Jump to content

Liikenneministeriö osaa!!!


Guest Lumipallo

Recommended Posts

Guest Lumipallo
Posted

Ylileveiden moduulirekkojen käytölle ei uutta jatkoaikaa

 

Suomessa ei jatketa ylileveiden moduulirekkojen käyttöaikaa. Liikenne- ja viestintäministeriö teki asiasta päätöksen 6. lokakuuta. Leveydeltään 2,6 metriä olevien moduuliyhdistelmien kolmen vuoden kansallinen ylimenokausi päättyy voimassa olevien säännösten mukaisesti vuoden 2009 loppuun. Täten ensi vuoden alusta liikenteessä olevien moduuliyhdistelmien kuormatilat, lämpöeristettyjä kuormatiloja lukuun ottamatta, on oltava ulkoleveydeltään enintään 2,55 metriä.

 

 

 

Muutostarpeen arvioidaan koskettavan enimmillään 2 000 moduuliyhdistelmää, joka on noin 5-10 prosenttia kaikista käytössä olevista moduuliyhdistelmistä. Kavennuskustannusten kuormakoria kohti arvioidaan olevan 5 000 – 20 000 euron välillä. Kustannukset riippuvat kuormakorin rakenteesta ja kavennuksen toteutustavasta.

 

 

 

Kokonaiskustannukset alalle arvioidaan olevan noin 25 - 28 miljoonaa euroa. Käytännössä kavennuskustannukset ei kuitenkaan täysimääräisesti koidu yrittäjille, vaan kavennus hoituu osittain kuljetusyrittäjien tähän aikaan ajoittamien kaluston normaaleina uusinvestointeina.

 

 

 

Asiassa haluttiin tehdä ratkaisu, joka nojaa EU-säännösten noudattamiseen ja tukee lainsäädännön ennakoitavuutta sekä teollisuuden että kuljetusalan näkökulmasta. Tätä näkemystä tuki myös oikeuskanslerin asiasta antama lausunto.

 

 

 

Turpeen, hakkeen, raakapuun ja elävien eläinten kuljetuksien ulkoleveyksiin ei tule muutosta. Nykyisten säännösten mukaisesti näitä kuljetuksia on mahdollista yhdistelmäkohtaisin poikkeusluvin suorittaa 2,6 metriä leveillä moduuliyhdistelmillä vuoden 2011 loppuun.

Liikenneministeriön tiedote 6.10.2009

Posted

Eikö tämä ole vain looginen jatko sille linjalle mitä tässä on harjoitettu jo vuosikymmeniä: on jatkettu tai lyhennetty rekkoja aina miltä milloinkin on tuntunut.

Guest Lumipallo
Posted

Tämähän on siis todella hyvä juttu niille,jotka työskentelevät koripajoilla yms. alan yrityksissä.Työttömyysaste on Suomessa aina vaan kasvussa,pitäkää työpaikoistanne toverit kynsin ja hampain kiinni!Tuntuu vaan siltä,että kaikki EU-direktiivit,mitä Brysselissä laaditaan ja esitetään niin Suomi haluaa olla ns."tiennäyttäjä" näissä asioissa.

Ei auta ku viedä auto pajalle,kustannukset:

1.auto 2 viikkoa-kuukaus pois ajosta

2.kuski potkii kiviä hallin pihassa saman ajan,palkkaakin pitäis vissiin maksaa...

3.asiakastyytyväisyys pysyy hyvänä,kun ei pysty palvelemaan yhtä tehokkaasti kun auto on pajalla

 

Tulee siinä raudalle metrihintaa!!!!

Posted

ISO prässi jonka leukojen väliin rekka ajetaan. Sitten vaan hellää puristusta niin että laihtuu vaadittavat sentit. :-)

 

t. Mika, jonka vyötäröltä vois ottaa enemmänkin kuin 5 senttiä pois...

Posted

Häh, siis 5 cm:n kavennus? 2.6m -> 2.55m. Kuullostaapa järkevälle puuhastelulle. Mites nykyiset kuormalavat? Niiden mittojakin varmaan pitää rukata. Työllistetään itse itseämme.

