Jump to content

Momentteja


Recommended Posts

Tuo vauhtiksen momentti kyllä vaihtelee eri lähteissä, tuossa on 350 Nm, Alfamerin Kuplan korjauskäsikirjassa 300 Nm ja jossain opuksessa jota en muista 230 Nm.

 

Nuo on tietysti ilman liimaa, en sit tiedä et riittääkö vähempi jos laittaa kierteisiin sekä vauhtiksen ja kammen väliin liiman. Tommonen 350 Nm riittävä momenttiavain on jo vähän harvemmassa. Vois kai jollain vipusuhteellakin laskee ainakin suht' lähelle.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tai sit käyttää semmosta työkalua, jolla saa momenttia.

 

Lokuhan liukastaa siellä kierteen välissä. Tai olla jotkut taulukotkin olemassa siintä, että paljonko. Sama juttu lokujen puristusvoiman kanssa. 601 ainakin rutistelee holkkeja ihan huolella.

Link to comment
Lokuhan liukastaa siellä kierteen välissä. Tai olla jotkut taulukotkin olemassa siintä, että paljonko. Sama juttu lokujen puristusvoiman kanssa. 601 ainakin rutistelee holkkeja ihan huolella.

 

Nyt en ymmärrä jotakin. Kierrelukite/hytikkaliima liukastaa kierteissä? Tarkoittaako et liiman kanssa avaimen näyttäessä jotakin momenttiua onkin kireemmällä?

 

Mitenkäs toi menee, pannaanko se liima nyt sit tonne pultin kierteisiin vai sen vauhtiksen ja kampiakselin yhtymäpinnoille vai molempiin? Mulla on kotona Weicon Lock AN 305-42 hytikkaliimaa, jolla on tiivistävä ja kiinnittävä vaikutus, mut on tarkoitettu vielä käsityökaluilla avattavaksi. Oliskohan tommonen mitään tohon vauhtikseen?

Link to comment
keltanen loktaitti, numeroo en muista

 

Jos se on sitä paksua töhnää niin testattu on pysyy hyvin liitoksissa jotka ei tärise mutta kun kone heiluu ajettaessa niin irti tuppaa ravistamaan. Tarkoitan sitä kulma nippaa joka tulee putsarilta takas kiertoon lohkon kylkeen.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Lokuhan liukastaa siellä kierteen välissä. Tai olla jotkut taulukotkin olemassa siintä, että paljonko. Sama juttu lokujen puristusvoiman kanssa. 601 ainakin rutistelee holkkeja ihan huolella.

 

Nyt en ymmärrä jotakin. Kierrelukite/hytikkaliima liukastaa kierteissä? Tarkoittaako et liiman kanssa avaimen näyttäessä jotakin momenttiua onkin kireemmällä?

Momentti on vääntövoima. Mitä liukkaanpi kierre, sitä isompi puristusvoima saadaan samalla momentilla. Eli jos on loku välissä tai joku muu liukastamassa, niin pultti puristaa vaihtista kampeen kovemmin ja myös jää tiukemmalle pänningille se pultti.

Link to comment
Momentti on vääntövoima. Mitä liukkaanpi kierre, sitä isompi puristusvoima saadaan samalla momentilla. Eli jos on loku välissä tai joku muu liukastamassa, niin pultti puristaa vaihtista kampeen kovemmin ja myös jää tiukemmalle pänningille se pultti.

 

Eli liiman kanssa pitäis vääntää pienempään momenttiin. Mistähän noita taulukoista löytytis vai pitääköhän vaan ravistaa hihasta?

 

En tiedä sit kuin tarkka tuo vauhtis on momentistaan, jos jää alle kolmeensataan niin putooko varmasti pois tai jos menee neljäänsataan niin meneekö varmasti rikki. Tosin näiden esimerkkien väliinkin jää aina paljon haitaria vielä johon lienee melko helppo näppituntumallakin osua...

Link to comment

Olikohan joku ARPin sivu missä oli "rasva"momentteja? Ei muista nyt.

Onkos se liitin kartiokierre? Teet suoran kierteen (G) ja oikaset tasopinnan ja siihen kunnon liitin o-rengastiivisteellä. Letkuun kannake ja kannake koneeseen kiinni, jolloin ei liitin ala liikkua. Tai jos HiPoa, niin ostaa pyörivän liittimen. Ei haittaa miten kone heiluu.

Toi keltanen töhnä pitää todellakin paikallaan, mutta heti alkaa vuotaa kun liikahtaa.

Mutta paras lääke ja halvin letkun kannakointi.

