JaniM Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 http://www.hut.fi/~tmkorhon/vw/tech/tarkkaanottaen.html Quote
Olli Ristimäki Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Tuo vauhtiksen momentti kyllä vaihtelee eri lähteissä, tuossa on 350 Nm, Alfamerin Kuplan korjauskäsikirjassa 300 Nm ja jossain opuksessa jota en muista 230 Nm. Nuo on tietysti ilman liimaa, en sit tiedä et riittääkö vähempi jos laittaa kierteisiin sekä vauhtiksen ja kammen väliin liiman. Tommonen 350 Nm riittävä momenttiavain on jo vähän harvemmassa. Vois kai jollain vipusuhteellakin laskee ainakin suht' lähelle. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 17, 2005 Posted February 17, 2005 Tai sit käyttää semmosta työkalua, jolla saa momenttia. Lokuhan liukastaa siellä kierteen välissä. Tai olla jotkut taulukotkin olemassa siintä, että paljonko. Sama juttu lokujen puristusvoiman kanssa. 601 ainakin rutistelee holkkeja ihan huolella. Quote
Olli Ristimäki Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Lokuhan liukastaa siellä kierteen välissä. Tai olla jotkut taulukotkin olemassa siintä, että paljonko. Sama juttu lokujen puristusvoiman kanssa. 601 ainakin rutistelee holkkeja ihan huolella. Nyt en ymmärrä jotakin. Kierrelukite/hytikkaliima liukastaa kierteissä? Tarkoittaako et liiman kanssa avaimen näyttäessä jotakin momenttiua onkin kireemmällä? Mitenkäs toi menee, pannaanko se liima nyt sit tonne pultin kierteisiin vai sen vauhtiksen ja kampiakselin yhtymäpinnoille vai molempiin? Mulla on kotona Weicon Lock AN 305-42 hytikkaliimaa, jolla on tiivistävä ja kiinnittävä vaikutus, mut on tarkoitettu vielä käsityökaluilla avattavaksi. Oliskohan tommonen mitään tohon vauhtikseen? Quote
JaniM Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Kierteeseen pelkästään. Sinistä Loctite olikohan 245. Noi hytikkaliimat on eri tarkotukseen, lähinnä tiivistykseen. Quote
Marko Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Kierteeseen pelkästään. Sinistä Loctite olikohan 245. Noi hytikkaliimat on eri tarkotukseen, lähinnä tiivistykseen. Mikäs on paras hytikka liima full flow nippojen kierteisiin ettei vuoda ja pysyy kiinni. Mahatko tietää Quote
Marko Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 keltanen loktaitti, numeroo en muista Jos se on sitä paksua töhnää niin testattu on pysyy hyvin liitoksissa jotka ei tärise mutta kun kone heiluu ajettaessa niin irti tuppaa ravistamaan. Tarkoitan sitä kulma nippaa joka tulee putsarilta takas kiertoon lohkon kylkeen. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Lokuhan liukastaa siellä kierteen välissä. Tai olla jotkut taulukotkin olemassa siintä, että paljonko. Sama juttu lokujen puristusvoiman kanssa. 601 ainakin rutistelee holkkeja ihan huolella. Nyt en ymmärrä jotakin. Kierrelukite/hytikkaliima liukastaa kierteissä? Tarkoittaako et liiman kanssa avaimen näyttäessä jotakin momenttiua onkin kireemmällä? Momentti on vääntövoima. Mitä liukkaanpi kierre, sitä isompi puristusvoima saadaan samalla momentilla. Eli jos on loku välissä tai joku muu liukastamassa, niin pultti puristaa vaihtista kampeen kovemmin ja myös jää tiukemmalle pänningille se pultti. Quote
Olli Ristimäki Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Momentti on vääntövoima. Mitä liukkaanpi kierre, sitä isompi puristusvoima saadaan samalla momentilla. Eli jos on loku välissä tai joku muu liukastamassa, niin pultti puristaa vaihtista kampeen kovemmin ja myös jää tiukemmalle pänningille se pultti. Eli liiman kanssa pitäis vääntää pienempään momenttiin. Mistähän noita taulukoista löytytis vai pitääköhän vaan ravistaa hihasta? En tiedä sit kuin tarkka tuo vauhtis on momentistaan, jos jää alle kolmeensataan niin putooko varmasti pois tai jos menee neljäänsataan niin meneekö varmasti rikki. Tosin näiden esimerkkien väliinkin jää aina paljon haitaria vielä johon lienee melko helppo näppituntumallakin osua... Quote
