-Alex- Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Pulttijaon kerran kun muutan, mahtuukohan 6 tuumaa leveä vanne 72' mallisen sedanin keulalle? Jos niin, millaisen renkaan tuollaiselle uskaltaa vääntää kapeimmillaan? Alkuperäisissä suunnitelmissa oli 5x15 vanteelle laittaa 145/65R15, joka nyt löytyy toisesta nurkasta alta. Olisiko toi riittävän leveä 6" vanteelle? :D Quote Link to comment
metake Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Normin mukaan ei ole. Mulla oli joskus 6" x 13" vanteella 155 kumit, mutta profiili tosin oli 80. Ne istui vielä ihan hyvin ja asennuskin meni ihmeempiä temppuilematta. Normin mukaiset nekään ei olleet. Kapein 65-sarjalainen 6" vanteelle on normin mukaan 195. Mutta kai se siihen venyy kun laittaa, jossain netissähän oli video miten nestekaasun avulla "hieman" venyteltiin renkaita vanteelle ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Uuden renkaan aina saa 50-60 eurolla ehkä, mutta olisi tarjolla 2 kpl porschen vannetta 50e kpl hintaan, joten aattelin vararenkaan vanteeksi hankkia. Mahtuukohan noin levee vanne vararengaskoteloon 72" kuplaan? renkaaksi vois laittaa jonkun 165/60 15:sen tai vastaavan. edit: rengasonline löytyy 165/50 15 siltakiveltä vajaa 60 euron kpl hintaan. Se on litteä jo :D Quote Link to comment
-tipi- Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Possun 6" on varsin mainio kuplan keulalle, varsinkin perinteisellä +35 offsetilla. Alla olevassa kuvassa oli mulla 8 vuotta sitten vastaava kumi/vanne kombo. Nyt käyttäsin kyl 165/65 kumia ajorenkaana. Vararengashan ei niin tarkka ole, mut entä jos joutuu 145/65 taakse laittamaan? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 mulla on 356:ssa eessä 165/40/16 ja verrattuna 205/45 kumiin se on pelkkä nahka vanteella :D leveys vanteella 6" ja istuu todella hyvin. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Mulle tulee 17" vanteet alle, mutta vararenkaan vanteeksi olisi tarjolla tuo 6x15 koko. Meinasin että mahtuukohan tuollainen vanne vararenkaan koteloon? Päälle tietysti kapea ja matala rengas ettei tilaa vie. On todellakin toi 165/40 15 kuin nahka vanteella :D Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 pitäs kutonen mahtua vielä ihan ok tonne poteroonsa. Quote Link to comment
vesav Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 nankanki nsII 165-50-15 istuu ainakina ku silmä päähän 5.5 leveelle vanteelle... itsellä on edessä kuupelissa tollaset... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Juu, 165/50 15 ratasta voi kuulemma sääntöjen mukaan laittaa 4,5-6" vanteelle. Nimeenomaan en mä tälläistä ajoon laita vaan vararattaaksi :D Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Juu, 165/50 15 ratasta voi kuulemma sääntöjen mukaan laittaa 4,5-6" vanteelle. Nimeenomaan en mä tälläistä ajoon laita vaan vararattaaksi :D 5":sta alkaen sanoi työpaikan stro-normit.Mene ja tiedä sitten. Itsellä kun ei eteen muutakuin pieniä renkaita mennyt niin varapyöränä oli 115/70/15 eli sellainen väliaikaiskummi uusista autoista.Noillahan ajeli muutenkin yhden kesän helposti ja saisi keulan tarvittaessa kenttään. Quote Link to comment
ARTO Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Entäs jos ei laita vararengasta ollenkaan? Ähtäristä mulla puuttuu koko vararengas ja tilalla nykyvolkkareista tuttu ilmakompura ja paikka-ainepullo. Tosin eivät ole katsastuksessa edes jälkimmäistä kyselleet. Takapenkin alle mahtuu hyvin piiloon. Toisaalta on tässä huonotkin puolet, muutenkin kevyt keula kevenee lisää, tosin kokonaispaino vähenee ja ehkä varttimaililla näkyy viiden sadasosan säästönä loppuajassa:) Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Entäs jos ei laita vararengasta ollenkaan? Ähtäristä mulla puuttuu koko vararengas ja tilalla nykyvolkkareista tuttu ilmakompura ja paikka-ainepullo. Tosin eivät ole katsastuksessa edes jälkimmäistä kyselleet. Takapenkin alle mahtuu hyvin piiloon. Toisaalta on tässä huonotkin puolet, muutenkin kevyt keula kevenee lisää, tosin kokonaispaino vähenee ja ehkä varttimaililla näkyy viiden sadasosan säästönä loppuajassa:) Ja sitten kun rengas pamahtaa kunnolla niin mitäpä edellämainituilla tavaroilla tekee.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Kyllähän nuo paikka-aineet alkaa oleen yleisiä, mutta en mä luopuis vararenkaasta :) Quote Link to comment
