Jump to content

Liikenneministeriö osaa!!!


Guest Lumipallo

Recommended Posts

Guest Lumipallo

Ylileveiden moduulirekkojen käytölle ei uutta jatkoaikaa

 

Suomessa ei jatketa ylileveiden moduulirekkojen käyttöaikaa. Liikenne- ja viestintäministeriö teki asiasta päätöksen 6. lokakuuta. Leveydeltään 2,6 metriä olevien moduuliyhdistelmien kolmen vuoden kansallinen ylimenokausi päättyy voimassa olevien säännösten mukaisesti vuoden 2009 loppuun. Täten ensi vuoden alusta liikenteessä olevien moduuliyhdistelmien kuormatilat, lämpöeristettyjä kuormatiloja lukuun ottamatta, on oltava ulkoleveydeltään enintään 2,55 metriä.

 

 

 

Muutostarpeen arvioidaan koskettavan enimmillään 2 000 moduuliyhdistelmää, joka on noin 5-10 prosenttia kaikista käytössä olevista moduuliyhdistelmistä. Kavennuskustannusten kuormakoria kohti arvioidaan olevan 5 000 – 20 000 euron välillä. Kustannukset riippuvat kuormakorin rakenteesta ja kavennuksen toteutustavasta.

 

 

 

Kokonaiskustannukset alalle arvioidaan olevan noin 25 - 28 miljoonaa euroa. Käytännössä kavennuskustannukset ei kuitenkaan täysimääräisesti koidu yrittäjille, vaan kavennus hoituu osittain kuljetusyrittäjien tähän aikaan ajoittamien kaluston normaaleina uusinvestointeina.

 

 

 

Asiassa haluttiin tehdä ratkaisu, joka nojaa EU-säännösten noudattamiseen ja tukee lainsäädännön ennakoitavuutta sekä teollisuuden että kuljetusalan näkökulmasta. Tätä näkemystä tuki myös oikeuskanslerin asiasta antama lausunto.

 

 

 

Turpeen, hakkeen, raakapuun ja elävien eläinten kuljetuksien ulkoleveyksiin ei tule muutosta. Nykyisten säännösten mukaisesti näitä kuljetuksia on mahdollista yhdistelmäkohtaisin poikkeusluvin suorittaa 2,6 metriä leveillä moduuliyhdistelmillä vuoden 2011 loppuun.

Liikenneministeriön tiedote 6.10.2009

Link to comment
Guest Lumipallo

Tämähän on siis todella hyvä juttu niille,jotka työskentelevät koripajoilla yms. alan yrityksissä.Työttömyysaste on Suomessa aina vaan kasvussa,pitäkää työpaikoistanne toverit kynsin ja hampain kiinni!Tuntuu vaan siltä,että kaikki EU-direktiivit,mitä Brysselissä laaditaan ja esitetään niin Suomi haluaa olla ns."tiennäyttäjä" näissä asioissa.

Ei auta ku viedä auto pajalle,kustannukset:

1.auto 2 viikkoa-kuukaus pois ajosta

2.kuski potkii kiviä hallin pihassa saman ajan,palkkaakin pitäis vissiin maksaa...

3.asiakastyytyväisyys pysyy hyvänä,kun ei pysty palvelemaan yhtä tehokkaasti kun auto on pajalla

 

Tulee siinä raudalle metrihintaa!!!!

Link to comment

Häh, siis 5 cm:n kavennus? 2.6m -> 2.55m. Kuullostaapa järkevälle puuhastelulle. Mites nykyiset kuormalavat? Niiden mittojakin varmaan pitää rukata. Työllistetään itse itseämme.

 

Kyllä Suomessa otetaan etujoukoissa noita uusia, enemmän tai vähemmän järkeviä, direktiivejä käyttöön mutta tietyt tavaroiden vapaaseen liikkumiseen liittyvät asiat eivät vaan ota korjaantuakseen vaikka yhteisöjen tuomioistuinkin uhkailisi.

Link to comment

Asia on ollut tiedossa jo vuodesta 1996, siihen on kyllä hyvin ehtinyt varautua. Siirtymäaika oli 10 vuotta ja siihenkin on annettu vielä 3 vuotta jatkoaikaa. Nyt sitten ne 5-10 prosenttia perävaunuilijoista, jotka eivät ole asiaa välittäneet ottaa huomioon, pitävät kovaa parkua ja vaativat vielä lisäaikaa.

Link to comment
Guest Lumipallo

Juu,olihan tämä tiedossa,kaappiautojen ja peräkärryjen osalta.Mitäs sitten kaikki koneenkuljetuslavetit yms. laidattomat pelit?Se on kiva raapasta esim. tommonen kaivinkone 2,55 metriselle lavetille,saattaa siinä telat olla aika sileet alapinnasta ku kone on montulla....

Sit toinen juttu on nämä isot nosturikuorma-autot.Tehtiin lakimuutoksen edellyttämät tolpat lavaan toissa vuonna,jolla tämä kavennus piti olla lainmukainen.SIIS TÄYTTÄ PASKAPUHETTA!!!Nyt taas auto pajalle,uus lava selkään,hinta-arvio n.20 tuhatta Egua.