JaniM Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Olikohan joku ARPin sivu missä oli "rasva"momentteja? Ei muista nyt. Onkos se liitin kartiokierre? Teet suoran kierteen (G) ja oikaset tasopinnan ja siihen kunnon liitin o-rengastiivisteellä. Letkuun kannake ja kannake koneeseen kiinni, jolloin ei liitin ala liikkua. Tai jos HiPoa, niin ostaa pyörivän liittimen. Ei haittaa miten kone heiluu. Toi keltanen töhnä pitää todellakin paikallaan, mutta heti alkaa vuotaa kun liikahtaa. Mutta paras lääke ja halvin letkun kannakointi. Quote
Marko Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 ei oo tilaa kikkailla lähtöjen kanssa kun hihnapyörän pelti tulee tielle Quote
Per Jernström Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Äkkiä siihen peltiin saa reiän tehtyä. Tein omaani sellaisen että just klaaraa paluuletkun mutkan mutta ei päästä kaikki kuumat ilmat sisään. Keltainen paksu Loctite on luultavasti 577. Kokeilin uuteen koneeseen laittaa hydrauliikkatiivistettä 542 (punaista juoksevaa), mutta kone laitetaan käyntiin vasta ensi kuussa. Eli ei pysty vielä sanomaan miten hyvin sillä pysyy osat kiinni. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Toi punanen hytikkaloku on hyvää tavaraa.. Ei sekään nitkutusta taho hirveesti kestää, mutta sietää epäpuhtauksia. Tuota on tullu käytettyä paineilmaverkon joka liitoksessa, eikä tosiaan vuoda. Toi lokun liukastava vaikutus on niin marginaalista, että turha siitä on vauhtiksen pultin tiukkauksessa murehtia. Muutenkin joka kirjassa lukee eri luku ja vakio pultti kestää ruuvipenkissä, eli täristämärttömänä ihan kevyestä kääntää yli 500Nm. Testailin niitä vauhtisavaimia tolla momentilla ;) Ne testikamat ei kyl mihinkään koneeseen oo päätymässä.. Quote
JaniM Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Kyllähän se ruuvi kestää isomman momentin niin kauan kun venyy ja sit sanoo naps. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Joo mut tossa ei näkyny yhtään mitään merkkejä pysyvästä muodonmuutoksesta.. Lähinnä mie vaan sitä, että myötöraja vakiopultillakin on jossain yli 500Nm eli turha Ollin on pelätä, että pultteja napsuis kourallista poikki... Quote
Ketsa Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Olen vieressä nauranut kun kaveri katkaisi kaksi pulttia peräjälkeen. Eikä ollut vääntäjän naamalla edes väännöstä aiheutunutta väriä :-) Quote
Olli Ristimäki Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Olen vieressä nauranut kun kaveri katkaisi kaksi pulttia peräjälkeen. Eikä ollut vääntäjän naamalla edes väännöstä aiheutunutta väriä :-) Ilmeisesti käytössä oli kolmen metrin jatkovarsi, jonka päässä roikkui joku satakiloinen pikkupoika..? Millä muuten kairattiin ne katkenneet pultit pois akselista? Quote
Ketsa Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Vääntäjä oli neuvolassa punnittava, varttakin selvästi alta 2m ja liike oli toteutettu lihasvoimalla, eikä dynaamisella värähtelyllä... Pultit katkesivat heti sieltä kannan juuresta eli kierteen pääteurasta, joten tulivat ihan kiertämällä pois kammen päästä. Sen mitä tuosta otin opiksi oli se, että jos vauhtipyörän mutterin "kiristyshistoria" ei ole tiedossa, menee pultti romurautakasaa meikäläisen tallista. Quote
Olli Ristimäki Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 Kierteeseen pelkästään. Sinistä Loctite olikohan 245. Noi hytikkaliimat on eri tarkotukseen, lähinnä tiivistykseen. Mikä ero on Loctiten 245 ja 242? Isäukon kätköistä löytyi tota kaks-neli-kakkosta, on ainakin sinistä. Muisteliko Jani perunoita vai onko ratkaisevasti kaks eri ainetta? Quote
