Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vetarinnivelet on irs-perästen pakujen. Onko samoja kun kuplissa, en tiedä?

Eturummut on Teijospesiaalit. Halkaisijaltaan samat kuin irs-peräsissä pakuissa takana. Samoin kengät. Mutta leveämmät. Muut jarruosat edessä samat kun pakuissa.

Eli käytännössä pakun takajarrut edessä, vähän leveempänä.

 

Takajarruina Teijossa jotkut 70-luvun Golf/Polo takajarrut paitsi rummut. Ne on Teijospesiaalit. Myös laakerit on samaa osastoa. Takarummut on hassunnäköset, kun ovat 5-kulmaiset. Vanteiden pulttijako kun on VW:n isoreikäinen 5-pulttinen ja takarummun halkaisija hyvin pieni.

 

Pääsylinteristä en tiedä. Tehostamaton 2-piiri. Mutta sitten jarrujärjestelmässä on sellanen ihmeellinen tehostimen irvikuva. Rungossa kiinni siinä hytin alla. Siinä on kaksi erikokoista mäntää. Sillä kai vaan on yritetty saada lisää tehoa polkimen liikkeen kustannuksella. Se on varmaan kanssa teijospesiaalia.

Teijossa on huonoimmat jarrut mitä oon koskaan testannu.

Niinhän ne totesivat aikoinaan TM-testissäkin, että pitää olla painonnostaja kun Teijolla jarruttaa täydessälastissa. Mä oon ajanu vaan tyhjällä autolla ja ne jarrut tuntuu vaarallisen huonoilta, saatikka kun siihen lataa täyden 1500kg sallitun lastin!!!.

 

Muistaakseni etupään nivelet on pääsääntöisesti pallokeulaa. Laatikko ja kone on muuten täyttä kuplaa, mutta vauhtipyörä on oma. Samoin laatikonkuoret kytkinkopan osalta on syvempi.

 

Jousitushan on oma. edessä pitkittäiset vääntösauvat, ihan kuin Mopareissa aikoinaan. Takana järeet lehtijouset. Voihan se olle että noi jousetkin on jostain kaapattu.

 

Niinkuin oon aikaisemminkin todennut. Maailmanpaskinauto! Jos toi on parasta mitä Suomalainen autonvalmistus on pystynyt 70-luvulla tarjoamaan, on hyvä että se kuoli.

Posted

Teijon suunnittelija piti olla Max Johanson, joka samoihin aikoihin rakensi ihan kelvollisia kilpa-autoja samalta VW-pohjalta. Kummallista, että pakettiauto ei sitten onnistunut ollenkaan.

Posted
Teijon suunnittelija piti olla Max Johanson, joka samoihin aikoihin rakensi ihan kelvollisia kilpa-autoja samalta VW-pohjalta. Kummallista, että pakettiauto ei sitten onnistunut ollenkaan.

 

Oisko siihen vaikuttanu noi taloudelliset tekijät melko paljon. Vehkeen perusideahan oli olla mahdollisen halvalla valmistettu.

 

Ja kaikenlisäksi työnlaatu näyttää olleen ala-arvoista.

 

Esim runkoaisat. N. 5 metriä pitkät pellistä tehdyt u-palkit. Tehtaalla on ilmeisesti ollu 4 metrinen kanttikone. Jatkopätkät sit hitsattu päittäin, paitsi että hitsarilla ei puikko oo vaan osunu sauman kohdalle kuin sillon tällön.

Vastaavia esimerkkejä ainakin tässä kyseisessä yksilössä vaikka kuinka paljon.

Posted

Teijohan ei ole varsinaisesti suomalainen idea tai edes suomalaista suunnittelua muuta kuin hytin osalta,perustana on VW:n kehitysmaaauto (EA 489),saksassa valmistettiin vuosina 79-79 2600 CKD sarjaa jotka lähetettiin eripuolille maailmaa,hytit olivat ilmeisesti aina paikallista tuotantoa,joko tehtaan piirrustusten mukaan tehtyjä(valmistukseen ei tarvittu kuin kanttikone ja hitsausvälineet),tai myös paikallista suunnittelua(ainakin Turkissa ja Suomessa.

