Guest Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Eli 180mm kytkimen vauhtipyörästä pitäisi tehdä kaveri CB:n vastapainokampuralle ja kytkin kasvattaa samalla 200mm:ksi. Kuinka paljon tuota vp:ää on kytkimen muutoksen lisäksi järkevää keventää katukäyttöön? Quote
Guest Mika Raussi Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Makuasioita. Mie ainakin tykkään, että saa vähän painoa olla. Jos vaikka ajaa ton ekaks 200mm kytkimelle ja ottaa sit lisäksi pis senverran kun vastapainoakselissa on vakiota enemmin painoa ja sit viel pikkasen. Tietty optimihan ois kattoa noista hitausmomentit ja pelata sitten sen mukaan. Ei oo paha 3d-ohjelmalla noita vaaksoakaan. Quote
Marko Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Mun aiemmassa koneessa oli kevennetty vauhtipyörää 3kg ja paino oli siirretty toiseen päähän eli hihnapyörä painoi 3kg, tuo on yksi paljon käytetty tapa katuautoissa. Quote
UltraVW Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Mun aiemmassa koneessa oli kevennetty vauhtipyörää 3kg ja paino oli siirretty toiseen päähän eli hihnapyörä painoi 3kg, tuo on yksi paljon käytetty tapa katuautoissa. Mikä ton varsinainen hyöty on?Kertokaa tyhmälle? Quote
Guest Mika Raussi Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Toi on käsittääkeseni hyrräefektin takia. Kun hihnapyörän pää on kevyt ja vauhtipyörän kevyt ja pannaan kierroksia, niin hihnapyörän pää tahtoo helposti lähteä kiretämään kehää laakeria pitkin ja vatkaa sen sit paskaks. Kolme kiloa kun siirtää vauhtiksen ulkokehältä hihnapyörään, muutuu hitausmomentti karkeesti arvioituna samaa luokkaa kun pelkän vauhtiksen 2 kg keventäminen. Ton hyrräefektin vaikutuksen näkee muuten aika hyvin teollisuudessa puhaltimissa, joissa on hihnat liian löysällä. Ja se on yleistä. Niissä laakeri hieroo pesän paskaks. Auttais jos tekis painavamman navan siipipyörään, mutta ei kai oo kohtuullista valmistajan ottaa huomioon vääränlainen huolto. Quote
Marko Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Mikä ton varsinainen hyöty on?Kertokaa tyhmälle? Tasaa runkolaakereihin kohdistuvia rasituksia, kuten mikakin tuossa tarkoitti. Quote
mikan Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 Miksi moottoreissa ei yleensä ole painoa molemmissa päissä kampuraa? t. Mika Quote
Guest Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 Miksi moottoreissa ei yleensä ole painoa molemmissa päissä kampuraa? t. Mika Monissa onkin.... vakio hihnapyorat on monasti painavia valurautamoykkyja. Muistanet varmaan ne mun Mazdat, pienemmassa koneessa oli peltinen, mutta 2 litraisessa oli valurautainen hihnapyora joka painoi aivan julmetusti. Jenkkivehkeissa varsinkin on paljon kaytetty, nimella harmonic balancer tai dynamic balancer, tai damper. Kuplan koneessa ei bokserinelosena esiinny moisia haitallisia varahtelyja joten siina sita ei tarvita. Toinen mokoma on suora kutonen joka on kaynniltaan luonnostaan tasainen, pulssit kumoavat toisensa eika varahtelya esiinny. Jan Quote
Guest Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 Bemareitten suorissa kutosissa on kyllä näkynyt hihnapyöriä joihin selvästi lisätty tarkoituksella massaa. Quote
Racing Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 Bemareitten suorissa kutosissa on kyllä näkynyt hihnapyöriä joihin selvästi lisätty tarkoituksella massaa. Niin on,pitää paikkansa,vaikka ei vauhtipyöräkän mikään ultakevyt ole,manuaalissa noin 8,5kg luokkaa... Mutta asiaan...yleispätevä vauhtipyörän paino Kupla+katukäyttö on n. 5.5kg. Quote
multanen Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Tutkailin tätä aihetta hieman. Vaikuttaa siltä että noita painavia hihnapyöriä on kahta sorttia: Tuossa Bugfuelin mainitsemassa "damper"-tyyppisessa on liikkuvia osia, jousia ja massa tms., tai sitten joku kumikerros. Mutikka siis tosiaan vaimentaa värähtelyjä. Sitten on olemassa painava hihnapyörä joka on vaan kiinteä massa. Tammönen on varmaan juuri suorassa kutosessa (pitkän kampiakselin takia?). Kai tuokin sitten jotain vipatusta vähentää mutta eri toimintaperiaatteella. Quote
