Guest Jack Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Niin T1 1300 74 olis autona mikä on seissyt pihalla n.3vuotta. Nyt kun sain tallin valmiiksi niin pitäisi aloittaa koko auton kattava kunnostus. Olisiko jotain ohjeita? Järjestyksestä, tavoista, ohjeista yms. Tavoite olisi jos saisin autostani "kuin uuden". En ole varma mutta epäilen että kori on hitsettu alustaan kiinni onko vaikea irroittaa/ kannattaako? Kiitos kaikille vastanneille etukäteen? Quote
ARTO Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Onko ensimmäinen iso projketi? Jos ei, ehkä viisainta aloittaa osa-alue kerrallaan. Rakentamiseen vaadittavat työkalut valmiina. Arvioitu budjetti/aikataulusuunitelma valmis? Kuin uusi, riittääkö pelkkä osien uutuus laadusta riippumatta vai ns parasta laatua joka paikkaan. Tekeekö ekalla vai jälkimmäisellä tavalla, on siinä iso ero niin projektin vaikeudessa ja kokonaiskustannuksissa. Lopuksi jos todellakin haluat tehdä 1974 kuplastasi sellaisen kuin haluat, tee se. Älä välitä 70-lukulaisia vähättelevistä puheista. Niitä riittää kuitenkin. Quote
Ketsa Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Jos haluat autostasi kuin uuden, niin kannattaa ilman muuta irroittaa kori ja alusta toisistaan. Quote
Guest Jack Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Onko ensimmäinen iso projketi? Jos ei, ehkä viisainta aloittaa osa-alue kerrallaan. Rakentamiseen vaadittavat työkalut valmiina. Arvioitu budjetti/aikataulusuunitelma valmis? Kuin uusi, riittääkö pelkkä osien uutuus laadusta riippumatta vai ns parasta laatua joka paikkaan. Tekeekö ekalla vai jälkimmäisellä tavalla, on siinä iso ero niin projektin vaikeudessa ja kokonaiskustannuksissa. Lopuksi jos todellakin haluat tehdä 1974 kuplastasi sellaisen kuin haluat, tee se. Älä välitä 70-lukulaisia vähättelevistä puheista. Niitä riittää kuitenkin. On ensimmäinen iso projekti. Ja olen aika varma että tarvitsen teidän neuvoja ja tietämystänne ehkä jopa liiaksikin saakka. Työkaluista, aikataulusta ja budjetista. Kaikki puuttuvat työkalut ajattelin hankkia sitä mukaan kun huomaa että tuotakin tarvitsee. Aikataulu on sellainen että sitten kun auto on valmis sillä ajellaan eli ei aikataulua. Budjetin kattoa ei ole. Tällä en tarkoita että rahaa löytyy vaan että olen valmis tuhlaamaan tarvittavan verran käteistä autooni. En tarvitse parasta laatua vaan toimivaa. Toivon että saan taas ajaa 70-lukuisella kuplallani sunnuntai aamuna torille kahville ja nauttia joka hetkestä. Olen ajatellut ensimmäiseksi työvaiheeksi tyhjentää sisustan, etuluukun ja puistaa lokarit, astinlaudat, puskurit, konepellin,takahelmapellin ja moottorin. Miltä kuullostaisi? t.Jukka Quote
Kape77 Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Olen ajatellut ensimmäiseksi työvaiheeksi tyhjentää sisustan, etuluukun ja puistaa lokarit, astinlaudat, puskurit, konepellin,takahelmapellin ja moottorin. Miltä kuullostaisi? Hyvältähän tuo. Varaa iso kasa pusseja ja purnukoita sekä hyvä tussi. Ovatten pirulaiset ruuvit ja ovenkahvat hukassa 100% varmuudella muuten. Kun koittaa hetki niitä alkaa takasin kiinnittämään, niitä ei oo enää missään. Takahelma ei ole sovulla irtoavaa sorttia, eli jätä se kiinni jos se on ehjä tai et irtoperää ole tekemässä. Quote
Guest Jack Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Varaa iso kasa pusseja ja purnukoita sekä hyvä tussi. Ovatten pirulaiset ruuvit ja ovenkahvat hukassa 100% varmuudella muuten. Kun koittaa hetki niitä alkaa takasin kiinnittämään, niitä ei oo enää missään. Takahelma ei ole sovulla irtoavaa sorttia, eli jätä se kiinni jos se on ehjä tai et irtoperää ole tekemässä. Hyvä hyvä nyt tuli hyvä ohje. Juuri tällaisia kaipaan. Ajattelin laittaa kuvia kun pääsen eteenpäin. T.Jukka Quote
