-tipi- Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Eli ne tehokkaammat satulat bolt-onnina VW:n levyille. Minkä merkkiset ne nyt olikaan, mistä Talbotin mallista/vuosimallista? Mistä kannattaa ostaa? Ja mikä pääsylkkä ois hyvä, kun taaksekin tulee levyt? Jossain oli maininta 911 SC:n sylkästä, kävis Bolt on, lieneekö helppo löytää tahi kuinka edullinen. Taisipa joku kehua Gti golfin pääsylkkääkin, käypkö semmonen ilman tehostajia Kuplaan? Takana vissiin Gsi Asstran sadula... Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Talbot horizon -85 (jos nyt oikein muistan) ja eiköhän motonet olisi ihan hyvä paikka. Hinta 55.50+20€(panti) per kipale. Voi joutua pistämään pienet prikat satulan ja olka-akselin väliin jos on uudet levyt ja uudet palat. Keskilinja on vähän eri. Olisiko ollut myös liitin eri paikassa, eli voi olla että joutuu laittamaan uudet letkut. Jonkun Vectran satulat käy myös, muttei ihan bolt-on. Quote Link to comment
Guest Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Talbotin paskoissa on käytetty ziljoonaa satulaa tuon vuosimallin lähivuosina. Ilmeisesti kuitenkin ATE -merkkisiä vain yhtä, ja se on ainoa joka sopii. Muiden pulttijako ja koko on aivan eri planeetalta. Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted February 10, 2005 Author Share Posted February 10, 2005 Motonetistä lunttasin et ATEa ois käytetty vain ennen vuotta '81, vai mitä lie tarkoittanee "-81" siellä, kun klikkaa esim. varastotilannetta... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Josse on niinkuin verkkokauppa.comissa, eli tilattuna 81 kpl, varastossa 0. Ollu horisontti- tai volsupölhöt ahkerana tilaamassa. Puavo@uho.fi Quote Link to comment
Guest Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Seuraavaksi kysytään kuitenkin kohta ATE satuoiden osanumeroa: Valitettavasti niissä ei lue muuta kuin ATE. (siis logo). Ei ole osanumeroa missään päin koko satulaa. Ja eri tarvikemyyjillä ja maahantuojilal on oma osanumerointijärjestelmänsä tilauskannoissaan, niistäkään ei ole apua ehdottoman aukottomaan tunnistamiseen. Palat on neliön muotoiset, samankaltaiset ja vain hiukan isommat kuin kuplan omissa levyjarruissa. Pulttijako siis on täsmälleen sama kuin kuplassa. En muista paljonko. Ja olka-akselihan täytyy siis olla tietennii levyjarrullisesta vääntösauva-kuplasta tai Ghiasta (Identtiset). Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted February 10, 2005 Author Share Posted February 10, 2005 Olka-akselit on CB Performancelta ja olkatappikeulaan, mut kaippa nuo satulat käypi noihinkin, kun ovat orkkis Kuplan levyjä varten tehty. Levyjä en oo vielä ees hommannu... Quote Link to comment
Marko Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Tipi! Aten satulat on ne mitkä käy ja niiden maahantuoja Örum josta lähes kaikki ns. harakirikaupat tilaa tavaraa eli niiden kautta ainakin saa. Quote Link to comment
Guest KAAPO Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Itselläni oli ATE:n satulat mutta James Halen kirja "How to modify Volkswagen beetle suspension,brakes & chassis for high performance" kertoo myös seuraavaa - Talbot Horizon 1981-85 malleissa käytetyt Girling satulat käyvät suoraan kuplan satuloiden tilalle. Quote Link to comment
mikko k Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Juu ja kolkin etusatuloissa on 42mm männät kun kuplan omissa on 40mm, jos haluaa pientä parannusta. Ja kolkin takapäässä on isommat rummutkin. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 11, 2005 Author Share Posted February 11, 2005 Eikö kolkin satulan pulttijako ole eri kuin Kuplan? On mulla yhet kolkin levyjarrut jossain hangen alla jemmassa... Olikos tuosta nelipyörälevyjarrupääsylkästä kuplassa kellään kokemusta? Tosin Jyrängön Jussi taisi mainita että ko. 'EMPI-brand' takalevysetti toimisi ilman takaiskuventtiiliä, mikä esim. orkkislevyjen kanssa on. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Sotkempa miekii vielä, eli miulla olleet 1300S -kuplan jarrusatulat oli just Girlingin, ei Aten. Näitä voit Tipi tarkastella tallin varastohuoneessa ja verrata vaikka urtsi-kilpurin satuloin pulttijakoon. Puavo@uho.fi Quote Link to comment
