Jump to content

Kysymyksiä ovaalista


Recommended Posts

Taas on päästy siihen pisteeseen, että saa opetella harrastukseen liityviä asioita alusta, eli muutama hullu kysymys ovaalin ja paksutolpan eroista:

 

1. Onko ovaalin ja paksutolpan pyyhkijän koneistot vaihtokelpoisia keskenään, siis onko pyyhkimien etäisyys sama?

 

2. Voiko paksutolpasta vaihtaa takajousisauvat ovaaliin jos vaihtaa tietysti latat ja kannet samalla? Tuleeko takajousituksesta löysempi vai jäykempi?

 

3. Sopiiko 60-lukulaisen pellin alta tankattava bensatankki ovaaliin, eli onko reikä saman kokoinen?

 

 

Kyselen lisää kun menee taas sormi nenään...

Link to comment
Guest Toheltaja

mul on sulle irrallaan jo -66 latat ja jouset ;) Ovaalin vastaavat kelpaa vaihdossa... Ei taida mennä 60 lukusen tankki ovaalin reikään, jos oikein muistelen. Vaihtuko 60 toi tankin koko siitä late ovaali / -58/59 mallista suuremmaks

Link to comment

1. Onko ovaalin ja paksutolpan pyyhkijän koneistot vaihtokelpoisia keskenään, siis onko pyyhkimien etäisyys sama?

 

2. Voiko paksutolpasta vaihtaa takajousisauvat ovaaliin jos vaihtaa tietysti latat ja kannet samalla? Tuleeko takajousituksesta löysempi vai jäykempi?

 

3. Sopiiko 60-lukulaisen pellin alta tankattava bensatankki ovaaliin, eli onko reikä saman kokoinen?

 

Omat mutu-vastaukset:

 

1. Ei ole vaihtokelpoisia, ovaalissa leveämpi vivusto. Moottori on vaihtokelpoinen ainakin 6v, ja myös ensimmäiset 12v.

 

2. Uudemman ohuemmat sauvat menee, käyttäytymisestä en osaa sanoa.

 

3. Reikä on eri kokoinen, mutta varmaankin sen tankin saa sinne soviteltua.

Link to comment
kerran asia on esillä, niin kysytään. Tarvis vaihtaa -54 ovaaliin kuskin ovi, ilmeisesti paksutolpan ovi ei käy? Tämä "pokattu ovi" asia on jäänyt minulle mysteeriksi, voi muuten tarjota hyvää ovea

 

Luulin, että sun ovaali meni jo kaupaksi?

 

t. Mika

Link to comment

Ei käy ei. Vuosimallin 56 ovaaliin tuli ovi jota käytettiin myös paksutolpassa, mutta varhaisemmat ovat alla mainitun tyyppisiä eli periytyvät splitin ovesta.

 

kerran asia on esillä, niin kysytään. Tarvis vaihtaa -54 ovaaliin kuskin ovi, ilmeisesti paksutolpan ovi ei käy? Tämä "pokattu ovi" asia on jäänyt minulle mysteeriksi, voi muuten tarjota hyvää ovea
Link to comment

Lukko ei käy, pokatuissa on kaksi erillistä kumiohjuria, jotka osuu korin pokkauksiin, ja 56-> ovi ohjautuu lukosta. Ovipahvit ovat eri kokoiset, eli nekään ei passaa. Pokatun korjaamiseksi kantsii varautua hitsaamaan ;O) Ei suotta sanota, että vaikka monet osat kuplassa käykin vaihtaa mallista toiseen, ainut asia mitä ei sen elinkaaren aikana suunniteltu kokonaan uudestaan, oli takaluukun tiivisteen kiinnitys.

Link to comment
Lukko ei käy, pokatuissa on kaksi erillistä kumiohjuria, jotka osuu korin pokkauksiin, ja 56-> ovi ohjautuu lukosta.

 

Onnistuuko koko lukon vaihto vastakappaleineen, vai onko vanhemman ovipilarikin erilainen lukon osalta?

 

 

Ja sitten lisää kysymyksiä:

 

- uudemman vaihdelaatikon vaihto halkaistavan tilalle on peruskauraa juniksen nokkakappaleella, mutta voiko sen laatikon ottaa mistä vuosimallista tahansa? Siis sopiiko myös uudempi 3:n pultin nokka kiinnityksellä oleva laatikko, kun nokkakappale kuitenkin vaihtuu?

Link to comment
Guest Toheltaja

Åke, en äkkiseltään huomannu kyl tarvetta vaihtaa tota nokkapalaa, jos ovaaliin laittaa uudemman lootan. Sormi & silmämääräisellä mittailulla nääs. Otan varuiks ton lootan etukannakkeen rungosta irti tosta -66 luovuttajapohjasta ja laikkaan ovaalin oman valukäkkärän svidduun jos näin käy.

Link to comment

- uudemman vaihdelaatikon vaihto halkaistavan tilalle on peruskauraa juniksen nokkakappaleella, mutta voiko sen laatikon ottaa mistä vuosimallista tahansa? Siis sopiiko myös uudempi 3:n pultin nokka kiinnityksellä oleva laatikko, kun nokkakappale kuitenkin vaihtuu?