Link to comment

Äkkiä siihen peltiin saa reiän tehtyä. Tein omaani sellaisen että just klaaraa paluuletkun mutkan mutta ei päästä kaikki kuumat ilmat sisään.

 

Keltainen paksu Loctite on luultavasti 577. Kokeilin uuteen koneeseen laittaa hydrauliikkatiivistettä 542 (punaista juoksevaa), mutta kone laitetaan käyntiin vasta ensi kuussa. Eli ei pysty vielä sanomaan miten hyvin sillä pysyy osat kiinni.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toi punanen hytikkaloku on hyvää tavaraa.. Ei sekään nitkutusta taho hirveesti kestää, mutta sietää epäpuhtauksia. Tuota on tullu käytettyä paineilmaverkon joka liitoksessa, eikä tosiaan vuoda.

 

Toi lokun liukastava vaikutus on niin marginaalista, että turha siitä on vauhtiksen pultin tiukkauksessa murehtia. Muutenkin joka kirjassa lukee eri luku ja vakio pultti kestää ruuvipenkissä, eli täristämärttömänä ihan kevyestä kääntää yli 500Nm. Testailin niitä vauhtisavaimia tolla momentilla ;) Ne testikamat ei kyl mihinkään koneeseen oo päätymässä..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo mut tossa ei näkyny yhtään mitään merkkejä pysyvästä muodonmuutoksesta.. Lähinnä mie vaan sitä, että myötöraja vakiopultillakin on jossain yli 500Nm eli turha Ollin on pelätä, että pultteja napsuis kourallista poikki...

Link to comment

Vääntäjä oli neuvolassa punnittava, varttakin selvästi alta 2m ja liike oli toteutettu lihasvoimalla, eikä dynaamisella värähtelyllä...

 

Pultit katkesivat heti sieltä kannan juuresta eli kierteen pääteurasta, joten tulivat ihan kiertämällä pois kammen päästä. Sen mitä tuosta otin opiksi oli se, että jos vauhtipyörän mutterin "kiristyshistoria" ei ole tiedossa, menee pultti romurautakasaa meikäläisen tallista.

Link to comment
  • 2 weeks later...
jos vauhtipyörän mutterin "kiristyshistoria" ei ole tiedossa, menee pultti romurautakasaa meikäläisen tallista.

 

 

SAMOIN!! Eipä voi vähemmällä rahalla saada enempää vit**usta! Jokkistyyliin kun on tosiaan 100kg pikkumies rutaissu pultin 2m:n jatkolla kiinni, niin jo on pultti viimeisen selkäsaunansa saanut! Ei paljoa enää tarvi kun vauhtis on irti kytkinkopassa ja "kyllä oli saat*nan huono koneen tekijä, PRKL!!! "

 

Uusi vauhtispultti 36 kg momenttiin liiman kanssa, niin se on siinä.

Link to comment
Guest fgronlun

Yritin täss laskee matikalla ett jos on 1m pitkä varsi niin kuis monta kilolla pitäis painaa. Itte laskin mutt luulen ett meni vähä väärin ett jos oma paino on 85 kg niin riittäis 34 m varsi..

Itte kyll pitäis osata laskee mutt ny ei vaan muistu mieleen.

eix se mee niin ett paino(N)*pitus(m)=vääntömomentti(n/m)

Siis jos painan 85kg *(pituus tuntematon) = 300

Ittellä ei ole ollu vääntömomenttia joten olemme käyttäneet noin 1.5 metrin vartta jonka päällä 90kg kaveri on seissyt. Hyvin on kyll pysyny mutt..

Niin pultista ett eix se orginaali pultti ole paremppi ku nuo hd.. Joskus olisin kuullut.. Rahapuutteen takia olen käyttänyt orginaalia. Viisaammat korjatkoot.

Link to comment
Guest Kimmo Ovaska
Yritin täss laskee matikalla ett jos on 1m pitkä varsi niin kuis monta kilolla pitäis painaa. Itte laskin mutt luulen ett meni vähä väärin ett jos oma paino on 85 kg niin riittäis 34 m varsi..

Itte kyll pitäis osata laskee mutt ny ei vaan muistu mieleen.

eix se mee niin ett paino(N)*pitus(m)=vääntömomentti(n/m)

Siis jos painan 85kg *(pituus tuntematon) = 300

Ittellä ei ole ollu vääntömomenttia joten olemme käyttäneet noin 1.5 metrin vartta jonka päällä 90kg kaveri on seissyt. Hyvin on kyll pysyny mutt..

Niin pultista ett eix se orginaali pultti ole paremppi ku nuo hd.. Joskus olisin kuullut.. Rahapuutteen takia olen käyttänyt orginaalia. Viisaammat korjatkoot.

