Jump to content

Kuplan turvakaari


Recommended Posts

Posted

Kai omaan autoon saa laittaa mimosen kaaren haluu, siis jos sen ei tarvi täyttä mitään luokitusta. Jos auto on puhtaasti katu käytössä niin ainakaan minä en siihen kaaria laittais. Siitä tulee todella vaarallinen jos ei aja kokoajan kypärä päässä. Joku vuosi sitten oli F-ralli peli siirto ajossa kun siihen tuli pienehkö pusu perään ,kuskilla vyöt löysällä pää putkeen ja henki pois loppu iäksi.

Sori oli pakko avautua...

Posted
Kai omaan autoon saa laittaa mimosen kaaren haluu, siis jos sen ei tarvi täyttä mitään luokitusta. Jos auto on puhtaasti katu käytössä niin ainakaan minä en siihen kaaria laittais. Siitä tulee todella vaarallinen jos ei aja kokoajan kypärä päässä. Joku vuosi sitten oli F-ralli peli siirto ajossa kun siihen tuli pienehkö pusu perään ,kuskilla vyöt löysällä pää putkeen ja henki pois loppu iäksi.

Sori oli pakko avautua...

 

 

Taalppai pitaa ainakin rata-autossa olla putket pehmustettu kuskin paan ymparilla. Paattyneen vuoden yhdessa viimeisimmista kisoista jai automme kiinni katsastuksessa siita kun pehmuste oli vaaraa tyyppia, piti vaihtaa kovempaan (???) Onneksi oli mukana sita toista laatua tarpeeksi. Jotain High Impact Foam pehmustetta, tehty turvakaaria varten.

Posted

Pitää ne pehmusteet täälläkin olla, siis akk alasissa kisoissa. Nyt lienee kyse nakkikioskin kierrosta.

Posted

Finlex:istä näyttääkin löytyvän liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (4 luku 24 § koskee turvakaarta).

 

Mistä löytyy Kuplaan valmiita kaaria tai mieluummin vain valmiiksi taivutettuja putkia? Lähinnä kiinnostaa puolikaari kiinnityksellä nejästä pisteestä, eikä haittaisi vaikka hässäkän aihio löytyisi Oulun tai Lapin läänistä.

 

Kyseessä on tosiaan nakkikioskilla käyntiin tarkoitettu peli, ei kilpa-auto. Jos kaaret tulee asennettua on etupenkitkin varmaan vaihdettava (ja takapenkki poistettava). Kovahko alusta, pehmeät penkinjouset ja poikkituki pään takana ei yhdistelmänä houkuttele.

Posted

Ja nämä FIA hyväksytyt pehmusteet palaa siinä missä muutkin solumuovit tms mikä termi nyt onkaan oikea. Kaaria saa ympäri suomea. Esim luuppalalta. Sarinin Jyri on tehnyt Eurassa päin mutta en tiedä miten nykyään tekee.

Posted

alkaa sitten oikasko ja tehko kaaren putkia PVC muovista.. se ei ole ihan sama juttu turvallisuuden kannalta... LOL.. semmoinenkin on tulut vastaan suomessa, kisa-autossa viela... Ei kaikki putket mutta osa oli muovia, hahahaha

Posted

Muovisia turvakaaria on kiva hivellä varmaan, muttei se turvallisuus parane...vähän sama asia jos laittaa ladaan jalopuuratin :D

 

Saksalaisissa tuninglehdissä on näkynyt myös alumiinisia turvakaaria vesivolkkareissa......=)

Posted
Saksalaisissa tuninglehdissä on näkynyt myös alumiinisia turvakaaria vesivolkkareissa......=)

 

Ei kai näissä mitään ihmeellistä ole? Jokin aika sitten näillä ajettiin vielä kilpaa FIA-hyväksyttyinä.

Posted

Juu, muistaakseni viimeksi kun kaari sääntö uudistu putken paksuuksien osalta niin kiellettiin alumiinikaaret. Onhan monissa nykyautoissa alumiinisiä tukivarsiakin, ei kai se sen kummempi juttu ole..

Posted

Samaa mieltä alexin kanssa. Pelottaa ajaa VAG-tuotteella jos se alumiininen tukivarsi menee poikki, vaikka pakkasessa kuoppaan ajessa. Alumiinikaarisen kilpurin kyydissä ei pelottanut.

Posted
Tukivarret ja auton korit alumiinista ovat vähän eri asia kuin turvakaaret.

