Jr Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 Laitetaan vähän omia kokemuksia. Alumiini tuntuu kestävän ihan hyvin. Mulla on tankki ja suutinkiskot alumiinia. Pumppuna 044:sta se huonompi malli ja sekin kestää. Mun pumpussa on letkutulo tankilta ja siinä on ainoa kumiletku mikä bensasysteemissä on. Yksi letku meni päivässä löysäksi ja alkoi hikoilemaan läpi (piti kestää). Seuraava letku meni muutamassa viikossa ihan kovaksi ja tämän letkun kestävyys varmistettiin valmistajalta. No kestäähän se, mutta aivan kova ja meni lyttyyn. Mun pitäis toi pumppu vaihtaa 044:n, että sais tuon letkun pois ja suuttimet ostaa suuremmat, kun 560cc nyykkäs turhan aikaisin. Tää on kyllä seissy pari vuotta ja aina sillon tällön vaan käynnistelty. Mielenkiinto lopahti, kun ei täyttäny tavotteita. Quote
mikan Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 Kiitos tiedoista. Kai se on vaan parempi kun laittaa vehkeet tulille ja kokeilee. Sittenpä sen huomaa, jos joku paikka ei kestä. Eka pitäis vaan saada jakotukki teetettyä, niin pääsis vaihtamaan isompaa suutinta nykyisten tilalle. Mulla on kans tankin ja pumpun välillä lyhyt pätkä letkua. Konehuoneen letkut vois ehkä korvata nylonilla. Filtteri tosin pitää vaihtaa sellaiseen, jossa on kierteet eikä "letkukaraa". t. Mika Quote
NO H2O Posted May 15, 2012 Posted May 15, 2012 No niin nyt tätä ilolientä saa täällä savossakin... Lisää kokemusperäisiä havaintoja mitä pitää ottaa huomioon kun siirtyy bensasta -> RE85 Kyseessä olisivat vakio 1200 kupla, sekä 1600 melkein vakio kupla... Quote
DWL_Puavo Posted May 15, 2012 Posted May 15, 2012 Mie vasta kaverille kävin 80 litraa Kuopiosta sen harrastelaitteeseen. Sanoi että sytkän säätäminen on erityisen helppoa jos on dyno käytettävissä - ennakkoa käännetään pari-kolme astetta kerrallaan lisää ja vedetään lukemat, tätä jatketaan kunnes kunnes tehon nousu lakkaa. Siinäkin vaiheessa kuulemma jää useampi aste marginaalia nakuttamiseen. Tuossa kaverin vesivessassa vielä kuulemma 5 x 2400cc suuttimet riittää re85:llekin... Puavo Quote
-Puide- Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Mie vasta kaverille kävin 80 litraa Kuopiosta sen harrastelaitteeseen. Sanoi että sytkän säätäminen on erityisen helppoa jos on dyno käytettävissä - ennakkoa käännetään pari-kolme astetta kerrallaan lisää ja vedetään lukemat, tätä jatketaan kunnes kunnes tehon nousu lakkaa. Siinäkin vaiheessa kuulemma jää useampi aste marginaalia nakuttamiseen. Tuossa kaverin vesivessassa vielä kuulemma 5 x 2400cc suuttimet riittää re85:llekin... Puavo 80litraa loppuu noilla suuttimilla aika nopeesti... :) -Puide- Quote
DWL_Puavo Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Kyllä sillä vielä kilsan tai mailin lentokentällä vetäsee :) Karmeita sitä kyllä kuritetaan hetkellisesti noistakin 5-pyttysistä. Pitäs vaan kyytiin päästä sitten kun on kartat kohdallaan... Quote
hyeena Posted June 3, 2012 Posted June 3, 2012 Pumpataans tätä ylöspäin. Mitä tarvitaan RE85 etanolimuunnokseen? Koneesta ei vielä tietoa, mutta oletetaan 1600 vakio tai 1776 tuplalortto. -Bensapumppu, mitkä nyt sitten tietää toimivan? -Letkuja näissä nyt ei montaa mentriä kulje eli voi vaikka vaihtaa kaikki jos tiedetään varma ja luotettava laatu. -Suuttimet, tupladellortoissani varmaan suoraan tarpeeksi isot, mutta jos yhdellä kaasarilla toteutettu vakikone? Muuta huomioitavaa? Mitä lisämömmöjä kannattaa syöttää menon varmistamiseksi? Surkuhupasta että etanolia käytettiin back in the days (ennen pussihousujen ompelun alkamista) nakutuksen vähentämiseksi ja lyijy tuli bensiiniin vasta myöhemmin öljyfirmojen lobbaamana (haluttiin eroon mahdollisesta kilpailijasta, etanolista). Quote
