Guest paha Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Olis ajatuksena rakentaa autokrossiin kone, ei saa olla kun enint.2050cm. Eli millaisella iskulla ja männän koolla tollasta kannattas lähtee kehittelemään, jotta osia saattas saada kohtuu hintaan? Entäs millaisia kansia kannattais hankkia? Quote
Racing Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Eikös tuolta myyntipalstalta löydy sellainen valmiina? Quote
Guest paha Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Pitäs päästä itse tekemään konetta. Ei oo heittä 2500€ kerralla koneeseen. Pitäs olla lähellä tota 2050cm ettei suotta anna tasotusta muille. Quote
Racing Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 No 78x90,5 Vois olla yks vaihtoehto mutta sanon heti: VARAA noin 3000-3500€ Rahaa näin alkuun jos pitää pärjätä / saada tehoja pitkällä iskulle,tai sitten pitää kasata säästömoottori vakioakselilla ja vakioista tehdyillä isoventtiilkansilla ja 94mm männillä Jos puhutaan typ 1 Moottorista. Koneistukset ja Hyvät osat maksaa. Vaikkei kaikki osat olisikaan Pauteria ja Gene Berggiä. Vaihtoehtoja on moottorille useita toki ei vaan typ1,typ 4 ja Golfin kone jokkisporukoilta löytyy lisäinfoa golfin koneen tekoon varmasti,myös Foorttin kentti hyvin viilattuna vie kuplaa mukavasti,mutta kaikkiin saa laitettua rahaa samanverran... Quote
Guest Jat Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 tsekkaa kätevästi DWL engine calculation toolilla. http://dwl.fi/xls/engine.xls Jari Quote
Guest Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Pitäs päästä itse tekemään konetta. Ei oo heittä 2500€ kerralla koneeseen. Pitäs olla lähellä tota 2050cm ettei suotta anna tasotusta muille. Melkein kannattaisi harkita semmoisen rahan hommaamista kerralla maksettavaksi. Moisen hyvän koneen tekeminen tulee helposti lopulta vielä jonkin verran kalliimmaksi... Jos kone on hyvä ja säädöt kohdallaan niin tarvitseeko sen olla sen 2 litran pintaan, jollei taas laita vielä isompia rahoja siihen kiinni että toimii kunnolla kaikin puolin. No nää on vaan mun näkemyksiä... Quote
Guest paha Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Miten olis 76/92 yhdistelmä? Lieneekö saatavilla 76 iskuisia kampiakseleita? Eiköhän omista kansista saa +200 virtaavia. Yrittäisin kuitenkin tehdä jonkinlaista budjettikonetta. Kokonaisia autoja on ollut kaupan hintaluokkaa 2000-3500€ noin 200hp koneteho, kardaani kalustoa tosin. Itekkin olen miettinyt kyllä tuota 1.8 golffin konetta yhtenä vaihtoehtona. Sais tehtyä painoluokkaan enintään:1850cm. Quote
Racing Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Mitä parempaa on 76x92 yhdistelmässä kun 78-78,4-90,5 yhdeistelmässä? Quote
Ketsa Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Keston kannalta 90,5mm ainakin voittaa 92mm putken. Quote
DWL_Puavo Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Täältäkin ääni 90,5mm pytyille krossirääkkiin. Tässä on tosin oma lehmä ojassa koska jää varmaan kohta 78mm kampi ylimääräiseksi. Puavo@dwl.fi Quote
Guest paha Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Yritin etsiä lähimmäs 2050 osuvaa yhdistelmää,siitä ajatus 76/92. En tiennyt että 78 onkin 78.4. Varmaan toi 90.5 putki olis kyllä vahvempi.Budjetti koneeksi tosin sopis 69/92 ja painot luokkaan enint:1850. Pitäis kuitenkin jonkinmoinen teho saada aikaan kun tuo sliksillä ajaminen näyttäis ottavan aika koville. Onko mahdollista päästä tollasella 78-90.5 koneella lähelle 200 heppaa? Quote
