Jump to content

Järkevä vauhtipyörän paino?


Guest T1-1973

Recommended Posts

Eli 180mm kytkimen vauhtipyörästä pitäisi tehdä kaveri CB:n vastapainokampuralle ja kytkin kasvattaa samalla 200mm:ksi. Kuinka paljon tuota vp:ää on kytkimen muutoksen lisäksi järkevää keventää katukäyttöön?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Makuasioita. Mie ainakin tykkään, että saa vähän painoa olla. Jos vaikka ajaa ton ekaks 200mm kytkimelle ja ottaa sit lisäksi pis senverran kun vastapainoakselissa on vakiota enemmin painoa ja sit viel pikkasen.

 

Tietty optimihan ois kattoa noista hitausmomentit ja pelata sitten sen mukaan. Ei oo paha 3d-ohjelmalla noita vaaksoakaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toi on käsittääkeseni hyrräefektin takia. Kun hihnapyörän pää on kevyt ja vauhtipyörän kevyt ja pannaan kierroksia, niin hihnapyörän pää tahtoo helposti lähteä kiretämään kehää laakeria pitkin ja vatkaa sen sit paskaks.

 

Kolme kiloa kun siirtää vauhtiksen ulkokehältä hihnapyörään, muutuu hitausmomentti karkeesti arvioituna samaa luokkaa kun pelkän vauhtiksen 2 kg keventäminen.

 

Ton hyrräefektin vaikutuksen näkee muuten aika hyvin teollisuudessa puhaltimissa, joissa on hihnat liian löysällä. Ja se on yleistä. Niissä laakeri hieroo pesän paskaks. Auttais jos tekis painavamman navan siipipyörään, mutta ei kai oo kohtuullista valmistajan ottaa huomioon vääränlainen huolto.

Link to comment
Miksi moottoreissa ei yleensä ole painoa molemmissa päissä kampuraa?

 

t. Mika

 

Monissa onkin.... vakio hihnapyorat on monasti painavia valurautamoykkyja. Muistanet varmaan ne mun Mazdat, pienemmassa koneessa oli peltinen, mutta 2 litraisessa oli valurautainen hihnapyora joka painoi aivan julmetusti.

 

Jenkkivehkeissa varsinkin on paljon kaytetty, nimella harmonic balancer tai dynamic balancer, tai damper.

 

Kuplan koneessa ei bokserinelosena esiinny moisia haitallisia varahtelyja joten siina sita ei tarvita. Toinen mokoma on suora kutonen joka on kaynniltaan luonnostaan tasainen, pulssit kumoavat toisensa eika varahtelya esiinny.

 

 

Jan

Link to comment
Bemareitten suorissa kutosissa on kyllä näkynyt hihnapyöriä joihin selvästi lisätty tarkoituksella massaa.

 

Niin on,pitää paikkansa,vaikka ei vauhtipyöräkän mikään ultakevyt ole,manuaalissa noin 8,5kg luokkaa...

 

Mutta asiaan...yleispätevä vauhtipyörän paino Kupla+katukäyttö on n. 5.5kg.

Link to comment

Tutkailin tätä aihetta hieman. Vaikuttaa siltä että noita painavia hihnapyöriä on kahta sorttia: Tuossa Bugfuelin mainitsemassa "damper"-tyyppisessa on liikkuvia osia, jousia ja massa tms., tai sitten joku kumikerros. Mutikka siis tosiaan vaimentaa värähtelyjä.

 

Sitten on olemassa painava hihnapyörä joka on vaan kiinteä massa. Tammönen on varmaan juuri suorassa kutosessa (pitkän kampiakselin takia?). Kai tuokin sitten jotain vipatusta vähentää mutta eri toimintaperiaatteella.

Link to comment
  • 3 months later...

Nyt on limppu ohennettu. Uusi vastapainokampura+vauhtipyörä paketti painaa nyt vähän alle 2kiloa verrattuna samankokoisella (200mm) kytkimellä olevaan orkkiskampura+keventämätönvp pakettiin. Saa nähdä, että miten tässä käy.

Link to comment

Joskus villeinä poikavuosina sorvautettiin vauhtipyörästä kaikki mahdollinen pois. Johan tuli herkkä kone. Oli talvella tekemistä, että pysyi ojien välissä. Ei hyvä kadulle, kisaan varmaan olisi ollu ok.

 

Silleen on kans kuulemma hyvä tehdä, että ottaa kehältä mahdollisimman paljon tavaraa pois, esim. hammaskehästä puolet. Hitausmomentti vai mikä se nyt onkaan katoaa aika hyvin. Ja taas mennään.

 

Ei se alkuperäinenkään peltisiivapyörä ihan keijukainen ole. Liekö tuota samaa tasapainoefektiä tavoiteltu?

 

Se noissa damppereissa sun muissa mietityttää, että kun kuplassahan se runkolaakeri siellä siivan päässä on aika kaukana, että on sillä sitten jotakin merkitystä hihnapyörän painoa lisätessä? Tuskin, mutta kait tonkin joku guru selvittänyt.