Posted

aivan, Teijo on kehitysvamma auto ja lava-auton pitää näyttää justiinsa tuommoiselta. Se on hieno koska osaisin itsekin suunnitella ulkonäöltään vastaavan.

 

En kyllä ymmärrä miksi Teijo ei pärjännyt esim. Hiluxille, veikkaan salaliittoa.

 

Mika

 

ps. kuinka moni on päässyt autoharrastaja uransa aikana samanlaiseen huipennukseen kuin minä, olen kuljettanut Teijolla Talbot Horizonttia!! Aika äijä vaikka itse sanonkin.

Posted
ps. kuinka moni on päässyt autoharrastaja uransa aikana samanlaiseen huipennukseen kuin minä, olen kuljettanut Teijolla Talbot Horizonttia!! Aika äijä vaikka itse sanonkin.

 

No vittu joo, lyömätön paikka jos oli vielä petrooli Horizon :)

  • Haha 1
Posted
Teijohan ei ole varsinaisesti suomalainen idea tai edes suomalaista suunnittelua muuta kuin hytin osalta,perustana on VW:n kehitysmaaauto (EA 489),saksassa valmistettiin vuosina 79-79 2600 CKD sarjaa jotka lähetettiin eripuolille maailmaa,hytit olivat ilmeisesti aina paikallista tuotantoa,joko tehtaan piirrustusten mukaan tehtyjä(valmistukseen ei tarvittu kuin kanttikone ja hitsausvälineet),tai myös paikallista suunnittelua(ainakin Turkissa ja Suomessa.

 

Teijo nimenomaan on suomalainen idea ja suomalaisen suunnittelun tulos.

Se on totta että perustana on VW;n kehitysmaavaunu. Saksasta tuli valmiina osina tekniikka. Eli motti, laatikko, etu- ja takaripustukset, jarrut ja ohjauslaitteet. Sekä todennäköisesti ratti (pakusta), nopeusmittari( 60-luvun kupla) ja ovenkahvat(70-luvun kupla). Ainakin tässä yksilössä. Mutta ilmeisesti eroja on, kun niitä kai kasattiin osista mitä sattui olemaan hyllyssä. Runko, hytti ja lava on omaa tuotantoa. Ja tietysti kokoonpano.

Mä en kyllä tajuu mitä vwagen tarkottaa että hytin tekoon tarvii kanttikonetta? Kun se on lasikuitua? Hitsauskonetta siihen kyllä tarvii, kun se on laminoitu neliöprofiiliputkikehikon päälle. Se kehikko on hitsattu kasaan. Vai sekoileeko herra nyt asiaan, mikä ei ole oikein hallussa?

 

Tulee hiljakseen mieleen näitä yksityskohtia. Bensatankki on myös kotimaista valmistetta myös. Näyttää katolleen kaatuneelta koirankopilta. Oli vähän ruosteessa, joten tein uuden.Sen tekemiseen meni tunti. Oli niin yksinkertainen. Suorastaan liikuttavan kotikutoisen näkönen. Ei edes sikkejä ajettu sivuihin, millä olisi estetty pellin bongailua. Ja se tankin kiinnitys! Huh huh!

 

Hiluxia ei tainnu sillon vielä olla suomessa markkinoilla, mutta Hiace oli. Sekä umpi että avolavana. Joo vaikea kuvitella miks vesijäädytetty hiljainen, lämmin, vahva vääntöinen ja pienikulutuksinen samanhintainen auto myi paremmin. Kun ei ajatella harrastamista vaan duunin tekoa.

Meinaa meteli siellä kuitukopin sisällä on melkoinen. Kun motti on 20 cm päässä ja hytissä ei ole minkäänlaisia äänieristyksiä.

 

Tarina kertoo hepusta joka sai tehtäväkseen tuoda Teijosta yhden Teijon ja Polon Herttoniemeen Helsinkiin. Matkaa n. 150 km. Polo työnnettiin lavalle, koska kantavuushan oli suorastaan käsittämätön 1500kg. Bensa oli kuulemma loppunu Kulosaarensillalle. Tankin vetoisuus vaivaiset 70 l.

On siinä 50hp vw:n motti huutanu armoa!