 

Kyllä Suomessa otetaan etujoukoissa noita uusia, enemmän tai vähemmän järkeviä, direktiivejä käyttöön mutta tietyt tavaroiden vapaaseen liikkumiseen liittyvät asiat eivät vaan ota korjaantuakseen vaikka yhteisöjen tuomioistuinkin uhkailisi.

Posted

Asia on ollut tiedossa jo vuodesta 1996, siihen on kyllä hyvin ehtinyt varautua. Siirtymäaika oli 10 vuotta ja siihenkin on annettu vielä 3 vuotta jatkoaikaa. Nyt sitten ne 5-10 prosenttia perävaunuilijoista, jotka eivät ole asiaa välittäneet ottaa huomioon, pitävät kovaa parkua ja vaativat vielä lisäaikaa.

Posted

Mutta toisaalta ei kai Suomi siihen kuole, jos nykykaluston voisi ajaa rauhassa loppuun. Ei kai noi korit siitä parane kun niitä leikellään, vaikka työllisyys siitä tykkääkin.

Guest Mika Raussi
Posted

Routamatto sisäpintaan, niin sittenhän se on lämpöeristetty

Guest Lumipallo
Posted

Juu,olihan tämä tiedossa,kaappiautojen ja peräkärryjen osalta.Mitäs sitten kaikki koneenkuljetuslavetit yms. laidattomat pelit?Se on kiva raapasta esim. tommonen kaivinkone 2,55 metriselle lavetille,saattaa siinä telat olla aika sileet alapinnasta ku kone on montulla....

Sit toinen juttu on nämä isot nosturikuorma-autot.Tehtiin lakimuutoksen edellyttämät tolpat lavaan toissa vuonna,jolla tämä kavennus piti olla lainmukainen.SIIS TÄYTTÄ PASKAPUHETTA!!!Nyt taas auto pajalle,uus lava selkään,hinta-arvio n.20 tuhatta Egua.

 

En ole katkera,pikkasen vaan kyrsii........

Guest Mika Raussi
Posted

Toinen vaihtoehto on tietty kirjailla siitä kantavuus nollaan, niin eipä sitten oo enää kuljetuskalustoa. Se on tietty sit eri asia minkälaiset sakot tulee jos ajaa vene kyydissä,

Guest Lumipallo
Posted

Paljonkohan se sakko olis,kun kantavuutta on n.14,5 tonnia?

Guest Mika Raussi
Posted

Kato aika paljonkin. Yhessä vehkeessä mikä on ollu useesti nostelemassa on kaikki jolme tonnia kantavuutta jälellä. Jos on jippi kiinni, niin pitää pitää puomia lavalla. Meneehän se pakettiinkin, mut sit on etuakselit ylikuormalla :D

Posted
Asia on ollut tiedossa jo vuodesta 1996, siihen on kyllä hyvin ehtinyt varautua. Siirtymäaika oli 10 vuotta ja siihenkin on annettu vielä 3 vuotta jatkoaikaa. Nyt sitten ne 5-10 prosenttia perävaunuilijoista, jotka eivät ole asiaa välittäneet ottaa huomioon, pitävät kovaa parkua ja vaativat vielä lisäaikaa.

 

Kun siirtymäaika ollu 10v, niin hitooko enää parkuuvat kun on paskat housussa? Miksi pitää usko liiton pikku virkamiehiä joka sanoo että hää selättää EU'n ja mikää ei muutu. Saadaan lisä kuitenkin aikaa ajaa laittomailla yhdistelmillä maailman tappiin.

Nyt on tullu lopulta pää vetävän käteen. Tulee mieleen että olisiko pitäny uskoa että muutos on oikeasti tulossa, suhtautua siihen järkevästi ja sopeutua. Vai nyt huutaa tuskasta kun on paksat housussa? V**un juntit. Menkää kattoo WC'n peiliin, sillä on syyllinen että housussasi haisee paska... Ja ihan oma tuottama :)

Guest Lumipallo
Posted

Kaikille puukenkäspedeille,jotka tahkoo Helsinki-Oulu-Helsinki väliä:teillä on kaluston vaihtoväli n.3-5 vuotta,helppo elää muutoksen matkassa.Mutta tämä tästä,kiitos kommenteista!!!