Guest Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Itse myös käyttäisin mielummin 90,5 putkea ja pidempää iskua... 92 ja 90,5 putki taisi olla ulkohalk. sama, mutta 90,5 luonnollisesti siis paksumpi seinämäinen, kestää paremmin lämpö- ym. rasituksia. Pidempi isku taas tuo myös omat etunsa asiaan. Taannoin oli aikas tarkkaan tuollainen 2050 kokoinen kone, se saatiin aikaiseksi 94 putkilla ja 74 iskuisella kampuralla. Tällä hetkellä voisin kuvitella tekeväni toisella tavalla, koneistus ym. syidenkin kannalta (turhan paljon hommia kun kampurakin piti teettää itse tuollaiseksi, puhumattakaan muistakin palikoista...) Laiskuus siis iskee ja tyytyisi mielummin valmiisiin palikoihin ;o) Quote
Lasse Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Eikös se niin mene, että kierrosten mukana tulee tehot ? Eikös silloin lyhyt iskun pituus olisi mitä pitäisi hakea ? Musta 2500 hyvästä +2 litrasesta volkkarin koneesta ei ole paljoa. Saako tolla edes osia käytettynä ? Quote
Guest paha Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Kyllä volsun koneesta noi parhaat tehot tulee 3500-5500rpm. Olen kyllä puuhastellut jokkis koneiden kanssa. Mutta tuollaista strokeri konetta en ole koskaan tehnyt, siksi neuvot siltä osin hyvin tervetulleita. Eiköhän tollasen 78 kammen saa käytettynä sopurahalla ostaa ja putkimäntäsarjan vaikka uuden. Lohko,nokka,45pysty ortot,ja kansiaihiot löytyis itseltä. Quote
Ketsa Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 200hp vaatii sitten kyllä vaparina melkeinpä jotkut ökykannet aihioiksi... Quote
mikan Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Kyllä volsun koneesta noi parhaat tehot tulee 3500-5500rpm. Miksi rakentaa kilpakone jonka teho tulee tuolla alueella? Eikö kannattaisi pyrkiä suurempaan tehoon ja käytetty kierroslukualue paremminkin 5500-7500 rpm? t. Mika Quote
Lasse Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Tämä alkaa olla mielenkiintoista: 200 heppaa, alle 5500 kierroksilla ja ei saisi maksaa. Tämä resepti varmasti kiinnostaa varmasti kaikkia.... Quote
Ketsa Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Miksi rakentaa kilpakone jonka teho tulee tuolla alueella? Eikö kannattaisi pyrkiä suurempaan tehoon ja käytetty kierroslukualue paremminkin 5500-7500 rpm? Ajettavuus varmaan huomattavasti parempi nelivaihteisella autolla jos voimaa on paremmin alhaalta asti? Quote
Guest paha Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Itse olen noita type 1 jokkiskoneita tehnyt ja niitä penkitellessäni olen huomannut että kovimmat bar lukemat (hydraulijarru) tulevat pääsääntöisesti3500-5500rpm aluelle. Luulisin että tollasesta strokerista ei edes hirveetä kierroskonetta kannata tehdä.Mutta nämä ovat vain minun mielipiteitäni.Rivi vesikoneet ovat sitten aivan eri asia. En tiedä kuinka paljon lasse ja mikan ovat kisakoneita tehneet tai niillä ajaneet,mutta jos on pojilla jotain resptiä tiedossa niin kaikki apu ja tieto on tervetullutta. Quote
mikan Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Minulla on ollut aivan erilainen käsitys jokkiksessa käytetyistä moottoreista ja niiden huipputehon kierrosluvuista. No aina sitä voi oppia uutta. Miksi muuten käytetään reilusti yli 300-asteisia nokkia jos käytettävät kierrosalueet ovat noin matalalla? 78 mm ei mielestäni ole iskupituutena vielä kovinkaan pitkäiskuinen moneen rivikoneeseen verrattuna (monasti on iskupituus jopa pidempi kuin männän halkaisija). Ainakin varttimailikäytössä ajetaan paljon pidemmällä iskulla ja vaihtopiste voi olla hyvinkin 8000 rpm. t. Mika ps. En ole kilpaa ajanut, enkä kilpamoottoreita tehnyt. Quote