 

Mutta ettei menis ihan dumaamiseksi. Hyvä kohde tehdä radikaalia autonrakennusta. Siirtäis vetopaketin sinne minne se volkkareissa kuuluu eli taka-akselille ja se maailman rumin hytti kaatikselle. Ja joku asiallisempi koppi siihen eteen. Rungolliseen autoon kun on helppo sovittaa vaikka mitä!

 

Lopuksi, ISOT pisteet maad914:lle. Melkoinen suoritus!

Guest Toheltaja
Posted

Eiköhän Turo meinaa sitä että muuallakin maailmassa noita ku o ollu niin on tehty siten että saa kanttikoneella tehdä kopan. Suomalaiset o kuitua. Muualla maailmassa oon nähny popniiteillä kantatuista pelleistä kasattuja...

Posted
Eiköhän Turo meinaa sitä että muuallakin maailmassa noita ku o ollu niin on tehty siten että saa kanttikoneella tehdä kopan. Suomalaiset o kuitua. Muualla maailmassa oon nähny popniiteillä kantatuista pelleistä kasattuja...

 

Joo kyl mä ymmärsin. Vähän pitää viisastella.

Toi Teijon tarina taitaa vaan kaikessa surkuhupaisuudessaan olla sellanen, että kukaan ei tiedä tosiasioita enää. Joka lähteestä saa erilaisia tietoja. Hommaan on kai liittynyt Kekkoslovakian aikaista poliittista häröilyäkin aika paljon.

Posted

"Lopuksi, ISOT pisteet maad914:lle. Melkoinen suoritus!"

Eikä siinä vielä kaikki, ollaan käyty säikyttelemässä ruotsalaisiakin Bug Runissa Teijolla, eivät oikein ymmärtäneet?! Kilpuri lavalla ja 1500 voimapesä laulamassa jalkojen alla, hienoja muistoja, nyyh.

 

Kaikille Teijon ostajille vinkki, valitkaa 1978 malli, maailma pelastuu, soon nimittäin vähäpäästöisempi.

 

Visio -> 2kpl 5m. runkopalkkeja, kuplan etuakseli, 944 taka-akselisto, Teijon koppi ja strokeri, ihan vähän työtä ja sitten radalle. Höh, mullahan olis noi kaikki osat jo tontilla?!

 

Mika

 

Posted

Plääh, 944 taka-akseli liioittelua. pelkkä 1303 kuplan vastaava riittää. Mihin 944 palikoita radalle tarvitaan? Muutenkin Teijo radalle tullessaan niin kevytperseinen ettei 944 levyistä/jäykemmistä vääntösauvoista ole muuta kuin haittaa.

 

Oikeassa vai väärässä?!

Posted

Mun visio Teijo vaatii vähintään 951 taka-akseliston. Soon sitäpaitsi helpompi pultata kiinni ku möhkön osat. Ja strokeris on niin paljo voimaa että sen painoarvo taka-akselilla on merkittävä.

Taidan nyt häipyä häiritsemästä, hyvät Teijot vaan kaikille.

 

Mika

Posted

Eiks siihen taka-akselistoon voisi liittää vaikka vaihdelaatikon ja moottorin, niin olisi vähän tasapainoisempi rakennelma?

Olis kaksimoottorinen ja nelivetoinen kolmannen maailman auto?

Posted

mulla on tämmönen alkuperäinen varaosaluettelo Sepi jos tarviit voin skannata kuvia sieltä täältä..

  • 11 years later...
Posted

Nostanpa tätä ketjua ja kysyn, olisiko (78) Teijon takavaloja ja etuvilkkua/parkkia kellään? Tai ideaa että mistä ne on revitty? Koska tuli nyt hommattua vihdoinkin tämmönen kehitysmaa-auto.

Niin ja mikä vaihteisto siinä on kun se on heikko lenkki? 

Posted

Etuvilkun/parkin varaosanumero on 200 -alkuinen eli "VW-osa joka on tehty vain tätä automallia varten". Tuskin tuota vilkkua erikseen teetetty kuitenkaan on joten tuurissaan voi löytyä samanlainen tai vastaava.