Guest Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 ma en oo vararengasta hinannu mukana 15 vuoteen, enka ole tarvinnutkaan. Jos nyt sitten yksi kumi menee niin riekaleiksi etta vararengasta tarttee, niin ollaan viela tuurin osalta silti plussan puolella ;) Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä... Kyllähän nuo pitää jos kyseessä pieni reikä tahi vastaava.Tarkoitin lähinnä jos rengas pamahtaa kunnolla niin noilla ei oikein mitään tee. Quote Link to comment
ARTO Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä... Kyllähän nuo pitää jos kyseessä pieni reikä tahi vastaava.Tarkoitin lähinnä jos rengas pamahtaa kunnolla niin noilla ei oikein mitään tee. Kun kohdalle sattuu se kunnollinen rengasjymähdys, ei välttämättä autolla jatketa matkaa vaikka olis peräkontti täynnä renkaita. Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Paikkakamat tuntuu pelittävän kyllä, firman peräkärryssä ollu kohta 6kk CRC:n paikkamömmelit sisällä, eikä paineet o pudonnu yhtään. Aiemmin pääs päivän ja kumi oli tyhjä... Kyllähän nuo pitää jos kyseessä pieni reikä tahi vastaava.Tarkoitin lähinnä jos rengas pamahtaa kunnolla niin noilla ei oikein mitään tee. Kun kohdalle sattuu se kunnollinen rengasjymähdys, ei välttämättä autolla jatketa matkaa vaikka olis peräkontti täynnä renkaita. Niin tai jos meteoriitti osuu tai jos tai jos.. On se nyt perkele kun ei voi kertoa edes esimerkkiä ilman että joku naputtaa.Ja ei,en vetänyt palkokasvia nenään. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Minä taas olen esson paarissa naapuripöydästä kuullut että rengasmiehet ei tykkää noista paikkamönjistä... Quote Link to comment
ARTO Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Esimerkkejä täältäkin tuodaan esille. Monella on joko hartialukko päällä tai vähintäänkin ohjaamo täynnä käsiä kun maantievauhdissa rengas räjähtää. Siinä monesti ollan pientareen nurmikkoa kyntämässä tai pimeämpänä vuodenaikana lumipenkan päällä. Silloin ei edes kiiltävä vararengas mieltä lämmitä. Kenenkään kohdalle en toivo meteoriittisadetta... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Juu, ei ne tykkääkään. Siks mä laitankin vararenkaat, oikeen aluvanteella ehkä jopa :D edit: varmaan kannattais olla lumiketjut, lapio ja hiekkarampit sekä hallitunkki mukana ;) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Minä taas olen esson paarissa naapuripöydästä kuullut että rengasmiehet ei tykkää noista paikkamönjistä... Siks mää laitoinki tota firman kärryyn, en omaan :D On tullu tapauksia vastaan että ovat sanoneet renkaan irroitettuaan että vie kotiin, pese ja tuo sitte takasin... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Kuvassa 7x15 vanteella 165/50 15, eipä varmaan 6" vanteellakaan siis suuremmin pullistele, joten toivoa on että mahtuu poteroonsa Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Kokeilin 6x14 volkkarin peltivannetta ja just mahtui poteroon, ei milliäkään ylimääräistä. Pikkaisen tilaa saanee lisää taivuttamalla etuhelman sisäpuolen peltiä sisäänpäin jne. 6x15 vanteet jotka ovat tiedossa, ovat originaalit fuchsit, 50 e/kpl :D EDIT: katselin että löytyis myös 155/60 15 ratasta, voi olla että tulee laitettua 165/50 15 "spacesaver" silti. Quote Link to comment
jori Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 On sitä venytetty kuplaan 165/50 Nankangeja 7,5 tuumaa leveelle vanteellekkin...mut alkaa olee jo tappi kireellä kumit:D Edit...mut ei tosin vastaa alexin kysymyksen et mikä mahtuu etu konttiin heh Quote Link to comment