Ketsa Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Ainakin e30 325 piimarissa on värinäkumi valurautaisessa siimapyörässä. Quote
Sakke Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Dieseleistäkin löytyy damperia. VAG:n uusimmista ainakin. Quote
Ketsa Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 37&cartid= Jotain muuta kuin genebergin rautalimppu... Onko kellään kokemuksia tuosta aircooled.netin damper:ista? Quote
Guest Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Nyt on limppu ohennettu. Uusi vastapainokampura+vauhtipyörä paketti painaa nyt vähän alle 2kiloa verrattuna samankokoisella (200mm) kytkimellä olevaan orkkiskampura+keventämätönvp pakettiin. Saa nähdä, että miten tässä käy. Quote
Lasse Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Joskus villeinä poikavuosina sorvautettiin vauhtipyörästä kaikki mahdollinen pois. Johan tuli herkkä kone. Oli talvella tekemistä, että pysyi ojien välissä. Ei hyvä kadulle, kisaan varmaan olisi ollu ok. Silleen on kans kuulemma hyvä tehdä, että ottaa kehältä mahdollisimman paljon tavaraa pois, esim. hammaskehästä puolet. Hitausmomentti vai mikä se nyt onkaan katoaa aika hyvin. Ja taas mennään. Ei se alkuperäinenkään peltisiivapyörä ihan keijukainen ole. Liekö tuota samaa tasapainoefektiä tavoiteltu? Se noissa damppereissa sun muissa mietityttää, että kun kuplassahan se runkolaakeri siellä siivan päässä on aika kaukana, että on sillä sitten jotakin merkitystä hihnapyörän painoa lisätessä? Tuskin, mutta kait tonkin joku guru selvittänyt. 1 Quote
Guest Mika Raussi Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Joo hitausmomenttihan se. Pitäs tossa jaksaa joku päivä keventää yks ooppelin pyörä ja siitä lähtee hammaskehän vierestä tavaraa pois. Painoa putoo ehkä 200 grammaa korkeintaan, mutta hitausmomentista katoaa muistaakseni 18%. Vois tuota muualta sheivata vaikka kuinka, mutta sillä ei oo juurikaan käytännön merkitystä. Quote
Guest Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Se ero tuossa mittauksessa on, että vanhan painossa oli mukana nokan ja jakajan rattaat ja etummaiset laakerit. Siitä tulee varmaan vähän virhettä. Eli noin 1-1.5kg kevyempi kokonaisuutena. Quote
Guest Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 mitenköhän paljon tuo hitausmomentti muuttaa vääntökäyröjä? verrattain pienellä kehällä olevaa kevyttä vauhtipyörää tai jos taas paino on vp:n ulkokehällä? saavutetaanko mitään sen suurempaa etua? hyrrä efektin luulisi pienikehäisessä mallissa pienevän ja sitä kautta laakereille voisi tulla lisäkilometrejä? ja kierrosherkkyys varmasti paranisi? mutta miten se vääntökäyrä? Quote
metake Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Hiljakkoin lueskelin lehdestä jutun vauhtipyörän kevennys vs. auton kevennys (siis siten että ajetaan ykkösellä hiljaa ja lämästään talla lattiaan). En muista tarkkoja arvoja mutta olivat jotakuinkin sillain, että 2 -3 kg kevennys vauhtipyörästä vastasi samaa kuin 100kg kevennys autosta. Quote
Guest Jaa Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Vauhtipyörän paino/hitausmomentti ei vaikuta moottorista saatavaan vääntömomenttiin lainkaan. Hitausmomentti pyrkii estämään massan pyörimisnopeuden muutosta, kiihtymistä ja myös hidastumista. Esim. vanhoissa traktoreissa on painavat vauhtipyörät, vaikka voimaa ei paljon ole niin isoilta(?) kierroksilta ne eivät hetkessä nitkahda esim. kytkintä nostettaessa, kun vauhtipyörä luovuttaa varastoitunutta liike-energiaansa. Quote
Guest laiska`s custom Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 kaikissa moottoreissa esiintyy kampiakselin värähtelyä mitä esim dampperi poistaa.niin 4 5 6 8 ym ym sylinterisissä, ja kampiakselin värähtely kuormittaa runkolaakereita. Quote
