Paksu-Tolppa Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Millaiset säännöt pätevät nykyisin Kuplan turvakaariin katukäytössä? Onko esim. puolikaari taakse laillinen, vai pitääkö kaaren ulottua eteen asti? Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 AKEn sivuilta löytyy ajantasaiset säädökset. On laillinen, ei tarvi ulottua. t. Mika Quote Link to comment
JM Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Kai omaan autoon saa laittaa mimosen kaaren haluu, siis jos sen ei tarvi täyttä mitään luokitusta. Jos auto on puhtaasti katu käytössä niin ainakaan minä en siihen kaaria laittais. Siitä tulee todella vaarallinen jos ei aja kokoajan kypärä päässä. Joku vuosi sitten oli F-ralli peli siirto ajossa kun siihen tuli pienehkö pusu perään ,kuskilla vyöt löysällä pää putkeen ja henki pois loppu iäksi. Sori oli pakko avautua... Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 En mä ainakaan ole kirpussa käyttänyt kypärää. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Kai omaan autoon saa laittaa mimosen kaaren haluu, siis jos sen ei tarvi täyttä mitään luokitusta. Jos auto on puhtaasti katu käytössä niin ainakaan minä en siihen kaaria laittais. Siitä tulee todella vaarallinen jos ei aja kokoajan kypärä päässä. Joku vuosi sitten oli F-ralli peli siirto ajossa kun siihen tuli pienehkö pusu perään ,kuskilla vyöt löysällä pää putkeen ja henki pois loppu iäksi.Sori oli pakko avautua... Taalppai pitaa ainakin rata-autossa olla putket pehmustettu kuskin paan ymparilla. Paattyneen vuoden yhdessa viimeisimmista kisoista jai automme kiinni katsastuksessa siita kun pehmuste oli vaaraa tyyppia, piti vaihtaa kovempaan (???) Onneksi oli mukana sita toista laatua tarpeeksi. Jotain High Impact Foam pehmustetta, tehty turvakaaria varten. Quote Link to comment
JM Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Pitää ne pehmusteet täälläkin olla, siis akk alasissa kisoissa. Nyt lienee kyse nakkikioskin kierrosta. Quote Link to comment
metake Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Pitää ne kaaret pehmustaa katuajossakin, jos tarve vaatii. Näin sanoo säännöt. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted January 2, 2010 Author Share Posted January 2, 2010 Finlex:istä näyttääkin löytyvän liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (4 luku 24 § koskee turvakaarta). Mistä löytyy Kuplaan valmiita kaaria tai mieluummin vain valmiiksi taivutettuja putkia? Lähinnä kiinnostaa puolikaari kiinnityksellä nejästä pisteestä, eikä haittaisi vaikka hässäkän aihio löytyisi Oulun tai Lapin läänistä. Kyseessä on tosiaan nakkikioskilla käyntiin tarkoitettu peli, ei kilpa-auto. Jos kaaret tulee asennettua on etupenkitkin varmaan vaihdettava (ja takapenkki poistettava). Kovahko alusta, pehmeät penkinjouset ja poikkituki pään takana ei yhdistelmänä houkuttele. Quote Link to comment
JM Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Kysy paikallisilta jokkis harrastajilta mistä ne kaarensa hommaa. Quote Link to comment
metake Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Noita: http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... &category= Tuolta: http://www.oberschlachter.fi/ Quote Link to comment
mite^ Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Ja nämä FIA hyväksytyt pehmusteet palaa siinä missä muutkin solumuovit tms mikä termi nyt onkaan oikea. Kaaria saa ympäri suomea. Esim luuppalalta. Sarinin Jyri on tehnyt Eurassa päin mutta en tiedä miten nykyään tekee. Quote Link to comment
Guest Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 alkaa sitten oikasko ja tehko kaaren putkia PVC muovista.. se ei ole ihan sama juttu turvallisuuden kannalta... LOL.. semmoinenkin on tulut vastaan suomessa, kisa-autossa viela... Ei kaikki putket mutta osa oli muovia, hahahaha Quote Link to comment
-Alex- Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Muovisia turvakaaria on kiva hivellä varmaan, muttei se turvallisuus parane...vähän sama asia jos laittaa ladaan jalopuuratin :D Saksalaisissa tuninglehdissä on näkynyt myös alumiinisia turvakaaria vesivolkkareissa......=) Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Saksalaisissa tuninglehdissä on näkynyt myös alumiinisia turvakaaria vesivolkkareissa......=) Ei kai näissä mitään ihmeellistä ole? Jokin aika sitten näillä ajettiin vielä kilpaa FIA-hyväksyttyinä. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Jaa, että ne ovat olleet fia-hyväksyttäjikin. No, onhan sitä lujaakin alumiinia olemassa. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Juu, muistaakseni viimeksi kun kaari sääntö uudistu putken paksuuksien osalta niin kiellettiin alumiinikaaret. Onhan monissa nykyautoissa alumiinisiä tukivarsiakin, ei kai se sen kummempi juttu ole.. Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Tekeehän jotkut autojakin alumiinista. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Tukivarret ja auton korit alumiinista ovat vähän eri asia kuin turvakaaret. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Samaa mieltä alexin kanssa. Pelottaa ajaa VAG-tuotteella jos se alumiininen tukivarsi menee poikki, vaikka pakkasessa kuoppaan ajessa. Alumiinikaarisen kilpurin kyydissä ei pelottanut. Quote Link to comment