Mika Vainio Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 Nykyaikana ei kannata säästellä digikameran filmiä. eli aina ko vähänkin kiinnostaa tai epäillyttää, niin kuva vaan. (kytkennät, asennot ja kaikki muu mahdollinen. Quote
Guest Tuoppi Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 itellä alkamassa kohta sama rojekti, mielenkiinnolla seuraan. ite ajattelin aloittaa juuri samalla tavalla. sit meinasin pistää alustan timmiin ensiks ja sit katella koria. puhallus ->hitsaukset->kunnon maali. Quote
-AP- Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 25 vuoden kokemuksella asiasta voisin todeta, että kannattaa tehdä pikkujuttu kerrallaan ja jos vaan mahdollista, niin ajella vähän aina välillä. Jos pengastaa koko kamppeen pikku siruiksi tallin nurkkiin, niin väistämättä motivaatio on aina silloin & tällöin aika kovilla. Intoa saa aina siitä kun toteaa jotain onnistuneen ja voi sen jälkeen visioida uutta. Myös mielipiteet ja suunnitelmat muuttuu ajan ja kokemuksen myötä. Quote
Kape77 Posted January 25, 2009 Posted January 25, 2009 AP on tossa enemmän kuin oikeassa. Lähellä absoluuttista totuutta. Mitä lähempänä ajokuntoista auto on, sitä paremmin motivaatio säilyy! Tietty jos on ihan varma, että haluaa purkaa kaiken, eikä ikuisuusprojektin alottaminen pelota, niin osiksi vaan. Itse en sellasta ole koskaan uskaltanut tehdä. (Myönnetään, olen laiska, tyhmä ja saamaton) Jos tollasta seissyttä rojektia itse alottelisin, ensimmäinen varsinainen remontoitava kokonaisuus sisustan irrotuksen ja siivouksen jälkeen mulla varmaan olisi jarrut. Omien kokemusten mukaan ne on aina huonossa jamassa. Jos tämä auto ei tee tässä poikkeusta, pääsee helpoimmalla kun vaihtaa kerralla kaikki. Letkut, putket, sylinterit, kengät, kilvet ja rummut... Tietty noin menee enemmän rahaa kuin perinteiseen herkistelyyn, säätelyyn ja ilmailuun (hermoromahdukseen asti). Huomattavasti mukavampi operaatio muutenkin lätkiä uutta palikkaa kiinni, kuin tapella vanhojen kanssa. Mutta tosiaan paha lähteä mitään yhtä ja oikeaa tapaa neuvomaan miten tehdä, kun ei ihan varmaksi tiedä mikä on tavoitteena. Tekemällä oppii hyvin, virheitä tekemällä oppii paremmin =) Quote
JaniM Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Itse taas pistänyt kaikki autot atomeiksi ja tehnyt valmiiksi. Notsista on tullut "ikuisuusprojekti", mutta sellaseksi se tulikin hankittua, että tehdään ku keretään. Nytkin viime vuodet jeesanut kavereita enemmänkin autojen ja koneiden kanssa. Quote
vwagen Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Osien vaihdon suhteen kannattaa muistaa että kunnostettu alkuperäisosa on useimmiten(lähes aina) parempi ja kestävämpi kuin nykyiset tarvikeosat. Quote
Guest JuMuS Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Suosittelen purkamaan autoa vain kulma kerrallaan. Eli ekaksi vasen etuloksu irti jonka jälkeen korjaat löytyneet ruosteet. Ja tuon jälkeen toinen lokari pois jne... Muista sekin että yleensä kaikki peltiosat jotka hitsauksen tieltä tarvii poistaa joudut yleensä myös korjaamaan tai vaihtamaan. Eli jos astinlaudan alta löytyy pelkkää putua ei itse astinlautaakaan enää varmaan pääse hyödyntämään. Varmasti järkevämpää on purkaa koko rottelo osiksi ja hitsata kerralla kuntoon. Näin sanoo kaikki jotka hitsailleet ovat. Harva auto vaan tulee tuon täyspurun jälkeen kasattua ikinä. Useimmilta harrastajilta loppuu into just siinä kohtaa kun koko kamaluus alkaa hahmottua auton osien ollessa pahvilaatikoissa pitkin tallia ja korista iso osa pölynä lattialla. Quote
Guest Jack Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Tässä muutama kuva. (surullisen näköistä) Ajattelin puhdistaa koko auton seuraavaksi ja lähteä tutkimaan kuinka mätä pohja ja lokareitten alusta on. Quote
