Jump to content

Pallokeula Lavuri (vm-68) + 1600Turbo = Katsatus ?!?


Guest Mic_Coo

Recommended Posts

Tästä sitten....kellään kokemuksia turbotetun kuplan yms katsastuksesta katulailliseksi???

Itse kävin tänään konttorilla kyselemässä mutta siellä ei tuntunut olevan mielenkiintoa kertoa millainen projekti tuosta tulisi ja konttorin sihteeri neuvoi AKE:n sivuille. Mutta siihen se sitten tyssäsi...ei tuolta sivuilta mitään irtoa, ainakaan sellasta tekstiä mitä ymmärtäisi. Getarissa oli joku numero taaksepäin juttua Turbotetun muutoskatsastuksista mutta sekin aika ympäripyöreästi.....

 

Siispä, joku tietäväinen, kertokaa minullekki onko tuo ylipäätänsä mahdollista tai vaivanväärti.´

 

Kokemuksia, ajatuksia, mielipiteitä kaikkea........

 

Kiitos etukäteen...

Link to comment

Kyllä tieto AKE:n sivuilta löytyy ihan selkokielellä.

Tiivistetysti tuo menee niin, että tehdystä moottorista pitää olla muutoskatsastuksessa tehotodistus ja teho saa olla enintään mallisarjan tehokkain moottori + 20% eli kuplassa 60hp.

Link to comment

Ei varmaankaan, mut siihen riittää vaikka Haynesin manuaali. Sieltä löytyy yleensä moottorivaihtoehdot, toinen on sit Volkkarin tekninen neuvonta.

Se on sinun vastuulla todistaminen isoin kone luetettavilla papruilla. Itellä riittänyt valokopiot korjausoppaasta esimerkiksi.

Link to comment
Pallikseen saa ainakin 2.0 L ja 70hp+20%

 

Käytännössä siis 2.0 * 1,25 = 2,50 ja 70 * 1,2 = 84, eli ahdettu 2,5 litranen jossa 84 heppaa menee muutoskatsastuksella kun on dynopaprut. Jarrut pitää vastata tehokkaimman mallin jarruja, joten 68 pallon tapauksessa pitää vaihtaa uudemman nelipulttisen jarrut tai jotkut muut vähintään vastaavan tehoiset jarrut.

 

OT: Jokuhan voi toki yrittää todistaa, että nuo vanhemmat rumpujarrut on tehokkaammat kuin uudemmat levyjarrut. Tästä meillä olikin jo toisaalla keskustelua... :-)

 

t. Mika

Link to comment
Pallikseen saa ainakin 2.0 L ja 70hp+20%

Jarrut pitää vastata tehokkaimman mallin jarruja, joten 68 pallon tapauksessa pitää vaihtaa uudemman nelipulttisen jarrut tai jotkut muut vähintään vastaavan tehoiset jarrut.

 

t. Mika

 

Uudemmissa pallokeuloissakin on viispulttiset jarrut/vanteet. Jako vaan on eri.. ;)

 

Edit: Heh, Jani ehti väliin. :)

Link to comment

Joo,tuo jarruhomma onkin jo hanskassa,tietoisesti, käytännössä vielä vaiheessa.... Aika jännä että näillä leveysasteilla kävin konttorilla kyselemässä moisesta katsastustoimenpiteestä niin katsastusmiehen vastaus oli;

 

*"Eheeei poikahyvä, se on kova homma nykypäivänä. Käytännössä ei mitenkään mahdollista. Niin vanha auto ja tuollainen moottori, Eheeei hahaha..*"

 

Palatakseni noihin jarruihin...Mistäs mallista teillä on jarrut? yhdet levyjarrut mulla oli muttei ne oikein istunut mun pallikseen. Sopivuusongelma suoraan sanoen. Käykö esim. 82-88 volkkarista levyjarrut? Vai mitkä on asennuksen kannalta helpoimmat? Mieluiten tietenkin "Bolt on" tyyliset, jos sellaiset on mahdollista...

Link to comment

Turha käydä konttoreilla kyselemässä suullisesti neuvoja, vastaus voi olal mikä tahansa, kuten yllä kerrottiin.