 

85kg -> 835N näillä leveyksillä. 300Nm / 835N = 0,359m ~ 36 cm. Tämä tietysti siinä tapauksessa, että tekijän massa saadaan pistemäisesti varren päähän painamaan tasaisesti alaspäin.

 

Äkkiäpäin approksimoiden tuo Ruususen 75kg & metrinen varsi kuulostaisi siltä, että jos tossut pysyvät maassa kiinni ja paino on tasainen, niin mennään aika lähelle 400Nm rajaa.

Link to comment

No ei tasan ole ihme, että pultit katkee!! Ei mikään orkkis, hd, öd, superturbo zipzip-pultti kestä 700-800 Njuuttoniva!! Jos vielä on siten että mulla ja janilla on ainoat momenttiavaimet..... :)

 

Parempia pultteja on 38mm ja 46mm kannoilla. Orkkikset 36mm. Hyvä muistisääntö: kanta 36mm = 36 Kg momenttiin. Sama pätee takajarrurummun mutteriin.

Link to comment
Guest Kimmo Ovaska

Masajee: Kyllä näin on - teoriassa.

 

Laskelma perustuu lähinnä siihen, että jos tennarit vielä pysyvät maassa, ei painosta ole käytössä 75 kiloa, eikä metrin varteen saada voimaa ulottumaan siihen päähän (Myös aivan vaakatasosta poikkeava varren kulma pienentää "tehollisen" varren pituutta). Eli teholliset arvot n. 60kg/70cm on varmaan aika lähellä totuutta.

 

Tällöin: 60kg x 9,80665m/s^2 x 0,7m = 411,88 Nm, jota voi jo pitää melko lähellä 400 (?)

 

Tosiasiahan on, että momenttiavain lienee ainoa keino saada varmuus asiaan, nämä ovat tällaista perjantai-iltapäivän approksimaatiota, jonka syntymisen pelossa ei enää uskalla edes tuottavaan työhön kajotakaan.

Link to comment

Miten menee lukkoliimoja käyttämällä, niissä lienee lukitusvoima suhteutettuna pinta-alaan ja liimakerroksen paksuuteen. Onko lukitusvoima kerrannainen vai lisäten kiristysmomenttiin? Eli esim. hypoteettisesti näin:

 

- Jos lukkoliiman "murtolujuus" on normo-vauhtispultin kierteiden pinta-alalla 300Nm

- Vedetään pultti 350Nm kireyteen

 

Vaaditaanko avaamiseen tällöin

a) 350Nm (mikäli lämmittämällä aukeava lukkoliima niin kenties?)

b) 750Nm (yhteenlaskettuna)

c) enempi (kerrannaisvaikutus?)

 

Erästä liimattua pulttia avattiin eräänkin 84mm Okrasan päästä pillillä lämmittäen, jatkovartta oli pitkälti toista metriä ja 75kg ukko nytkyy varren päässä ilmassa apinana yrittäen saada edes tuplasti oman painonsa edestä newtoneita. Ehjänä se lähti, vakiopultti. Varovainen avausmomentti tästä olisi 1.5m x 120kg x kulmasuhde ~20 astetta = kenties noin 900Nm ?

 

Puavo@uho.fi

Link to comment

Kyllä vakiokilkkeet on monessakin kohtaa paljon kestävämpiä ja laadukkaampia kuin jotkut halvat pingpong "HD" värkit... lol... vanhassa vara parempi, monta kertaa...

NOSsia kehiin

 

Jan

Link to comment
eli siis uusi pultti on todella halpa vakuutus

 

Noni. En mä enää uskalla sinne sitä samaa pulttia kiertää, minkä siitä aukasin. **kele uutta joutuu alkaa tilailemaan...

 

...kun en tiedä miten tuota pulttia on joku muu joskus väännellyt, melko helposti lähti kyllä auki ja terveeltä näyttää mut kun kurut sanoo ett uus niin sit laittaa amatööri nöyrästi uuden..=)

Link to comment

Aina olen sekä vauhtipyörän että jarrurummun vetänyt kiinni pitkällä varrella vain näppituntumalla.Yhden pultin olen onnistunut katkaisemaan,sekin alkuaikoina harjoituksen puutteessa ;) Yhdestäkään moottorista ei ole vauhtis löystynyt jonka olen kiristänyt. Ja aina Lockliten sinistä välliin.

 

 

 

Minkälaisissa hinnoissa pyörii momenntiavaimet jotka riittää tuohon ja 3/4" hylsylle ???

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...