joksa Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 parempi ottaa tehot ylhäällä, niin voi käyttää hyväkseen vaihteita/välityksiä. Quote
Guest Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Olen vähän samoilla linjoilla mikan kanssa,meillä on ainaki ollu jokkis-moottoreissa parhaat tehot tuolla yli 6000rpm. Oisko typerä idea tehä 82x88...? Tai 74x92? Itellä on tuommoset vaihtoehdot,tarkoitus ajaa sprinttiä ja autokrossia. Quote
Guest Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Kyllä kaiketi kierroskoneeseen tarttisi saada jotain tuollaista mitä Toni ehdotteli. 82x88 ei kuullostaisi yhtään paskemmalta! Kun olisi sairaan kevyet männät, kevyt kampi ja hyvät veivit ja kankisuhde kohdalleen niin a´vot! Sit vaikka Pauterin super-prot kansiksi.....vai mitä Mikko? ;)) Volsun vakiokoneissa ja ähtäriluukkereissa voi säkällä paras teho olla 3500-5500rpm välillä mutta oikean kilpamoottorin teholukema on jossakin muualla kaiketi? Quote
Guest Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Tämmönen ois teon alla:Okrasan 82 akseli,porchen veivit luonnollisesti ja mahlen 88:t männät 35mm puristuskorkeudella. Voi mennä mehtään ja SYVÄLLE mutta virheistä oppii...tai sitte ei =) Quote
Ketsa Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Isommalle männälle saa isommat venttiilit... Itse tosin kisakuplaan hakemaan ratkaisua viude konsernin 2,0TC motista. Quote
Guest paha Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Mimmosella budjetilla Tonin strokeri valmistuu? Minä tykkäisin itse ajaa voimakoneella joka vääntää alhaalta. Quote
Racing Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Fiudella taitaa jäädä öljypohja roikkuun aikast alle kuplas? Jokkiskoneessa käytetään nykyään aikas lailla tällästä reseptiä (kaveri käyttää) 2-Vena lohko,Vakio-akseli (4:llä tapilla),vauhtipyörä noin 3kg,Kytkin Luc, Kanget vakíot kevennyksellä tai ilman,nokka on Englen FK 89,Männät 92mm,Kannet vw vakio 35.5 / 32 (tai vähän isommat joskus) nyplättynä ja 1xjousilla,puristus 11,2xNurkkakaasarit 40-45mm 2x1 kurkkuset,pakosarja 38mm 4-1. Tälläinen paketti kiertää aika lailla sen 8.000,Kiertokangia menee silloin tällöin ja myös männäntappeja poikki joskus kun on kevennetty kunnolla,muuten pysyy yllättävän yli kasassa. Ja huom. vauhtipyörä ei ole vielä ikinä revennyt irti 4-tappisellakaan kiinnityksellä,tääkin tyyppi on ajanu reilusti yli kymmenen vuotta... Quote
Marko Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Volsun vakiokoneissa ja ähtäriluukkereissa voi säkällä paras teho olla 3500-5500rpm välillä mutta oikean kilpamoottorin teholukema on jossakin muualla kaiketi? Mulla löytyy 5500rpm 164hv mut mul ei ookkaan kilpuri vaan lähes vakio katuauto et paljos sitä tehoa pitäis olla et luokitellaan kilpuriks ja silloin kun teho mitattiin oli samaan aikaan joku sprinttikupla jolla joku ajo tosissaan kilpaa kone kiersi kyllä hyvin ja tehojakin löytyi huimat 121hv. Vääntöönkin kyllä kannattaa vähän tuijottaa koska sehän sitä koria eteenpäin vie Quote
mikko k Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Kyllä kaiketi kierroskoneeseen tarttisi saada jotain tuollaista mitä Toni ehdotteli. 82x88 ei kuullostaisi yhtään paskemmalta! Kun olisi sairaan kevyet männät, kevyt kampi ja hyvät veivit ja kankisuhde kohdalleen niin a´vot! Sit vaikka Pauterin super-prot kansiksi.....vai mitä Mikko? ;)) Eipä nuon olemattomille männille saa edes kunnon kansia....... :)) Quote