 

En ole katkera,pikkasen vaan kyrsii........

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toinen vaihtoehto on tietty kirjailla siitä kantavuus nollaan, niin eipä sitten oo enää kuljetuskalustoa. Se on tietty sit eri asia minkälaiset sakot tulee jos ajaa vene kyydissä,

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kato aika paljonkin. Yhessä vehkeessä mikä on ollu useesti nostelemassa on kaikki jolme tonnia kantavuutta jälellä. Jos on jippi kiinni, niin pitää pitää puomia lavalla. Meneehän se pakettiinkin, mut sit on etuakselit ylikuormalla :D

Link to comment
Asia on ollut tiedossa jo vuodesta 1996, siihen on kyllä hyvin ehtinyt varautua. Siirtymäaika oli 10 vuotta ja siihenkin on annettu vielä 3 vuotta jatkoaikaa. Nyt sitten ne 5-10 prosenttia perävaunuilijoista, jotka eivät ole asiaa välittäneet ottaa huomioon, pitävät kovaa parkua ja vaativat vielä lisäaikaa.

 

Kun siirtymäaika ollu 10v, niin hitooko enää parkuuvat kun on paskat housussa? Miksi pitää usko liiton pikku virkamiehiä joka sanoo että hää selättää EU'n ja mikää ei muutu. Saadaan lisä kuitenkin aikaa ajaa laittomailla yhdistelmillä maailman tappiin.

Nyt on tullu lopulta pää vetävän käteen. Tulee mieleen että olisiko pitäny uskoa että muutos on oikeasti tulossa, suhtautua siihen järkevästi ja sopeutua. Vai nyt huutaa tuskasta kun on paksat housussa? V**un juntit. Menkää kattoo WC'n peiliin, sillä on syyllinen että housussasi haisee paska... Ja ihan oma tuottama :)

Link to comment
Guest Lumipallo

Kaikille puukenkäspedeille,jotka tahkoo Helsinki-Oulu-Helsinki väliä:teillä on kaluston vaihtoväli n.3-5 vuotta,helppo elää muutoksen matkassa.Mutta tämä tästä,kiitos kommenteista!!!

Link to comment

Tosiaan 3 vuotta ja rekka vaihtoo kuullostaa aika hullulta

 

Mut toisaaltaan vaikka 300 päivää vuodessa ja kerran päivässä helsinki oulu (oletus hel oul 600km) = 180 000 km ja edestakas 300päivänä vuodessa 360 000 X3 vuotta 1080000km Mutta kyllä tossa jo alkaa tarviimaan kaksi kuskiakin.

 

 

Mutta sitten taas 13 vuotta samalla rekalla siitten taas onkin eri juttu

Link to comment
Ei tarvii erikoiskuljetuslavetteja kaventaa.

 

Okei, ymmärsin väärin tuosta Lumipallon kirjoituksesta:

 

Juu,olihan tämä tiedossa,kaappiautojen ja peräkärryjen osalta.Mitäs sitten kaikki koneenkuljetuslavetit yms. laidattomat pelit?Se on kiva raapasta esim. tommonen kaivinkone 2,55 metriselle lavetille,saattaa siinä telat olla aika sileet alapinnasta ku kone on montulla....

 

t. Mika

Link to comment

Tässähän nyt on kyse ensinnäkin vain moduuliyhdistelmistä, eli täysperävaunullisista joiden pituus on yli 22 m ja puoliperävaunullisista joiden pituus on yli 16,5 metriä. Koneenkuljetuslavetit taitaa kyllä mennä yleensä tuon 16,5 metrin pidemmälle puolelle mutta jos ko. lavetti on erikoiskuljetuskäytössä, niin taas astutaan uusien sääntöjen maailmaan, josta tässä vouhkaamisessa ei ole lainkaan kyse.

Link to comment

Tuosta kuljetuskaluston kiertonopeudesta sen verran, että tuo 3-5 vuotta liikenteessä jne on tavallaan totta tavallaan ei.

 

Yleensä uudet autot on säännöllisessä kappaletavara- ja reittiliikenteessä juuri tuon 3-5 vuotta. Sen jälkeen niitä yleensä käytetään vielä useita vuosia jakoautoina tai muina vastaavina lähiliikenteen autoina. Ehkä sen jälkeen vielä joku yksityinen ihminen voi käyttää autoa vaikka hevosautona tai jossain muussa vastaavassa käytössä. Sitä en tiedä viedäänkö vanhoja Scanioita esim Afrikkaan sen jälkeen, kun täällä ovat tulleet tiensä päähän. Normaalisti kotimaan liikenteessä olevia rekkoja käytetään lähes vuorokauden ympäri (kappaletavaraliikenteessä). Öisin ajetaan runkokuljetukset ja päivisin jako/noutoajot.

 

Korostan edelleen, että näin siis toimitaan kappaletavaraliikenteessä. Maansiirtokäytössä varmaankin kuvio vähän toisenlainen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...