilta että kavennettu etuakseli on nyt se juttu. Droppiolat CB:ltä, ei tullut edes halvaksi kun UPS nää toimitti ylihuomiseksi suoraan Kaliforniasta. Auton hinta melkein tuplaantui...

4inchbeam.jpg

 

Sitten ammattikoululaishengessä laitoin tekokarvaa kattoon. (Tämä on kuitenkin aitoa tekokarvaa eikä ns. kiksukarvaa, silitettäessä tunne on enemmänkin koiramainen kuin toyotamainen)

karvakatto.JPG

 

Eli kesä 2007 mentiin matalammalla ja varovaisemmin. Ensi kesänä olisi tarkoitus mennä yhtä matalalla mutta uuden koneen voimin.

Link to comment

Kane Kane nyt nyt saatana ei painella niitä nappuloita!

 

Makee projekti. Samaa mieltä, parin vuoden takainen Hoodride/KCW touhu rokkasi. Lisää tontitusta ja täyskiillotetuilla Fukseilla vois rokata vielä lisää :)

 

Otettiinko tämä auto luvatta käyttöön joskus vuosi sitten vai sekoitanko johonkin toiseen?

Link to comment

Oisko kellään heittää vinkkiä, mistä löytyisi tosi lyhyet iskarit? Kokoonpainettuna pituus sais olla 200 mm tai alle. Eli ideana ois laittaa tohon kavennettuun akseliin pienet iskaritolpat ja katsoa saako auton leimattua sillä.

 

Jotain moottoripyörien iskareita löysin googlettamalla, mutta ne tuntu olevan aika kovan hintasia, enkä tiedä ovatko sitten hyviä autoon muutenkaan.

 

Toinen vaihtoehto olis laittaa iskarinpaikat koriin kiinni, mutta ei sekään välttämättä nappaa hirveästi.

Link to comment
  • 1 month later...

Ei näköjään mennyt edes kahta kuukautta iskarien etsintään. Mutta nyt ystävällinen myyjä Espoon Fixus-kaupassa löysi Monroet, joiden pituus on 204 mm. Kuulemma sopivat johonkin ikivanhaan Volvoon. Motonetin iskarit olivat 240 mm.

 

Tällaisella suunnitelmalla ajattelin iskunvaimennusta lähteä rakentamaan. Mitähän katsastusinsinööri tästä sanoisi?

 

iskaripiirros.jpg

Link to comment

Eihan tuo auto vaan loytynyt Lepsamasta? Kovion samannakoinen latoloyto tuli bongattua itekkin mutta omistajan kanssa ei myynnista paasty oikein sooimukseen kun ei se tienny moisko vai ei, eika hintaa. Sinne jai. 150 metria mun tallista :)

Link to comment
Guest Raggare

14 §

Heilahduksenvaimentimien vaihto

 

1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.

 

kai ne aika järestään uudet iskarin kiinnikkeet menee läpi jos näyttää fiksulle. siis se kiinnitys.

Link to comment
Guest valtteri

Hauskasti skrivattu tarina ja tyylikäs auto, me likes!

 

Lyhyistä iskareista:

jollen aivan väärin muista (voi olla näinkin), niin Keiteleen Koneessa oli kesällä jotain 127 Fiatin tms iskareita jotka vois ollakin alle 200mm täyspuristuksessa.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noni, nyt on akseliin asennettu iskaritolpat ja pohjaanlyöntikumit. Akseli on siis 90 mm kavennettu ja CB:n olka-akseleilla.

 

Akselin halkaisijaa en sitten tarvinnutkaan, koska jouduin leikkaamaan kaikki osat rälläkällä. Materiaalina 6 mm paksuinen U-palkki mistä leikkasin uun pois.

uusiakseli1.jpg

 

Tässä kuvassa näkyy aika hyvin ero alkuperäiseen iskaritolppaan. Uuden iskarin pituus 204 mm, kun alkuperäinen on jotain ~300 mm.

uusiakseli2.jpg

 

Kiinnitin pohjaanlyöntikumin ensin akselissa jo olleeseen pystytolppaan ja rakensin päälle kahdesta osasta toisen pystytolpan.

uusiakseli3.jpg

 

Vasemmasta kuvasta näkee hyvin tolpan rakenteen. Oikeasta käy ilmi, millaisia ruostepommeja vanhat Volkkarit ovat kauniin kuorensa alla. Iskaritolpan ja sisälokarin välillä on ilmaa 2-4 mm, saa nähdä hankaavatko ne toisiaan vasten käytössä.

uusiakseli5.jpg

 

Tässä jo koeajo suoritettu. Etupää tuntui kovin jäykältä. Pitää odottaa kevättä, että pääsee suorittamaan kunnon testin oikealla tiellä.

uusiakseli4.jpg

 

Kertokaapa mielipiteitänne tällaisesta virityksestä, jälkiviisastelu on aina hienoa. En mielestäni ole ihan vastaavaa rakennelmaa missään nähnyt.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Öö tota. Kertokaas joku, joka näistä asioista jotain ymmärtää.

 

Rakensin uuden moottorin. Nyt näyttäis että virranjakajan akseli on 180 astetta väärässä asennossa. A) Onko tää mahdollista ja B) haittaako se? Kone ainakin lähti käyntiin kun asensin tulpanjohdot niin että ykkönen on jakajan alipainekellon vieressä.

Link to comment

Nyt on uusi mylly autossa kiinni. 69 x 85,5. Muuten vakiokamat paitsi vastapainoakseli, noin 6 kilon vauhtipyörä ja Sport-pakoputki. AS41-lohko kävi aarporauksessa. Jakajan akselin kanssa tuli tosiaan tää pieni moka. :)

 

vihreakone1.jpg

 

Toi Sport-putki on muuten aika hyvä, mutta ulostulot tulee vähän liian ylös ja osuu puskuriin. Pitää vielä yrittää väännellä jotain.

vihreakone2.jpg

 

vihreakone3.jpg

 

Irrotettavasta helmasta tuli aika siisti. Laitoin luukun tiivisteen kiinni kokonaisena.

vihreakone4.jpg

 

Tän vuoden pesu.

2008pesu.jpg

Link to comment

Itse just vaihdoin kyseisen osan samalla kun vaihdoin simpukan, ja käsissäni pyörittelin oem-kumiosaa ja uretaani vastaavaa. Päädyin kumiseen, koska siinä näytti olevan noita kudoksia välissä, joita taas uretaanisessa ei ole. Eli päättelin että tuo kuminen sietää jonkun verran murtuakin ennenkuin repeää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...