Guest ritariässä Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 venttiilinjousista tulee yllättävän paljon lämpöä öljyyn. venajousille suurin jäähdyttävä elementti on just öljy mikä sinne tulee työntötankoja pitkin. palotilaa taas ympäröi jäähdytysrivat joihin puhaltuu mahdoton ilmamäärä puhaltimen kautta. Quote
Marko Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Tää kun meni tuollaiseksi nippeli tiedoksi niin ihan uteliaisuuttani kysyn hasselilta että montako oikeasti kireätä konetta olet rakentanut niin että kaikki noi mainitsemasi asiat on huomioitu ja kuinka paljon koneilla on ajettu ja minkälaista ajoa. Minkälaisia käyttökokemuksia noista on saatu ja millainen on ollut tekniikan kestävyys joko kadulla tai radalla. Tästä varmaan olisi apua muillekin virikoneen tekoa suunnitteleville. itse en ole rakentanut yhtään virikonetta mutta kiinnostaa tietää minkälaisia vaikutuksia milläkin on. Quote
Racing Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Ritariässällä varmaan tuottaa 1584 T1 moottori alkuperäisellä ruiskulla samanverran heppoja kun muilla harrastelijoilla 2332 strokeri 48:seilla. ja kestoikä kolme kertaa enemmän. OIKEESTI kukaan ei jaksa noin pilkkua nussimalla katukonetta tehdä! (Ei herneitä ja leikki leikkinä mutta joka-asiaan ei tartte viilata pilkkua viimeiseen milliin asti.) Quote
Guest Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Jos se KUNNOLLA tehdään niin eihä tossa ole koko viestiketjussa ku vasta raapastu pintaa. Pikkuisista asioista muodostuu hyvä kone. Tavan tallaaja, "muutaman 88 slip in koneen tehny" jhantteri ei tiedä murto-osaakaan siitä mitä kaikkea on otettava huomioon, kun alkuperäistä, helvetin hyvin suunniteltua kokonaisuutta mennään muuttelemaan. KAIKKEA on muutettava, ja vähintään optimoitava paremmaksi kuin mitä tehtaan karu sarjatuotanto pystyi tuottamaan. Kuka tahansa osaa kasata kuplan koneen mistä osista vaan, ja saada sen käymään. Aika moni on sitten siihen tyytäväinen, ja moni luulee sen olevan niin yksinkertaista että pultataan nippu osia yhteen ja heitetään sille bensaa ja kipinä. Jan Quote
Guest ritariässä Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 kyllä niit katukoneitakin pilkkua nussien tehdään oli osat uusia tai käytettyjä ja ne koneet sit kulkevat ja toimivat paremmin kuin maanantaikappaleet. monet vaan pitää omat jipponsa salaisuutena ja ovat hiljaa. kun noita virikäyttöön tulevia aftermarket osasia saa käsiinsä, saa monia viilailla jotta ovat kunnollisia. monia osia saa hioa/kiilloitella jotta näyttävät hyvältä. voin myös tunnustaa rakentaneeni monta muutakin konetta mitä omissa kuplissa hurisee, mut ne jää mun ja omistajien salaisuudeksi ja näyttää tääl jo juorut lentävän sellasista koneista joita vasta paperilla suunnitellaan. naurakaa ja pilailkaa vaan kustannuksellani, mut jos ette oo varmoja jostain, pitäkää myös mölyt mahassa. markokin tietää et ns osaavan käsistä voi tulla sellasta strokerii jossa mm sylinterit shimmattu päin persettä. parempi olla epäluulonen kaikkien osien suhtene jos ei haluu joka kesä koneita aukoa ja purkaa. ehkä parempi jatkossa jättää kirjoitteluni väliin ja ollaan tyytyväisiä, joohan! Quote
