Guest Mic_Coo Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Tästä sitten....kellään kokemuksia turbotetun kuplan yms katsastuksesta katulailliseksi??? Itse kävin tänään konttorilla kyselemässä mutta siellä ei tuntunut olevan mielenkiintoa kertoa millainen projekti tuosta tulisi ja konttorin sihteeri neuvoi AKE:n sivuille. Mutta siihen se sitten tyssäsi...ei tuolta sivuilta mitään irtoa, ainakaan sellasta tekstiä mitä ymmärtäisi. Getarissa oli joku numero taaksepäin juttua Turbotetun muutoskatsastuksista mutta sekin aika ympäripyöreästi..... Siispä, joku tietäväinen, kertokaa minullekki onko tuo ylipäätänsä mahdollista tai vaivanväärti.´ Kokemuksia, ajatuksia, mielipiteitä kaikkea........ Kiitos etukäteen... Quote Link to comment
Ketsa Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Kyllä tieto AKE:n sivuilta löytyy ihan selkokielellä. Tiivistetysti tuo menee niin, että tehdystä moottorista pitää olla muutoskatsastuksessa tehotodistus ja teho saa olla enintään mallisarjan tehokkain moottori + 20% eli kuplassa 60hp. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Sillä tavalla, lyhyestä virsi kaunis... Kiitos!! ;) Quote Link to comment
JaniM Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Pallikseen saa ainakin 2.0 L ja 70hp+20% Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Saaks sen AKElta vai Volkkarilta selville,(jonkinlaisen paperin),että mikä on suurin moottorimalli kuuskytluvun lopulta olevassa mallisarjassa...?? Quote Link to comment
JaniM Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Ei varmaankaan, mut siihen riittää vaikka Haynesin manuaali. Sieltä löytyy yleensä moottorivaihtoehdot, toinen on sit Volkkarin tekninen neuvonta. Se on sinun vastuulla todistaminen isoin kone luetettavilla papruilla. Itellä riittänyt valokopiot korjausoppaasta esimerkiksi. Quote Link to comment
mikan Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Pallikseen saa ainakin 2.0 L ja 70hp+20% Käytännössä siis 2.0 * 1,25 = 2,50 ja 70 * 1,2 = 84, eli ahdettu 2,5 litranen jossa 84 heppaa menee muutoskatsastuksella kun on dynopaprut. Jarrut pitää vastata tehokkaimman mallin jarruja, joten 68 pallon tapauksessa pitää vaihtaa uudemman nelipulttisen jarrut tai jotkut muut vähintään vastaavan tehoiset jarrut. OT: Jokuhan voi toki yrittää todistaa, että nuo vanhemmat rumpujarrut on tehokkaammat kuin uudemmat levyjarrut. Tästä meillä olikin jo toisaalla keskustelua... :-) t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Siis pienempi 5-pulttinen pallikseen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Pallikseen saa ainakin 2.0 L ja 70hp+20% Jarrut pitää vastata tehokkaimman mallin jarruja, joten 68 pallon tapauksessa pitää vaihtaa uudemman nelipulttisen jarrut tai jotkut muut vähintään vastaavan tehoiset jarrut. t. Mika Uudemmissa pallokeuloissakin on viispulttiset jarrut/vanteet. Jako vaan on eri.. ;) Edit: Heh, Jani ehti väliin. :) Quote Link to comment
mikan Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Kirjoitusvihre. :-) Itsellä kun on tallissa pahvilaatikossa pallon 5x112 navat ja T4:n levyt odottelemassa... t. Mika Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Joo,tuo jarruhomma onkin jo hanskassa,tietoisesti, käytännössä vielä vaiheessa.... Aika jännä että näillä leveysasteilla kävin konttorilla kyselemässä moisesta katsastustoimenpiteestä niin katsastusmiehen vastaus oli; *"Eheeei poikahyvä, se on kova homma nykypäivänä. Käytännössä ei mitenkään mahdollista. Niin vanha auto ja tuollainen moottori, Eheeei hahaha..*" Palatakseni noihin jarruihin...Mistäs mallista teillä on jarrut? yhdet levyjarrut mulla oli muttei ne oikein istunut mun pallikseen. Sopivuusongelma suoraan sanoen. Käykö esim. 82-88 volkkarista levyjarrut? Vai mitkä on asennuksen kannalta helpoimmat? Mieluiten tietenkin "Bolt on" tyyliset, jos sellaiset on mahdollista... Quote Link to comment
Marko Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Siinä taas joku katsuri osoitti tyhmyytensä, miten siellä voi olla töissä jengiä joka ei tiedä pykäliä. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Juu, tälläisiä katsastusmiehiä vielä riittää...ärsyttäviä idiootteja. Varmaan olleet silloin jo katsastusmiehiä kun oli vain valtion katsastusasemia olemassa. Quote Link to comment