Posted

No jos kaluston vaihtoväli on suurempi kun tuo siirtymään kokonaisuudessaan annettu aika niin kannattaa ihan oikeasti miettiä onko homman tuotto ym sellaista että siinä on muutenkaan mitään järkeä.

Posted

Onko tosiaan oikeasti niin että yrittäjä ostaa esim. tuollaiseen koneenkuljetuslavetin ja 3-5 vuoden kuluttua se pistetään rautaromuksi ja ostetaan uusi?

 

t. Mika

Posted

Tosiaan 3 vuotta ja rekka vaihtoo kuullostaa aika hullulta

 

Mut toisaaltaan vaikka 300 päivää vuodessa ja kerran päivässä helsinki oulu (oletus hel oul 600km) = 180 000 km ja edestakas 300päivänä vuodessa 360 000 X3 vuotta 1080000km Mutta kyllä tossa jo alkaa tarviimaan kaksi kuskiakin.

 

 

Mutta sitten taas 13 vuotta samalla rekalla siitten taas onkin eri juttu

Posted

En mä rekkaa ajatellutkaan vaan esimerkiksi tuollaista lavettia jolla kuljetetaan kaivuria. Niillä nyt ei varmaan ruuvata menemään yötä päivää. Sellaisen kaventamisesta tässä kait oli myös puhe?

 

t. Mika

Posted
Ei tarvii erikoiskuljetuslavetteja kaventaa.

 

Okei, ymmärsin väärin tuosta Lumipallon kirjoituksesta:

 

Juu,olihan tämä tiedossa,kaappiautojen ja peräkärryjen osalta.Mitäs sitten kaikki koneenkuljetuslavetit yms. laidattomat pelit?Se on kiva raapasta esim. tommonen kaivinkone 2,55 metriselle lavetille,saattaa siinä telat olla aika sileet alapinnasta ku kone on montulla....

 

t. Mika

Posted

Tässähän nyt on kyse ensinnäkin vain moduuliyhdistelmistä, eli täysperävaunullisista joiden pituus on yli 22 m ja puoliperävaunullisista joiden pituus on yli 16,5 metriä. Koneenkuljetuslavetit taitaa kyllä mennä yleensä tuon 16,5 metrin pidemmälle puolelle mutta jos ko. lavetti on erikoiskuljetuskäytössä, niin taas astutaan uusien sääntöjen maailmaan, josta tässä vouhkaamisessa ei ole lainkaan kyse.

Posted

Tuosta kuljetuskaluston kiertonopeudesta sen verran, että tuo 3-5 vuotta liikenteessä jne on tavallaan totta tavallaan ei.

 

Yleensä uudet autot on säännöllisessä kappaletavara- ja reittiliikenteessä juuri tuon 3-5 vuotta. Sen jälkeen niitä yleensä käytetään vielä useita vuosia jakoautoina tai muina vastaavina lähiliikenteen autoina. Ehkä sen jälkeen vielä joku yksityinen ihminen voi käyttää autoa vaikka hevosautona tai jossain muussa vastaavassa käytössä. Sitä en tiedä viedäänkö vanhoja Scanioita esim Afrikkaan sen jälkeen, kun täällä ovat tulleet tiensä päähän. Normaalisti kotimaan liikenteessä olevia rekkoja käytetään lähes vuorokauden ympäri (kappaletavaraliikenteessä). Öisin ajetaan runkokuljetukset ja päivisin jako/noutoajot.

 

Korostan edelleen, että näin siis toimitaan kappaletavaraliikenteessä. Maansiirtokäytössä varmaankin kuvio vähän toisenlainen.

Posted

Täytyykin katsella hieman tuolla liikenteessä, että löytyykö vanhoilla EU-merkittömillä kilvillä olevia perävaunuja. Eli siis 2001 tai vanhempia.

 

t. Mika

Posted
Tosiaan 3 vuotta ja rekka vaihtoo kuullostaa aika hullulta

 

Äkkiseltään voisi kuvitella, että rekan elinkaari on nuppia pidempi, mutta on se 13 vuotta pitkä aika niillekin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...