Tanhis Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Laitappa kuva (jos on) miten oot ketjutaljan kanssa nostanut koneen paikalleen. Quote
abbe Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Kuvaa ei oo, mutta yritän selittää: 1. Perä ylös ajosiltojen päälle, takahelma n. 60 cm maasta. 2. Pahvin avulla ja vähän kallistamalla uitetaan mylly perän alle. 3. Nostoliina kiinni koneeseen; liinan toinen pää lohkon päällä olevaan reikään (puhallinkopan takana) pikku koukulla kiinni, toinen pää hihnapyörän ympäri. 4. Ketjutalja nostoliinaan kiinni ja nostelemaan. Kun on sopivalla korkeudella niin tyrkätään kone paikalleen. Quote
Tanhis Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 No kai se noinkin käy toivottavasti ei vain ole hihnapyörä kiero operaation jälkeen. Quote
abbe Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Toivotaan niin. Käytin kapoista liinaa ihan hihnapyörän akselin juuressa. Olisiko jollain parempia ehdotuksia nostokohdiksi jos haluaa konetta nostella ylhäältäpäin? Quote
tolvana Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Mä oon noita nostellu laturin jalan ympärille hirttämällä ja toinen pää puhkukopan taakse. Quote
metake Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Kyllähän nyt koneita on maailman sivu nosteltu hihnapyöristä, moninverroin kuplan koneita painavampia. Ei se tuon koneen painosta mihinkään väänny. Quote
abbe Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Kone pärähti tulille eilisiltana. Nyt voisi säätää sytyn kohdalleen. Mihinkäs ja mitenkäs tuo sytty kannattaisi säätää ajoituslampulla? Koneen speksejä: - Jakaja 123 ilman alipainesäätöä - Kaasarit Weber ICT34 x2 - Nokka Engle W110 - 85.5x69 Quote
metake Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Mihinkäs ja mitenkäs tuo sytty kannattaisi säätää ajoituslampulla? Koneen speksejä: - Jakaja 123 ilman alipainesäätöä - Kaasarit Weber ICT34 x2 - Nokka Engle W110 - 85.5x69 Riippuu aika monesta asiasta, ja yleensä selviää vain kokeilemalla... - Koita ensin, käykö kone nätisti tyhjäkäyntiä 7.5° eykk perusennakolla. Sitten koeta paraneeko käynti kun lisäät ennakkoa 10°:een ja vielä sama 12° ennakolla. -Jos 7.5 oli hyvä ja käynti ei parantunut (epäilen että parantui) isommalla ennakolla, niin 123:sta valitse käyrä 2 ja homma sillä selvä. - Jos 10° oli hyvä ja 12° ei enää parantanut käyntiä, niin perusennakoksi sitten tuo 10° ja taas 123:sta käyrä 2 ja koeajolle. Koeajon jälkeen 123:sta käyrä F ja koeajo uusiksi. Jätät sen käyrän kumpi tuntui paremmalta. - Jos tyhjäkäynti tuntui parhaalta perusennakolla 12°, niin voit vielä kokeilla perusennakkoa 13°, jos vielä parantuisi. Sitten 123:stä päälle käyrä F ja tarkasta että kierroksilla ei ennakko nouse yli 34°. Käyrä 2 on "normi" SVDA:n käyrä (ilman alipaine-ennakkoa) Multisparkilla Käyrä F on 009:n käyrä. SVDA:n käyrä on liian "pitkä" (25°) ja nostaa kokonaisennakon liian suureksi jos perusennakko on yli 10° 009:n käyrän pituus on 21°, joten 12° - 13° perusennakkoa antaa kokonaisennakoksi 33° - 34°, jonka oletan olevan melko passeli sun koneelle. Quote
abbe Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Kiitos Metake tyhjentävän oloisesta vastauksesta. Testailen näitä ja ilmoittelen tänne myöhemmin tuloksista. Quote
abbe Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 No niin, ei kun konetta irrottamaan... koneöljyä pukkaa moottorin ja kytkinkopan väliseltä alueelta. Liekkö vauhtiksen stefa. Vauhtis on uusi kevennetty, Kiinasta?. Stefakin uusi, jätin sen reunan tasalle. Oisko sitten vauhtiksen kaula vääntänyt stefaa tai jotain. Onneks ostin moottoriöljyä kerralla 20 litran pänikän. Quote
-Puide- Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 No niin, ei kun konetta irrottamaan... koneöljyä pukkaa moottorin ja kytkinkopan väliseltä alueelta. Liekkö vauhtiksen stefa.Vauhtis on uusi kevennetty, Kiinasta?. Stefakin uusi, jätin sen reunan tasalle. Oisko sitten vauhtiksen kaula vääntänyt stefaa tai jotain. Onneks ostin moottoriöljyä kerralla 20 litran pänikän. Uudessa vauhtiksessa pitää olla myös O rengas kampiakselin ja vauhtiksen "välissä", onhan se paikallaan? -Puide- Quote