-Puide- Posted June 3, 2012 Posted June 3, 2012 Pumpataans tätä ylöspäin. Mitä tarvitaan RE85 etanolimuunnokseen? Koneesta ei vielä tietoa, mutta oletetaan 1600 vakio tai 1776 tuplalortto. -Bensapumppu, mitkä nyt sitten tietää toimivan? -Letkuja näissä nyt ei montaa mentriä kulje eli voi vaikka vaihtaa kaikki jos tiedetään varma ja luotettava laatu. -Suuttimet, tupladellortoissani varmaan suoraan tarpeeksi isot, mutta jos yhdellä kaasarilla toteutettu vakikone? Muuta huomioitavaa? Mitä lisämömmöjä kannattaa syöttää menon varmistamiseksi? Surkuhupasta että etanolia käytettiin back in the days (ennen pussihousujen ompelun alkamista) nakutuksen vähentämiseksi ja lyijy tuli bensiiniin vasta myöhemmin öljyfirmojen lobbaamana (haluttiin eroon mahdollisesta kilpailijasta, etanolista). En vaihtaisi RE85:ta tohon komboon jos toimii bensallakin. :) -Puide- Quote
Guest pep Posted June 3, 2012 Posted June 3, 2012 Pumpataans tätä ylöspäin. Mitä tarvitaan RE85 etanolimuunnokseen? Koneesta ei vielä tietoa, mutta oletetaan 1600 vakio tai 1776 tuplalortto. -Bensapumppu, mitkä nyt sitten tietää toimivan? -Letkuja näissä nyt ei montaa mentriä kulje eli voi vaikka vaihtaa kaikki jos tiedetään varma ja luotettava laatu. -Suuttimet, tupladellortoissani varmaan suoraan tarpeeksi isot, mutta jos yhdellä kaasarilla toteutettu vakikone? Muuta huomioitavaa? Mitä lisämömmöjä kannattaa syöttää menon varmistamiseksi? Surkuhupasta että etanolia käytettiin back in the days (ennen pussihousujen ompelun alkamista) nakutuksen vähentämiseksi ja lyijy tuli bensiiniin vasta myöhemmin öljyfirmojen lobbaamana (haluttiin eroon mahdollisesta kilpailijasta, etanolista). Ainakin saa varautua melkoiseen suutin jumppaan (menee ihan päinvastaiseksi) jos alkaa kaasareilla ja RE85:n kanssa leikkimään, mulla tällä hetkellä ilmat 120, pääsuuttimet 200 ja tyhjäkäynnit 80 vai oliko jopa 100, kiihdytys suuttimet pitää viel isontaa ja neulaventtiilitkin suurentaa... lisää jumppaa tiedossa koska kone "kiristyi" viime vuotisesta -> lambdan mukaan menee ylhäältä hiukan laihalle ite en oo lisäainetta käyttänyt kun on rosterivenat... nimim. RE85 ja Idat ;) Quote
Jarmo Lummi Posted June 5, 2012 Posted June 5, 2012 Pep sullaha on niin kiree kisakones jotta sellasessa se suutinjumppa on rajumpaa kuin katukoneisessa vaan hienosti kiekuu toi Pep :in kisakiree moottori RE85 limetillä Quote
multanen Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Perjantaista lähtien saa kuulema viinabensaa Joensuustakin. Ajattelin ottaa käyttöön vakio-pallokeulaan, suuttimia pitänee isontaa. Eberiäkin kokeilen säätää jos ei muuten toimi. Mitenkä sais helpoiten 12 puristuksia? Quote
multanen Posted July 20, 2012 Posted July 20, 2012 Noniin, nyt on siirrytty menestyksellisesti takaisin viinanhuuruiseen elämään. Tankkasin 7 litraa re85:ttä tyhjähköön tankkiin ja ajoin kolme huoletonta kilometriä. Sitten sammui liikennevaloihin eikä meinannu lähteä millään käyntiin. Lähti kumminkin puolen tunnin yrittelyn jälkeen, tulpat varmaan kastui. Aattelin porailla pääsuutinta johkin 180 kokoon, mikähän läpimitta siinä olis? Quote
