Guest maki Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 elikkäs itellä on seiskakolmonen kupla missä on valkosetkilvet ni saako siihen mustiakilpiä hommattua? ku isotpojat on kertonu et ne saa nykyää vaik uutee autoo, mut kertokaa joku et onks se oikeesti näin? ku ne isotpojat on ennekii ollu väärässä, ni pakko varmistaa. Quote
Simo Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 -72 tais mennä raja että oli mustii ja valkosia. Quote
make76 Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Ja olisko silleen, että jos auto on ennen ollut mustissa niin saat mustat takaisin. Kunhan on tiedossa alkuperäinen rek.tunnus. Quote
Essi Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Museoautoon saa mustat laput, vaikka olis uudempikin. Tosin näyttää aivan törkeeltä. Quote
Guest Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 ainakin joitain vuosia sitten (2000 luvun alkupuoliskoa) se meni silleen etta mustat sai takaisin jos autossa oli joskus aiemmin mustat olleet, eli alkuperaiset yleensa. Saman numeron sai jos se oli vapaana. Sita en tieda saiko mustat kilvet uudella numerolla jos alkuperainen numero oli jo keretty antamaan uudelleen jollekin muulle rekisteristapoiston jalkeen. Mustien kilpien jakamista ei keskeytetty minaan tiettyna vuonna ykskaks, vaan ne katsastusasemat joilal oli mustia kilpia varastossa, sai jakaa ne loppuun. Jos jollain takahikian asemalla oli sata mustaa lappua varastossa mutta vuosittain rekisteroitiin vain 25 autoa, niin se asema jakoi mustia viela 4 vuotta eteenpain kun vilkkaammilla asemilla oli jo alettu jakamaan valkoisia lappuja. Ei siis voi sanoa etta joku tietty vuosi olisi ollut rajana milloin mustien jakaminen lopetettiin. Jos autossa ei ole ennen ollut mustia kilpia, ei niita saanut jalkeenpainkaan. Nain ainakin kun omaan 68:ni hain mustat kilvet. (siina oli valkoiset ensin kun rekisteroin sen uudestaan, alunperin oli ollut mustat). Quote
nalle85 Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 just hain omaani mustat kilvt. kustansi tasan 16e. ja nuo on ne ton auton eka kilvet Quote
Guest Aatu Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Eiks ne tonnilla saa mihin autoon haluaa. Ei sillä saa vielä väriä määritellä, kirjaimet ja numerot kylläkin. Muuten Bugfuelin näkemys vastaa omaani, jos mustat kilvet on löytyneet autosta aiemmin, niin ne saa myös vaihdettua nykyisten valkopohjaisten tilalle. Tuoreemmissa museoautoissa, kuten omassa '79-mallissa, sellaiset näyttäisi kyllä aidosti rivoilta jos auto ei ole joku sellainen reliikki jossa mustia kilpiä on voinut ollakin, kuten nyt vaikka Kupla tai Morgan. Joku joskus vinkui että vanhaan autoon laitetut uudet mustapohjaiset kilvet näyttää hirveiltä kuusimerkkisinä, mutta ahoi: näinpä viime kesänä tippa-Rellun sellaisilla parjatuilla kuusimerkkisillä mustapohjaisilla kilvillä. Ja se oli ihan pirun hyvän näköinen, sen verran ne nimittäin visuaalisesti muistuttivat vanhoja ranskalaisia rekisterikilpiä. Quote
metake Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Poikkeuksen vanhoista alkuperäisistä mustista kilvistä tekee M-alkuiset, niitä ei saa kuin museoautoon. Ja vanhoihin (oliko -72 ja vanhemmat) autoihin jotka on uustuontia, saa mustat kilvet mutta 6-merkkisinä. Ja tosiaan, museoautoihin saa aina mustat kilvet vaikka olis vuosimallia -81. Ja tuolta jotain lisätietoa: http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/ Quote
Guest Aatu Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Poikkeuksen vanhoista alkuperäisistä mustista kilvistä tekee M-alkuiset, niitä ei saa kuin museoautoon. Mutta: kaikki M-alkuiset mustapohjaiset ei ole museoautoja, sillä niitä M-kirjaimia on jaettu kilvissä vuosikymmeniä sitten. Ja vanhoihin (oliko -72 ja vanhemmat) autoihin jotka on uustuontia, saa mustat kilvet mutta 6-merkkisinä. Ja tosiaan, museoautoihin saa aina mustat kilvet vaikka olis vuosimallia -81. Ei "saa", vaan "voi ottaa", mutta pakolliset ne eivät ole. Tämä ei kuitenkaan muuta mitään ehtoja. Esim. se mainittu oma '79-mallinen on valkopohjaisilla kuusimerkkisillä kilvillä, uustuontia ja leimattu tavalliseksi autoksi aikanaan, museoitu vasta myöhemmin. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Ja vanhoihin (oliko -72 ja vanhemmat) autoihin jotka on uustuontia, saa mustat kilvet mutta 6-merkkisinä. Tämä suunnilleen näin, mutta ei ihan. Sanoisin että -73 ja vanhemmat. Lisäksi saa myös lyhyempiä tunnuksia, kuten XXX-11 kun vähän kyselee. Esim vanhemmissa kuplissa on hyvä perustella että kilven valo on niin kapea, että ei riitä valoa kuudelle merkille jne. Quote
