Jump to content

Jarrusatulasta asiaa.


Guest TomiV

Recommended Posts

Guest Toheltaja

Kuplissa on kahta sorttia satulaa, vai kolmee, ja kolmostyypissä taasen kahta sorttia. Nelkuista en osaa sanoo mitään kun en kehtaa myöntää omistaneeni sellaisia :D Muuten voi olla ulkoisesti samanlaiset satulat kun kattelee, mutta usein tuo kiinnitysjako on muuttunu, tai sitten jarrupala on eri mallinen. Kuplassa on yhdellä ja kahdella tapilla olevia suorakaiteita, ja yhdellä tapilla olevia pyöreähköjä paloja.

Link to comment
  • 6 years later...

Mitäs raati mieltä kun en nopeella selauksella löytänyt jarrusatulan mäntää Kuplan yks tappiseen ATE satulaan, eli vissin pre.71 malliin. Oisko viimenen teko sorvata valurautasatulaan männät alumiinista? Laajenisko alumiini rautaa enempi aiheuttaen jumitusta? Ei tohtisi 200€ uusista satuloista maksaa, kun kerkisin jo vanhoihin uutta palaa ja tiivistesarjaa hommaamaan.

Link to comment

Tuskin se alumiini niin paljoa enenpää laajenee, jättää varmuudeeksi pari satkua enemmän välystä. Juuri eilen painoin männät satuloihin kokeeksi ilman tiivisteitä ja näppituntumalla ainakin 5 satkua oli väljää, voi olla lähempänä kymppääkin. Satulat nyt kiinni, ei pääse enää mittaamaan. käsiin tuntui siis selvä välys.

 

Luulisi alumiinin johtavan lämmön paremmin eteenpäin satulaan/nesteeseen vähentäen lajenemista männässä.

Link to comment

Luulisi alumiinin johtavan lämmön paremmin eteenpäin satulaan/nesteeseen vähentäen lajenemista männässä.

Toisaaltans mietityttää että miksei noita alumiinisia mäntiä paljon näe? Kuka haluaa selvittää asian käytännössä?  ;)

 

Tein itsekin aika arveluttavan korjauksen: Oli taannoin männässä aika paljon pistemäisiä pari milliä leveitä ja syviä syöpymiä. Juotin tinalla umpeen ja viilasin pyöreäksi. Ei korjausta muuten erottunut kuin hieman värisävystä.

Uskalsin tehdä kun kuulin että hydrayliikkamiehet on mäntien uria korjannuu tuolleen.

Juoksutetta laitoin ja tavallista juotostinaa, on ollut vissiin yli viisi vuotta jo käytössä (tai kymmenen tms.).

Link to comment

Koneen sisällä taas kelpaavat kyllä voimaa välittämään;) ei paljoa valurautaisia näe... En sitten tiedä mitä on lämmöt koneen sisällä vs jarruissa. Alumiinihan muuttuu melko kuraksi kun kerran kunnolla lämpeää eikä vanhenneta hitaasti jäähdyttämällä tämän jälkeen.

Edited by peruskallio
Link to comment

Wilwoodin alumiinisatulassa on alumiinipellistä prässätyn oloiset männät. En tiedä oliko ne oikeesti prässäämällä tehty, mutta kovin oli heppoiset = kevyet = nopeat. Pitää laittaa kunnolla kuparitahnaa väliin, ei se 25-30mm läpi syövy.

Link to comment

Wilwoodin alumiinisatulassa on alumiinipellistä prässätyn oloiset männät.

Olisko titaania?

 

Umpialumiininen mäntä johtaisi mukavasti lämpöä palalta nesteeseen. Rauhallisessa käytössä ei haitanne. Veikkaan että heikko kohta on alumiinin hankauspinta tiivistävän kumin kohdalla.

Suosittelen kanssa kokeilemaan niinkuin Kujiskin. (En usko että tulee hyvä mutta eihän sitä tiedä varmaksi ellei kokeile).

Link to comment

Miksikäs et sorvaisi niitä mäntiä teräksestä? Ei tarviis arvuutella että toimiiko vai ei? Mä voin sponssata 25CrMo4V palikat tuota varten, sillä edellytyksellä että löytyy jemmasta, pitäis löytyä. Ja myös sillä edellytyksellä että mäntä on alle 40 mm halkaisijaltaan. Ko. materiaali ei ruostu yhtä herkästi kuin normi teräs joten on sopivampaa aihioksi.

Link to comment

Asiasta sen enempää tietämättä mutta pikkasen netistä lukeneena näyttäs siltä että vakio satuloita "upgreidataan" alumiini männistä rosteriin tai titaani mäntiin siitä syystä että alumiini johtaa lämpöä liian hyvin jolloin ne lämmittää nesteet liian herkästi. Jarrupalathan lämpenee etenkin kovassa käytössä jolloin se lämpö siirtyy männän kautta nesteeseen joka sitten pahimmillaan kiehuu. 

 

Lisäksi alumiininen mäntä valurautaisessa satulassa tosiaankin alumiini on epäjalompi kuin teräs joten galvaanisesti alumiini syöpyy kun on yhteydessä jalompiin metalleihin, ->teräs. Ja kun alumiinin pinta/määrä on pienempi kuin teräs se syöpyy enemmän. Voisin epäillä että alumiininen mäntä herkästi syöpyy pinnoiltaan vaan silleen että se alkaa jumittamaan..

 

Esim. teräslevyihin ei suositella käyttää alumiini popniittejä kun ne syöpyvät nopeesti sillä niittien pinta-ala on niin pieni verrattuna peltiin, kun taas teräsniitit alumiinilevyyn toimii paremmin.

Link to comment

Katoppa tuolta atp-autoteile.de. Sieltä saa ainakin jotain mäntiä joihinkin satuloihin. Itse tilannut tuolta paljonkin kamaa ja kaikki tullut ajoissa ja oikein ja epäsopivien vaihtokin on onnistunut. https://www.atp-autoteile.de/products/group/1568/1020804/list-1-20-2.htm

Tossa vielä jokin arvalla heitetty linkki kuplan jarruosista kyseisessä firmassa. Ja jos ei saksa taivu niin tosi helppo käyttää googletranslate apuna

Link to comment

Rosteria ja tavallista rautaa saisi vedettynä (hiottuna) tankona h9 toleranssilla. Sylinterivartta ihan kromattunakin. Poraa kevennystä sisälle niin ei jousittamatonta massaa tule lisää...

 

Ei tuollaisten mäntien sorvaus montaa kymppiä sopivassa pajassa maksa. kyllä neljä mäntää pitäisi n. tunnissa saada pyöräytettyä, aineesta kuin aineesta, vaikkahan keventäisi sisäpuoleltakin.

Edited by peruskallio
Link to comment

Ei paljo kannata sorvata jollei kaljakorilla joku tuttu tee. Tosiaan jos uusia saa 50€ kpl. Vanhoihin joutuu ostaa kuitenkin kumit ja ilmaruuvit. Varastohyllylle ne kannattaa jättää. Tuolta tilasin vw t4 kytkinpaketin sachs hinta about 421€ kaksoismassa, asetelma ja levy+ 96€ Painelaakeri. Suomesta paras tarjous oli 1048€ joten hieman edullisemmin myyvät.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...