mikko k Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Tämmönen ois teon alla:Okrasan 82 akseli,porchen veivit luonnollisesti ja mahlen 88:t männät 35mm puristuskorkeudella. Voi mennä mehtään ja SYVÄLLE mutta virheistä oppii...tai sitte ei =) Tarvit varmaan matalemmat männät tai pitemmät syltyt kuin normaalisti. Quote
mikko k Posted December 10, 2004 Posted December 10, 2004 Itse olen noita type 1 jokkiskoneita tehnyt ja niitä penkitellessäni olen huomannut että kovimmat bar lukemat (hydraulijarru) tulevat pääsääntöisesti3500-5500rpm aluelle. Luulisin että tollasesta strokerista ei edes hirveetä kierroskonetta kannata tehdä.Mutta nämä ovat vain minun mielipiteitäni.Rivi vesikoneet ovat sitten aivan eri asia. En tiedä kuinka paljon lasse ja mikan ovat kisakoneita tehneet tai niillä ajaneet,mutta jos on pojilla jotain resptiä tiedossa niin kaikki apu ja tieto on tervetullutta. Kovimmat baarit saattaa tulla suurimpien vääntöjen kohdilla?? Onko tietoo? Miksi muuten sun mielestä 6000hv top fuel koneet kiertää 9-10000 rpm??? ÖÖÖÖ, suuren väännön takia?? Mäkin olen jonkun kymmentä konetta rakentanu, niin nuo jokkispaskat vois haudata pari metriä syvälle! Sorry, suora mielipiteeni. ENPÄ OLE VAIN VIELÄ KOHDANNUT KETÄÄN JOKKISKUSKIA, JONKA LOMPAKKO KESTÄÄ TÄYDEN VIRITYKSEN!! Quote
Guest Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Ei jokkiksessa ole rahalla niin suurta merkitystä, kun "täyttä viritystä" ei sääntöjen puitteissa saa tehdä. Rahalla ei saa kierrettyä sääntöjen asettamia rajoituksia. Joista muutamana mainittakoon kuutiotilavuusrajoitus, pakko käyttää vakiokansia joita ei saa täyttöhitsata, ei saa olla tuplakaasareita.... ja on siellä äijiä jotka tekee "hinnalla millä hyvänsä" koneita, mistään tinkimättä. Sääntöjen puitteissa niidenkin on vaan pelattava. SM tasolla ei ole epätavallista jos 500 markan korissa on 20-30.000 markan tekniikka. Aika paljon mun mielestä rahaa poltettu tonnikuussataseen vakio-perustaisilla kansilla. Sen lisäksi jokkis on lunastusluokka, haluaisitko itse tehdä "täyden virityksen" isolla budjetilla, ja ekan kisan jälkeen myydä pakolla auto jollekin tuntemattomalle muutamalla satasella? Minusta sellainen on jopa tyhmää. Mutta mä olenkin köyhä. Kaikesta huolimatta ne repii karvan yli 1600 koneista palttiarallaa 150hp ulos. Ei se ny ihan huono saavutus ole kun muistaa kaikki nuo rajoitukset mitä virittämisen esteenä on. Jan Quote
Racing Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Ei jokkiksessa ole rahalla niin suurta merkitystä, kun "täyttä viritystä" ei sääntöjen puitteissa saa tehdä. Rahalla ei saa kierrettyä sääntöjen asettamia rajoituksia. Joista muutamana mainittakoon kuutiotilavuusrajoitus, pakko käyttää vakiokansia joita ei saa täyttöhitsata, ei saa olla tuplakaasareita.... ja on siellä äijiä jotka tekee "hinnalla millä hyvänsä" koneita, mistään tinkimättä. Sääntöjen puitteissa niidenkin on vaan pelattava. SM tasolla ei ole epätavallista jos 500 markan korissa on 20-30.000 markan tekniikka. Aika paljon mun mielestä rahaa poltettu tonnikuussataseen vakio-perustaisilla kansilla. Sen lisäksi jokkis on lunastusluokka, haluaisitko itse tehdä "täyden virityksen" isolla budjetilla, ja ekan kisan jälkeen myydä pakolla auto jollekin tuntemattomalle muutamalla satasella? Minusta sellainen on jopa tyhmää. Mutta mä olenkin köyhä. Kaikesta huolimatta ne repii karvan yli 1600 koneista palttiarallaa 150hp ulos. Ei se ny ihan huono saavutus ole kun muistaa kaikki nuo rajoitukset mitä virittämisen esteenä on. Jan Niin nykyään saa käyttää kuplassa 92mm Mäntää ja kuutitilavuus on silloin 1835cc Fiatissa max. 1650cc eli 87mm mäntää. 