Guest Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Kuinkas tarkkaan katsastajat menee lakipykälien mukaan näissä kuplissa joissa on keula madallettu droppi-olilla? Kuulema katsovat läpi sormien sitä että valojen alareuna on alle 50cm? Liekkö tämä totta. Kun itsellä olis suunnitelmissa ostaa uusi etuakseli ja droppi-olat joilla tehdä madallus keulaan. Säädettävää etuakselia en osta koska ovat suht paljon kalliimpia mitä peruskeulat. Onko muilla kokemuksia keulasta madalletusta kuplan katsastuksesta? Kertokaa toki tarinanne :) Quote Link to comment
-AP- Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Liekkö tämä totta. Ehkä on ehkä ei ... Ihan 'tuuristasi' kiinni miten hyvin ja oikein katsuri työnsä tekee. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Mites paljon se säätöakseli maksaa tavallista enemmän? Hintavertailua kehiin! Quote Link to comment
metake Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Dropeilla kannattaa henkisesti varautua eturenkaiden lokasuojien sisäpuolelle mahtumis -ongelmaan. Quote Link to comment
ARTO Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Aika paljon kuplia leimattu alle 50cm lukemilla. Moni katsastaja unohtaa/sivuuttaa moisen natsiaikaisen säännön ja onko keulan valot 51cm vai 47cm korkeudella, ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa! Quote Link to comment
jori Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 En tiiä mikä sääntö oli ku käyttistä kävin viime syksyllä tarjoomassa leimalle. Katsuri sano että MITÄÄN autoa ei saisi nykyään enää madaltaa yli 40mm. Ja alle vm-93 ei tarvitse muutoskatsastaa alustasarjalle mut uudemmat pitää... Hylkyhän siitä tuli...katkeran miehen puhetta:) En sit tiiä jaksaako vanhoissa volkkareissa noudattaa samaa sääntöä, toivottavasti EI!! Quote Link to comment
-AP- Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Muuten ookoo, mutta korkeutta saa muuttaa enintään 51 mm ilman muutoskatsastusta ja 01.01.1993 JÄLKEEN tehdyt MUUTOKSET tulee muutoskatsastaa. http://192.49.225.25/NR/rdonlyres/2048E ... toksin.pdf En tiedä mikä on natsismia ja mikä kommarimeininkiä, mutta se, joka tekee työnsä oikein, tekee oikein, eikä häntä voi eikä saa siitä syyllistää, se joka tekee väärin tai ohjeista välittämättä, tekee virheen. Paljon virheitä maailmassa tapahtuu, paska maailma, huolellinen oikeintekijä on paska jätkä ... Quote Link to comment
Pepe Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Muuten ookoo, mutta korkeutta saa muuttaa enintään 51 mm ilman muutoskatsastusta ja 01.01.1993 JÄLKEEN tehdyt MUUTOKSET tulee muutoskatsastaa. Käytin joitain vuosia takaperin vanhan Audin (80-luvun puolelta) vuosikatsastuksessa, johon oli sitten juuri ennen katsastusta vaihdettu Spaxin kirkkaanpunainen alustasarja (40mm, ei siis mitään liikenneturvallisuudelle vaarallista). Istuin iskaritestin ajan kyydissä ja mainitsin siinä vielä miten on vain muutamia satoja ajetut iskarit. No auto ylös ja siinä kierrellessä katsastusmies kysyy että "Milloinkas nämä jouset on tänne laitettu". Nokkelana ilmoitin että "öö.. ennen vuotta 1993" - eipähän tarvinnut muutoskatsastaa :-) Quote Link to comment
Geronimo Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Viikko sitte kävin katsastamassa, oiskohan mulla lamppujen korkeus pauttiarallaa 46-48 cm? Perä on laskettu myös. Katsuri ei meinannu mitään lamppujen korkeudesta, kysäs vaan ohimennen et paljonkos on kuplaa laskettu? Quote Link to comment