-Alex- Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Miksi sitten gene berg suosittelee painavaa hihnapyötää jos bokserinelosessa ei pitäisi värinöitä syntyä? ;) Noh, kyllä se on varmaan hyvä sellainen, kun kolme "isoa" ja yksi pieni runkolaakeri vain, ja pehmeä magnesiumlohko, puhumattakaan että kahden kk-kaulan välissä ei ole runkolaakeria... Itselläni on std kokoinen equalizer Quote
Guest Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Vauhtipyörän paino/hitausmomentti ei vaikuta moottorista saatavaan vääntömomenttiin lainkaan.Hitausmomentti pyrkii estämään massan pyörimisnopeuden muutosta, kiihtymistä ja myös hidastumista. Esim. vanhoissa traktoreissa on painavat vauhtipyörät, vaikka voimaa ei paljon ole niin isoilta(?) kierroksilta ne eivät hetkessä nitkahda esim. kytkintä nostettaessa, kun vauhtipyörä luovuttaa varastoitunutta liike-energiaansa. eikö tuo ole juuri sitä vääntöä? ja jos ei niin viittisittekö selventää mitä se oikeasti on ja mihin sitä tarvitaan ja missä sitä tuotetaan? Quote
Guest Raggare Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 ootko sä käyny koulussa ikinä fysiikan tunneilla :D Quote
Guest Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 en.. edit. muttei tainnu raggarellakaan olla terävimmät kynät penaalissa... sen nyt tajuaa että sitä vääntöä saadaan polttoaineesta mutta miten se ei liity tohon massan hitauksiin sun muihin... Quote
Guest Raggare Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 ei oo raggarella kaikki inkkarit kanootissa, myönnän. http://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6rimisliike teillä sielä HAMKissa kaiketi vielä opetetaan sen verran fysiikkaa että jos ei vielä ole tullut, niin tulee jossai vaihees varmaan eteen kaikelaisii heilureita ja muita joissa näkee kuinka massaan varastoituu energiaa yms juttuloita ;) Quote
metake Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Vauhtipyörällä ja väännöllä ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään. Se vääntö muodostuu voimasta jolla mäntä kiertokangen välityksellä kääntää kampiakselia. Karkeasti: lyhyt isku=pieni vääntö, pitkä isku=suuri vääntö. Quote
Guest zrx Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Vääntöaiheesta vääntöä lisää: http://keskustelu.plaza.fi/Muropaketti/bbs/t402327 Quote
Guest Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 opetetaan meillä ruotsiakin ja siitäkin pitäisi ilmeisesti olla kiinnostunut... NOT ja vois kai ton ittekin pikkuhiljaa tunnustaa olevan niin ettei vääntö ja raskaat moottorin osat liity toisiinsa. ja isot romut ei auta kuin sillon kun nostetaan jalka kaasulta. ja kevyemmillä sisuskaluilla tuntuva "väännöttömyys" johtuu ainoastaan pudonneista kierroksista ja tehokäyrästä. mutta siitä olen vielä samaa mieltä että meillä päin näsäviisaus on kivun alku vieläkin... tervetuloa! Quote
Guest DaFox Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 mutta siitä olen vielä samaa mieltä että meillä päin näsäviisaus on kivun alku vieläkin... tervetuloa! Ai Mynä mäellä? :) hihi Quote
Guest Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Lankkeistentie 11 olen perjantaina varmaan neljän jälkeen kotona... ilmottautumisia voi pistää yksityisenä jos ei kehtaa tänne laittaa.. Quote
-MITO- Posted March 10, 2008 Posted March 10, 2008 Lankkeistentie 11 olen perjantaina varmaan neljän jälkeen kotona... ilmottautumisia voi pistää yksityisenä jos ei kehtaa tänne laittaa.. Mikäs tapahtuma täällä on? Quote
Guest koivi Posted March 10, 2008 Posted March 10, 2008 3,5-4,5kg, tuola välin omasta mielestä makkeimmillaan. Quote
Guest Posted March 10, 2008 Posted March 10, 2008 mutta siitä olen vielä samaa mieltä että meillä päin näsäviisaus on kivun alku vieläkin... tervetuloa! Ai Mynä mäellä? :) hihi liittyen kai tohon, omasta mielestä on fiksua olla hiljaa jollei ole mitään järkevää sanottavaa... eikä se jeekeri mahdoton ole järjestää. jotkut saattavat saada kuitenkin jotain muuta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.