 

Vaihteiston kuori on ihan omansa ja vain tälle automallille, mutta sisuskalut ihan normi IRS. Eroa siinä on reilusti syvempi kytkinkoppa ja pidempi kytkinakseli, jotta sinne mahtuu taas vain tässä automallissa ollut syvemmän mallinen vauhtipyörä. Luulisin että tavallinen IRS-laatikko olisi sovitettavissa helpostikin jos ei tee nihilististä museopeliä.

 

Täällä on skannattu varaosakirja ja jotain muita dokumentteja: https://www.dropbox.com/sh/0asue6cxa3pgqo5/AABK8VeGVcf-YA7kBNoTgmQAa?dl=0

 

Puavo

  • Like 2
Posted
4 hours ago, DWL_Puavo said:

Vaihteiston kuori on ihan omansa ja vain tälle automallille, mutta sisuskalut ihan normi IRS. Eroa siinä on reilusti syvempi kytkinkoppa ja pidempi kytkinakseli, jotta sinne mahtuu taas vain tässä automallissa ollut syvemmän mallinen vauhtipyörä. Luulisin että tavallinen IRS-laatikko olisi sovitettavissa helpostikin jos ei tee nihilististä museopeliä.

Eikös tuossa ole semmonenkin iso ero että auto liikkuu eri suuntaan? Tavallisen kuplan IRS laatikon voisi laittaa ylösalaisin mutta on siinäkin omat haasteensa.

Posted

Eikös se pyörimissuunta vaihdu IRS-lootassakin perän kääntämällä, niin kuin Swingilootassa?

 

Posted
9 minutes ago, multanen said:

Eikös tuossa ole semmonenkin iso ero että auto liikkuu eri suuntaan? Tavallisen kuplan IRS laatikon voisi laittaa ylösalaisin mutta on siinäkin omat haasteensa.

 

Perävälityksen voi kääntää toisinpäin. Tai sitten 914 possun loota.

 

t. Mika

Posted
14 hours ago, pas2 said:

Nostanpa tätä ketjua ja kysyn, olisiko (78) Teijon takavaloja ja etuvilkkua/parkkia kellään? Tai ideaa että mistä ne on revitty? Koska tuli nyt hommattua vihdoinkin tämmönen kehitysmaa-auto.

Niin ja mikä vaihteisto siinä on kun se on heikko lenkki? 

Bongattu 4-tiellä etelää kohti jossain ohituskaistalla eilen!?

  • 2 weeks later...
Posted
On 6/11/2020 at 10:35 AM, DWL_Puavo said:

Vaihteiston kuori on ihan omansa ja vain tälle automallille, mutta sisuskalut ihan normi IRS. Eroa siinä on reilusti syvempi kytkinkoppa ja pidempi kytkinakseli, jotta sinne mahtuu taas vain tässä automallissa ollut syvemmän mallinen vauhtipyörä. Luulisin että tavallinen IRS-laatikko olisi sovitettavissa helpostikin jos ei tee nihilististä museopeliä.

Voisiko moottori ollu siirretty tarkoituksella eteenpäin pidennetyllä vaihdelaatikolla, jotta kääntyyvä eturengas ei ota kiinni moottoriin? En ole asiaa mitannu, mutten muuta syytä keksinyt tähän syyksi.... 

Posted

Eiköhän se kytkinkoppa ole jatkettu sen takia että saadaan vauhtipyörään massaa, jotta saadaan 45hp:lla kaksi ja puolitonnia + perävaunun paino liikkeelle. Ikävä kyllä eivät miettineet kovin pitkälle, miten moinen massa saadaan pysähtymään.

Posted

ei siinä vauhtipyörässä ole yhtään enempää massaa kuin se kytkinkopan jatke vaatii,tilatarpeesta siinä on kysymys.

Meksikolaiset ratkaisivat sen ongelman eritavalla,käänsivät moottori/vaihteistopaketin toisin päin.

Posted
1 hour ago, vwagen said:

ei siinä vauhtipyörässä ole yhtään enempää massaa kuin se kytkinkopan jatke vaatii,tilatarpeesta siinä on kysymys.

Meksikolaiset ratkaisivat sen ongelman eritavalla,käänsivät moottori/vaihteistopaketin toisin päin.

 

Ei aukea mulle mitä ne meksikolaiset tuolla ratkaisivat?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...