Jump to content

Vararenkaan vanteeksi porschen 6x15?


Recommended Posts

Pulttijaon kerran kun muutan, mahtuukohan 6 tuumaa leveä vanne 72' mallisen sedanin keulalle?

 

Jos niin, millaisen renkaan tuollaiselle uskaltaa vääntää kapeimmillaan? Alkuperäisissä suunnitelmissa oli 5x15 vanteelle laittaa 145/65R15, joka nyt löytyy toisesta nurkasta alta. Olisiko toi riittävän leveä 6" vanteelle? :D

post-1605-13888361494986_thumb.jpg

Link to comment

Normin mukaan ei ole. Mulla oli joskus 6" x 13" vanteella 155 kumit, mutta profiili tosin oli 80. Ne istui vielä ihan hyvin ja asennuskin meni ihmeempiä temppuilematta. Normin mukaiset nekään ei olleet.

 

Kapein 65-sarjalainen 6" vanteelle on normin mukaan 195.

 

Mutta kai se siihen venyy kun laittaa, jossain netissähän oli video miten nestekaasun avulla "hieman" venyteltiin renkaita vanteelle ;)

Link to comment

Uuden renkaan aina saa 50-60 eurolla ehkä, mutta olisi tarjolla 2 kpl porschen vannetta 50e kpl hintaan, joten aattelin vararenkaan vanteeksi hankkia. Mahtuukohan noin levee vanne vararengaskoteloon 72" kuplaan?

 

renkaaksi vois laittaa jonkun 165/60 15:sen tai vastaavan.

 

edit: rengasonline löytyy 165/50 15 siltakiveltä vajaa 60 euron kpl hintaan. Se on litteä jo :D

Link to comment

Possun 6" on varsin mainio kuplan keulalle, varsinkin perinteisellä +35 offsetilla. Alla olevassa kuvassa oli mulla 8 vuotta sitten vastaava kumi/vanne kombo. Nyt käyttäsin kyl 165/65 kumia ajorenkaana. Vararengashan ei niin tarkka ole, mut entä jos joutuu 145/65 taakse laittamaan?

 

huh19.jpg

Link to comment

Mulle tulee 17" vanteet alle, mutta vararenkaan vanteeksi olisi tarjolla tuo 6x15 koko.

 

Meinasin että mahtuukohan tuollainen vanne vararenkaan koteloon? Päälle tietysti kapea ja matala rengas ettei tilaa vie.

 

On todellakin toi 165/40 15 kuin nahka vanteella :D

Link to comment
Juu, 165/50 15 ratasta voi kuulemma sääntöjen mukaan laittaa 4,5-6" vanteelle. Nimeenomaan en mä tälläistä ajoon laita vaan vararattaaksi :D

 

 

5":sta alkaen sanoi työpaikan stro-normit.Mene ja tiedä sitten.

 

Itsellä kun ei eteen muutakuin pieniä renkaita mennyt niin varapyöränä oli 115/70/15 eli sellainen väliaikaiskummi uusista autoista.Noillahan ajeli muutenkin yhden kesän helposti ja saisi keulan tarvittaessa kenttään.

Link to comment

Entäs jos ei laita vararengasta ollenkaan? Ähtäristä mulla puuttuu koko vararengas ja tilalla nykyvolkkareista tuttu ilmakompura ja paikka-ainepullo. Tosin eivät ole katsastuksessa edes jälkimmäistä kyselleet. Takapenkin alle mahtuu hyvin piiloon.

 

Toisaalta on tässä huonotkin puolet, muutenkin kevyt keula kevenee lisää, tosin kokonaispaino vähenee ja ehkä varttimaililla näkyy viiden sadasosan säästönä loppuajassa:)

Link to comment
Entäs jos ei laita vararengasta ollenkaan? Ähtäristä mulla puuttuu koko vararengas ja tilalla nykyvolkkareista tuttu ilmakompura ja paikka-ainepullo. Tosin eivät ole katsastuksessa edes jälkimmäistä kyselleet. Takapenkin alle mahtuu hyvin piiloon.

 

Toisaalta on tässä huonotkin puolet, muutenkin kevyt keula kevenee lisää, tosin kokonaispaino vähenee ja ehkä varttimaililla näkyy viiden sadasosan säästönä loppuajassa:)

 

Ja sitten kun rengas pamahtaa kunnolla niin mitäpä edellämainituilla tavaroilla tekee..

Link to comment
Guest Toheltaja

Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä...

Link to comment
Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä...

 

 

Kyllähän nuo pitää jos kyseessä pieni reikä tahi vastaava.Tarkoitin lähinnä jos rengas pamahtaa kunnolla niin noilla ei oikein mitään tee.

Link to comment
Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä...

 

 

Kyllähän nuo pitää jos kyseessä pieni reikä tahi vastaava.Tarkoitin lähinnä jos rengas pamahtaa kunnolla niin noilla ei oikein mitään tee.

 

 

Kun kohdalle sattuu se kunnollinen rengasjymähdys, ei välttämättä autolla jatketa matkaa vaikka olis peräkontti täynnä renkaita.

Link to comment
Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä...