 

..Kyllä

 

Åke, en äkkiseltään huomannu kyl tarvetta vaihtaa tota nokkapalaa, jos ovaaliin laittaa uudemman lootan. Sormi & silmämääräisellä mittailulla nääs.

 

..on kyl tarve, saa kasaan ilman vaihtoakin, mut sillon pannu jää takaa ylös ja pellit jne istuu huonosti.

 

Otan varuiks ton lootan etukannakkeen rungosta irti tosta -66 luovuttajapohjasta ja laikkaan ovaalin oman valukäkkärän svidduun jos näin käy

 

..no silloin ei nokka kappaletta tietenkään tarvi vaihtaa.

Link to comment
Oheisesta kuvasta käy hyvin ilmi se nokkakappaleiden ero.

 

Tämä on ilmeisesti ymmärrettävissä niin, että laatikon iällä ei ole väliä vaikka olis kuinka uusi, niin juniksen nokkakappale käy siihen silti?

 

Eikös tätä kysytty ja siihen vastattukin jo edellä?

 

- uudemman vaihdelaatikon vaihto halkaistavan tilalle on peruskauraa juniksen nokkakappaleella, mutta voiko sen laatikon ottaa mistä vuosimallista tahansa? Siis sopiiko myös uudempi 3:n pultin nokka kiinnityksellä oleva laatikko, kun nokkakappale kuitenkin vaihtuu?

 

..Kyllä

Link to comment

Lisää kysymyksiä ;)

 

Minkälainen ovistoppari kuuluu olla varhaisovaalissa? Ovipilarissa on vain aukko sillä kohtaa jossa on 2 (kierre)reikää, joten myöhäisemmän mallin ovistopparin kanssa ei vaikuta samanlaiselta.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ja ihmettely jatkuu.. ..tällä kertaa nokkapellistä heräs kysymyksiä:

 

- missä vuosimallissa se nokkapellin aukipitovipu vaihtuu aukipitojousiin, onko kaikissa ovaaleissa se aukipitovipu (ja samanlainen nokkapelti)?

 

- sopiiko uudemman (=paksutolpan) nokkapelti fyysisesti paikalleen (saranat ja lukko)? Aukipitovipuhan siitä puuttuu, mutta kai sen siihen saa lisättyä, ja VW merkissä tai sen kiinnityksessä tais olla jotain eroja? Paksutolpassa näkyy olevan kohouma pellissä sitä merkkiä varten, mutta ovaalissa merkin kohta on sileä?

Link to comment

kaikissa ovaaleissa on se ylhäälläpitovipstaaki. Taitaa olla varhaisissa baksutolpissakin.

 

Nuorempi etuluukku sopii kiinnityksiltään. VW-merkki on erilainen. Paksutolpissa valettu, kiinnityspiikellä ja muovituteilla. Ovaaleissa prässätty alumiinilevystä ja kiinnikkeet tuon levyn reunassa olevat lirpakkeet, joille on viillot etupellissä. Monet Ovaalien ja splittien etupelleistä on ratkenneet tukivipstaakin puolelta, noin 50cm etukahvasta reunaa pitkin ylöspäin sijaistevasta kohdasta. Ei varmaankaan ole osattu käyttää sitä vipua, tai on totuttu noihin jousiin ja painettu väkisin kiinni. Vai oisiko luukku vain väsynyt roikkuessaan auki? Ja olet oikeassa tuosta merkin aluksen pokkauksesta.

Link to comment

Ja netissä saattaa törmätä niiden merkkien kanssa termeihin 4-tab ja 3-tab. Eli vanhempi on neljästä kohtaa kiinni lirpakkeilla (tammikuu -61 asti), mikä mahdollistaa myös ylösalaisin asentamisen. Uudemmissa sitten kolmella, eikä väärin asentaminen onnistu. Sitä on Mauri Antero kironnut.

 

Tuosta että käykö se uudempi luukku ovaaliin, on poristu ennenkin ja oltu eri mieltä. En jaksa siitä alkaa kinaamaan, mutta omakohtainen kokemus on että muodoissa on pieni ero (ei istu niin hyvin). Tai sitten on ollut useita sopivasti muotonsa menettäneitä luukkuja jotka käy kyllä -64 ja -61 autoihin, mutta ei -50, -54, -56, eikä -58 autoihin. Ero ei ole iso, joten voi olla että näkyjä ollaan nähty, mutta jokainen voi vertailla itse.

Link to comment

Ja lisää, katkaisijoista nyt välillä:

 

- kuuluuko ovaalin valokatkaisijassa olla mittarivalojen kirkkauden säätö?

 

- kuuluuko ovaalin pyyhkijöiden katkaisija olla vedettävää mallia?

 

- ja onko kojelaudan järjestys vasemmalta oikealle: vasemmassa reunassa valot ja sitten pyyhkijät, ja ihan oikealla virtalukko?