ARTO Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Turha käydä konttoreilla kyselemässä suullisesti neuvoja, vastaus voi olal mikä tahansa, kuten yllä kerrottiin. Menkää ensimmäisen kerran kyseleen kun olette ottaneet muutosrajoista selvää ja mukana nippu korjausoppaita ym joista näkee mikä on on ollut mallisarjan tekninen taso siellä yläpäässä. Sitten keskusteluun tulee jotain tasoa. Ei katsastajatkaan mitään käveleviä kovalevyjä ole jotka muistais joidenkin 40-vuotiaiden autojen tehokkaimmat/isoimmat koneet ja osaisivat ulkoa mikä on kuhunkin suurin kone jne... Eli ottakaa ne dokumentit mukaan ja istukaa vasta sitten pöydän ääreen. Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Kyllähän katsastusmiesten pitää suurpiirteittäin tietää miten tuo katsastus suoritetaan tai mistä ylipäätänsä voi lähteä liikkeelle katsastuksen aloittamiseksi. Ei niiden ammattiin varmaan ideoiden tyrmääminen kuulu tms... Turha niitä on puolustella, asiakaspalvelutyö ja asiantuntemus. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Juu, ehdottomasti kannattaa olla vähän dokumentteja mukana "todisteena". Mä kans kysyin joskus 12-13 vuotta sitten että minkäskokoisen koneen kuplaan saa laittaa, AKE:n puhelinpalvelussa katsastusmies sanoi että maksimissaan n. 1400 kuutioisen koneen, koska 1200 kuutioinen on standardikokoinen.. :D Eli viekää mukana vähän dokumentteja, koska ne ei tosiaan tiedä kaikkia faktoja, ja kaiken lisäksi saattavat vittuuksillaan väittää vastaan kaikkea kivaa.. Quote Link to comment
Guest micco Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Käytännössä näin että teholappu missä teho mitattuna alle 60 hv, aina parempi jos vaikka 59 hv ja nykyään maininta myöskin millä ahtopaineella! Ihan normaali muutoskatsastuksena menee. Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar. Quote Link to comment
metake Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar. Tähän on ollut kaavailussa muutos, en tiedä aikataulusta tai edes toteutumisen varmuudesta, mutta ajatus on ollut että alle 0,5 bar laput ei tulevaisuudessa kelpaa. Jos teholappu on 0,1 barilla mitattu ja kadulla tulee ratsia ja paineet on kovemmat (jokaisella turboautoilijallahan on ahtopainemittari näkyvimmällä paikalla), niin pääsee eroon kilvistään ja saa vierailla katsastuskonttorilla. Parempi tapa on mitata isommilla paineilla mutta kuristaa tehot muulla tavalla. Quote Link to comment
mikko k Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Parempi tapa on mitata isommilla paineilla mutta kuristaa tehot muulla tavalla. Äläkää ny sitte ruvekko laittamahan keinoja julukisesti esille... Quote Link to comment
Guest micco Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar. Tähän on ollut kaavailussa muutos, en tiedä aikataulusta tai edes toteutumisen varmuudesta, mutta ajatus on ollut että alle 0,5 bar laput ei tulevaisuudessa kelpaa. Jos teholappu on 0,1 barilla mitattu ja kadulla tulee ratsia ja paineet on kovemmat (jokaisella turboautoilijallahan on ahtopainemittari näkyvimmällä paikalla), niin pääsee eroon kilvistään ja saa vierailla katsastuskonttorilla. Parempi tapa on mitata isommilla paineilla mutta kuristaa tehot muulla tavalla. Aivan totta, mutta lakiteknisesti tällä hetkellä näin. Harvoin tällä hetkellä kait niin mulkkuja poliiseja, että siistejä harrastepelejä alkaa tarkan seulan kanssa haromaan. Voihan se tietysti vähän hymyilyttää rennompaakin poliisia, jos lappu 0,1 bar ja 4 tuuman ahtomittarissa komeilee 2 bar. Quote Link to comment
mikan Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Ei ole väliä onko mitattu ahtopaine vaikka 0,1 bar. Tähän on ollut kaavailussa muutos, en tiedä aikataulusta tai edes toteutumisen varmuudesta, mutta ajatus on ollut että alle 0,5 bar laput ei tulevaisuudessa kelpaa. Jaahas, kaikissa vakioturboissakaan ei ole 0,5 barin paineita. Mulla on A-paprut, mutta olen ajellut alle 0,5 barin paineilla. Taidan olla vähän hullu? 8-) Sopivilla mitoituksilla/säädöillä ja rpm-rajoittimella saa kyllä 0,5 barin paineillakin sopivan matalat tehot. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.