Guest Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Juuri myymässäni 67 kuplassa on Horiskon ATE satulat edessä. Itte laitoin ne sinne. Auto on vielä kotipihallani. Jan Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Mistä löytyy edullisimmat uudet jarrusatulat T1:een ? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Sotkempa miekii vielä, eli miulla olleet 1300S -kuplan jarrusatulat oli just Girlingin, ei Aten. Näitä voit Tipi tarkastella tallin varastohuoneessa ja verrata vaikka urtsi-kilpurin satuloin pulttijakoon. Puavo@uho.fi Ekaks oli ATE yhellä tapilla. Sitten kahella tapilla ja sit Girling satula. Samat kamat kaikissa kuplissa etujousituksesta riippumatta. Ainakin näin mie oon käsittäny kun oon noita kirjoista lukenu ja liikkeistä tilannu, Quote Link to comment
-tipi- Posted February 11, 2005 Author Share Posted February 11, 2005 Eipäs mennykään porssen pääsylkkä ilman suuria muutoksia. Eikö kukaan oo laittanu muita kuin orkkispääsylkkiä 4p-levyihinsä? Mistä löytyy edullisimmat uudet jarrusatulat T1:een ? Vastaappas mun YV:hen, niin voinen vastata tohon sun kyssäriin. Ja minusta orkkisjarrut ei oo kummoset, tosin saa niilläkin keposen keulan lukkoon. Mut ois tarkotuskin hakea hieman Overkilliä jarruihin, kun pitäis tulla ruutia persieenkin... Quote Link to comment
Pekka Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 GTI Golfin 22.2 millinen on käytössä 944:n satuloiden kanssa. Käy suoraan pohjalevyyn mutta vaatii uuden välitangon polkimen ja sylinterin väliin. GTI:hin saa muistaakseni myös 20.8 millistä joka voisi toimia vakiosatuloiden kanssa. Quote Link to comment
Lasse Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Kyl mää olen sitä mieltä, että kuplan satula on ihan ok kapistus. ainakin männät on kohtuullisen kokoiset ja niitä on kaksi. Ei ole siis kyse mistään pula-ajan liukumulkerosta, mikä jumiin mentyään tapaa jarruttaa yhdellä palalla. Jos pääsylkkää ryhtyy kasvattamaan, niin jossakin kohtaa olisi fiksua heittää tehostaja kehiin. Itte en vaan ole keksinyt miten semmosen ämpärin sinne sovittaisi kohtuu vaivalla. Musta jarruissa tuntuma on tärkeä juttu. Jos ei tiedä koska jarrut lukossa, niin kamalaa on ajo. Tai jos hipaseekin jarrua niin heti on takapää lukossa. Eli etupäätä ja takapäätä olisi hyvä kasvatta samassa suhteessa tai pistää väliin säätö. Quote Link to comment
Guest Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 säätö on laiton katuliikenteessä. Kiinteä jarrupaineen rajoitinventtiili on sallittu, samoin myös painetta vähentävä mekanismi joka toimii kun auto niiaa voimakkaasti ja perä kevenee. (Esim. Fiat Unosta.. hyh hyh) Käytännössä vaan kuplassa tarttis etupäätä rajoittaa ja takapäätä tehostaa. :) Jan Quote Link to comment
mikan Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 säätö on laiton katuliikenteessä. Onko myös sellainen säätö jota ei voi tehdä ajon aikana? Mun muistaakseni säätö on laillinen. Pitäis varmaan kaivaa taas asetuksia eikä luottaa huonoon muistiin... t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Tuoretta tietoa (1 minuutti, hehe) A-Katsastuksen tekniikkaneuvonnasta: Katuliikenteessä SAA henkilöautossa olla jarrupaineen säätöventtiili jälkeenpäin asennettuna, seuraavin ehdoin: 1) Ei saa olla säädettävissä ajon aikana 2) Täytyy olla sellainen, että kaikissa asennoissaan auton jarrutasapaino ei muutu liikaa, eli auton jarrut kokonaisuutena on kohtuullisen tasapainoiset ja joka pyörällä löytyy riittävästi jarrutusvoimaa. Eli ei saa olla asennettuna säädintä jolla esim. kätevästi saisi takajarrut vaikka kokonaan pois pelistä ;) Jan Quote Link to comment