 

 

Kyllähän nuo pitää jos kyseessä pieni reikä tahi vastaava.Tarkoitin lähinnä jos rengas pamahtaa kunnolla niin noilla ei oikein mitään tee.

 

 

Kun kohdalle sattuu se kunnollinen rengasjymähdys, ei välttämättä autolla jatketa matkaa vaikka olis peräkontti täynnä renkaita.

 

Niin tai jos meteoriitti osuu tai jos tai jos..

 

On se nyt perkele kun ei voi kertoa edes esimerkkiä ilman että joku naputtaa.Ja ei,en vetänyt palkokasvia nenään.

Link to comment

Esimerkkejä täältäkin tuodaan esille. Monella on joko hartialukko päällä tai vähintäänkin ohjaamo täynnä käsiä kun maantievauhdissa rengas räjähtää. Siinä monesti ollan pientareen nurmikkoa kyntämässä tai pimeämpänä vuodenaikana lumipenkan päällä. Silloin ei edes kiiltävä vararengas mieltä lämmitä.

 

Kenenkään kohdalle en toivo meteoriittisadetta...

Link to comment
Guest Toheltaja
Minä taas olen esson paarissa naapuripöydästä kuullut että rengasmiehet ei tykkää noista paikkamönjistä...

Siks mää laitoinki tota firman kärryyn, en omaan :D On tullu tapauksia vastaan että ovat sanoneet renkaan irroitettuaan että vie kotiin, pese ja tuo sitte takasin...

Link to comment

Kokeilin 6x14 volkkarin peltivannetta ja just mahtui poteroon, ei milliäkään ylimääräistä. Pikkaisen tilaa saanee lisää taivuttamalla etuhelman sisäpuolen peltiä sisäänpäin jne. 6x15 vanteet jotka ovat tiedossa, ovat originaalit fuchsit, 50 e/kpl :D

 

EDIT: katselin että löytyis myös 155/60 15 ratasta, voi olla että tulee laitettua 165/50 15 "spacesaver" silti.

Link to comment

jori kun ei ajattele loppuun asti ni täytyy jauhaa ite.. kyllähä satakuusfemma menee vaik 8.5" jos löytää rengasfirman mikä laittaa enää päälle. tosin ei taaskaa vastata kysymyksee :D

Link to comment
Minä taas olen esson paarissa naapuripöydästä kuullut että rengasmiehet ei tykkää noista paikkamönjistä...

 

Tätä työtä muutamia vuosia tehneenä allekirjoitan:)

 

Haisee muuten tuo tatina mielenkiintoiselta kun on kuukauden-pari pyörinyt kummissa.

Link to comment
Guest Toheltaja
6x15 vanteet jotka ovat tiedossa, ovat originaalit fuchsit, 50 e/kpl :D

 

Vitun kalliit tohon rahaan! Viimeks ku ostin 6x16 fuksit, ne makso 30 eskoo kappale... Ja ne on noi ylempänä olevassa kuvassa ;) ps. ei kannata hehkuttaa tommosista halvoista vanteista ennenku ne on tontilla maksettuna, ennenkin on käynyt niin että tästä on joku sivusta tarjonnu 200€ enemmän ja saanut kaupat - sitten ollaan jääty itkemään kun ei saatukaan halvalla :D

Link to comment

Sanoisin että aika edullisia fuchseja jos saa suoria ja ehjiä alle 50e kpl, kun välistä näkyy myytävänä sarjoja 400-1100 euron hintaan. Tietty koko ja kunto vaikuttaa varmaan paljonkin hintaan, vrt 6x15 vs 8x16. Emmätiiä, ekat fuchsit mullekin. Enkä varmaan jatkossakaan aio maksaa enempää fuchseista;)

Link to comment

Emmä sit ostanutkaan 6x15 fuchseja, zakotto sanoi hinnaks eka 50e / kpl, mutta hinta nousikin äkkiä sitten 100euroon. Ja sitä paitsi fuchsit ei välttämättä mahdu taakse kun on 944 turbon jarrut. Tulee 944 turbon 15x5.5 spacesaverit, niin mahtuu etupellin alle sekä taaksekin. Päälle tietty normaali kapea rengas, eikä 20 vuotta kuivunut vanha spacesaver rengas :D

Link to comment
Ja sitä paitsi fuchsit ei välttämättä mahdu taakse kun on 944 turbon jarrut. Tulee 944 turbon 15x5.5 spacesaverit, niin mahtuu etupellin alle sekä taaksekin. Päälle tietty normaali kapea rengas, eikä 20 vuotta kuivunut vanha spacesaver rengas :D

 

Vaatii sitten varmaan leveän spaceri, koska ainakin mulla napsahtaa 944 peltitukivarressa kiinni olevat turbon jarrusatula kiinni vararenkaan vanteeseen.

Link to comment

Voi olla että vaatii spacerin, tiedossa toki on pari 944 turbon/S2:n/968:n 15" spacesaver vannetta. Spacer ei ole paha juttu ollenkaan, mutta mieluummin ilman spaceria. Kiitos ketsa tukivarsista ja jarruosista, jarrusatulat on n. 20v vanhoiksi melkoisen hyvässä kunnossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...