1835 Moottorista saa enemmänkin irti tehoa kuin 150 heppaa kahdella ykskurkkusella nurkkakaasarilla JM:ssä mutta näitä on vain muutamia joukossa / jossa kaikki pitää osat sopia koneessa keskenään tip topl Mutta Fiatin TC sielä rulaa nykyään,133:ssa / 850 Fiatissa,Kuplan laatikolla,saadaan irti noin 170hv ja moottori kiertää yli 9.000rpm ja kevyt viiatin koppa liikahtaa varsin liukkaasti ja teho tulee laajemmalla kierrosalueella kun vw t-1 moottorissa.sitten on näitä jotka ajaa yhdellä keskikaasarilla kylälkisakuplalla jossa just lähtee 80 heppaa. Ens vuodeks muuten kalliistuu jokkisauton ostohinta oliko se nyt 1150 euroo kuitenkin yli tonniin ->pystyy / kannattaa tehdä parempia koneita. Itse ajaisin myös jokkista / aika ei vain millään riitä enää siihen harrastukseen siviilikuplien lisäksi,ei mitenkään. Quote
Guest paha Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Sattaa olla että jaksaa pitää suurimmat bar määrät kovimman väännön kohdalla. Jos väännöt on tossa 3500-5500 niin tehot olis sit tuolla +6000rpm. Olen vain vertaillut bar lukemia koneiden kesken,en ole selvittänyt heppa enkä vääntömääriä. Tollasta top fuel konetta (6000hp) nyt lienee aika suotta vertailla mun suunnittelemaan budjetti autokrossikoneeseen. Edelleen olis kiinnostusta miten sais +200hp vääntävän koneen tehtyä suht sopivalla budjetilla? Eli onko edes mahdollista? Mun mielestä noi (jokkispaskat) on aika hyviä tehoiltaan käytettyihin osiin ja rahmääriin verrattuna. Itseltä vaan menee yleensä joka kisassa auto kaupan, eikä sitä aina jaksas uutta tehä ja tallissa maata. Siitä kiinnostus autokrossin että autoa sais pitää ja kehittää pikkuhiljaa kun taidot ja rahapussi sen mahdollistaa. Minäkin olen köyhä harrastelija! Quote
mikko k Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Sattaa olla että jaksaa pitää suurimmat bar määrät kovimman väännön kohdalla. Jos väännöt on tossa 3500-5500 niin tehot olis sit tuolla +6000rpm. Olen vain vertaillut bar lukemia koneiden kesken,en ole selvittänyt heppa enkä vääntömääriä. Tollasta top fuel konetta (6000hp) nyt lienee aika suotta vertailla mun suunnittelemaan budjetti autokrossikoneeseen. Edelleen olis kiinnostusta miten sais +200hp vääntävän koneen tehtyä suht sopivalla budjetilla? Eli onko edes mahdollista? Mun mielestä noi (jokkispaskat) on aika hyviä tehoiltaan käytettyihin osiin ja rahmääriin verrattuna. Itseltä vaan menee yleensä joka kisassa auto kaupan, eikä sitä aina jaksas uutta tehä ja tallissa maata. Siitä kiinnostus autokrossin että autoa sais pitää ja kehittää pikkuhiljaa kun taidot ja rahapussi sen mahdollistaa. Minäkin olen köyhä harrastelija! Ilmaisin itseäni huonosti. Tiedäthän että F1 koneet kiertää liki 20000 rpm? Mitä se siis tarkoittaa? Sitä että tehoa saadaksesi koneen täytyy kiertää! 3500-5500 rpm alueella on ihan turha odottaa +200 pollea kuplan boxerista. Toisaalta tarkoitin että koneen tarvii saada paljon soppaa sisäänsä ja pystyä se vielä polttamaan, että tehoa tulee, vrt. 6000hp-9-10000 rpm. Mä taas olen niin köyhä harrastaja, etten pysty jokkista harrastamaan lainkaan, mielummin kerään rahani yhteen autoon, kun päättömästi rakennan joka viikonlopuksi uuden kisa-auton. Tai jotain. Quote