Marko Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Ei, tästä nyt kannata papuja sieraimiin vetää, kiinnosti vain tietää että kuinka paljon saadaan lisää kestävyyttä sillä loppu hieromisella. Voihan niistä koneista kertoa käyttökokemuksia ilman että mainitsee kenellä tai missä autossa ne on kiinni. Sylinteri shimmi virhe vain osoittaa sen että virheitä tai huolimattomuutta voi sattua kenelle vain vaikka kuinka olisi tehnyt paljon koneita. Quote
Guest Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 >parempi olla epäluulonen kaikkien osien suhtene jos ei haluu joka kesä >koneita aukoa ja purkaa. Tässä on mielestäni yksi koko homman ydinjutuista. Nykyään ei voi luottaa YHTEENKÄÄN osaVALMISTAJAAN, että osat olisivat speksien mukaiset. KAIKKI pitää itse tarkastaa ja mitata ja sovittaa ja muokata että toimisivat niinkuin niiden kuuluu. Osa koneenrakentajan korvaamattomasta ammattitaidosta on sekin että tietää mikä tuote miltäkin valmistajalta on hyvä ja mikä huono. Mitään yleispätevää linjausta ei voi tehdä. Scatilla on jotain hyvää, ja jotain aivan paskaa, jne... Gene Bergillä on paljon 70 luvun kokemukseen perustuvaa tietoa joka sinänsä pitää paikkansa, mutta osa heidän "opeistaan" on totaalisen metsässä. Mihinkään ei voi luottaa, kaikki on tarkastettava. LÄhes kaikkea on "optimoitava" ja muokattava, siihen on tämä osabisnes mennyt, kun sellaiuseen "laatuun" on kuluttajat tyytyneet (kun kaikki pitää saada saatana parilal eurolla...) Tämä siitä sitten on seurannut. Laadunvalvontaa ei ole lainkaan. OSAMYYJIÄ tästä ei voi syyttää, toiset ponnistelevat kovastikin tämän "optimoinnin" kanssa ennen osien myyntiä, ja toiset ovat laiskempia ja myyvät osia sellaisenaan ja "osaaminen" jää asiakkaan vastuulle. Jos kovasti uhraa aikaa osien esitarkastuksille ja optimoinneille ennen myyntiä, niin ei tule kaupan pyörittämisestä mitään, siinä on niin hullu homma. Samalta valmistajalta tulee epätasaista laatua, koskaan ei voi luottaa että osat on priimaa. Joka ikinen paketti avattava... Vituttaahan se, mutta ei läheskään niin paljoa kun tietää varautua siihen. Tähän päälle sitten "tavalliset" koneenrakennuksen ja suunnittelun yksityiskohtaiset tiedot ja taidot mitkä on yleispäteviä kaikkeen moottorinrakennukseen.. Jan Quote
Guest Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Ei, tästä nyt kannata papuja sieraimiin vetää, kiinnosti vain tietää että kuinka paljon saadaan lisää kestävyyttä sillä loppu hieromisella. Voihan niistä koneista kertoa käyttökokemuksia ilman että mainitsee kenellä tai missä autossa ne on kiinni. Sylinteri shimmi virhe vain osoittaa sen että virheitä tai huolimattomuutta voi sattua kenelle vain vaikka kuinka olisi tehnyt paljon koneita. Shimmipaketissakin lukee minkä paksuisia shimmejä siinä paketissa PITÄISI olla sisällä, vaan eipä pidä paikkaansa.. paksuudet heittelee... taaskaan ei voi luottaa vaan on itte mitattava... :) Jan Quote
Marko Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Mulla noi oli made in finland sorvarin tekemät, liekö ollut jurrissa sorvattu. Quote
Guest juse Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2618-jousipaineetkokemuksiamittaustuloksiaei-poskensoittoa/ Quote
Guest Jani Antikainen Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Jousipaineet ilmoitetaan usein asennuskorkeudessa, mutta eikös tuo jousipaineen määrä puristuskorkeudessa kerro jotain siitä, miten jousi jaksaa pitää venttiilin nokka-akselin tahdissa mukana? Vai miten tämä oikein menee... Kaipa sillä jousipaineella asennuskorkeudessakin on jotain merkitystä ja kertoo jotain jousen jäykkyydestä. Voisko jousen kireyteen vaikuttaa laittamalla jousen alle shimmilevyjä, vai onko poissuljettu kikka? Quote
