Jump to content

Lootamurhe; puolikuut


Recommended Posts

Posted

Alkaa suoraan sanottuna vituttaa tämmöisten osien kaivaminen lootasta joka toisen / kolmannen urho kisan jälkeen.

 

Kertokaas ehdotuksenne ratkaisuksi, miten tämmöset kiinnileikkautumat vois välttää :/

 

- Loota kasattu ammattilaisella (Kasaus virheet pois suljettu)

- Joka kerta eri askiin (ei jotain periytyvää ongelmaa ei tule koko ajan mukana)

- Öljyt se mitä pitää olla (nykyistä paksumpaa tavaraa ei voi enää käyttää)

- Öljyt vaihdettu joka kaputin jälkeen (ei epäpuhtauksia mukana)

- Vakio aski, ei mitään erikoista / eksoottista

- Puolikuunpesät vaihdettu aina, vetarit vaihdettu tarvittaessa

- Tehoa koneissa ollut 100-150hp, eli liika teho ei askia tapa.

- Hockey stik liiikkuu tarpeeksi (ei jää huulille vaihteen siirrin, vaan rattaat on pohjassa)

- Öljyn lämmöt ajossa ? C (ei mitattu)

 

Perimä tiedon mukaan myös muissa pitkänmatkan lajeissa (formula V) olis kärsiny tästä kiinnileikkautumis ongelmasta aikoinaan.

post-78-13888361358957_thumb.jpg

Posted
- Öljyt se mitä pitää olla (nykyistä paksumpaa tavaraa ei voi enää käyttää)

 

Mikähän se öljy mitä pitää olla on? Tavan vaihteistoöljy vai hypoidi öljy? Esim. Mobililla on ihan eri öljy normi vaihteistoon ja perävälitykseen tai näiden yhdistelmään. Hypoidiöljyllä on suurempi pintapaineen kesto. Vaihteistoöljyssä paksuin ei ole paras, normi vaihteistoissa aika usein käytetään ATF-öljyä vaihteiston paremman toiminnan vuoksi, ja tuo öljy on huomattavan ohutta, mutta ei sovi hypoidivälityksen kanssa.

Posted
ihan tyhmänä iteana. Onko haitaksi jos laittaa lissää öljyvä laatikkoon?

 

Tuo on hyvä idea.

Löysin Hewlandin sivulta aika mielenkiintoista infoa: Käskivät ajella ja mitata vaihteistoöljyn lämpötilaa eri öljymäärillä. Se määrä jolla toimii viileimpänä on paras (pienimmät häviöt jne..).

Eli ei kun vaan reipasta ylitäyttöä ja mittailemaan lämpötiloja.

 

Hewland muuten kehotti myös käyttämään omissa laatikoissaan tavallisia vaihteistoöljyjä eikä "race". Tavallinen voitelee paremmin, on vaan hieman huonompi hyötysuhde.

 

EDIT: Tässä tuo linkki: http://www.hewland.com/svga/faq_answer_0.htm

Jotenkin tuntuu että nuo Hewlandin ukot taitavat olla perillä ratalaatikko-asioista...

 

Toinen olis joku loiskelevysysteemi mutta saattaa olla iso homma kehitellä.

Posted

laatikkoihin lienee olemassa jos jonkinlaisia lisaaineita tarjolla.. olisko niista mitaan apua. Tai onku tuo puolikuupotero liian tiukka, pitaisko sinen saada valysta etta mahtuis oljya / paksumpaa oljya valiin.

Posted
Tai onku tuo puolikuupotero liian tiukka, pitaisko sinen saada valysta etta mahtuis oljya / paksumpaa oljya valiin.

 

Mullon justiinsa tuo väljennyssysteemi käytössä ainakin kiertokangen laakereissa (knok knok knok knok)

=)

Posted

Kiertovoitelupumppu, paluut vetarien suojaputkiin tai laakeripesiin, jos ylempänä.

Samalla voisi laittaa pienen jäähdyttimen.

Guest kepajake
Posted

Miten olis tämmöiset uritetut puolikuut, mitä ainakin CB-Performance myy? Luulisi voitelevan vähän paremmin.