APO Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Joo ei muuta kuin atomeiksi vaan, jos haluaa oikeasti hyvän tehdä. Tuo motivaation säilyminen on tietenkin hyvä ottaa huomioon. Itselläkin menossa ensimmäinen kuplarojekti ja auto on palasina, mutta tuntuu vaan että motivaatio kokoajan kasvaa :) . Kun vaan olisi enemmän aikaa... Itsekin olen huomannut että tuo muovipusseihin säilöminen ja paikan kirjoittaminen on aivan helkkarin hyvä idea. Pysyy kaikki varmasti tallessa. Itse olen ainakin niin harvapäinen, että on ihan turha ajatella että kyllähän minä nyt tämän muistan mihin kuuluu. Puoli tuntia eteenpäin ja jo kirotaan että mistä helvetistä se tämäkin on?! :) Quote
Tuomo Lehmikangas Posted January 26, 2009 Posted January 26, 2009 Tässä muutama kuva. (surullisen näköistä) No heti kärkeen voi sanoa että on sitä melko paljon huonommistakin autoja tehty. Joten siitä vaan hommiin ja tosiaan kokonaisuuksia kerrallaan. Quote
NO H2O Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Sulla on hyvä aihio... Tota ei kannata turhilla virityksillä pilata. Quote
Guest vw72 Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 ei sulla tosiaan mikään huono aihio ole tuosta kyllä saa tehtyä vielä tosi hienon pelin.. ei muutaku tsemppiä projektiin. Quote
Hebster52 Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Tuo näyttää kyllä kuvien perusteella olevan aika siistissä kunnossa! En kyllä lähtis turhaan purkaamaan sitä sen enempää kuin mitä jotain mahdollista pientä korjausta(hitsausta) kaipaa? Kunpa joskus hankkis noin siistiä projektia... :D Quote
Guest Jack Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 No niin nyt on saatu pohja esille ja muutanma reikä :). Tankin alta tuli esiin PALJON ruostetta ja miettimistä. Hetken pohdittuani päädyn hiekka puhallukseen jolla putsataan etuosa, pohja, lattia ja korista ruoste kohdat. Seuraavaksi puhallusta varten otetaan tarvittavat osat irti (melkein kaikki) ja putsataan massat pois. Näin täällä päin tänään... Toivotaan että hyvä tulee. Tässä muutama kuva. Kommentteja kyllä kaivataan jos tulee jotain mieleen. Yst. Terv. Jukka p.s sähköista otin n.100 kuvaa jos vaikka tarvitsisi niitä joskus;) Quote
APO Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Rekku näyttäis ainakin jo olevan valmiina ajoon :) Quote
Guest Jack Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Jep. Tyttö lähtis heti ajelulle...;) Voisko joku kertoa mikä tämä kyseinen sähköpistoke on ja kannattaako poistaa (vähenisi johtoja vaan aika lailla)? Quote
Guest Toheltaja Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 poista vaan, ja kisko kaikki siitä lähtevät johdot alusta asti irti. Suurin osa menee takapenkin alle, ja taitaa pari mennä eteen asti. Se on diagnostiikkapistoke autosi ajalta :D Ei VAG-Comilla löytäny ainakaan ;) Quote
Guest Puh2008 Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 No niin nyt on saatu pohja esille ja muutanma reikä :). Tankin alta tuli esiin PALJON ruostetta ja miettimistä. Hetken pohdittuani päädyn hiekka puhallukseen jolla putsataan etuosa, pohja, lattia ja korista ruoste kohdat. Seuraavaksi puhallusta varten otetaan tarvittavat osat irti (melkein kaikki) ja putsataan massat pois. .......) Omassa kupla -66 projektissanikin oli "muutamia" reikijä sekä paljon (jopa hirveesti) ruostetta. Olen pitänyt päiväkirjaa mitä olen tehnyt/tekemässä osoitteessa "http://koti.mbnet.fi/puh2008". En tiedä onko siitä sinulle mitään apua. Toivottavasti. Itse tein sen virheen, että yritin ensin hioa peltejä/ruostetta enkä heti vienyt koria puhallukseen. No tallin siivouksessa tulee käytyä läpi KAIKKI mitä siellä on...luutun/imurin kanssa. Sinulla tuo projekti näyttää noin äkkiä hyvältä. Rohkesti vain auton kimppuun... Auto osiksi ja tekniikka tutuksi ja ota kaikesta paljon kuvia. Quote