Ketsa Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Kyllä shimmaaminen on hyvä ja vanha toimintatapa. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Shimmata voi toki jos vaan liikevarat riittää. Jäykkyys lisääntyy jousivakion mukaan. Niin muuten paitövei: Sorvaritkin mokailee. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Mulla noi oli made in finland sorvarin tekemät, liekö ollut jurrissa sorvattu. Paljon nää muuten sitten heitti? Tasan puol milliä? Quote
Guest marko jääskeläinen Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Jousi vakio on tärkeempi kuin jousipaine.Jousivakiolla tarkoitetaan painetta jonka jousi kehittää kun jousta painetaan 1mm.jousivakio olisi hyvä olla vähintään 6(kuplan koneessa 6=6kg 8-10 on puhtaita kilpamoottoreita varten(kierrokset ovat noin 6-8500rpm. kilpamoottoreissa liiallisesta jousipaineesta ei ole ns haittaa kunhan kaikki muuten on ok.tarkoitan tällä tönäreitä ja keinuvipukulmia ym pikkuasioita. nämä eivät ole mitään raamatun lukuja itse olen huomannut kun noiden lukujen kanssa elää niin elämä on helpompaa jokainen saa käyttää arvoja joko koneen kasaukseen tai v....n muille. jousipaineesta johtuva ns.lisä lämpö ei tapa jousia vaan pakokanavan läpi tuleva lämpö.(ei ole syytä huoleen katumoottoreissa),esim stripillä muutama lähtö saataa tappaa jousista 2-30% pois.esim mansukoskella oli näitä ongelmia.itse käytin samoja kamoja kun mansu+teflonijutut niin ajoin 5000km kadulla samoilla osilla ilman jousipaineongelmia(pug pakin parhaat tupla jouset) mitä mansu ajoi stripillä vikonlopun 5-10 lähtöä. t-jääskeläinen Quote
Marko Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Mulla noi oli made in finland sorvarin tekemät, liekö ollut jurrissa sorvattu. Paljon nää muuten sitten heitti? Tasan puol milliä? Aika lailla noin, sen verran just että yks pytty vuosi. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Mulla noi oli made in finland sorvarin tekemät, liekö ollut jurrissa sorvattu. Paljon nää muuten sitten heitti? Tasan puol milliä? Aika lailla noin, sen verran just että yks pytty vuosi. Miksrosta tulee vaan helposti tasan puolen millin heitto. Siks pitkkin aina tarkistaa tönärillä ennenkun ottaa kappaleen irti pakasta. Normaalisti tulee siis sen puol milliä liian paksu kun on siirtyny mikroon vähän turhan aikasin. Quote
Guest juse Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Jousi vakio on tärkeempi kuin jousipaine.t-jääskeläinen Mistäs itsenäinen opiskelija sais lisää infoo tosta jousivakiosta? Spring constant?? Juse Quote
Guest marko jääskeläinen Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Katotaan nyt mihin lähdetään ajamaan ,kotikisat ovat motoparkissa samana viikonloppuna,mitään en ole luvannut mihinkäänpäin vielä.10.5sek aikaa lähdetään petraamaan tulevana kesänä sitten syksyllä nähdään miten on äijän käynyt kesän saatossa. t-jääskeläinen Quote
-tipi- Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 Mielenkiintoista olisi nähdä samoista jousista kahden eri mittaajan mittaustulokset. Tai GR&R-testin tulokset mittausmenetelmille. Quote
Marko Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 Homma toteutetaan vielä siten että jouset menee numeroiduissa pusseissa mittaajille eli mittaaja ei tiedä kenen valmistamat/valmistuttamat jouset missäkin pussissa on. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Muistatko Marko J aiheen kuplan alkuperäismallisista venttiilijousista / 8000 r./min. II vaihteella ajettaessa ? Quote