multanen Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 Nymmää porasin 1.5mm terällä pääsuuttimen ja huljuttelin sillä vielä vähän isommaksi. Eli olisko nyt 155 tai 160 pääsuutin. Nykiminen loppui tasakaasulla mutta saattaa olla vielä oikeata bensaa jäännökset tankissa. Pitää myöhemmin isontaa pääsuutinta. Irrotan rata-autosta varmaan lambdan ja laitan läppäriin dataloggauksen seokselle ja kierroksille. Kaasuläpän asentoa ei taida helpolla saaha mitenkään logattua... Tyhjäkäynti ei oikein toimi. Kaasuttimesssa on sellainen "suutin"-mallinen tyhjäkäyntisolenoidi, voikohan sitä porata isommaksi? EDIT: kohta a) Meinaan yrittää solenoidin poraamista joko purkamalla tai jos ei purkaudu niin virrat solenoidiin ja poraan päähän isomman reiän. Nykyinen on ilmeisesti "55". kohta b) imusarjan alipainetta olisi varmaan helpohko logata. Kun kierrokset on tiedossa niin ilmeisesti kaasuläpän asennon saisi alipaineesta vatuloitua. Quote
multanen Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Porasin "55" tyhjäkäyntisuuttimen isommaksi 0.8mm poralla kun ei muuta ollut. Laitoin solenoidiin sähköt poraamisen ajaksi. Reikä tuli todella helposti eli ainevahvuus on pieni tuossa suuttimen päässä. Laitoin säädöt kohdeilleen ja nyt auto toimii paremmin kuin ikinä 98E5 bensalla. Saattaa olla että tämmönen PICT30-2 kaasari ei ole ollut ihan sopiva tähän moottoriin (kaikki konehuoneen osat tietysti vaihtuneet kolmeen kertaan vuosien varrella). Sytytystä laitoin muutaman asteen aikaisemmalle kun nakutuksen vaaraa ei ole. Vieläkin on jäännösbensaa hieman tankissa joten kunnolla pääsee kokeilemaan vasta seuraavan tankkauksen jälkeen. Quote
Racing Posted January 3, 2021 Posted January 3, 2021 Nyt kun eletään 2021 ja jakeluverkosto laajentunut ympäri suomen paljonko porukalla on E85 käytössä kupla tyyppisessä viritetyssä moottorissa nykyään. Miten on toiminut ja mitä ongelmia ollut aineeseen liittyen? Tässä kun seuraillut useampaa foorumia 20-30% kulutus nousee,moottorin lämpötila laskee ja puristussuhdetta saa nostaa 2-2.5 pykälää vrt bensaan ja sitä myötä myös hyötyä viritetyssä luonnollisesti. Paljonko olette joutuneet tuplakaasareissa suurentaamaan suuttimia/neulaventtiileitä vrt bensaan suoraan 20% alkuun? Onko kipinäteho riittänyt toimintaan normi jakajan kanssa isoilla e85 moottori puristuksilla? Quote
peruskallio Posted January 4, 2021 Posted January 4, 2021 (edited) Olen useamman vuoden ajellut kuplalla etanolilla. Ruiskukone ja flex fuel anturi joten jakeluverkko ei ole ollut ongelma, kun tarpeen vaatiessa voinut tankata bensaa koneeseen. Yksi lisähuomio on että öljyn sekaan ainetta selvästi päätyy. Ei olisi ongelma jos ajelisi pitkiä matkoja, tuntuu myös haihtuvan poispäin, mutta nurkka-ajossa aistii nenällä öljytikusta tai öljyä vaihtaessa että siellä sitä on. (Kummallista hyytelöä tulee lopuksi ulos tyhennysropusta) Ei ole sen enenpää ongelmia aiheuttanut, mutta ettei tule yllätyksenä. käynnistäminen on hankalampaa etanolilla, olen nyt lisännyt useamman 1000% syöttöä kylmäkäynnistykseen ja tilanne parantunut, mutta ei se vieläkään ”palmun alta” koskaan tahdo startata. Ongelma lähinnä se että pitää toimia myös bensalla, enkä tiedä koska menee sille liian rikkaaksi. Huomiot kulutuksen lisääntymisestä ja koneen viileämpänä käymisestä pitävät paikkansa. En ole tarkalleen mitannut paljonko vie, mutta huomattavasti enemmän. Tuntuu että tankilla saa olla kokoajan. Viime kesänä kun bensa oli halvempaa kuin hetkeen, ajelin sillä. Veikkaan että tuli ennemmin säästöä ja auto lähti käymään kerran avaimesta käntämällä. Eikä haissut krapula-aamulle;) Puristukset on bensakoneelle, persdynolla (en ole penkittänyt kuin bensalla) olen sitä mieltä että tehoa löytyy etanolilla vähemmän. Tästä käytiin jonkun etanolimuutosmyyjän kanssa keskustelua joka oli sitä mieltä että teho lisääntyy, kun ainetta voi syöttää enemmän. Tiedä sitten kumpi oikeassa, pitäisi varmaan laittaa etanolia tankkiin ja käydä mittaamassa tulos. Väittäisin tosiaan kokemusasiantuntijana että samoilla puristuksilla ja ennakoilla (ei pysty säätämään megassa etanolipitoisuuden mukaan kuin polttoainekarttaa) tehoa olisi vähemmän. Saa todistaa luulon vääräksi, tähän olisi kiva saada tyhjentävä vastaus. Edited January 4, 2021 by peruskallio Quote