NO H2O Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Muuten ookoo, mutta korkeutta saa muuttaa enintään 51 mm ilman muutoskatsastusta ja 01.01.1993 JÄLKEEN tehdyt MUUTOKSET tulee muutoskatsastaa. Käytin joitain vuosia takaperin vanhan Audin (80-luvun puolelta) vuosikatsastuksessa, johon oli sitten juuri ennen katsastusta vaihdettu Spaxin kirkkaanpunainen alustasarja (40mm, ei siis mitään liikenneturvallisuudelle vaarallista). Istuin iskaritestin ajan kyydissä ja mainitsin siinä vielä miten on vain muutamia satoja ajetut iskarit. No auto ylös ja siinä kierrellessä katsastusmies kysyy että "Milloinkas nämä jouset on tänne laitettu". Nokkelana ilmoitin että "öö.. ennen vuotta 1993" - eipähän tarvinnut muutoskatsastaa :-) Niin ei tarvinnut muutoskatsastaa sillä kertaa... Itselläni tuo meni läpi kahtena vuotena ja kolmantena vuotena oli sitten muutoskatsastus tehtävä... Katsastusviranomainen perusteli sitä sillä että vaikka tuo on asennettu ennen vuotta 1993 niin mites sen kuulemma toteen näytät jos ei sitä otteeseen merkitä. Merkkautin alustasarjan autoon jolloin mittauksissa otettiin huomioon myös "kuoleutumisvara"... Quote Link to comment
Guest Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Dropeilla kannattaa henkisesti varautua eturenkaiden lokasuojien sisäpuolelle mahtumis -ongelmaan. Minulla on 5 cm levitetyt lasikuitulokarit molemmin puolin joten renkaat pitäs mahtua pyörimään :) Quote Link to comment
Guest Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Eilen kävin yhdellä konttorilla kysymässä asiaa ja sanoivat että katsovat läpi sormien sitä että lamput ovat "liian" matalalla. Sanoivat että kunhan auton maavara on vähintään 8cm niin ei pitäis tulla sanomista, tai siis hylkyä. Ja sitten tietysti että ne ovat tyyppihyväksytyt osat ja että sallitut kuplan massalle jne. Omassa kuplassani lamppujen alaraja tulisi droppi-olilla noin 44.5cm korkeuteen. Eli näillä näkymin kuplan uskaltaa madaltaa dropeilla mutta ainahan ei tiedä miten katsastus menee lopulta. Tietty jos katsastus mies tekee työnsä niin kun pitää niin hylkyhän siitä tulee. No sen näkee sitten kuinka käy. Quote Link to comment
ARTO Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Joo, monelle katsastajalle tosiaan riittää kun yleinen maavararaja ylittyy ja jätetään ne umpiot korkeuksineen rauhaan. Se onko tälläinen katsastaja huono, siitä voidaan keskustella tylsistymiseen asti. Quote Link to comment
Guest Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Mulle on sanottu katsastuksessa etta myos se pitaa ottaa huomioon, etta minka tahansa tai kaikkienkin renkaiden tyhjentyessa, ei mikaan alustan osa saa ottaa maahan kiinni. Eli maavaraa enemman kuin mita puhjennut rengas madaltaisi. Quote Link to comment
Timo Varis Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Mulle on sanottu katsastuksessa etta myos se pitaa ottaa huomioon, etta minka tahansa tai kaikkienkin renkaiden tyhjentyessa, ei mikaan alustan osa saa ottaa maahan kiinni. Eli maavaraa enemman kuin mita puhjennut rengas madaltaisi. Jos haluaa kokeilla tuuria niin mikä ettei.droppiolat+säätökeula+uusintakatsastus ja vielä vaikka muutoskatsastus niin on halbaa hubaa. Omassa keksinnössä muutokset otteessa niin ei tarvitse arpoa joka katsastusta erikseen,keulasta tuli muistaakseni 12% jarruineen(levyt) nykyään ei jarruista enään mene prossia mutta vanhaakaan ei saa muutettua. Oikokaa viisaammat jos olen väärässä. Quote Link to comment
Guest biblo Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 "Vaihdettu etuakseli levyjarruilla,prosentit 10%" Vanhaa merkintää ei pois saanut mutta katsari sanoi sen olevan omalla tapaa etu.Etuakseliakin saa muokkailla jne miten tykkää kun muutos ilmoitettu.Saa toki muutenkin mutta omalla vastuullahan se on. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 Kun tätä lueskelin niin kävin piruuttani mittaamassa millaisella korkeudella ghian valot on, mitäköhän katsastusmies mahtaa sanoa jos mitta on 37cm. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.