  • Like 1
Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo hitausmomenttihan se. Pitäs tossa jaksaa joku päivä keventää yks ooppelin pyörä ja siitä lähtee hammaskehän vierestä tavaraa pois. Painoa putoo ehkä 200 grammaa korkeintaan, mutta hitausmomentista katoaa muistaakseni 18%. Vois tuota muualta sheivata vaikka kuinka, mutta sillä ei oo juurikaan käytännön merkitystä.

Link to comment

Se ero tuossa mittauksessa on, että vanhan painossa oli mukana nokan ja jakajan rattaat ja etummaiset laakerit. Siitä tulee varmaan vähän virhettä. Eli noin 1-1.5kg kevyempi kokonaisuutena.

Link to comment

mitenköhän paljon tuo hitausmomentti muuttaa vääntökäyröjä? verrattain pienellä kehällä olevaa kevyttä vauhtipyörää tai jos taas paino on vp:n ulkokehällä? saavutetaanko mitään sen suurempaa etua?

 

hyrrä efektin luulisi pienikehäisessä mallissa pienevän ja sitä kautta laakereille voisi tulla lisäkilometrejä? ja kierrosherkkyys varmasti paranisi? mutta miten se vääntökäyrä?

Link to comment

Hiljakkoin lueskelin lehdestä jutun vauhtipyörän kevennys vs. auton kevennys (siis siten että ajetaan ykkösellä hiljaa ja lämästään talla lattiaan). En muista tarkkoja arvoja mutta olivat jotakuinkin sillain, että 2 -3 kg kevennys vauhtipyörästä vastasi samaa kuin 100kg kevennys autosta.

Link to comment

Vauhtipyörän paino/hitausmomentti ei vaikuta moottorista saatavaan vääntömomenttiin lainkaan.

Hitausmomentti pyrkii estämään massan pyörimisnopeuden muutosta, kiihtymistä ja myös hidastumista. Esim. vanhoissa traktoreissa on painavat vauhtipyörät, vaikka voimaa ei paljon ole niin isoilta(?) kierroksilta ne eivät hetkessä nitkahda esim. kytkintä nostettaessa, kun vauhtipyörä luovuttaa varastoitunutta liike-energiaansa.

Link to comment
Guest laiska`s custom

kaikissa moottoreissa esiintyy kampiakselin värähtelyä mitä esim dampperi poistaa.niin 4 5 6 8 ym ym sylinterisissä, ja kampiakselin värähtely kuormittaa runkolaakereita.

Link to comment

Miksi sitten gene berg suosittelee painavaa hihnapyötää jos bokserinelosessa ei pitäisi värinöitä syntyä? ;)

 

 

Noh, kyllä se on varmaan hyvä sellainen, kun kolme "isoa" ja yksi pieni runkolaakeri vain, ja pehmeä magnesiumlohko, puhumattakaan että kahden kk-kaulan välissä ei ole runkolaakeria...

 

Itselläni on std kokoinen equalizer

Link to comment
Vauhtipyörän paino/hitausmomentti ei vaikuta moottorista saatavaan vääntömomenttiin lainkaan.

Hitausmomentti pyrkii estämään massan pyörimisnopeuden muutosta, kiihtymistä ja myös hidastumista. Esim. vanhoissa traktoreissa on painavat vauhtipyörät, vaikka voimaa ei paljon ole niin isoilta(?) kierroksilta ne eivät hetkessä nitkahda esim. kytkintä nostettaessa, kun vauhtipyörä luovuttaa varastoitunutta liike-energiaansa.

 

eikö tuo ole juuri sitä vääntöä? ja jos ei niin viittisittekö selventää mitä se oikeasti on ja mihin sitä tarvitaan ja missä sitä tuotetaan?

Link to comment

en..

 

edit. muttei tainnu raggarellakaan olla terävimmät kynät penaalissa... sen nyt tajuaa että sitä vääntöä saadaan polttoaineesta mutta miten se ei liity tohon massan hitauksiin sun muihin...

Link to comment

Vauhtipyörällä ja väännöllä ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään. Se vääntö muodostuu voimasta jolla mäntä kiertokangen välityksellä kääntää kampiakselia. Karkeasti: lyhyt isku=pieni vääntö, pitkä isku=suuri vääntö.

Link to comment

opetetaan meillä ruotsiakin ja siitäkin pitäisi ilmeisesti olla kiinnostunut... NOT

 

ja vois kai ton ittekin pikkuhiljaa tunnustaa olevan niin ettei vääntö ja raskaat moottorin osat liity toisiinsa. ja isot romut ei auta kuin sillon kun nostetaan jalka kaasulta. ja kevyemmillä sisuskaluilla tuntuva "väännöttömyys" johtuu ainoastaan pudonneista kierroksista ja tehokäyrästä.

 

mutta siitä olen vielä samaa mieltä että meillä päin näsäviisaus on kivun alku vieläkin... tervetuloa!

Link to comment
mutta siitä olen vielä samaa mieltä että meillä päin näsäviisaus on kivun alku vieläkin... tervetuloa!

 

Ai Mynä mäellä? :) hihi

 

liittyen kai tohon, omasta mielestä on fiksua olla hiljaa jollei ole mitään järkevää sanottavaa... eikä se jeekeri mahdoton ole järjestää. jotkut saattavat saada kuitenkin jotain muuta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...