abbe Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 Niin juu, O-renkaankin muistin pistää paikoilleen, ihme kyllä. =) Quote
abbe Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 Syttyä kokeilin säädellä. Prolite -halpislamppu n. 30€, ennakonsäädöllä. (Saa esim. Motonetista ja autotarvikeliikkeistä.) Tyhjäkäynnillä ajoitusmerkki vaelteli aika lailla, lampun ennakonsäätö ei oikein päässyt juonesta kiinni vaan merkki oli kohdallaan lampun potikan ollessa jossain 30...50 asteen seudulla. Laskeskelin tussimerkin hihnapyörään 12 asteen tietämille, lampun säätöpotikka nollaan ja suunnilleen merkin kohdalla sytty näytti olevan kun kone pyöri kunnolla tyhjäkäyntiä. Valitsin jakajasta F-käyrän eli 009:ä vastaavan. Eli toistaiseksi perusennakko ~12 ja maksimiennakko ~33. Pitää tarkistella vielä kun saa kaasarit ja tyhjäkäynnin kunnolla säätöihin. Quote
vwagen Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 Stefa asennetaan pohjaan asti,jos ei ole parempaa työkalua niin onnistuu vaikka vanhan stefan kanssa. Quote
Hebster52 Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Ja stefaan kannattaa vetää sopivasti uutta moottoriöljyä kans vauhtiksen pintaan. Muuten se saattaa kärähtää ekalla käynnistyksellä... Sama voi tapahtua jos moottori seissy kauan.. Quote
abbe Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Stefa tuli voideltua, liekö tuo asennussyvyys ryssinyt homman. Opus "How to rebuild your vw aircooled engine" vaan sanoi, jotta "Drive in the seal until it is flush with the outer edge of the case." Eli elä työnnä pohjaan asti. Nooh, asia selvinnee kunhan saan myllyn revittyä uudelleen pöydälle. Tein muuten experimenttiä aiheesta 14" varhaispallon vanteet ´66 -kuplassa. Ajatuksena olisi talven rientoja varten laittaa eteen 175/65-14 ja taakse 175/80-14 Hakkapeliitat. Vanteet eivät ota kiinni mistään, mutta edessä kun kääntää renkaat linkkuun, renkaan kylki ottaa kiinni iskaritolppaan. Takana renkaan kylki rubittaa jousilattaan. (Vanteilla on tällä hetkellä bussin vanhat 185R14 gummit.) Eli molemmissa päissä tarvitaan muutama milli lisätilaa, esim. 10 mm spacerit. Pitänee leikkauttaa nippu semmosia. Kostetaan samalla Bob-sedälle tuo stefahomma ja kopioidaan niiden designiä. Quote
abbe Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 Jos jollain on valmis mittakuva 5x205 spacerista niin saa laittaa tulemaan, vaikka osoitteeseen arskajii(äät)iki.fi Quote
abbe Posted February 1, 2012 Author Posted February 1, 2012 Jarrujen ilmaamisen kanssa tullut nyt temuttua huonoin tuloksin. Paikallaan on brassilaatuinen 2-piiripääsylkkä ja ei vaan jarruja ilmaannu. Etupiiriin sain viimein jonkinlaista painetta kun täytin systeemin tippakannulla ilmausruuveista päin ja ilmasin vielä koko systeemin paineistamalla kompuralla ja tubeless-venttiilillä jarrunestesäiliön. Takapiiri ei ilmeisesti ole kehittänyt painetta missään vaiheessa. Itse en keksi muuta selitystä kuin sen, että takapiirin sylkkä ei ota ainetta säiliöstä tai sitten se kurlaa nestettä männän ohi. Ketutus nousi lopulta semmoisille leveleille että brassiosa saa lähteä ja tilalle tilasin orkkislaatuisen yksipiirisylkän. Quote
mite^ Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Oletko koittanut esim paineilmalla tuleeko edestä ilma läpi. Nimimerkillä itse tappelin kauan ja oli jarruletkut turvonneet lähes umpeen. edit: takajarruletkut siis oli turvonnut niin ettei tullut neste kunnolla läpi. Myöhemmin kun palasin auton pariin olivatten ne kokonaan ummessa. Quote
abbe Posted February 2, 2012 Author Posted February 2, 2012 Kaikki putket ja letkut on uusittu remppauksen yhteydessä. Paineilman kanssa neste tuli läpi joka nurkkaan ja lopuksi ei tullut ilmoja enää ollenkaan. Polkimessa oli jonkunlainen tunto kun nestesäiliössä 1,5 bar paine, kun säiliöstä avasi korkin niin poljin lerpahti melkein pohjaan samatien. Etupään sylinterien ilmausruuveja jos löysää vähänkin, poljin kolahtaa täysin pohjaan. Quote