mikan Posted January 4, 2021 Posted January 4, 2021 Etanoli vs. bensa, niin suurin hyöty tietääkseni tulisi juuri sytkäennakoiden kautta. Ehkä kannattaisi kokeilla tankata pelkkään etanolia ja sitten säätää ennakoita. Etanolin palotapahtuma kuin poikkeaa bensan palotapahtumasta. Quote
DWL_Puavo Posted January 5, 2021 Posted January 5, 2021 On 1/3/2021 at 4:43 PM, Racing said: Nyt kun eletään 2021 ja jakeluverkosto laajentunut ympäri suomen paljonko porukalla on E85 käytössä kupla tyyppisessä viritetyssä moottorissa nykyään. Miten on toiminut ja mitä ongelmia ollut aineeseen liittyen? Viime kesän ajoin koko kesän ongelmitta re85:lla. Kone 2,2-litrainen T1, nokka scat c35, puristukset 10,5:1 - nettisuositus tälle nokalle 8,5:1 (dynaamiset ~9 eli bensalle turhan korkeat). Quote Tässä kun seuraillut useampaa foorumia 20-30% kulutus nousee,moottorin lämpötila laskee ja puristussuhdetta saa nostaa 2-2.5 pykälää vrt bensaan ja sitä myötä myös hyötyä viritetyssä luonnollisesti. Kulutus kasvanut just tuon 20-30%, doppeli menee nyt 10-13 litraa / 100km nopeudesta riippuen. Tosin nyt myös 10% pitempi laatikko kun ennen, joka varmasti laskee kulutusta. Öljyn lämmöt nousevat edelleen 110 kieppeille raskaammassa ajossa kuumalla kelillä (ts. kärriä vetäen lava täynnä), mutta normiajossa pysyttelevät 90-100 asteen välissä nopeudesta riippumatta. Aiemmin olivat ~10 astetta korkeammat, tosin välissä vaihdettu myös öljynsuodatin suodatinpumpusta lokasuojaan. Quote Paljonko olette joutuneet tuplakaasareissa suurentaamaan suuttimia/neulaventtiileitä vrt bensaan suoraan 20% alkuun? Suuttimen virtauspinta-alaa pitää nostaa se ~20%, joten sen joutuu aina laskemaan, ei mene ihan suoraan "60 + 20% = 72" vaan... (en osannut kirjoittaa yhteen pötköön joten pilkotaan) pii * (60/2)^2) +20% = 3391 neliöjuuri(3391/pii)*2 = 65,7 Sama 65 tyhjäkäyntisuuttimella (joka miulla oli aiemmin bensalla) -> 71. Tämän mukaan suuttimia ei tarvitsisi siis numeroissa suurentaa ihan mahdottomasti, mutta: Miulla 45 DRLA:t nurkissa, suuttimet jopa 80 tyhjä ja olikohan 170 pää. Hieman käy edelleen laihalla matka-ajon kierroksilla (pitänee säätää lisäilmasuuttimella, voi olla että tyhjäkäyntisuutinta pitää sit jopa pienentää), ja kiihdytyspumppua pitäisi saada ehkä hieman lisää vaikka kiihdytyspumpun suuttimet ovat suurimmat saatavilla olevat, pikkuisen hetkeksi puutuu kun kaasua painaa pieniltä kierroksilta. Täyskaasulla seokset just hyvät kautta kierrosalueen eli pääsuutin sinänsä kohdallaan. Tää katottu analogisella mittarilla kapeakaista-lambdalla, joten ei tietty ole kuin suuntaa antava. Quote Onko kipinäteho riittänyt toimintaan normi jakajan kanssa isoilla e85 moottori puristuksilla? Miulla 034 kiina-jakaja kärjettömänä ja Bilteman kuiva puola, ei ongelmia kipinän kanssa. Ajoitus perusennakko 10-12, ilman alipainetta max. ennakko 34-36 ja alipaineen kanssa 40-42. Ei nakuta missään tilanteessa, vastaa kaasuun napakasti (pl. edellä mainittu kiihd.pumppu-ongelma matalilta kierroksilta), varsin napakan tuntuinen kone jossa persdyno sanoisi 140-150 hp. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.