-tipi- Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Tipille tiedoksi, että saamasi pitää, kahdelle eri mittaajalle on menossa jouset katsottavaksi, jotta nähdään mahdolliset laitteistoerot yms. Kerta mittauksella ei tosin voin mittamenetelmästä mitään päätellä. Lieneekö testilaitteet kalibroituja? http://www.google.fi/search?hl=fi&q=gag ... =Hae&meta= Mutta pilkkua viilaamatta, kai ne mittaukset jotain osviittaa antaa. Quote
Guest marko jääskeläinen Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Muistatko Marko J aiheen kuplan alkuperäismallisista venttiilijousista / 8000 r./min. II vaihteella ajettaessa ? Eipä tule mieleen ko aihe. t-jääskäläinen Quote
Guest Artsi Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Eikös tästä koitettu vedonlyöntiä, että orkkisjousilla pääsisi +8000rpm. Kompana vaan oli, että niiden sisään laitetaan laadukkaat sisäjouset. Quote
Guest Posted April 28, 2006 Posted April 28, 2006 Eikös tästä koitettu vedonlyöntiä, että orkkisjousilla pääsisi +8000rpm. Kompana vaan oli, että niiden sisään laitetaan laadukkaat sisäjouset. Aika paljon enemmän niistä saa jengaa irti kun ne puristaa enemmän kasaan. Vaikkapa erään toisen merkkisen auton lautasilla sopivasti bolt-on :) Jan Quote
Guest marko jääskeläinen Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 mites tämä asia etenee? t-jääskeläinen Quote
Guest juse Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 Jousi vakio on tärkeempi kuin jousipaine.t-jääskeläinen Mistäs itsenäinen opiskelija sais lisää infoo tosta jousivakiosta? Spring constant?? Juse ??? Quote
Guest marko jääskeläinen Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 jousivakiosta oleva tieto on hankalampaa saada,itse olen oppinut esim kuuranteelta mikkelin suunnalta. Quote
Guest Raggare Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 jotenki muistelin että ei se jousivakion selvitys niin hankalaa ollut, oon jopa aiheesta tehnyt labratyönkin ;D ja googlen eka hitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio Quote
Guest marko jääskeläinen Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 jotenki muistelin että ei se jousivakion selvitys niin hankalaa ollut, oon jopa aiheesta tehnyt labratyönkin ;D ja googlen eka hitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio varmaan tietoa löytyy paljonkin,taas sen soveltaminen jokaiseen moottoriin onkin oma juttunsa.kierrokset,nokanramppi,nosto onko vapari tai turbo ym ahtopineet .... vaikuttavat asiaan jollain lailla Quote
Guest juse Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 jotenki muistelin että ei se jousivakion selvitys niin hankalaa ollut, oon jopa aiheesta tehnyt labratyönkin ;D ja googlen eka hitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio Hei kamoon mään...jotain käytännönläheisempää...mä oon vaan asentajapolo. J. Quote
Guest marko jääskeläinen Posted May 6, 2006 Posted May 6, 2006 jos ihan katumoottoria teet niin käytä valmistajan antamia lukuja niin homma toimii. Quote