Link to comment

- kuuluuko ovaalin valokatkaisijassa olla mittarivalojen kirkkauden säätö?

 

..jep

 

- kuuluuko ovaalin pyyhkijöiden katkaisija olla vedettävää mallia?

 

..jep

 

- ja onko kojelaudan järjestys vasemmalta oikealle: vasemmassa reunassa valot ja sitten pyyhkijät, ja ihan oikealla virtalukko?

 

..jep, ja ennen virtalukkoa ryyppy

Link to comment

Kiitos, katkaisijat ovat sitten oikeassa järjestyksessä, ryyppy puuttuu mutta puuttukoon.

 

Mitenkäs tuo bensatankki ja tankkausaukko? Edestä kun katsotaan niin kuuluuko tankkausaukko olla vasemmalla edessä? Mulla on nyt oikealla takana, niin onko mulla tankki 180 astetta väärässä asennossa, ja voiko sitä edes asentaa väärin?

Link to comment
Kiitos, katkaisijat ovat sitten oikeassa järjestyksessä, ryyppy puuttuu mutta puuttukoon.

 

Mitenkäs tuo bensatankki ja tankkausaukko? Edestä kun katsotaan niin kuuluuko tankkausaukko olla vasemmalla edessä? Mulla on nyt oikealla takana, niin onko mulla tankki 180 astetta väärässä asennossa, ja voiko sitä edes asentaa väärin?

 

 

..laatikkomallin pensatankit eli pokkausovellisten biilien jutut. Tankataan apparin puolelta edestä. minkälainen tankki sulla oikein on?

Link to comment
..laatikkomallin pensatankit eli pokkausovellisten biilien jutut. Tankataan apparin puolelta edestä. minkälainen tankki sulla oikein on?

 

Tavaratilan puolelta katsottuna juurikin laatikkomainen, hemmetin isolla korkilla, melkein vois ämpärillä kaataa bensaa tankkausaukosta. Ja mulla tuo tankkausaukko/korkki on kuskin puolella takana, ihan kuin tankki olis asennettu väärinpäin?

 

 

Edit: Tuollainen tankki, mutta korkki on vastapäisessä kulmassa:

 

591310.jpg

Link to comment

Niin kuin osa jo on huomannut, niin olen hieman(?) kuutamolla tuon kikottimen kanssa, joten takapenkistä:

 

Takapenkki on erilainen kuin uudemmissa, ilmeisesti takapenkin paikkakin on hieman edempänä? Nyt paikallaan joku uudemman huonosti sopiva lattaraudoilla viritelty penkki.

 

Missä vuosimalleissa on tuo sama takapenkki, siis kuinka uudesta (tai vanhasta) siihen takapenkki sopii? Ja auto siis -55.

Link to comment

Missä vuosimalleissa on tuo sama takapenkki, siis kuinka uudesta (tai vanhasta) siihen takapenkki sopii? Ja auto siis -55.

 

Kaik 7/55 asti. Onnea etsintään

 

No voi pers.. -60 paksutolpassa näytti olevan selkänojalle samanlaiset topparitapit kuin tuossa, mutta onko siinä jo penkin paikkaa siirretty, vai onko se noissa vanhemmissa ensinkään eripaikassa kuin uudemmissa?

Link to comment
Mites takalatat? Paksutolpassa lattojen kulma on 17 astetta jos haluaa perän vakiokorkeuteen, onko ovaalissa sama?

 

Itse itselleni vastaten, kun tais tulla liian vaikea kysymys vastausten määrästä päätellen ;)

 

Oikea kulma on 12 astetta.

Link to comment

- varapyöräkotelossa on syvennyksessä peltikilpien välissä stanssattu 6-numeroinen numerosarja koriin, mikähän tuo numerosarja on? Runkonumeroon se ei ainakaan täsmää.

 

- saako tuon alkuperäistä värisävyä mistään selville, siis onko sitä stanssattu mihinkään? Epäilys on varapyöräkoteloon tehdyn arkeologisen kaivauksen perusteella että se olisi L 324 polar silver, mutta olisihan se kiva varmistaa.

 

- minkälainen pissapoika kuuluu ovaalissa olla, vai kuuluko sitä olla ensinkään?

Link to comment
- varapyöräkotelossa on syvennyksessä peltikilpien välissä stanssattu 6-numeroinen numerosarja koriin, mikähän tuo numerosarja on? Runkonumeroon se ei ainakaan täsmää.

 

 

- saako tuon alkuperäistä värisävyä mistään selville, siis onko sitä stanssattu mihinkään? Epäilys on varapyöräkoteloon tehdyn arkeologisen kaivauksen perusteella että se olisi L 324 polar silver, mutta olisihan se kiva varmistaa.

 

- minkälainen pissapoika kuuluu ovaalissa olla, vai kuuluko sitä olla ensinkään?

 

Soon se korinumero, sambasta voi kattella osuusko sille seinällekkään runkonumeron kanssa.

 

 

Pisipoikaa ei kaiketi ole tehtaalta tullessa ollut, lienee kaikki olleet jälkiasenteisia noissa vanhoissa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...