Guest Toheltaja Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 eli ruottista tuotuun 72 alkuvuoden autoon vois ehkä saada mustat jos koittas tulkita kirjoituksia niinku kotiinpäin :D Quote
Timo Varis Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Museorekisterissä olevassa ajoneuvossa ei ole pakko olla m alkuisia tunnuksia. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 eli ruottista tuotuun 72 alkuvuoden autoon vois ehkä saada mustat jos koittas tulkita kirjoituksia niinku kotiinpäin :D Sanoisin että kyllä saa. Ja jopa lyhyet kilvet, siis esim 5 merkkiä. Quote
-AP- Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Lyhyen saa jos pitkä ei mahdu (esim. USA-autot). Quote
mikan Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Lyhyen saa jos pitkä ei mahdu (esim. USA-autot). Aika usein näkee jenkeistä tuoduissa näitä lyhyitä ja korkeita kilpiä. t. Mika Quote
metake Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Lyhyitä valkoisia ei enää uusia saa, sen on korvannut tuo 2-rivinen. Vanhat tunnukset saa toki 1-rivisenäkin. Itse kerran kysyin noista lyhyistä kilvistä, niin asemalla sanottiin että auto näytille ja katsastusmies arvioi tarpeen. Kaikki M-alkuiset ei tosiaankaan ole museoautoja, ei edes MR-kilvet välttämättä tarkoita museoautoa. Ja mun kielessä "saa" ja "voi ottaa" on synonyymejä ;) Quote
Roope Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Lyhyitä valkoisia ei enää uusia saa, sen on korvannut tuo 2-rivinen. Vanhat tunnukset saa toki 1-rivisenäkin. Itse kerran kysyin noista lyhyistä kilvistä, niin asemalla sanottiin että auto näytille ja katsastusmies arvioi tarpeen. Kaikki M-alkuiset ei tosiaankaan ole museoautoja, ei edes MR-kilvet välttämättä tarkoita museoautoa. Ja mun kielessä "saa" ja "voi ottaa" on synonyymejä ;) Eikös se ennen ollu niin että kaikki m-alkuiset kilvet oli varattu museoajoneuvoille. Quote
metake Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Eikös se ennen ollu niin että kaikki m-alkuiset kilvet oli varattu museoajoneuvoille. En tiedä, ei ainakaan silloin kun Mikkelin läänissä 60-luvulla jaettiin kilpiä. Mutta museoauton voi myös poistaa museorekisteristä ja silti vanhat kilvet pysyy. Quote
SePi Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Harmittaa, että molemmat entiset kilvet on joissain mopoissa. Pitänee ostaa Nivalasta yks PV ja tehdä siitä mökkimopo... Quote
Guest maki Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 okei.. aika laidasta laitaa mielipiteitä, pitänee lähtee konttorille juttelee.. Quote
Guest Toheltaja Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 mopossa - autossa ja moottoripyörässä voi olla sama kilpi, siihen ei ole estettä... Quote
Guest Aatu Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Eikös se ennen ollu niin että kaikki m-alkuiset kilvet oli varattu museoajoneuvoille. Ei, kun siinä ei oikeasti ole mitään yleispätevää sääntöä, vaikka M ja varsinkin se vanha MR-alku on melko varma merkki tunnistaa museoauto. Mutta vain "melko". Jos auto on vanha ja alkuperäinen Suomi-auto juurikin Mikkelin tienoilta, se voi hyvin olla M-alkuisella kilvellä, vaikka olisi kuinka ähtäröity eikä taatusti museoitu. M-alkuiset mustapohjaiset kilvet tulee museoautoon, jos ei pyydä että saa pitää vanhan tunnuksensa. Mutta se on ihan läpihuutojuttu, kun muutoskatsastus on tehty ja siitä tehdään paperitöitä, niin ilmoittaa vaan että pitää vanhan tunnuksen. Mulla on, kuten jo edellisellä sivulla sanoin, kuusimerkkinen valkopohjainen kilpi joka alkaa L-kirjaimella. Ja museoautossa, siis. Olisin saanut pitää jopa modernin EU-kilven tossa '79-vuosimallin pulkassa, ja siis museoautona. Näytti kuitenkin niin hoopolta jo ennen museoleimaakin, että tilasin siinä museoinnin yhteydessä EU:ttomat lätkät -> ja nyt näyttää paljon viisaammalta. Minä puolestaan en. Quote