Per Jernström Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 En tiedä, mutta tuskin paljon. Molemmat ovat poistuneet valikoimasta ja korvaava tuote on 243, keskikova lukite. http://www.silmid.com/loctite/threadlockers.htm Quote
mikko k Posted March 3, 2005 Posted March 3, 2005 jos vauhtipyörän mutterin "kiristyshistoria" ei ole tiedossa, menee pultti romurautakasaa meikäläisen tallista. SAMOIN!! Eipä voi vähemmällä rahalla saada enempää vit**usta! Jokkistyyliin kun on tosiaan 100kg pikkumies rutaissu pultin 2m:n jatkolla kiinni, niin jo on pultti viimeisen selkäsaunansa saanut! Ei paljoa enää tarvi kun vauhtis on irti kytkinkopassa ja "kyllä oli saat*nan huono koneen tekijä, PRKL!!! " Uusi vauhtispultti 36 kg momenttiin liiman kanssa, niin se on siinä. Quote
Guest Toheltaja Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 eli siis uusi pultti on todella halpa vakuutus Quote
Per Jernström Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Ja seuraava kysymys on sit luonnollisesti että mikä pultti siihen laitetaan? Jotkut ovat onnistuneet vetämään ns HD pultit katki heti ensiasennukessa. Quote
Guest Toheltaja Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 miulla on nyt ollut kaks taottua isolla kannalla olevaa pulttía jotka vedetään muistaakseni 46mm hylsyllä kiinni. ei o toistaseks pettänny. Quote
Per Jernström Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Eli siis "vahvin saatavissa" tai "racing gland nut" cromoly pultti? Quote
Guest fgronlun Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Yritin täss laskee matikalla ett jos on 1m pitkä varsi niin kuis monta kilolla pitäis painaa. Itte laskin mutt luulen ett meni vähä väärin ett jos oma paino on 85 kg niin riittäis 34 m varsi.. Itte kyll pitäis osata laskee mutt ny ei vaan muistu mieleen. eix se mee niin ett paino(N)*pitus(m)=vääntömomentti(n/m) Siis jos painan 85kg *(pituus tuntematon) = 300 Ittellä ei ole ollu vääntömomenttia joten olemme käyttäneet noin 1.5 metrin vartta jonka päällä 90kg kaveri on seissyt. Hyvin on kyll pysyny mutt.. Niin pultista ett eix se orginaali pultti ole paremppi ku nuo hd.. Joskus olisin kuullut.. Rahapuutteen takia olen käyttänyt orginaalia. Viisaammat korjatkoot. Quote
Guest Toheltaja Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 metrin varrella bout 75kg jannu taitaa mennä aika liki eikä yhtään nytkien vaan tasaisesti painaen. Quote
DOODAH Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 ne race pultit on 38mm kannalla, ainaki CB&Scat malliset Quote
Guest Kimmo Ovaska Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Yritin täss laskee matikalla ett jos on 1m pitkä varsi niin kuis monta kilolla pitäis painaa. Itte laskin mutt luulen ett meni vähä väärin ett jos oma paino on 85 kg niin riittäis 34 m varsi..Itte kyll pitäis osata laskee mutt ny ei vaan muistu mieleen. eix se mee niin ett paino(N)*pitus(m)=vääntömomentti(n/m) Siis jos painan 85kg *(pituus tuntematon) = 300 Ittellä ei ole ollu vääntömomenttia joten olemme käyttäneet noin 1.5 metrin vartta jonka päällä 90kg kaveri on seissyt. Hyvin on kyll pysyny mutt.. Niin pultista ett eix se orginaali pultti ole paremppi ku nuo hd.. Joskus olisin kuullut.. Rahapuutteen takia olen käyttänyt orginaalia. Viisaammat korjatkoot. 85kg -> 835N näillä leveyksillä. 300Nm / 835N = 0,359m ~ 36 cm. Tämä tietysti siinä tapauksessa, että tekijän massa saadaan pistemäisesti varren päähän painamaan tasaisesti alaspäin. Äkkiäpäin approksimoiden tuo Ruususen 75kg & metrinen varsi kuulostaisi siltä, että jos tossut pysyvät maassa kiinni ja paino on tasainen, niin mennään aika lähelle 400Nm rajaa. Quote
masajee Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Äkkiäpäin approksimoiden tuo Ruususen 75kg & metrinen varsi kuulostaisi siltä, että jos tossut pysyvät maassa kiinni ja paino on tasainen, niin mennään aika lähelle 400Nm rajaa. 735,75N x 1m = 735,75Nm?? Quote