Simon Templar Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Miten jokkiskoneita voi verrata muihin viritettyihin koneisiin? Niitten ei tartte kestää kovinkaan kauaa yhtäjaksoisesti. Kuitenkin jossain rallicrossissa ajetaan vähän pitempiä aikoja kerralla. Mutta itse unohtaisin T1 - T4 koneet ja etsisin jonkun normaalin koneen (vesijäähdytetyn). Osien saatavuus parempi, lähinnä polttoainepuolen. Ja vauhtipyörän irtoamisesta; itselläni ei ole lähtenyt vielä irti, mutta reijät olivat menneet soikeaksi ja sen vuoksi nykyisin suosin 8 tapin kiinnitystä. Quote
Guest paha Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 No tässä on tullut selväksi että 3500rpm ei saa 200 heppaa! No ehkä en tuota aivan ole hakemassa. Aika hiljaista on ollut ainakin mun jokkiksissa että ajossa kiertäs 8000 tai moista aluetta edes kannattaisi käyttää. Lienee siis autokrossiin huono vaihtoehto tuo vw-boxer. Pitää ruveta katselemaan tuonne vesikoneiden suuntaan. 2.0 volvon vinokonetta johonkin fiat 133 hyttiin tai skodan hyttiin. Volsun moottoritilaan tuo ei taida mahtua jollei siirrä laatikkoa eteenpäin. Kiitos kaikille kantaaottaneille. Katsotaan mihin ratkaisuun tässä päädyn vai alanko ehkä kardaani kuskiksi, tässä krossi asiassa. Jokkiksessa en aio kuplasta luopua! Quote
Ketsa Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Volvon kone on varmaan liikaa kuplan persuuksiin, mutta nuo viuden 2.0TC koneet ei kelpaa jokkikseen, eli niitä saisi sopivasti. Jos haluaa pysyä vw- tuotteissa, niin tuo 1,6/1,8/2,0 passatti/audi motti istuu ainakin kuplan persuuksiin hienosti ja soviteosat kuplan laatikkoon on halpoja. 8v tasolla vesi volkkarin kansi vaan on huono verrattuna fiuden twincamiin, jonka saa virtaamaan +180hp vain kanavat siistimällä ja venttiilikulmien muutoksella. Yksi erilainen lähtökohta kuplan persuuksiin voisi olla 80-luvun tölkin wasser boxer. 1,9L koneen saisi varmasti strokkaushionnalla oikean kokoiseksi. Wasserissahan on etuina perinteiseen kuplan koneeseen parempi runkoleekerointi, kestävempi lohko, vastapainokampi vakiona, vauhtipyörän kiinnitys pulteilla ja se vesijäähdytys... Monet asiat olisivat kuitenkin tuttuja kuplan moottorista, nostimien pesät holkittamalla voisi käyttää kuplan nokkakeppejäkin. Off topikkina noista roskapönttövolkkareiden moottoreista oma mielipiteeni. Neljässä viidestä jokkisvolkkarissa on hienommin tehty moottori kuin neljässä viidestä "harrastevolkkarissa"... Quote
Racing Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 Niinpä monet jokkiskoneet on hyvin tehtyjä mutta mukaan mahtuu kaikenlaista yksi kaveri sai kerran koneen ostoautosta jossa KAIKKI kiertokangien kaulat oli erikokoisia ja 3 erilaista mäntää! oli kivaa ostaa renkaat+laakerit! Sitten kuulin jutun kun yksi täälläpäin asuva tyyppi sai tarpeeksi kun sen autot meni joka kisassa kaupan ->tyyppi osas rakentaa autot kulkeviksi,sen jälkeen alkas mig laulaa ja tyyppi hitsasi kaikki lohkon ruuvit ja mutterit hitsillä kiinni sekä kiertokangien mutterit! Quote
Guest Posted December 11, 2004 Posted December 11, 2004 ex-jorma viitalan 411:ssähän on nykyään volvon pannu persiissä......hyvä vai huono ratkaisu mene ja tiedä. Fiat/Lancian kaksinokkaisessa, kahdeksanventtiilisessä moottorissa sylinterikannen ratkaisut on ratkaistu jo tehtaalla (vinkiksi vaikkapa vakioventtiilikoko 43,5/36mm, suorat kanavat ja venttiilit 60-asteen kulmassa) siten että kyseinen moottori suorastaan huutaa tullakseen käytettyä autourheilussa. Jos Suomessa voisi muutoskatsastaa katukuplan perseeseen 1.6 litraisen 90heppaisen moottorin en epäröisi HETKEÄKÄÄN valitessani moottoria! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.