Guest Jack Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 Omassa kupla -66 projektissanikin oli "muutamia" reikijä sekä paljon (jopa hirveesti) ruostetta. Olen pitänyt päiväkirjaa mitä olen tehnyt/tekemässä osoitteessa "http://koti.mbnet.fi/puh2008". En tiedä onko siitä sinulle mitään apua. Toivottavasti.Itse tein sen virheen, että yritin ensin hioa peltejä/ruostetta enkä heti vienyt koria puhallukseen. No tallin siivouksessa tulee käytyä läpi KAIKKI mitä siellä on...luutun/imurin kanssa. Sinulla tuo projekti näyttää noin äkkiä hyvältä. Rohkesti vain auton kimppuun... Auto osiksi ja tekniikka tutuksi ja ota kaikesta paljon kuvia. Hienot sivut. Kaikki tieto ja kannustus on aina avuksi. Itse rapsuttelen juuri massoja lattiasta pois. Tuoksuu toooosiiii hyvälle toi kuumailmapuhaltimella lämmitetty massa... Quote
Jooo Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 Missäspäin porvwoota tämä projekti etenee? Quote
Guest Puh2008 Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 Hienot sivut. Kaikki tieto ja kannustus on aina avuksi. Itse rapsuttelen juuri massoja lattiasta pois. Tuoksuu toooosiiii hyvälle toi kuumailmapuhaltimella lämmitetty massa... Kun lämmittää noita massoja kannattaa muistaa nuo paloturvallisuusasiat. Varaa kunnon sammutin viereen. Savukaasut voivat syttyä räjähdyksen omaisesti. Tuolta lisää tietoa tulitöistä: http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa ... lity%C3%B6 Muistaakseni tulitöissä (sis. kuumailmapuhallin) ,pitää olla olla min. 2 x 6 kg sammutin saatavilla. itse ostin sammutuspeittoja suojaamaan kun hioin rälläkällä. Noiden kanssa täytyy olla "ylivarovainen", ettei pala 2000 € projektissa 200 000 € talo, jota vakuutus ei korvaa (tuskin korvaa jos tekee tulityötä ilman lupaa autotallissa joka on asuinrakennuksen läheisyydessä) ei tosin ole varmaa tietoa. Laita kuvia näkyville on kivaa katsoa miten sinun projekti edistyy. tee vaikka omat sivut... se voisi olla osa projektia. Itse tein sivut vanhalla Bill Gatensin ohjelmalla tyyliin leikaa liimaa. Mutta kuitenkin projekti pitää tehdä niin kuin itse haluaa-- . Quote
Guest Puh2008 Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 Itsekin olen huomannut että tuo muovipusseihin säilöminen ja paikan kirjoittaminen on aivan helkkarin hyvä idea. Pysyy kaikki varmasti tallessa. Itse olen ainakin niin harvapäinen, että on ihan turha ajatella että kyllähän minä nyt tämän muistan mihin kuuluu. Puoli tuntia eteenpäin ja jo kirotaan että mistä helvetistä se tämäkin on?! :) Tuon on toimiva idea laittaa osat/ruuvit/mutterit pussiin. Tuo puoli tuntia vaikuttaa jotenkin yläkanttin vedetyltä arvolta. ;-) Hyvä APO. Laita projektistasi kuvia kehiin. Odotamme mielenkiinnolla. Quote
Guest Jack Posted February 28, 2009 Posted February 28, 2009 Missäspäin porvwoota tämä projekti etenee? Epoossa. n.5km sairaalalta. Jos joku täällä päin ajelee niin saa tulla rojektia katsomaan niin tuleepa tutustuttua alan harrastajiin. Ja kuvia lisäilen kunhan pääsen hieman eteenpäin. Quote
JaniM Posted March 1, 2009 Posted March 1, 2009 No Mentulan Terohan asuu siinä Epoossa. Hevostallia vastapäätä siinä "montussa" ennen palokuntaa. Quote
Ketsa Posted March 1, 2009 Posted March 1, 2009 [Noiden kanssa täytyy olla "ylivarovainen", ettei pala 2000 € projektissa 200 000 € talo, jota vakuutus ei korvaa (tuskin korvaa jos tekee tulityötä ilman lupaa autotallissa joka on asuinrakennuksen läheisyydessä) ei tosin ole varmaa tietoa. Riippuu tallista. Pyysin muutama vuosi sitten omasta vakuutusyhtiöstäni lausunnon tallistani, eikä tarvittu tulityökorttia kun tallin rakenne on sellainen että ei pääse tuli leviämään ja on sammuttimet olemassa + vesipiste. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.