Guest juse Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Ihan mopomoottoria kylläkin, mutta musta on aina kiva tietää mitä tekee. Volkkareista ei taida olla kunnollista moottorikirjaa tarjolla, mutta olisiko jollakulla jotain yleisluontoista viriviriopusta jota suositella? Omaan kirjahyllyyn mahtuu aina kyllä joku valistava nide, eli toisinsanoen "saa neuvoa". J. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Jousitestit on tehty jo moneen kertaan ja ensimmäiset testit v.1977. Odottelen vain AC:n testituloksia. Quote
Urbantoy Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Tuloksia jos on niin tietopankkia olevinaan. Vai oletko jumala tietojens kans. Hyödyttää harrastusta, tietysti kuin sun mielestä ei tarte sitä tehdä kuin esim AC:n jätkien... Jännä homma et Keitele ei saa aikaseks muutakuin märinää.. onko tämä taas sitä myynnin edistämistä?? Haloo Pete Ps. Kato nimi ed. postaus Quote
Ketsa Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Ainut kokemukseni Keiteleen Koneen palvelusta venttiilijousien suhteen: Kaipasin muuta vuosi sitten rakentamaani kevyesti viritettyyn nelkku- mottiin kireämpiä tupla jousia. CSP:llä oli aivan sikahintaisia, Suomalaisilla nettisivuilla ei tarjontaa ollut. Soitin Hytöselle ja kerroin tarpeestani ja moottorista mihin ne tulevat. KK:lla ei ollut kokemusta moiseen moottoriin jousien toimittamisesta, mutta Hytönen kertoi hänellä olevan vakio nelkun kannet ja hän voi purkaa sellaisen, mitata siitä vakiojouset ja sen perusteella valita minulle sopivat jouset. Sovimme, että näin edetään ja kun sopivat jouset on selvillä ne postitetaan minulle. Noin viikon kuluttua postissa odotti edullinen jousipaketti. Tulleet jouset olivat pituuden puolesta ihan oikeat ja kansisepän mielestä jäykkyys oli ok, ehkä aavistuksen varman puolella (eli jäykät). Jos tämä ei ole hyvää palvelua, niin mikä sitten on?!? Quote
Guest Keiteleen Kone Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Vastaus "Tompalle" : Sen vuoksi ei ole tehty jousitestiä "teidän" venttiilijousilla koska T E ette ole pyynnöstäni huolimatta niitä minulle toimittaneet. Eivätkö tällaiset asiat selvinneet jo Olarin rompetorin alueella kun kysyin onko sinulla jotakin valittamista ja sanomista KK:sta tai henkilökohtaisesti itsestäni. Ainoa kommentti minkä uskalsit sanoa oli puhunut asiakkailleni jotakin negatiivistä ( josta et sanonut yhtään esimerkkitapausta ) AC:n toiminnoista. Olen kysellyt muutamilta asiakkailtamme ( KK:n ja AC:n ) miten teidän tavaratoimitukset ja niiden lupaukset ovat pitäneet paikkaansa, kun asiakkaanne on tullut KK:een ostamaan sellaista tuotetta jonka ovat teiltä tilanneet mutta toimitusaikanne on venynyt 2 viikosta 3-4 kuukauteen eikä toimitusvarmuutta ole teiltä edelleenkään saaneet. Koska mitään muuta sanottavaa ei sinulla Olarissa silloin ollut niin teimme suullisen sopimuksen siitä että AC:n ja heidän kannatus joukkojensa suunsoitto ja herjaus KK:tta kohtaan loppuu samana päivänä. Kuitenkin teidän Show näyttää jatkuvan edelleenkin samanlaisena kuin ennenkin. Netin takaa on helppo herjata, mutta vastatusten metrin etäisyydellä Teidän kannatusjoukkonne ja sinä itse olette hyvin hiljaisia, miksi ? Quote
Pepe Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 HOH HOI :D MMMMMitäs jos vaan laitetaan ne mittaustulokset pöytään kunhan ne valmistuvat? Mopo karkasi käsistä osa X. Quote
Kurre Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Täällähän tuntuu paineet olevan nousussa ;^) Täytyisköhän joustaa välillä? ;^) On se hyvä, että ihan vaan muitten viihtymiseksi jotkut jaksaa taittaa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.