abbe Posted May 18, 2012 Author Posted May 18, 2012 Pitkästä aikaa tuli taas askarreltua Kuplan kimpussa. - Vauhtipyörän stefa oli rikki ilmeisesti sen takia että jätin sen laipan tasaan Ameriikanopuksen ohjeiden mukaan. Stefan uloimmasta huulesta oli irtoillut paloja parin sentin matkalta. Laitoin uuden stefan pohjaan asti, toivottavasti nyt kestää. - Jarrujen mystiset ongelmat ratkesivat kun käytin takarummut irti. Molemmat takajarrusylinterit vuosivat paineen alla ihan reilusti nestettä rummun sisään. Syy moiseen jäänee mysteeriksi, en enää jaksa muistaa mistä nuo sylkät tuli hommattua. Nyt laitoin uudet Ate:n sylkät ja jopa toimii. Nyt kun saisi vielä koneen nostettua paikkaansa niin voisi lähteä leimaa anomaan. Quote
abbe Posted May 20, 2012 Author Posted May 20, 2012 Nyt tämä olis taas nipussa. Sen verran kokeilin tuota myllyä että vanhan pykineen laturinhihnan sain räjäytettyä. Uskomattoman pientä silppua joka puolella konehuonetta. =) 1 Quote
abbe Posted May 27, 2012 Author Posted May 27, 2012 Pari juttua pitäisi vielä laittaa kuntoon; - Pakkilukko ei pidä, kakkoselle pykältäessä meinaa tuutata varattua. - Ajettavuus vähän heikkoa, kiemurtelee. Ohjaussimpukka on uusi, ohjauksessa klappia ratin kehältä mitattaessa reilut 150 mm. Paljonko lienee normaalisti? Etupään auraukset säädin karkeasti lankkujen ja mittanauhan avulla, takapäätä en ole mittaillut. Quote
Hebster52 Posted May 27, 2012 Posted May 27, 2012 On kyllä hyvän näköinen! :D Kiemurtelu voi kyllä johtua liikaa aurauksesta takaakselissakin. Aika paljon klapia kuulostaa olevan ratissa. Quote
abbe Posted July 31, 2012 Author Posted July 31, 2012 Tanhiksen vanteet saivat uuden kodin. Edessä 165/65 ja takana 195/65 gummit. Quote
abbe Posted August 18, 2013 Author Posted August 18, 2013 Kohta kymppitonni rullattu rempan jälkeen ja nipussa on toistaiseksi pysynyt. Aina jotain pientä jumppaa joutuu tekemään, mm. tänään vaihdoin uudet letkut "EMPI" -huohotussettiin. Sarjan mukana tullut letku ei kestä kuumaa, ei kylmää, ei öljyä eikä mekaanista rasitusta. Muuten helvetin hyvää letkua. Biltsusta löytyi sisähalkaisijaltaan 13mm kudosvahvisteista EPDM-letkua, saa nähdä kestääkö sekään. Quote
abbe Posted November 8, 2013 Author Posted November 8, 2013 Olisiko kellään kokemuksia/ehdotuksia hyvästä putkistosta + vaimentajasta 1600 T1 -koneelle? Mieluiten hideout -tyyppiä ja mahdollisimman hiljainen. Hakusessa vapaammin virtaava putkisto tuon sporttiputken tilalle. Ja vakiot lämmönvaihtimet haluaisin säilyttää kun tuli nekin uusittua. Quote
sami55 Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Amatööri kyselee... Mitä olet tehnyt perän pudotuksen eteen? Millä tuo renkaiden kulma on tehty ja onko perää tiputettu yhden napsun verran vai enemmän? S Quote
abbe Posted November 9, 2013 Author Posted November 9, 2013 Amatööri kyselee... Mitä olet tehnyt perän pudotuksen eteen? Millä tuo renkaiden kulma on tehty ja onko perää tiputettu yhden napsun verran vai enemmän? S Kuvissa joissa autossa on vielä levitetyt peltivanteet, pudotin takapäätä yhden napsun verran ulkopoorista. Aluvanteiden kanssa säädin perän sisä- ja ulkopooreista niin, että renkaat suunnilleen suorassa. Tässä autossa on vielä lyhyet vetarit, ja peltivanteita oli levitetty n. 2" ulospäin. Quote
APO Posted November 11, 2013 Posted November 11, 2013 On kyllä todella fiksun näköinen auto! Tuo kivasti fiilistä oman kuuskutosen vielä odotellessa valmistumista :) Quote
abbe Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 (edited) Talvivarustelut aloitettu, jääratakelejä odotellaan. 14" vanteet varhaispallosta, kehiä siirretty ulospäin. Edessä 175/65 ja takana 185/80R14. Autossa ei ole droppiolkia, niiden kanssa 14" vanteet ottaisivat kiinni. Edited February 14, 2014 by abbe 1 Quote
abbe Posted January 25, 2015 Author Posted January 25, 2015 Koffi lähti tänään uudelle omistajalle Eteläiseen Suomeen. Saas nähdä mitä tallintäytteeksi tulee seuravana. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.