Guest Zuismo Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 jori kun ei ajattele loppuun asti ni täytyy jauhaa ite.. kyllähä satakuusfemma menee vaik 8.5" jos löytää rengasfirman mikä laittaa enää päälle. tosin ei taaskaa vastata kysymyksee :D Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Minä taas olen esson paarissa naapuripöydästä kuullut että rengasmiehet ei tykkää noista paikkamönjistä... Tätä työtä muutamia vuosia tehneenä allekirjoitan:) Haisee muuten tuo tatina mielenkiintoiselta kun on kuukauden-pari pyörinyt kummissa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 6x15 vanteet jotka ovat tiedossa, ovat originaalit fuchsit, 50 e/kpl :D Vitun kalliit tohon rahaan! Viimeks ku ostin 6x16 fuksit, ne makso 30 eskoo kappale... Ja ne on noi ylempänä olevassa kuvassa ;) ps. ei kannata hehkuttaa tommosista halvoista vanteista ennenku ne on tontilla maksettuna, ennenkin on käynyt niin että tästä on joku sivusta tarjonnu 200€ enemmän ja saanut kaupat - sitten ollaan jääty itkemään kun ei saatukaan halvalla :D Quote Link to comment
-Alex- Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Ai no perkele, sitten ne on kalliit :D En mä nyt suoranaisesti hehkuta, ja ostin nää joo ennenkuin aloin hehkuttaan ;) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Jokkisfoorumilta löyty nuo vuos takaperin... Quote Link to comment
-tipi- Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Eipä sotketa 16" 15" Quote Link to comment
-Alex- Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Sanoisin että aika edullisia fuchseja jos saa suoria ja ehjiä alle 50e kpl, kun välistä näkyy myytävänä sarjoja 400-1100 euron hintaan. Tietty koko ja kunto vaikuttaa varmaan paljonkin hintaan, vrt 6x15 vs 8x16. Emmätiiä, ekat fuchsit mullekin. Enkä varmaan jatkossakaan aio maksaa enempää fuchseista;) Quote Link to comment
-Alex- Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Fuchsejahan löytyy nyt kopiona 17" kokoisina, ja kerscheriltä 3-osaisisina, kapeita renkaitakin niille löytyy, 165/35-17 & 185/35-17 :D Quote Link to comment
mikan Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Heh, 165/35-17! Onko nämä tilapäiskäyttöön tarkoitettuja eli mikä nopeusluokka? EDIT: löytyikin jo, eli Nankangilla ainakin on tuo koko ja 240 km/h saa päästellä! t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Heh. Näyttää jo umpikumilta... :D Quote Link to comment
-Alex- Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Emmä sit ostanutkaan 6x15 fuchseja, zakotto sanoi hinnaks eka 50e / kpl, mutta hinta nousikin äkkiä sitten 100euroon. Ja sitä paitsi fuchsit ei välttämättä mahdu taakse kun on 944 turbon jarrut. Tulee 944 turbon 15x5.5 spacesaverit, niin mahtuu etupellin alle sekä taaksekin. Päälle tietty normaali kapea rengas, eikä 20 vuotta kuivunut vanha spacesaver rengas :D Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 zakottoko ois muka myyny jotain alle normaalin kiskurihinnan?!?!? NOT Quote Link to comment
-Alex- Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Niinpä, klaus kilingolin sanoi hinnaksi ensin 50e/kpl ja sitten seuraavana hinta nousi yhtäkkiä sataan euroon :D Quote Link to comment
Ketsa Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Ja sitä paitsi fuchsit ei välttämättä mahdu taakse kun on 944 turbon jarrut. Tulee 944 turbon 15x5.5 spacesaverit, niin mahtuu etupellin alle sekä taaksekin. Päälle tietty normaali kapea rengas, eikä 20 vuotta kuivunut vanha spacesaver rengas :D Vaatii sitten varmaan leveän spaceri, koska ainakin mulla napsahtaa 944 peltitukivarressa kiinni olevat turbon jarrusatula kiinni vararenkaan vanteeseen. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 Voi olla että vaatii spacerin, tiedossa toki on pari 944 turbon/S2:n/968:n 15" spacesaver vannetta. Spacer ei ole paha juttu ollenkaan, mutta mieluummin ilman spaceria. Kiitos ketsa tukivarsista ja jarruosista, jarrusatulat on n. 20v vanhoiksi melkoisen hyvässä kunnossa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.