mikan Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Muistin siis oikein. Esimerkiksi pedalbox on siis ihan laillinen kunhan säätöä ei voi tehdä ajon aikana. Linelock sen sijaan ei vaikka siitä iloa olisikin. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest KAAPO Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Tehokkaita bolt on sarjoja esim. TAROX 6 Piston Calipers - löytyy valmiit sovitteet vanhempiin rumpujarruisiin akseleihinkin. www.streetstyleandpower.com Quote Link to comment
Guest Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 henk koht mielipiteeni on ettei kupla tarvii vakiota kummempia levyjarruja. Keula menee lukkoon niilläkin jo hyvin pienellä voimalla. Ei se tehokkaamilla levyjarruilla pysähdy yhtään sen paremmin, lukkoon ne vetää täsmälleen samassa tilanteessa. Taakse kun sais levyt kans, ja tasapainon kohdalleen, niin olis hyvä. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 henk koht mielipiteeni on ettei kupla tarvii vakiota kummempia levyjarruja. Keula menee lukkoon niilläkin jo hyvin pienellä voimalla. Ei se tehokkaamilla levyjarruilla pysähdy yhtään sen paremmin, lukkoon ne vetää täsmälleen samassa tilanteessa. Jan Niinhän se on, mutta lupa tehokkaammalle koneelle (68hp) vaati saapin levyt kulmiin. Aikamoinen mörssäri kuplan keulaan on 22mm jäähdytetty levy joka on tarkotettu vähintään 1500 kiloselle autolle, jossa on tehoa päälle 150hp. Tosin oma valintahan noi jarrut oli, mutta tuskin ois vakio levyillä saanut kuitenkaan lupaa laittaa totakaan konetta. Taakse vois ihan hyvin värkkäillä noita 900/9000 saabin takalevyjä.. Tosin sarjalle tulee kuitenkin hintaa samoissa luokissa kun jollekin hc:n levysarjalle. Tai ei ihan niin paljon, mutta kimppatilauksessa vois olla hinnat aika samoissa. Quote Link to comment
Tomppa Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Tsekkasin noista levyjarrusarjoista hintoja. Esim. CB tarjoaa kolmea IRS-takalevysarjaa käsijarrulla, 4622 (4-pulttinen, valmiit levyt), 4625 (Porsche 5-pultin jaolla) tai 4631 (ilman porattua jakoa). http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=714 Aika saman hintaisia ovat toimitettuna kaikki, hinnan noin arvio voisi olla 425 euron pinnassa tavallisilla levyillä. Porsche jako on hieman kalliimpi, ehkä noin 475 euroa. Muutoksia voi tulla taalasta ja rahdista riippuen. (ei tosin suuria) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Eiköhän noi oo aika kannattava hankinta jos ei ite pääse jarrusovitusta tekemään. Maksohan miullakin takajarrut varmaan pari sataa vaikka tein kiinnityskappaleet, navat ja vaijerit ite.. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Uudet T 1 ATE:n jarrusatulat jarrupaloineen . Hinta KK:ssa 55 eur. / kpl Löytyy heti. Eikä tarvitse vaihtosatuloita. Quote Link to comment
Racing Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Hinta on kyllä kohtuullinen! ATEN satuloista. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Motonetissä ATEn 2-tappi 57.90€ plus 20€ pantti, eli 77.90€ kappale kun ei kuitenkaan vanhaa ole omistuksessa. Juhalla on oikeesti edullinen satula! Kannata enään mitään Talbotteja ruveta arpomaan, kun vakiossa jarrussakin riittää teho lukita keula ihan mahottoman helposti. Quote Link to comment
Marko Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Pysähtyy se kupla vakiojarruilla ihan hyvin siitä 120kmh nopeudesta Quote Link to comment