Guest Toheltaja
Posted

Uritettu vois pelata, jos sais vielä nirhastua ristiurituksen vetareiden päihin...

jaksaiskohan pissapojan pumppeli pumpata lootaöljyä, ei taida kestää kovin pitkiä matkoja, jos tolla ruuttais jollain ohjainkortilla tietyllä aikasyklillä setin öljyy suojaputkiin valumaan lootaanpäin. Tosin sitte on taas ehkä ongelma, jos on liikaa putkissa öljyä niin mokoma tuppaa kiipeemään jarrujenkin suuntaan :(

Posted

Taitaa olla aika yleinen ongelma volkkareissa joissa on hieman enemmän voimaa kuin mitä tehdas on niihin laittanut. Enpä ole ennen tuollaisia uritettuja puolikuita nähnyt. Onko kenelläkään niistä kokemusta? Mulla on vielä vetarit lootasta irti, joten urituksia vois harkita...

 

Mites jos takapää (jousitus/laatikko) olis säädetty sille korkeudelle, että vetarit olis vaakatasossa suoraan ajettaessa.

 

t. Mika

Posted

Välyksistä CBPerformance kirjoittaa:

 

"Excessive wear can result in loose fitting axles and damaged or destroyed axles and end gears. Clearance between flat portions should be between 0.001 and 0.025."

 

Näitä puolikuita on muuten saatavilla kahta kokoa:

 

Fulcrum plate, std, [113-517-191/A] Standard size - genuine VW 8,05 mm

Fulcrum Plate, over size, [113-517-193/A] Oversize - genuine VW 8,11 mm

 

"Note: Fulcrum Plates can be turned end for end and reused. Wear is normally only on one end ( thrust surface when moving forward ) reverse side will seldom

show wear or signs of galling. Smooth out surface if gulled and check axel spade. (Axels can not be switched as direction must remain the same) . . . . normal side clearance is .001/.010 Fulcrum Plates can be improved by grinding very small oil grove on outside surface."

 

t. Mika

post-159-13888361363528_thumb.jpg

post-159-13888361363779_thumb.jpg

Guest Keiteleen Kone
Posted

Uritettuja puolikuulaattoja saa myös Keiteleen Koneesta, miksi tilata sitten "Ulkomailta"?

Posted

Jibii!

Paketti saatu KK-Kaupasta tän päivän postista. Kiitos Juhalle.

Niin ja noi kuvatut ei ole tingeli-tangelia, vaan VAG.

 

Ja jos joku haluaa lähtee kaivaa noita peltoautoista, niin etsi vain vuosimalli 1974 ->

Siellä samaa tavaraa :)

(tämä tieto saatu Kaakonkulman Loota Gurulta)

post-78-13888361367722_thumb.jpg

Posted

Itse laitoin RVS lisäainetta laatikkooni, mutta kun se ei ole ollut missään endurancessa niin hankala sanoa onko ollut vaikutusta vai ei. Toivottavasti kestää yön ajot vvikonloppuna uritetuilla kuunpuolikkailla.

Posted

tuli tälläin vain ihan btw mieleen että onko sulla paljon cambeeria takapyörissä? Itse kun tänään kattelin kilpuria kun kärryllä oli, iskari aika kaput ja oli vetari ja suojaputki aika hyvässä kulmassa kun paljon cambeeria pyörässä. Voisko esim ko asia syödä puolikuita?

  • 3 years later...
Posted

Onkos uritetut puolikuut auttaneet?

 

Purkasin omaa laatikkoa ja siinäkin on naarmuja muttei noin pahoja

 

Paljos noi uritetut maksaa kun ei heti löytynyt ac:n tai paruzzin kataloogeista

Posted

http://www.roadmachine.fi/redline/MT90.html

 

http://www.roadmachine.fi/redline/LWshock.html

 

http://www.roadmachine.fi/redline/manual.html

 

Radalle rata öljyt, öljyn määrän lisäävät mahdollisuudet hyödynnettävä, vaihteistolle jäähdytysilman ohjauksia.

 

Ratapeleissä käyttävät öljynjäähdyttäjiä sekä öljypumppuja öljyn kierrätykseen sekä lisäruiskutuksiin oikeisiin paikkoihin öljyn palatessa jäähdyttimien kautta laatikkoon. Pumppuja on 12v sähkömoottoreilla varustettuja.

 

IRS maailma parantaa myös ajatusmaailmaa ratatouhussa kestävyydenkin kannalta ( ei puolikuita ). Parannetut puolikuut auttaa varmasti myös ja muitakin neuvoja gurut kertoneet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...