ilmari Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Tukivarret ja auton korit alumiinista ovat vähän eri asia kuin turvakaaret. Jep! Alumiinikorit ja tukivarret tulee autotehtaalta, paikasta jossa jotenkin tiedetään miten materiaali käyttäytyy hitsauksen ja taivutuksen yhteydessä. Turvakaaria kun taas saa tehdä melkein kuka vaan, eikö? Näin mä asian näkisin. Quote Link to comment
Guest Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 volkkarin alumiinitukivarret tuli volkkarin tehtaalta, jossa ei tiedetty miten ne kestaa kulutusta... eli ei juuri lainkaan. Sitten merkkihuollossa vaihdettiin rautaisiin.... eli ei se tehdaskaan aina osu oikeaan :D Quote Link to comment
ARTO Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 volkkarin alumiinitukivarret tuli volkkarin tehtaalta, jossa ei tiedetty miten ne kestaa kulutusta... eli ei juuri lainkaan. Sitten merkkihuollossa vaihdettiin rautaisiin.... eli ei se tehdaskaan aina osu oikeaan :D Eiköhän itse tukivarsi kestänyt, mutta nivelosa olikin toinen juttu. Alumiinin käyttö ollut joillain merkeillä alustassa jo 90-luvun puolesta välistä saakka rutiinia ja itse alumiini ei ole kyllä aiheuttanut yhtään enempää tukivarsien katkeiluja. Enemmän mua hirvittäis jonkun peltiprässätyin varustetun auton kyydissä jossa ko tukivarret vahvassa hilseilevässä ruosteessa. Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Enemmän mua hirvittäis jonkun peltiprässätyin varustetun auton kyydissä jossa ko tukivarret vahvassa hilseilevässä ruosteessa. Niinku noi möhkö kuplat ;) Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Jep! Alumiinikorit ja tukivarret tulee autotehtaalta, paikasta jossa jotenkin tiedetään miten materiaali käyttäytyy hitsauksen ja taivutuksen yhteydessä. Turvakaaria kun taas saa tehdä melkein kuka vaan, eikö? Niin sitä saattaa äkkinäinen luulla jos ei ole asiaan perehtynyt ;) Alumiinikaaret piti aina olla FIA-hyväksyttyjä ns. luokiteltuja kaaria, eli alumiinista ei saanut itse kaaria rakennella. Quote Link to comment
PZQ Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Audi TT- roadsterissa on alumiininen turvakaari Ja vaikka tekisit kaaret esim, ralliautoon niin saat tehdä ne itse. Sääntökirja sanoo oikeasta materiaalista näin: .3. MATERIAALI Käytettävät putket: Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs Minimi vetolujuus: 350 N/mm2 Minimimitat: 38(1,5”)x2,5 tai 40(1,6”)x2.0 mm Pääkaaren tai pitkittäispääkaarien (ei sivukaarien) ja pitkittäispääkaarien takimmaisessa välituessa on putken minimimitat: 45(1,75”)x2,5 tai 50(2,0”)x2,0 mm (kuvat 253-37 ja 38 ). Teräslaatua valikoitaessa tulee kiinnittää huomiota erityisen suureen venymislujuuteen ja aineen soveltuvuuteen hitsaukseen. Putken taivutus tulee tehdä kylmänä. Putkea ei saa taivuttaa pienemmällä kuin kolmenkertaisella säteellä verrattuna putken halkaisijaan. Jos putki painuu kasaan taivutettaessa saa halkaisijoiden suhde (pienempi/ suurempi) olla pienimmillään 0.9. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Tehdastekoisissa autoissa näkee usein kaikenlaisia osia alumiinista tehtynä, mutta useimmin näiden lujuus on laskettu ja mallinnettu tietokoneella. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Kyllä niitä tehdasosia testataankin vähän vaille *itusti ennen kuin ne tuotantoon pääsee. Quote Link to comment
metake Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Kyllä niitä tehdasosia testataankin vähän vaille *itusti ennen kuin ne tuotantoon pääsee. Niinpä niin... Quote Link to comment
mikan Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Tehdastekoisissa autoissa näkee usein kaikenlaisia osia alumiinista tehtynä, mutta useimmin näiden lujuus on laskettu ja mallinnettu tietokoneella. Tottakai, jotta voidaan käyttää mahdollisimman vähän materiaalia. Miljoona autoa kun tehdään, niin kymmenen gramman säästökin tekee jo jonkin verran rahaa. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 vahan aikaa sitten laskeskelin etta Toyota tekee 10 miljoonaa autoa vuodessa, ja jos siella olis vaikka 300 sahkoliitinta jotka vaihdettais kullattuihin luotettavuuden parantamiseksi, kustannuksella 1e per liitin lisaa.... 300e per auto, 3 miljardia euroa vuodessa lisakustannusta :D eivat varmasti vaihda liittimia... Quote Link to comment
Jokke Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 Alu- ja teräskaaria kupliin ja vähän muihinkin: http://www.wiechers-sport.de/felge/Down ... alog06.pdf http://www.brenner-motorsport.de/shop/s ... 47&c=g&CP= Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.