 

Menkää ensimmäisen kerran kyseleen kun olette ottaneet muutosrajoista selvää ja mukana nippu korjausoppaita ym joista näkee mikä on on ollut mallisarjan tekninen taso siellä yläpäässä.

 

Sitten keskusteluun tulee jotain tasoa.

 

Ei katsastajatkaan mitään käveleviä kovalevyjä ole jotka muistais joidenkin 40-vuotiaiden autojen tehokkaimmat/isoimmat koneet ja osaisivat ulkoa mikä on kuhunkin suurin kone jne...

 

Eli ottakaa ne dokumentit mukaan ja istukaa vasta sitten pöydän ääreen.

Link to comment

Kyllähän katsastusmiesten pitää suurpiirteittäin tietää miten tuo katsastus suoritetaan tai mistä ylipäätänsä voi lähteä liikkeelle katsastuksen aloittamiseksi. Ei niiden ammattiin varmaan ideoiden tyrmääminen kuulu tms... Turha niitä on puolustella, asiakaspalvelutyö ja asiantuntemus.

Link to comment

Juu, ehdottomasti kannattaa olla vähän dokumentteja mukana "todisteena".

 

Mä kans kysyin joskus 12-13 vuotta sitten että minkäskokoisen koneen kuplaan saa laittaa, AKE:n puhelinpalvelussa katsastusmies sanoi että maksimissaan n. 1400 kuutioisen koneen, koska 1200 kuutioinen on standardikokoinen.. :D

 

Eli viekää mukana vähän dokumentteja, koska ne ei tosiaan tiedä kaikkia faktoja, ja kaiken lisäksi saattavat vittuuksillaan väittää vastaan kaikkea kivaa..

Link to comment

Käytännössä näin että teholappu missä teho mitattuna alle 60 hv, aina parempi jos vaikka 59 hv ja nykyään maininta myöskin millä ahtopaineella! Ihan normaali muutoskatsastuksena menee. Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar.

Link to comment
Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar.

 

Tähän on ollut kaavailussa muutos, en tiedä aikataulusta tai edes toteutumisen varmuudesta, mutta ajatus on ollut että alle 0,5 bar laput ei tulevaisuudessa kelpaa.

 

Jos teholappu on 0,1 barilla mitattu ja kadulla tulee ratsia ja paineet on kovemmat (jokaisella turboautoilijallahan on ahtopainemittari näkyvimmällä paikalla), niin pääsee eroon kilvistään ja saa vierailla katsastuskonttorilla. Parempi tapa on mitata isommilla paineilla mutta kuristaa tehot muulla tavalla.

Link to comment
Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar.

 

Tähän on ollut kaavailussa muutos, en tiedä aikataulusta tai edes toteutumisen varmuudesta, mutta ajatus on ollut että alle 0,5 bar laput ei tulevaisuudessa kelpaa.

 

Jos teholappu on 0,1 barilla mitattu ja kadulla tulee ratsia ja paineet on kovemmat (jokaisella turboautoilijallahan on ahtopainemittari näkyvimmällä paikalla), niin pääsee eroon kilvistään ja saa vierailla katsastuskonttorilla. Parempi tapa on mitata isommilla paineilla mutta kuristaa tehot muulla tavalla.

 

Aivan totta, mutta lakiteknisesti tällä hetkellä näin. Harvoin tällä hetkellä kait niin mulkkuja poliiseja, että siistejä harrastepelejä alkaa tarkan seulan kanssa haromaan. Voihan se tietysti vähän hymyilyttää rennompaakin poliisia, jos lappu 0,1 bar ja 4 tuuman ahtomittarissa komeilee 2 bar.

Link to comment
Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar.

Tähän on ollut kaavailussa muutos, en tiedä aikataulusta tai edes toteutumisen varmuudesta, mutta ajatus on ollut että alle 0,5 bar laput ei tulevaisuudessa kelpaa.

 

Jaahas, kaikissa vakioturboissakaan ei ole 0,5 barin paineita. Mulla on A-paprut, mutta olen ajellut alle 0,5 barin paineilla. Taidan olla vähän hullu? 8-)

 

Sopivilla mitoituksilla/säädöillä ja rpm-rajoittimella saa kyllä 0,5 barin paineillakin sopivan matalat tehot.

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...