Racing Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Kyllä vakiolevyjarrut riittää ihan tarpeeksi ainakin akselikeulaiseen kuplaan katukäyttöön.kun kaikki on tip top kunnossa pyörät nappaa edessä tosi helposti kiinni. ei mitään järkeä laittaa tehokkaampia jarruja kuplan etupäähän yhtä lailla ne lukkoon menee kun vakiotkin. Takapäätä kannattaa ennemmin parantaa jos jotain haluaa parantaa koska sielä se kaikki paino on. Rakentakaa joku nero ABS-jarrut kuplaan ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 12, 2005 Share Posted February 12, 2005 Joku nero on rakentanutkin.. Täällä Lappeenrannassa on moinen auto ainakin joskus majaillut. Semmonen turkoosi paksutolppa. 17" alut ja ja turbo ainakin löytyy. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 13, 2005 Author Share Posted February 13, 2005 Ei tässä topikissa kysytty kenenkään mielipiteitä orkkisjarrujen riittävyydestä tai kaivata jaaritteluja jarrupaineista. Jos ette osaa auttaa pääsylinteridilemman kanssa, voitte jaaritella vaikka yhistyksen palstalla tai suomi24.fi:ssä. Yst.terv. Harrastelia Quote Link to comment
Guest Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Ei tässä topikissa kysytty kenenkään mielipiteitä orkkisjarrujen riittävyydestä tai kaivata jaaritteluja jarrupaineista. Jos ette osaa auttaa pääsylinteridilemman kanssa, voitte jaaritella vaikka yhistyksen palstalla tai suomi24.fi:ssä. Yst.terv. Harrastelia Jos sinä et halua jarruvalintaasi päätöksenteon tueksi oleellista tietoa, niin mene kysymään pääsylinteriä pölhölästä tai suomi24:stä. Täällä sorry vaan saa keskustella aiheeseen liittyvistä asioista niin paljon kun sielu sietää, ja kaikki tässä langassa kerrotut tekniikkavinkit hyödyttävät MUITA lukijoita myös. Poimi tekstistä haluamasi ja kun keskustelu siirtyy itsellesi toisarvoisiin aiheisiin, voit lopettaa lukemisen. Rautalankaa: Jos laitat jarruosia autoosi jotka eivät toimi oikein keskenään, niin pahimmillaan löydät itsesi hengettömänä pöpeliköstä autoinesi. Mieti siinä sitten olisko ollu hyvä kuunnella varoituksia. Jan Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 KK:n hintoja = etujarrulevy T1-T3 4 pultt. 27.75 eur. Jarrulevyihin voi nopeasti tutkittuna tehdä turvallisesti esim. rp. 100 jaon , 5 x 130 jako varmaankin onnistuisi myöskin, tietysti tekijän vastuulla. Jarrusatulan hinta on paloineen 55 eur. Laakerisarja + stefa = alk. 13 eur. / pyörä Kuusiokoloavaimella kiristettävä mutteri 6.50 eur. / kpl. Prikka laakerin ja mutterin väliin 2 eur. Kaikki osat ovat tietysti heti saatavilla eikä tarvitse odotella puuttuvia osia. T. Juha Hytönen Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 No laitetaan sitä pääsylkkä asiaakin. Enenpää ei voi kirjottaa kun ei oo enenpää kokemusta, mutta miulla on nyt saab 900/9000 jarrut joka nurkassa ja vakia pääsylkkä. Semmonen malli, missä ei oo erillisiä venttiileitä siinä pinnassa, vaan semmonen, missä on nesteen palautumista rajotettu sillä, että sinä on mahottoman pienet reijät takjarruille. Ne kun poraa isommaks, niin tuntuu toimivan. Ei laahaa ollenkaan ja muuten vaikuttaa ihan hyvin pelaavan paitti ihmeen pehmeeltä tuntuu. Joku siis antaa periksi. Vauhtia on parhaimillaan ollu 3 noi kilme kilsaa tunnissa, eli ei voi hirveen kattavaa tietoa toimivuudesta vielä antaa, mutta eiköhän se tasapaino oo edes lähelle kun samasta autosta on eessä ja takana hilppeet. Tosin vähän toisella painojakaumalla. Suomi 24:n sijaan susittelen jotain laadukasta keskustelufoorumia, kuten iltalehden foorumi. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 13, 2005 Author Share Posted February 13, 2005 Juhalle kiitos hintatiedoista, tilausta pukkaa kun talapotin satuloidenhinnatselviääjahasymbianitaisseota... Jan_on_oikeessa._Mut_kantsii_tosiaan_olla_enempi_huolissaan_ noitten_heppujen_puolesta_jotka_parantaa_pelkästään_takajarruja... Quote Link to comment
Tomppa Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Hihih, ai vääntääkö Tipi uudella Noksulla, kun katos välilyönti? :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.