Guest -sippo- Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Nyt kun museokilpiin on varattu MR-alkuiset kilvet ja toisaalta museoautossa voi siis olla myös 6-merkkinen tai jopa EU-kilpi, niin mikä sitten on uuden karhea Audi A3 EU-kilvellä MRG-XXX joka meillä täällä kylillä pyörii? Ei ainakaan museoauto tai museokilvistä tippunut tinareki. Kunhan hämmennän sopaa... Quote
make76 Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 just kävin itse tilaamassa alkuperäiset mustat kilvet tuohon "Manun"kuplaan. Ei muuta katsonut kuin olivat vapaana.. Nyt ne on tulossa, ja toimitus kestää noin parisen viikkoa... Jos tuon nyt saisi vapuksi kuntoon :) Make Quote
-tipi- Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Tilasitko ilman reikiä, että ei tarvi tehä ylimääräsiä? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Nyt kun museokilpiin on varattu MR-alkuiset kilvet ja toisaalta museoautossa voi siis olla myös 6-merkkinen tai jopa EU-kilpi, niin mikä sitten on uuden karhea Audi A3 EU-kilvellä MRG-XXX joka meillä täällä kylillä pyörii? Ei ainakaan museoauto tai museokilvistä tippunut tinareki.Kunhan hämmennän sopaa... On pääsääntöisesti M alkuiset kilvet museopeleihin, mutta kuten sanottu on erinäisiä poikkeuksia. Lisäksi 6 merkkisiä M alkuisia on vaikka kuinka paljon uusissa autoissa. Lähinnä 5 ja alle merkkisiin varattu noita M alkuisia. Quote
Guest Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Vielä vähän vaikeusastetta tähän: ostin viime talvena auton vm -70 joka oli poistettu rekisteristä. Auto on alunperin ollut Ahvenanmaalla eli Å:lla alkava numero. Onko mahdollista saada sitä takaisin käyttöön täällä mannersuomessa??? Kun sain auton katsastettua pyysin 5-merkkisen, kaksirivisen numeron ja sain sen heti ilman ongelmia. Joku väitti että myöhemmin voi hakea mustapohjaisen numeron samalla tunnuksella jos auto on tarpeeksi vanha, vaikkei olekaan museoajoneuvo. Jos tämä pitää paikkaansa kannataa siis pyytää niitä 5-merkkisiä. Onko todellisuudessa näin? Quote
NordBling Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Lähipiirissä on -68 kupla, alunperin å-kilvillä, mannersuomeen myyty ja tällöin saanut 6-merkkiset valkopohjaset kilvet. Nämä sitten käytiin pari vuotta sitten vaihtamassa mustapohjaisiin, jolloin tunnus ei vaihtunut. Maksoi normaalin kilpimaksun. Quote
metake Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Auto on alunperin ollut Ahvenanmaalla eli Å:lla alkava numero. Onko mahdollista saada sitä takaisin käyttöön täällä mannersuomessa??? Ei Quote
Guest Sami Kallio Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 "Ajoneuvoon voi tietyin edellytyksin saada minkä tahansa sillä aiemmin olleen tunnuksen ilman erityiskilpipäätöstä. Kyseisen tunnuksen tulee olla vapaa ja tieto ajoneuvolla aiemmin olleesta tunnuksesta tulee löytyä AKEn tietojärjestelmästä. Mikäli tämä tunnus on aiemmin ollut mustapohjaisilla kilvillä, saa uudetkin kilvet mustapohjaisina. Poikkeuksena edelliseen ovat kuitenkin M-alkuiset mustapohjaiset kilvet, joita ei anneta muille kuin museoajoneuvoiksi rekisteröidyille ajoneuvoille. Tällöin kilven koko on sama kuin museoajoneuvon kilvellä." Lainaus AKE:n sivulta: http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/ Omaan kuplaan on alkuperäisellä ja ainoalla tunnuksella olevat vanhat kilvet odottamassa konttorilla (ollut kohta jo vuoden). Quote
NordBling Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Ne kilvet ei muuten välttämättä enää ole siellä, joskus on annettu takaraja, olikohan 4kk? Kannattaa kysyä vielä. Saahan sen kilpiin, muuttaa sitten myöhemmin, jos ovat jo "karanneet". Quote
Guest Sami Kallio Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Kysytty on ja ovat tallessa. Itse asiassa oli vissiin kolmas kerta kun hain "jatkoaikaa". Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.