 

Jep! Alumiinikorit ja tukivarret tulee autotehtaalta, paikasta jossa jotenkin tiedetään miten materiaali käyttäytyy hitsauksen ja taivutuksen yhteydessä. Turvakaaria kun taas saa tehdä melkein kuka vaan, eikö?

Näin mä asian näkisin.

Posted

volkkarin alumiinitukivarret tuli volkkarin tehtaalta, jossa ei tiedetty miten ne kestaa kulutusta... eli ei juuri lainkaan. Sitten merkkihuollossa vaihdettiin rautaisiin....

eli ei se tehdaskaan aina osu oikeaan :D

Posted
volkkarin alumiinitukivarret tuli volkkarin tehtaalta, jossa ei tiedetty miten ne kestaa kulutusta... eli ei juuri lainkaan. Sitten merkkihuollossa vaihdettiin rautaisiin....

eli ei se tehdaskaan aina osu oikeaan :D

 

Eiköhän itse tukivarsi kestänyt, mutta nivelosa olikin toinen juttu. Alumiinin käyttö ollut joillain merkeillä alustassa jo 90-luvun puolesta välistä saakka rutiinia ja itse alumiini ei ole kyllä aiheuttanut yhtään enempää tukivarsien katkeiluja.

 

Enemmän mua hirvittäis jonkun peltiprässätyin varustetun auton kyydissä jossa ko tukivarret vahvassa hilseilevässä ruosteessa.

Posted
Enemmän mua hirvittäis jonkun peltiprässätyin varustetun auton kyydissä jossa ko tukivarret vahvassa hilseilevässä ruosteessa.

 

Niinku noi möhkö kuplat ;)

Posted
Jep! Alumiinikorit ja tukivarret tulee autotehtaalta, paikasta jossa jotenkin tiedetään miten materiaali käyttäytyy hitsauksen ja taivutuksen yhteydessä. Turvakaaria kun taas saa tehdä melkein kuka vaan, eikö?

 

Niin sitä saattaa äkkinäinen luulla jos ei ole asiaan perehtynyt ;)

 

Alumiinikaaret piti aina olla FIA-hyväksyttyjä ns. luokiteltuja kaaria, eli alumiinista ei saanut itse kaaria rakennella.

Posted

Audi TT- roadsterissa on alumiininen turvakaari

 

Ja vaikka tekisit kaaret esim, ralliautoon niin saat tehdä ne itse.

 

Sääntökirja sanoo oikeasta materiaalista näin:

 

.3. MATERIAALI

 

Käytettävät putket:

 

Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs

 

Minimi vetolujuus: 350 N/mm2

 

Minimimitat: 38(1,5”)x2,5 tai 40(1,6”)x2.0 mm

 

Pääkaaren tai pitkittäispääkaarien (ei sivukaarien) ja pitkittäispääkaarien takimmaisessa välituessa on putken minimimitat: 45(1,75”)x2,5 tai 50(2,0”)x2,0 mm (kuvat 253-37 ja 38 ).

 

Teräslaatua valikoitaessa tulee kiinnittää huomiota erityisen suureen venymislujuuteen ja aineen soveltuvuuteen hitsaukseen.

 

Putken taivutus tulee tehdä kylmänä. Putkea ei saa taivuttaa pienemmällä kuin kolmenkertaisella säteellä verrattuna putken halkaisijaan. Jos putki painuu kasaan taivutettaessa saa halkaisijoiden suhde (pienempi/ suurempi) olla pienimmillään 0.9.

Posted

Tehdastekoisissa autoissa näkee usein kaikenlaisia osia alumiinista tehtynä, mutta useimmin näiden lujuus on laskettu ja mallinnettu tietokoneella.

Posted
Tehdastekoisissa autoissa näkee usein kaikenlaisia osia alumiinista tehtynä, mutta useimmin näiden lujuus on laskettu ja mallinnettu tietokoneella.

 

Tottakai, jotta voidaan käyttää mahdollisimman vähän materiaalia. Miljoona autoa kun tehdään, niin kymmenen gramman säästökin tekee jo jonkin verran rahaa.

 

t. Mika

Posted

vahan aikaa sitten laskeskelin etta Toyota tekee 10 miljoonaa autoa vuodessa, ja jos siella olis vaikka 300 sahkoliitinta jotka vaihdettais kullattuihin luotettavuuden parantamiseksi, kustannuksella 1e per liitin lisaa....

300e per auto, 3 miljardia euroa vuodessa lisakustannusta :D eivat varmasti vaihda liittimia...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...