Guest Toheltaja Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 olikos se sitte puolen metrin varrella vai miten, mie en noita tartte uumoilla ku o momenttivekheek :) Quote
mikko k Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 No ei tasan ole ihme, että pultit katkee!! Ei mikään orkkis, hd, öd, superturbo zipzip-pultti kestä 700-800 Njuuttoniva!! Jos vielä on siten että mulla ja janilla on ainoat momenttiavaimet..... :) Parempia pultteja on 38mm ja 46mm kannoilla. Orkkikset 36mm. Hyvä muistisääntö: kanta 36mm = 36 Kg momenttiin. Sama pätee takajarrurummun mutteriin. Quote
Guest Kimmo Ovaska Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Masajee: Kyllä näin on - teoriassa. Laskelma perustuu lähinnä siihen, että jos tennarit vielä pysyvät maassa, ei painosta ole käytössä 75 kiloa, eikä metrin varteen saada voimaa ulottumaan siihen päähän (Myös aivan vaakatasosta poikkeava varren kulma pienentää "tehollisen" varren pituutta). Eli teholliset arvot n. 60kg/70cm on varmaan aika lähellä totuutta. Tällöin: 60kg x 9,80665m/s^2 x 0,7m = 411,88 Nm, jota voi jo pitää melko lähellä 400 (?) Tosiasiahan on, että momenttiavain lienee ainoa keino saada varmuus asiaan, nämä ovat tällaista perjantai-iltapäivän approksimaatiota, jonka syntymisen pelossa ei enää uskalla edes tuottavaan työhön kajotakaan. Quote
DWL_Puavo Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Miten menee lukkoliimoja käyttämällä, niissä lienee lukitusvoima suhteutettuna pinta-alaan ja liimakerroksen paksuuteen. Onko lukitusvoima kerrannainen vai lisäten kiristysmomenttiin? Eli esim. hypoteettisesti näin: - Jos lukkoliiman "murtolujuus" on normo-vauhtispultin kierteiden pinta-alalla 300Nm - Vedetään pultti 350Nm kireyteen Vaaditaanko avaamiseen tällöin a) 350Nm (mikäli lämmittämällä aukeava lukkoliima niin kenties?) b) 750Nm (yhteenlaskettuna) c) enempi (kerrannaisvaikutus?) Erästä liimattua pulttia avattiin eräänkin 84mm Okrasan päästä pillillä lämmittäen, jatkovartta oli pitkälti toista metriä ja 75kg ukko nytkyy varren päässä ilmassa apinana yrittäen saada edes tuplasti oman painonsa edestä newtoneita. Ehjänä se lähti, vakiopultti. Varovainen avausmomentti tästä olisi 1.5m x 120kg x kulmasuhde ~20 astetta = kenties noin 900Nm ? Puavo@uho.fi Quote
Guest Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Kyllä vakiokilkkeet on monessakin kohtaa paljon kestävämpiä ja laadukkaampia kuin jotkut halvat pingpong "HD" värkit... lol... vanhassa vara parempi, monta kertaa... NOSsia kehiin Jan Quote
Per Jernström Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 NOS on ainakin kuplan osien suhteen aika kova juttu verrattuna "HD" jälkituotantoon. Onko tietoa miten orkkisosia saa VW-liikkeistä ja millaiseen hintaan? Quote
Olli Ristimäki Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 eli siis uusi pultti on todella halpa vakuutus Noni. En mä enää uskalla sinne sitä samaa pulttia kiertää, minkä siitä aukasin. **kele uutta joutuu alkaa tilailemaan... ...kun en tiedä miten tuota pulttia on joku muu joskus väännellyt, melko helposti lähti kyllä auki ja terveeltä näyttää mut kun kurut sanoo ett uus niin sit laittaa amatööri nöyrästi uuden..=) Quote
Racing Posted March 4, 2005 Posted March 4, 2005 Aina olen sekä vauhtipyörän että jarrurummun vetänyt kiinni pitkällä varrella vain näppituntumalla.Yhden pultin olen onnistunut katkaisemaan,sekin alkuaikoina harjoituksen puutteessa ;) Yhdestäkään moottorista ei ole vauhtis löystynyt jonka olen kiristänyt. Ja aina Lockliten sinistä välliin. Minkälaisissa hinnoissa pyörii momenntiavaimet jotka riittää tuohon ja 3/4" hylsylle ??? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.